SME

Chorvátsko: Diaľnice nepribudli, ale servis nepoľavil

Slovinsko predražuje už aj cestu z Bratislavy cez Maďarsko.

Cesta do strednej Dalmácie je ako vždy rýchla a pohodlná aj vďaka dobrej starostlivosti. Dvojročný úsek diaľnice D1 pred Ravčou sa nepredĺži.Cesta do strednej Dalmácie je ako vždy rýchla a pohodlná aj vďaka dobrej starostlivosti. Dvojročný úsek diaľnice D1 pred Ravčou sa nepredĺži. (Zdroj: Autor)

ZÁHREB, ŠESTANOVAC. Nové kilometre diaľnic smerom do Dubrovníka v tejto letnej sezóne nepribudnú. Starostlivosť o existujúce diaľnice však nepoľavila ani po pár rokoch od ich postavenia. Ak motoristi platia nemalé sumy, svoj servis dostanú. Pre východnú Európu typické zanedbanie údržby teda na diaľniciach a čerpacích staniciach Chorvátska nenájdete.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Slovinsko zvolilo opačnú taktiku, pretože prejazd malou krajinou stojí často viac ako dlhé diaľnice v Chorvátsku.
Cestou z Rakúska buď zaplatíte, alebo budete hľadať bočné nespoplatnené cesty, na ktorých môže v sezóne pribudnúť tabuľa spoplatnenia.

SkryťVypnúť reklamu

Týždňová známka na osobné auto stojí v Slovinsku 15 eur a ak pôjdete do Chorvátska na desať a viac dní, zaplatíte 30 eur. Nákladné autá a autobusy nad 3,5 tony platia podľa nameranej momentálnej hmotnosti.

Za peniaze aj cez Redics

Slovinci znevýhodnili už aj kedysi populárnu a najlacnejšiu cestu z Bratislavy cez maďarské mestá Csorna a Szombathely. Cesta prvej triedy číslo 86 na hraničnom priechode Redics končí.

Na druhej strane je kruhový objazd napojený priamo na novopostavenú štvorprúdovú a, samozrejme, spoplatnenú cestu číslo tri. Tá sa po troch kilometroch napája na novú diaľnicu A5. Jediný spôsob, ako sa vyhnúť poplatku, je hľadať starú cestu na Lendavu a odtiaľ na Mursko Središče.

Sotva desaťkilometrová cesta cez Slovinsko tak bude drahá alebo komplikovaná. Počas reportáže sme prešli kruhový objazd rovno a cesta späť už pred diaľnicou nebola. Chorvátski colníci nám potvrdili, že dovozné kritériá sa pre turistov nesprísňujú a platí to, čo v predchádzajúcom roku.

SkryťVypnúť reklamu

stavba_mala.jpg

Ceny za použitie diaľnic sa nemenia, ani ich dĺžka.
Na stavbách nám potvrdili, že diaľnica A1
sa končí v Ravči pred Vrgoracom.

Najkomfortnejšie je ísť cez Maďarsko

Cesta cez Rajku, Csornu a Szombathely je najkratšou cestou do Chorvátska avšak po zlých cestách a tiež cez Slovinsko. Povrch vozovky je zničený od ťažkých kamiónov a v daždi mimoriadne nebezpečný, pretože v koľajach sa drží voda.

Momentálne najpohodlnejšia a cenovo najvýhodnejšia je cesta zo stredného a južného Slovenska cez Budapešť. Maďarské hlavné mesto má obchvat, diaľnica je potiahnutá až po Chorvátsko a obchádza Slovinsko.

Pozor, posledný päťdesiatkilometrový úsek maďarskej diaľnice je bez čerpacej stanice a naj〜bližšia čerpačka v Chorvátsku je vzdialená až 44 kilometrov od prekročenia hranice. Spojením diaľnic sa obchádza klasický hraničný priechod Letenye so zmenárňou, nonstop barom a čerpacou stanicou. Teraz sa tam dá dostať už len odbočením z diaľnice podľa tabúľ smerujúcich nákladnú dopravu na colnicu.

SkryťVypnúť reklamu

Rakúsko alebo Maďarsko?

Pri rozhodovaní, ktorú cestu z Bratislavy zvoliť, treba brať do úvahy niekoľko faktov. Rakúsko ponúka síce spoplatnené (desaťdňová známka), ale kvalitné diaľnice až do Slovinska. Cesta cez Rakúsko je približne o 80 kilometrov dlhšia ako cez maďarský ťah Rajka - Csorna - Szombathely. Za 202 kilometrov dlhý prejazd Maďarskom neplatíte. Odbočkou z Lenti do Leteneye sa môžete Slovinsku vyhnúť úplne. Nebudete však rýchlejší ako cez Rakúsko. Môžete však ušetriť od 23 do 38 eur na poplatkoch, niečo aj za palivo.

Do Dubrovníka rovnako

Spojenie diaľnice A1 medzi Ravčou a Ploče ostáva nedokončené. Stavebne mimoriadne náročný úsek od minulého roka o niečo postúpil, k pilierom pribudli premostenia. Tento rok ho však nesprevádzkujú. Napriek tomu sa oplatí cestou do Dubrovníka pokračovať po diaľnici a neschádzať k Brele. Je to tak minimálne o hodinu kratšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Od konca diaľnice pri Ravči treba prejsť do Vrgoracu, kde sledujte obchádzkovú šípku na Dubrovník a nedajte sa pomýliť smerovkou do Ploče. Cestu by ste si trochu predĺžili, hoci obe idú cez Ploče. Obchádzková vedie v podstate mimo dedín a využíva niekoľkokilometrový a hotový diaľničný privádzač do Ploče. Práce na moste na polostrov Pelješac sú zastavené.

Info na cestu sme čerpali z www.maestraltravel.sk

Už ste videli tretí diel relácie auto.sme.LIVE?

Autor: Rastisalv Chvála

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 487
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 250
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 5 907
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 878
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 481
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 175
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 954
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 098
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (23. - 29.5.1925)
  3. Vladimír Bojničan: Čo mi chýbalo v článku od Michala Havrana: „Spoločnosť rozvrátená politikou“
  4. Branislav Hláčik: Superpozícia 4
  5. Marek Namešpetra: Mokrý svet
  6. Viktor Pamula: Markíza a Vlny
  7. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  8. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 077
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 050
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 119
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 070
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 636
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 876
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 305
  1. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  2. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  3. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  4. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  5. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  6. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  7. Tupou Ceruzou: Pandemická
  8. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
SkryťZatvoriť reklamu