SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Jazdia stredom diaľnice, aby nemuseli znižovať rýchlosť

Stále sa na slovenskej diaľnici nájdu ľudia, ktorí sa nevedia zaradiť do správneho jazdného pruhu. Niektorí sa boja pravého jazdného pruhu, niektorí nechcú jazdiť pomalšie.

Mišo: "Na našej trojpruhovej diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou sa pri pumpách nachádza značka, ktorá prikazuje v pravom jazdnom pruhu najskôr stovku, potom osemdesiatku a následne po odbočke na pumpu je značka prikazujúca smer jazdy bez označenia rýchlosti. Moja dilema je nasledujúca:
- prakticky nie je zrušená platnosť osemdesiatky (prikázanie smeru jazdy predsa neukončuje platnosť prikázanej rýchlosti)
- ak sa ruší 80-tka v týchto lokalitách, nemalo by to byť až po pripojení áut vychádzajúcich z pumpy?
- ja, idúc v pravom pruhu 110-130 km/h, sa preraďujem do prostredného, aby som nemusel znižovať rýchlosť, ale rýchlejší vodiči ma obiehajú cez pravý pruh, čím porušujú minimálne 2 pravidlá (predchádzanie vpravo, a porušenie predpísanej rýchlosti) a následne mi neumožňujú zaradiť sa späť do pravého pruhu, pretože mi prichádzajú sprava a nachádzajú sa zväčša na mojej úrovni. Ako to teda s týmito dopravnými značkami je a ako sa majú správať šoféri?"

Dopravné značky, ktoré spomína Mišo, pozná vyhláška k zákonu ako Obmedzenie v jazdných pruhoch (C 23a) a Usporiadanie jazdných pruhov (C 20). Môžu mať nie len modrý podklad a biele šípky, ale aj žltý podklad a čierne šípky tak, ako je to na fotkách.

Značka na prvej fotografii ukazuje skutočný stav jazdných pruhov na ceste a obsahuje symbol zákazovej značky. Zákaz pritom platí len pre pravý jazdný pruh, keďže symbol obmedzenia rýchlosti je umiestnený na šípke znázorňujúcej pravý pruh.

03.jpg

Podľa vyhlášky sa obmedzenie vyznačené na značke končí na vzdialenejšej hranici križovatky. Kde križovatka nie je, obmedzenie v jazdnom pruhu ukončuje dopravná značka Usporiadanie jazdných pruhov. Tak, ako to vidno na ďalšej fotografii.

04.jpg

Na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou sú teda obmedzenia rýchlosti ukončené korektne a 80-ka platí len v úseku niekoľkých desiatok metrov.

V nasledujúcej ukážke uvidíte dôvod, prečo je 80-ka umiestnená len pred vjazdom na odpočívadlo a obmedzenie nepokračuje až po koniec výjazdu. Zatiaľ, čo vjazd je veľmi krátky a vozidlá, ktoré by chceli vojsť na odpočívadlo, musia brzdiť už na diaľnici, výjazd je dostatočne dlhý na bezpečné zaradenie sa do rýchlej premávky. Okrem toho, toto obmedzenie aj tak vplýva aj na výjazd z odpočívadla. Vozidlá na diaľnici totiž zvyčajne nezrýchlia tak prudko, aby dosiahli 130-ku pri výjazde z odpočívadla.

Mimochodom, všimli ste si? Spomínal to aj Mišo. Aby nemusel ísť 80-kou, prešiel do stredného jazdného pruhu. Rovnako, ako vodič Suzuki vo videu a ďalší pred ním. Je pravdou, že najvyššia pokuta za prekročenie maximálnej dovolenej rýchlosti je výrazne vyššia ako za nejazdenie v pravom jazdnom pruhu mimo obce. Napriek tomu je takáto jazda priestupkom.

Poviete si, "Dobre, keď tam musí byť 80-ka..., ale prečo sa nemôžem preradiť do stredného pruhu, keď nikoho neobmedzím a ani neohrozím?" Z rovnakého dôvodu, prečo je na diaľnici 80-ka: Pre istotu. Kým sa nezmení zákon o cestnej premávke, vodič sa dopustí priestupku ak sa bezdôvodne vyhne pravému jazdnému pruhu.

Vodič je totiž mimo obce povinný jazdiť okrem výnimiek len v pravom jazdnom pruhu. Výnimkami v tomto prípade sú predchádzanie a obchádzanie.

Mnohí vodiči však jazdia stredom diaľnice aj v úsekoch, kde odpočívadlá nie sú.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

Mišo si sťažoval, že ho predchádzajú vozidlá prekračujúce najvyššiu povolenú rýchlosť a robia tak sprava. Ani jedno sa nesmie. Predchádzaním však nie je, keď vozidlo nezmenilo jazdný pruh a kontinuálne pokračuje vo svojom jazdnom pruhu (respektíve v zákone o cestnej premávke nič nenaznačuje, že by to malo byť predchádzaním).

Predchádzal niekto Miša?

Ak sa teda Mišo presunul do stredného jazdného pruhu, aby nemusel ísť 80-kou a niekto, kto šiel celú dobu v pravom jazdnom pruhu, v ňom pokračuje ďalej s tým, že minie Mišove auto sprava, neporušuje žiadne dopravné predpisy. Keď sa v takomto prípade chce Mišo zaradiť do pravého jazdného pruhu, je nevyhnutné, aby dal prednosť vozidlu, ktoré sa v pravom pruhu nachádza.

Na záver tu máme ešte príklad pre tých, ktorí stále považujú za predchádzanie manéver, keď vozidlo v jazdnom pruhu vpravo ide rýchlejšie bez toho, aby čo i len raz zmenilo jazdný pruh. Predstavte si, že ste na ceste mimo obce. Pred vami je vozidlo, ktoré je pomalšie. Vy idete za ním. Rozhodnete sa ho predísť. Prejdete do ľavého pruhu.

V momente, keď je vaše zadné koleso na úrovni predchádzaného vozidla, sa rozhodnete, že manéver nedokončíte (vymyslite si dôvod). Pribrzdíte a zaradíte sa späť za vozidlo, ktoré ste chceli predísť. Viete, ako tento manéver vyzerá z pohľadu druhého vozidla? Vynechajme dôvody a motivácie, ktoré pre posúdenie manévru nie sú podstatné. Od momentu vášho pribrzdenia je vozidlo jazdiace vpravo od vás rýchlejšie. Znamená to teda, že predchádza? Malo by pribrzdiť, aby ste ho mohli predísť, aj keď už nechcete? Nie, vozidlo vpravo od vás nepredchádza. Ide konštantne ďalej bez zmeny smeru jazdy a rýchlosti.

Len samotná rýchlejšia jazda nemôže byť predchádzaním. Je ním len súbor troch manévrov - vybočenie z jazdného pruhu, rýchlejšia jazda a návrat do jazdného pruhu. Stačí, aby niečo z tohto chýbalo a už nejde o predchádzanie.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  2. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  3. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  4. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  5. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  6. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  7. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  8. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  9. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  3. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  5. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  6. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  7. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  8. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  9. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  10. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 570
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 533
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 925
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 251
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 718
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 197
  7. Aká je chémia vôní 9 089
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 630
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 479
  10. Bývanie v meste predlžuje život 8 030
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico spojil Norberta Bödöra s Bonulom, predtým hovoril inak

Zákazky od Bonulu Smer nechce prezradiť.

Na fotografii (zľava) sú bývalý zamestnanec Bonulu Peter Brath; profesionálny zápasník Attila Végh; Matúš Mečár, ktorý bol odsúdený za vydieranie; nitriansky podnikateľ Norbert Bödör; podnikateľ a manažér zápasníkov Eduard Gerek a zástupca riaditeľa Národnej jednotky finančnej polície NAKA Milan Mihálik.
Dobré ráno

Dobré ráno: Ruskovi za objednávku vraždy spoločníčky hrozí doživotie

Pojednávanie je odročené na február.

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Škoda po dlhom čakaní prezradila, aký osud čaká Fabiu Combi

Novinka dostane podvozkovú platformu MQB A0.

Skica Škody Fabia Combi tretej generácie po facelifte z roku 2018.

Prečo nové autá prichádzajú o hviezdičky v testoch NCAP?

Hybrid nie je zárukou dobrého hodnotenia.

Hybridná Toyota C-HR získala najlepšie hodnotenie z áut so spaľovacím motorom.

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021