SME
Sobota, 27. november, 2021 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Jazdia stredom diaľnice, aby nemuseli znižovať rýchlosť

Stále sa na slovenskej diaľnici nájdu ľudia, ktorí sa nevedia zaradiť do správneho jazdného pruhu. Niektorí sa boja pravého jazdného pruhu, niektorí nechcú jazdiť pomalšie.

Mišo: "Na našej trojpruhovej diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou sa pri pumpách nachádza značka, ktorá prikazuje v pravom jazdnom pruhu najskôr stovku, potom osemdesiatku a následne po odbočke na pumpu je značka prikazujúca smer jazdy bez označenia rýchlosti. Moja dilema je nasledujúca:
- prakticky nie je zrušená platnosť osemdesiatky (prikázanie smeru jazdy predsa neukončuje platnosť prikázanej rýchlosti)
- ak sa ruší 80-tka v týchto lokalitách, nemalo by to byť až po pripojení áut vychádzajúcich z pumpy?
- ja, idúc v pravom pruhu 110-130 km/h, sa preraďujem do prostredného, aby som nemusel znižovať rýchlosť, ale rýchlejší vodiči ma obiehajú cez pravý pruh, čím porušujú minimálne 2 pravidlá (predchádzanie vpravo, a porušenie predpísanej rýchlosti) a následne mi neumožňujú zaradiť sa späť do pravého pruhu, pretože mi prichádzajú sprava a nachádzajú sa zväčša na mojej úrovni. Ako to teda s týmito dopravnými značkami je a ako sa majú správať šoféri?"

Dopravné značky, ktoré spomína Mišo, pozná vyhláška k zákonu ako Obmedzenie v jazdných pruhoch (C 23a) a Usporiadanie jazdných pruhov (C 20). Môžu mať nie len modrý podklad a biele šípky, ale aj žltý podklad a čierne šípky tak, ako je to na fotkách.

Značka na prvej fotografii ukazuje skutočný stav jazdných pruhov na ceste a obsahuje symbol zákazovej značky. Zákaz pritom platí len pre pravý jazdný pruh, keďže symbol obmedzenia rýchlosti je umiestnený na šípke znázorňujúcej pravý pruh.

03.jpg

Podľa vyhlášky sa obmedzenie vyznačené na značke končí na vzdialenejšej hranici križovatky. Kde križovatka nie je, obmedzenie v jazdnom pruhu ukončuje dopravná značka Usporiadanie jazdných pruhov. Tak, ako to vidno na ďalšej fotografii.

04.jpg

Na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou sú teda obmedzenia rýchlosti ukončené korektne a 80-ka platí len v úseku niekoľkých desiatok metrov.

V nasledujúcej ukážke uvidíte dôvod, prečo je 80-ka umiestnená len pred vjazdom na odpočívadlo a obmedzenie nepokračuje až po koniec výjazdu. Zatiaľ, čo vjazd je veľmi krátky a vozidlá, ktoré by chceli vojsť na odpočívadlo, musia brzdiť už na diaľnici, výjazd je dostatočne dlhý na bezpečné zaradenie sa do rýchlej premávky. Okrem toho, toto obmedzenie aj tak vplýva aj na výjazd z odpočívadla. Vozidlá na diaľnici totiž zvyčajne nezrýchlia tak prudko, aby dosiahli 130-ku pri výjazde z odpočívadla.

Mimochodom, všimli ste si? Spomínal to aj Mišo. Aby nemusel ísť 80-kou, prešiel do stredného jazdného pruhu. Rovnako, ako vodič Suzuki vo videu a ďalší pred ním. Je pravdou, že najvyššia pokuta za prekročenie maximálnej dovolenej rýchlosti je výrazne vyššia ako za nejazdenie v pravom jazdnom pruhu mimo obce. Napriek tomu je takáto jazda priestupkom.

Poviete si, "Dobre, keď tam musí byť 80-ka..., ale prečo sa nemôžem preradiť do stredného pruhu, keď nikoho neobmedzím a ani neohrozím?" Z rovnakého dôvodu, prečo je na diaľnici 80-ka: Pre istotu. Kým sa nezmení zákon o cestnej premávke, vodič sa dopustí priestupku ak sa bezdôvodne vyhne pravému jazdnému pruhu.

Vodič je totiž mimo obce povinný jazdiť okrem výnimiek len v pravom jazdnom pruhu. Výnimkami v tomto prípade sú predchádzanie a obchádzanie.

Mnohí vodiči však jazdia stredom diaľnice aj v úsekoch, kde odpočívadlá nie sú.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

Mišo si sťažoval, že ho predchádzajú vozidlá prekračujúce najvyššiu povolenú rýchlosť a robia tak sprava. Ani jedno sa nesmie. Predchádzaním však nie je, keď vozidlo nezmenilo jazdný pruh a kontinuálne pokračuje vo svojom jazdnom pruhu (respektíve v zákone o cestnej premávke nič nenaznačuje, že by to malo byť predchádzaním).

Predchádzal niekto Miša?

Ak sa teda Mišo presunul do stredného jazdného pruhu, aby nemusel ísť 80-kou a niekto, kto šiel celú dobu v pravom jazdnom pruhu, v ňom pokračuje ďalej s tým, že minie Mišove auto sprava, neporušuje žiadne dopravné predpisy. Keď sa v takomto prípade chce Mišo zaradiť do pravého jazdného pruhu, je nevyhnutné, aby dal prednosť vozidlu, ktoré sa v pravom pruhu nachádza.

Na záver tu máme ešte príklad pre tých, ktorí stále považujú za predchádzanie manéver, keď vozidlo v jazdnom pruhu vpravo ide rýchlejšie bez toho, aby čo i len raz zmenilo jazdný pruh. Predstavte si, že ste na ceste mimo obce. Pred vami je vozidlo, ktoré je pomalšie. Vy idete za ním. Rozhodnete sa ho predísť. Prejdete do ľavého pruhu.

V momente, keď je vaše zadné koleso na úrovni predchádzaného vozidla, sa rozhodnete, že manéver nedokončíte (vymyslite si dôvod). Pribrzdíte a zaradíte sa späť za vozidlo, ktoré ste chceli predísť. Viete, ako tento manéver vyzerá z pohľadu druhého vozidla? Vynechajme dôvody a motivácie, ktoré pre posúdenie manévru nie sú podstatné. Od momentu vášho pribrzdenia je vozidlo jazdiace vpravo od vás rýchlejšie. Znamená to teda, že predchádza? Malo by pribrzdiť, aby ste ho mohli predísť, aj keď už nechcete? Nie, vozidlo vpravo od vás nepredchádza. Ide konštantne ďalej bez zmeny smeru jazdy a rýchlosti.

Len samotná rýchlejšia jazda nemôže byť predchádzaním. Je ním len súbor troch manévrov - vybočenie z jazdného pruhu, rýchlejšia jazda a návrat do jazdného pruhu. Stačí, aby niečo z tohto chýbalo a už nejde o predchádzanie.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  2. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  3. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  4. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  5. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
  6. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  7. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
  8. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
  9. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  10. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  1. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  4. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  5. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  6. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
  7. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  8. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  9. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
  10. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 27 587
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 9 623
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 7 689
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 4 650
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 019
  6. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 590
  7. Neapolu odpustíte chaos, decentné Sorrento je únikom do pohody 2 509
  8. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 354
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 1 968
  10. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 869
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov
Kia Niro

V ponuke budú opäť hybridy aj elektrická verzia.


25. nov
BMW M4 Competition

Balík doplnkov Race Track predurčuje auto skôr na okruh než do premávky.


24. nov

Blogy SME

  1. Jana Hanuliaková: Poslali sme list všetkým primátorom a primátorkám okresných miest na Slovensku
  2. Matúš Lazúr: Pán Delta povolal z Afriky mocného čarodeja Omikróna
  3. Štefan Vidlár: Záhorák šecko skúr ví... Druhý veseuý dzíl
  4. Štefan Vidlár: Čovjeci bezcitňí
  5. Otilia Horrocks: Omikron za dverami
  6. Ján Marton: Schválená poľnohospodárska politika - európska totalita pred dverami.
  7. Anton Kovalčík: Postkoloniálna Teória.
  8. Tomáš Tenczer: Pár vecí, čo mať na pamäti, keď US akcie padajú o 1.000 bodov
  1. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 131
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 7 661
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 6 805
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 418
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 5 800
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 4 983
  7. Monika Vojčíkova: Len vydržte dezoláti, len vydržte! 4 014
  8. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 3 996
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu