ŽILINA.
„Uvedomujeme si situáciu, ktorá nastane po 30. máji, kedy sa predpokladá otvorenie diaľnice D1 v Považskej Bystrici, a tým pádom možno vznikne určitý lievik v Žiline. Slovenská správa ciest si uvedomovala tento problém už dávnejšie a preto začala pripravovať investíciu nazývanú Žilina juhovýchod,“ uviedol po dnešnom stretnutí s predsedom žilinskej krajskej samosprávy generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest (SSC) Roman Žembera.
Juhovýchodný obchvat Žiliny by mal byť pokračovaním tzv. ľavobrežnej komunikácie vedúcej okolo automobilky Kia. Tá by sa mala mostom cez vodné dielo napojiť pod Strečnianskym hradom na súčasný hlavný ťah - cestu prvej triedy I/18 medzi Žilinou a Martinom.
((v))
Predseda Žilinského samosprávneho kraj (ŽSK) spresnil, že komunikácia okolo závodu Kia je preložkou cesty II. triedy 583, ktorá je v majetku ŽSK. "Pôvodne mala ísť do majetku ŽSK ako cesta II. triedy. Ale po vzájomnej dohode sme sa rozhodli, že táto cesta by išla priamo do majetku SSC. Tým by bol vytvorený predpoklad na preložku cesty I/18. Súčasný úsek cesty I/18 zo Žiliny až po nové napojenie by prešiel do majetku ŽSK. Myslím si, že je to najlogickejšie riešenie z hľadiska budúceho nárastu dopravy. Uvedomujeme si, že táto situácia je pre nás v rámci krajského mesta veľmi dôležitá a kľúčová. Máme záujem riešiť túto situáciu s predstihom a vnímame to aj v kontexte územného plánu Žiliny, ktorý sa verejne pripomienkuje," dodal Blanár.
ZDROJ: ODBOR DOPRAVY ŽSK
Riaditeľ SSC upozornil, že vyriešeniu situácie najviac napomôže vybudovanie diaľnice D1 Hričovské Podhradie tunel Višňové Dubná Skala, ktorá maximálne odľahčí komunikácie v Žiline. "Aj keď sa nemôžeme spoliehať len na toto stavebné riešenie, lebo akákoľvek výluka v tuneloch potrebuje náhradnú trasu, ktorú zabezpečuje len
komunikácia I. triedy," povedal Žembera.
Nový mestský obchvat je zahrnutý do aktualizovaného zoznamu projektov európskeho operačného programu Doprava, územné rozhodnutie má byť vydané v júni. Celá výstavba si podľa Žemberu vyžiada viac ako 46 miliónov eur, ktoré chcú žiadať z eurofondov.
Ak by sa správe ciest v spolupráci s krajskou a mestskou samosprávou podarilo získať prostriedky, nový mestský obchvat by mohol byť hotový do jeden a pol roka. Dovtedy budú očakávané dôsledky po májovom otvorení diaľnice cez Považskú Bystricu zmierňovať nastavovaním semaforov.
ZDROJ: ODBOR DOPRAVY ŽSK
„Samozrejme je to možnosť presmerovania časov na križovatkách, to už sa teraz monitoruje. Práve preto zabezpečujeme sčítanie dopravy, aby sme vedeli operatívne zareagovať na dopravu, ktorá v Žiline vznikne. Iné riešenie momentálne nie je,“ dodal Žembera.