SME
Utorok, 22. september, 2020 | Meniny má MóricKrížovkyKrížovky

Jazdia stredom diaľnice, aby nemuseli znižovať rýchlosť

Stále sa na slovenskej diaľnici nájdu ľudia, ktorí sa nevedia zaradiť do správneho jazdného pruhu. Niektorí sa boja pravého jazdného pruhu, niektorí nechcú jazdiť pomalšie.

Mišo: "Na našej trojpruhovej diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou sa pri pumpách nachádza značka, ktorá prikazuje v pravom jazdnom pruhu najskôr stovku, potom osemdesiatku a následne po odbočke na pumpu je značka prikazujúca smer jazdy bez označenia rýchlosti. Moja dilema je nasledujúca:
- prakticky nie je zrušená platnosť osemdesiatky (prikázanie smeru jazdy predsa neukončuje platnosť prikázanej rýchlosti)
- ak sa ruší 80-tka v týchto lokalitách, nemalo by to byť až po pripojení áut vychádzajúcich z pumpy?
- ja, idúc v pravom pruhu 110-130 km/h, sa preraďujem do prostredného, aby som nemusel znižovať rýchlosť, ale rýchlejší vodiči ma obiehajú cez pravý pruh, čím porušujú minimálne 2 pravidlá (predchádzanie vpravo, a porušenie predpísanej rýchlosti) a následne mi neumožňujú zaradiť sa späť do pravého pruhu, pretože mi prichádzajú sprava a nachádzajú sa zväčša na mojej úrovni. Ako to teda s týmito dopravnými značkami je a ako sa majú správať šoféri?"

Dopravné značky, ktoré spomína Mišo, pozná vyhláška k zákonu ako Obmedzenie v jazdných pruhoch (C 23a) a Usporiadanie jazdných pruhov (C 20). Môžu mať nie len modrý podklad a biele šípky, ale aj žltý podklad a čierne šípky tak, ako je to na fotkách.

Značka na prvej fotografii ukazuje skutočný stav jazdných pruhov na ceste a obsahuje symbol zákazovej značky. Zákaz pritom platí len pre pravý jazdný pruh, keďže symbol obmedzenia rýchlosti je umiestnený na šípke znázorňujúcej pravý pruh.

03.jpg

Podľa vyhlášky sa obmedzenie vyznačené na značke končí na vzdialenejšej hranici križovatky. Kde križovatka nie je, obmedzenie v jazdnom pruhu ukončuje dopravná značka Usporiadanie jazdných pruhov. Tak, ako to vidno na ďalšej fotografii.

04.jpg

Na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou sú teda obmedzenia rýchlosti ukončené korektne a 80-ka platí len v úseku niekoľkých desiatok metrov.

V nasledujúcej ukážke uvidíte dôvod, prečo je 80-ka umiestnená len pred vjazdom na odpočívadlo a obmedzenie nepokračuje až po koniec výjazdu. Zatiaľ, čo vjazd je veľmi krátky a vozidlá, ktoré by chceli vojsť na odpočívadlo, musia brzdiť už na diaľnici, výjazd je dostatočne dlhý na bezpečné zaradenie sa do rýchlej premávky. Okrem toho, toto obmedzenie aj tak vplýva aj na výjazd z odpočívadla. Vozidlá na diaľnici totiž zvyčajne nezrýchlia tak prudko, aby dosiahli 130-ku pri výjazde z odpočívadla.

Mimochodom, všimli ste si? Spomínal to aj Mišo. Aby nemusel ísť 80-kou, prešiel do stredného jazdného pruhu. Rovnako, ako vodič Suzuki vo videu a ďalší pred ním. Je pravdou, že najvyššia pokuta za prekročenie maximálnej dovolenej rýchlosti je výrazne vyššia ako za nejazdenie v pravom jazdnom pruhu mimo obce. Napriek tomu je takáto jazda priestupkom.

Poviete si, "Dobre, keď tam musí byť 80-ka..., ale prečo sa nemôžem preradiť do stredného pruhu, keď nikoho neobmedzím a ani neohrozím?" Z rovnakého dôvodu, prečo je na diaľnici 80-ka: Pre istotu. Kým sa nezmení zákon o cestnej premávke, vodič sa dopustí priestupku ak sa bezdôvodne vyhne pravému jazdnému pruhu.

Vodič je totiž mimo obce povinný jazdiť okrem výnimiek len v pravom jazdnom pruhu. Výnimkami v tomto prípade sú predchádzanie a obchádzanie.

Mnohí vodiči však jazdia stredom diaľnice aj v úsekoch, kde odpočívadlá nie sú.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

Mišo si sťažoval, že ho predchádzajú vozidlá prekračujúce najvyššiu povolenú rýchlosť a robia tak sprava. Ani jedno sa nesmie. Predchádzaním však nie je, keď vozidlo nezmenilo jazdný pruh a kontinuálne pokračuje vo svojom jazdnom pruhu (respektíve v zákone o cestnej premávke nič nenaznačuje, že by to malo byť predchádzaním).

Predchádzal niekto Miša?

Ak sa teda Mišo presunul do stredného jazdného pruhu, aby nemusel ísť 80-kou a niekto, kto šiel celú dobu v pravom jazdnom pruhu, v ňom pokračuje ďalej s tým, že minie Mišove auto sprava, neporušuje žiadne dopravné predpisy. Keď sa v takomto prípade chce Mišo zaradiť do pravého jazdného pruhu, je nevyhnutné, aby dal prednosť vozidlu, ktoré sa v pravom pruhu nachádza.

Na záver tu máme ešte príklad pre tých, ktorí stále považujú za predchádzanie manéver, keď vozidlo v jazdnom pruhu vpravo ide rýchlejšie bez toho, aby čo i len raz zmenilo jazdný pruh. Predstavte si, že ste na ceste mimo obce. Pred vami je vozidlo, ktoré je pomalšie. Vy idete za ním. Rozhodnete sa ho predísť. Prejdete do ľavého pruhu.

V momente, keď je vaše zadné koleso na úrovni predchádzaného vozidla, sa rozhodnete, že manéver nedokončíte (vymyslite si dôvod). Pribrzdíte a zaradíte sa späť za vozidlo, ktoré ste chceli predísť. Viete, ako tento manéver vyzerá z pohľadu druhého vozidla? Vynechajme dôvody a motivácie, ktoré pre posúdenie manévru nie sú podstatné. Od momentu vášho pribrzdenia je vozidlo jazdiace vpravo od vás rýchlejšie. Znamená to teda, že predchádza? Malo by pribrzdiť, aby ste ho mohli predísť, aj keď už nechcete? Nie, vozidlo vpravo od vás nepredchádza. Ide konštantne ďalej bez zmeny smeru jazdy a rýchlosti.

Len samotná rýchlejšia jazda nemôže byť predchádzaním. Je ním len súbor troch manévrov - vybočenie z jazdného pruhu, rýchlejšia jazda a návrat do jazdného pruhu. Stačí, aby niečo z tohto chýbalo a už nejde o predchádzanie.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  2. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  6. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  7. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  8. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  9. Home (ale aj) Office
  10. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  1. Týchto 5 nehôd v domácnosti presvedčí, že poistenie sa oplatí
  2. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  3. Zvislé zdvíhacie zariadenia pre vozičkárov
  4. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur
  5. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  6. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  7. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  8. Poznanie
  9. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 39 126
  2. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 36 781
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 18 495
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 16 569
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 12 590
  6. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 10 005
  7. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 972
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 8 599
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 8 493
  10. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 8 039
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Trest za marihuanu je vyšší ako za znásilnenie

Za opätovné držanie marihuany hrozí niekoľkoročné väzenie.

Podcast Dobré Ráno.

Azyl majú, čo ďalej? Atény zaplnili utečenci z Blízkeho východu

Uprostred námestia ulíhajú desiatky rodín z Afganistanu, Sýrie či Iránu.

Nie je to prvýkrát, čo utečenci z Blízkeho východu našli dočasné útočisko na Viktóriinom námestí v Aténach.
Michal Havran.

Neprehliadnite tiež

Opel Mokka-e

Škoda Octavia dostala ďalšie verzie. Vyskúšali sme ich

Klasická verzia RS je od plug-in hybridnej výrazne lacnejšia.

Elektrifikované verzie Škody Octavia

Nissan Z Proto je lákavou ochutnávkou nového modelu

Sériová podoba je za rohom, v Európe sa predávať nebude.

Nissan Z Proto

Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR