SME

Aj keď v máji na cesty nasneží, zimné pneumatiky nemusíte použiť

Cez týždeň, keď ešte bolo dosť chladno, v Tatrách nasnežilo a na cestách sa chvíľu držal sneh. Jeden z vás sa v tejto súvislosti zamyslel nad povinnosťou použitia zimných pneumatík.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Michal: "Ako aplikovať paragraf 38 zákona 8 z roku 2009 o cestnej premávke? Tvorcovia si mysleli, že v lete nemôže napadnúť sneh. Veď teraz, v máji, napadol v okolí Tatier. To znamená, že osobné vozidlá, ktoré v tej dobe boli na uvedených komunikáciách by nesmeli pokračovať v jazde, kým by sneh nezmizol, čo môže byť teoreticky aj deň i viac.

Pneumatiky vymeniť za zimné by asi nedokázal nik. V prípade vzniku poistnej udalosti, či kontrole políciou by išlo o porušenie zákona, teda mohla by poisťovňa odmietnuť, alebo krátiť likvidáciu a polícia uložiť pokutu.

Nemalo by byť v zákone uvedené aj obdobie, v ktorom by tento paragraf platil? Napríklad od 1. novembra až do 31. marca? Ja si ako malý chlapec pamätám, že v auguste v Tatrách napadol sneh a v mesiaci apríl zavialo cestu od Východnej až po Poprad. Nebolo by vhodné tlačiť na zákonodarcov na zmenu znenia tohto paragrafu? Nebolo by vhodnejšie stanoviť používanie zimných pneumatík v určitom období, veď výhovorka, že nie každý má na zimné pneumatiky, je neopodstatnená. Ak má niekto na auto a zo zákona musí mať aj na ostatné poplatky, tak má aj na zimné pneumatiky." V minulom roku sa znovu zaviedla povinnosť použiť zimné pneumatiky. Iné základné pravidlá pre ich použitie sa určili pre osobné autá a dodávky do 3,5 tony a iné pre nákladiaky, kamióny a autobusy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nový zákon o cestnej premávke priniesol od februára minulého roku zmenu v používaní zimných pneumatík. V minulosti chvíľu platila všeobecná povinnosť mať zimné pneumatiky na motorovom vozidle od 15. novembra do 15. marca. V starom zákone o premávke na pozemných komunikáciách však táto povinnosť bola účinná len posledných 5 mesiacov roku 2003.

§ 38, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič motorového vozidla kategórie M1 a N1môže také vozidlo použiť v cestnej premávke, len ak je toto vozidlo na všetkých nápravách vybavené zimnými pneumatikami s označením "M+S", "M.S." alebo "M & S"; motorové vozidlá kategórie M2, M3, N2 a N3 musia byť vybavené takými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav v čase od 15. novembra do 31. marca a v prípadoch, ktoré sú uvedené v časti vety pred bodkočiarkou.

(3) Vodič motorového vozidla je povinný zabezpečiť splnenie podmienky podľa odseku 1, ak vzhľadom na ročné obdobie možno predpokladať, že na trase, ktorou bude s motorovým vozidlom prechádzať, bude sa na vozovke nachádzať súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza.

SkryťVypnúť reklamu

Osobné autá a dodávky musia použiť zimné pneumatiky vtedy, ak sa na ceste nachádza súvislá vrstva snehu, ľad, alebo námraza. Nákladným autám, kamiónom a autobusom sa určila povinnosť použiť zimné pneumatiky od 15. novembra do 31. marca.

Zákon o cestnej premávke však myslí aj na výnimky. Ak máte namontované náhradné koleso, nemusíte mať na ňom zimnú pneumatiku. Nepotrebujú ju ani terénne vozidlá, teda tie, ktoré sú zaradené v kategórii G. A ani niektoré autobusy SAD nemusia mať obuté zimné pneumatiky.

V zákone sa nachádza ešte jedna výnimka z použitia zimných pneumatík. Tá priamo súvisí s prípadom, o ktorom nám napísal Michal.

V máji skutočne málokto očakáva, že bude snežiť. Nehovoriac o tom, že sa sneh udrží na ceste. Preto v tomto ročnom období nemusíte mať na kolesách zimné pneumatiky, aj keby na cesty nasnežilo pol metra snehu. Vodič totiž musí zabezpečiť pre svoje auto zimné pneumatiky len vtedy, ak vzhľadom na ročné obdobie možno očakávať, že na cestách bude sneh, námraza alebo ľad.

SkryťVypnúť reklamu

Celoročné pneumatiky

Vladimír: "Zaujímalo by ma, či sú políciou povolené celoročné pneumatiky t.j., či sa na nich môže jazdiť aj v zime. Veľa firiem začalo ponúkať celoročné. Sú drahšie ako letné respektíve zimné, avšak nikde som sa nedočítal, či sú povolené aj na zimu. Vyhláška hovorí len o zimných pneumatikách."

Zákon o cestnej premávke a aj vyhláška, ktorá určuje niektoré technické podmienky na prevádzku vozidiel, píše o zimných pneumatikách s označením "M+S" a podobným. Nariadenie vlády o technických požiadavkách na pneumatiky zas pozná napríklad bežné pneumatiky alebo pneumatiky určené do snehu. Zmienku o celoročných pneumatikách sme nikde nenašli.

Z názvu celoročných pneumatík však vyplýva, že sú aj zimné. A sú teda označené písmenami M+S, M&S alebo M.S., pokutu za ich použitie na snehu, ľade alebo námraze by ste nemali dostať. Jednoducho, zimné pneumatiky sú všetky, ktoré sú určené na použitie v zime. Platí to aj pre celoročné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Alternatívne rozmery pneumatík v techničáku

Martin: "Chcel by som sa spýtať, či sa dajú do technického preukazu dopísať alternatívne rozmery pneumatík k tým, ktoré sú v ňom uvedené. Vlastním Fiat Bravo r.v. 2000 a môžem naň obuť kolesá o rozmere 185/50 R15 a 205/50 R15. Oba tieto rozmery sú dosť atypické, čo zvyšuje ich cenu a obmedzuje výber modelov. Chcel by som do TP dopísať pneumatiky 195/50 R15. Je to možné? Ak áno, aký je postup?"

Na kolesá auta smiete obuť len pneumatiky s rozmermi, ktoré povolil výrobca. Ak použitie pneumatík 195/50 R15 výrobca umožňuje, stačí si nechať na dopravnom inšpektoráte urobiť zápis do osvedčenia o evidencii. Bez toho, aby ste mali výrobcom potvrdené, že na kolesá vozidla smiete obuť aj iné pneumatiky, na dopravnom inšpektoráte nepochodíte.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

  • Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 824
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 499
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 212
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 254
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 149
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 761
  7. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 340
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 2 250
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nemocnica Ružinov.

Uplatňujeme nulovú toleranciu k drogám, tvrdí UNB.


9
Voči doláru sa rubeľ dostal na 83.

Silnejúca mena už robí problémy rozpočtu.


24
Ilustračné foto

Na pozadí je zrejme tvrdý stret s kartelmi.


Jakub Bronec a 1 ďalší 10
Trump, Putin a ďalší siloví lídri prinášajú „vek nemieru“.

Dnešná globálna politika je ako nevydarené manželstvo.


Mark Leonard 29
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (18. - 24.4.1925)
  2. Ján Škerko: Popriem všetko čím som žil a čomu som veril, len sa mi vráť
  3. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  4. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  5. Štefan Šturdzík: Rakovina
  6. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  7. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  8. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 931
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 556
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 345
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 028
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 519
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 11 340
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 543
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 445
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu