SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Miesta, kde neviete určiť prednosť v jazde

Jeden z vás nás upozornil na križovatku, kde sa dva jazdné pruhy pripájajú bez semaforov k ďalším dvom jazdným pruhom. Ako správne prejsť takýmto miestom?

Jeden z vás nás upozornil na križovatku, kde sa dva jazdné pruhy pripájajú bez semaforov k ďalším dvom jazdným pruhom. V Bratislave, na križovatke Devínskej cesty a Botanickej ulice, to spôsobuje problém. Ako správne prejsť takýmto miestom?

Mišo: "Devínska cesta sa tesne pred pripojením rozširuje na dva pruhy, aby sa zrejme zjednodušilo pripojenie na dvojpruhovú Botanickú ulicu. Často sa však stáva, že šoféri idúci v ľavom pruhu z Devínskej cesty po odbočení na Botanickú ostávajú v pravom pruhu Botanickej, čím v zápätí križujú dráhu vozidla v pravom pruhu. Stáva sa mi to pravidelne. Akým spôsobom má šofér prechádzať túto križovatku?"

02.jpg
Pohľad z Karloveskej. Botanická pokračuje vľavo, Devínska sa pripája vpravo.

Pohľad na fotke z vrchu vyzerá schematicky nasledovne (modré šípky znázorňujú hlavnú cestu - Botanickú, červené šípky ukazujú výjazd z Devínskej cesty):

03.JPG

Vozidlá vychádzajúce z vedľajšej cesty musia dať prednosť tým na hlavnej. Keďže oblasť, v ktorej je križovatka, je "zbernou" pre vozidlá idúce do centra Bratislavy zo štyroch mestských častí, v dopravnej špičke je majú vozidlá idúce z Devína veľmi ťažkú situácia dostať sa do súvislého prúdu áut na hlavnej.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) ... Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu;

Potom sa skutočne môže stať, že vozidlo na vedľajšej v ľavom jazdnom pruhu vyjde na hlavnú, zaradí sa do pravého pruhu a vozidlo na vedľajšej cesty v pravom pruhu sa na hlavnú nedostanú. Dostali by sa však, ak by vodiči v ľavom jazdnom pruhu na vedľajšej ceste dodržiavali dopravné predpisy.

V tomto prípade sa dva jazdné pruhy na vedľajšej ceste zbiehajú do jedného jazdného pruhu na hlavnej. Ak potom vozidlá na vedľajšej môžu vojsť na hlavnú, tak to, ktoré prichádza z ľavého jazdného pruhu, musí dať prednosť vozidlu prichádzajúcemu z pravého pruhu.

Platí teda, že ak Mišo stojí na výjazde z Devínskej cesty v pravom pruhu, vozidlo vchádzajúce na hlavnú cestu z Devínskej v ľavom pruhu musí dať prednosť Mišovi a umožniť mu zaradiť sa do pravého pruhu pred neho. Platí to však len pre prvé vozidlo v každom jazdnom pruhu na vedľajšej. Ďalšie vozidlá môžu tento úkon zopakovať až potom, čo dajú prednosť vozidlám na hlavnej.

Ideálne by bolo, ak by danú križovatku riadili semafory aj v smere z Devínskej cesty na Botanickú ulicu. Križovatkou by sa potom prechádzalo podstatne jednoduchšie.

Na záver ešte otázka o tom, ktorá súvisí s tým, ako je to s prednosťou v jazde na výjazde z parkoviska, keď tam nie sú dopravné značky upravujúce prednosť.

Roman: "V Devínskej Novej Vsi je vjazd na parkovisko, na priloženom obrázku je to zelená čiara. Tá sa križuje s cestou - červená čiara. Na danom križovaní nie sú žiadne značky - teda až na značku "P" (parkovisko) na začiatku zelenej čiary smerom na parkovisko.

terno.jpg

Kto má prednosť? Ten čo ide z parkoviska, alebo ten, čo prichádza z ľavej strany (teda parkovisko má po pravej strane)? Mne to príde ako prípad na použitie pravidla pravej ruky - teda ten, čo vychádza z parkoviska. Len z reálneho života viem, že autá na červenej trase sa tvária ako na hlavnej a nedávajú prednosť. Alebo sa mýlim a to, že tam je značka "P", mení situáciu?

Ešte pridám, že na červenej trase nie je žiadna informácia o parkovisku ani informácia o tom, že by sa malo jednať o odbočku na parkovisko."

To, či tam platí pravidlo vozidla prichádzajúceho sprava, alebo prednosť majú paušálne vozidlá na ulici označenej červenou čiarou, rozhodne odpoveď na nasledujúcu otázku: Je to križovatka?

§ 8, vyhláška 35/1984 Zb.:

(3) Súčasťami miestnych komunikácií sú aj priľahlé chodníky, verejné parkoviská a obratiská, zariadenia na zabezpečenie a zaistenie priechodov pre chodcov, podchody a priechodové lávky.

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Cestnou premávkou na účely tohto zákona sa rozumie užívanie diaľnic, ciest, miestnych komunikácií a účelových komunikácií1) (ďalej len "cesta") vodičmi vozidiel a chodcami.

Podľa zákona o cestnej premávke je križovatkou miesto, kde sa cesty križujú alebo spájajú. Zároveň však platí "bradatý" zákon o pozemných komunikáciách (z roku 1961) a jeho vykonávacia vyhláška (z roku 1984). Podľa nej je parkovisko súčasťou miestnych komunikácií. Ak je teda dopravná značka označujúca parkovisko v mieste, kde sa stretáva vjazd na parkovisko spolu s ulicou, potom tam nejde o križovatku a prednosť majú vždy vozidlá idúce po ceste označenej na fotke červenou čiarou.

Ak by tam dopravná značka "P" nebola, alebo by bola posunutá až na vzdialenejší koniec zelenej čiary (od ulice), už by vjazd na parkovisko z ulice bol križovatkou.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  2. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  4. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. Keď štúdium (za)baví
  7. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  8. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  9. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  2. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  3. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  4. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  5. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  6. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  7. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  8. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  9. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  10. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 24 957
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 23 308
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 12 753
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 11 307
  5. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 616
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 563
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 154
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 902
  9. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 811
  10. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 7 677
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Boris Kollár leží po autonehode s obručou okolo hlavy v Nemocnici sv. Michala v Bratislave.

Jankovská priznala vzťah s Kočnerom. Spomína aj Fica

Neskôr chce vypovedať o Bödörovi, aj Zoroslavovi Kollárovi.

Moniku Jankovskú odvážajú z NAKA v Nitre.
Dobré ráno

Dobré ráno: Zvoliť generálneho prokurátora je len prvý krok

Vypočutia trvali 36 hodín, voľba mala byť už v tieto dni.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Kam až siaha rodina Borisa Kollára?

Predseda parlamentu zase raz nevyužil možnosť vyskúšať si, ako štát funguje pre jeho voličov a voličky.

Zuzana Kepplová

Neprehliadnite tiež

Hyundai chystá nový mestský crossover. Bude lacnejší než Kona?

Auto dostalo meno po meste na juhu Francúzska.

Hyundai Bayon odhaľuje prvý detail.

Kedy sa oplatí Dacia Duster, ktorej chutí benzín aj LPG? (test)

Technické riešenia motora mu veštia dlhý život.

Dacia Duster LPG
Mercedes-Benz triedy S Maybach