SME
Streda, 1. december, 2021 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Aj keď v máji na cesty nasneží, zimné pneumatiky nemusíte použiť

Cez týždeň, keď ešte bolo dosť chladno, v Tatrách nasnežilo a na cestách sa chvíľu držal sneh. Jeden z vás sa v tejto súvislosti zamyslel nad povinnosťou použitia zimných pneumatík.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Michal: "Ako aplikovať paragraf 38 zákona 8 z roku 2009 o cestnej premávke? Tvorcovia si mysleli, že v lete nemôže napadnúť sneh. Veď teraz, v máji, napadol v okolí Tatier. To znamená, že osobné vozidlá, ktoré v tej dobe boli na uvedených komunikáciách by nesmeli pokračovať v jazde, kým by sneh nezmizol, čo môže byť teoreticky aj deň i viac.

Pneumatiky vymeniť za zimné by asi nedokázal nik. V prípade vzniku poistnej udalosti, či kontrole políciou by išlo o porušenie zákona, teda mohla by poisťovňa odmietnuť, alebo krátiť likvidáciu a polícia uložiť pokutu.

Nemalo by byť v zákone uvedené aj obdobie, v ktorom by tento paragraf platil? Napríklad od 1. novembra až do 31. marca? Ja si ako malý chlapec pamätám, že v auguste v Tatrách napadol sneh a v mesiaci apríl zavialo cestu od Východnej až po Poprad. Nebolo by vhodné tlačiť na zákonodarcov na zmenu znenia tohto paragrafu? Nebolo by vhodnejšie stanoviť používanie zimných pneumatík v určitom období, veď výhovorka, že nie každý má na zimné pneumatiky, je neopodstatnená. Ak má niekto na auto a zo zákona musí mať aj na ostatné poplatky, tak má aj na zimné pneumatiky."

Nový zákon o cestnej premávke priniesol od februára minulého roku zmenu v používaní zimných pneumatík. V minulosti chvíľu platila všeobecná povinnosť mať zimné pneumatiky na motorovom vozidle od 15. novembra do 15. marca. V starom zákone o premávke na pozemných komunikáciách však táto povinnosť bola účinná len posledných 5 mesiacov roku 2003.

§ 38, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič motorového vozidla kategórie M1 a N1môže také vozidlo použiť v cestnej premávke, len ak je toto vozidlo na všetkých nápravách vybavené zimnými pneumatikami s označením "M+S", "M.S." alebo "M & S"; motorové vozidlá kategórie M2, M3, N2 a N3 musia byť vybavené takými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav v čase od 15. novembra do 31. marca a v prípadoch, ktoré sú uvedené v časti vety pred bodkočiarkou.

(3) Vodič motorového vozidla je povinný zabezpečiť splnenie podmienky podľa odseku 1, ak vzhľadom na ročné obdobie možno predpokladať, že na trase, ktorou bude s motorovým vozidlom prechádzať, bude sa na vozovke nachádzať súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza.

V minulom roku sa znovu zaviedla povinnosť použiť zimné pneumatiky. Iné základné pravidlá pre ich použitie sa určili pre osobné autá a dodávky do 3,5 tony a iné pre nákladiaky, kamióny a autobusy.

Osobné autá a dodávky musia použiť zimné pneumatiky vtedy, ak sa na ceste nachádza súvislá vrstva snehu, ľad, alebo námraza. Nákladným autám, kamiónom a autobusom sa určila povinnosť použiť zimné pneumatiky od 15. novembra do 31. marca.

Zákon o cestnej premávke však myslí aj na výnimky. Ak máte namontované náhradné koleso, nemusíte mať na ňom zimnú pneumatiku. Nepotrebujú ju ani terénne vozidlá, teda tie, ktoré sú zaradené v kategórii G. A ani niektoré autobusy SAD nemusia mať obuté zimné pneumatiky.

V zákone sa nachádza ešte jedna výnimka z použitia zimných pneumatík. Tá priamo súvisí s prípadom, o ktorom nám napísal Michal.

V máji skutočne málokto očakáva, že bude snežiť. Nehovoriac o tom, že sa sneh udrží na ceste. Preto v tomto ročnom období nemusíte mať na kolesách zimné pneumatiky, aj keby na cesty nasnežilo pol metra snehu. Vodič totiž musí zabezpečiť pre svoje auto zimné pneumatiky len vtedy, ak vzhľadom na ročné obdobie možno očakávať, že na cestách bude sneh, námraza alebo ľad.

Celoročné pneumatiky

Vladimír: "Zaujímalo by ma, či sú políciou povolené celoročné pneumatiky t.j., či sa na nich môže jazdiť aj v zime. Veľa firiem začalo ponúkať celoročné. Sú drahšie ako letné respektíve zimné, avšak nikde som sa nedočítal, či sú povolené aj na zimu. Vyhláška hovorí len o zimných pneumatikách."

Zákon o cestnej premávke a aj vyhláška, ktorá určuje niektoré technické podmienky na prevádzku vozidiel, píše o zimných pneumatikách s označením "M+S" a podobným. Nariadenie vlády o technických požiadavkách na pneumatiky zas pozná napríklad bežné pneumatiky alebo pneumatiky určené do snehu. Zmienku o celoročných pneumatikách sme nikde nenašli.

Z názvu celoročných pneumatík však vyplýva, že sú aj zimné. A sú teda označené písmenami M+S, M&S alebo M.S., pokutu za ich použitie na snehu, ľade alebo námraze by ste nemali dostať. Jednoducho, zimné pneumatiky sú všetky, ktoré sú určené na použitie v zime. Platí to aj pre celoročné.

Alternatívne rozmery pneumatík v techničáku

Martin: "Chcel by som sa spýtať, či sa dajú do technického preukazu dopísať alternatívne rozmery pneumatík k tým, ktoré sú v ňom uvedené. Vlastním Fiat Bravo r.v. 2000 a môžem naň obuť kolesá o rozmere 185/50 R15 a 205/50 R15. Oba tieto rozmery sú dosť atypické, čo zvyšuje ich cenu a obmedzuje výber modelov. Chcel by som do TP dopísať pneumatiky 195/50 R15. Je to možné? Ak áno, aký je postup?"

Na kolesá auta smiete obuť len pneumatiky s rozmermi, ktoré povolil výrobca. Ak použitie pneumatík 195/50 R15 výrobca umožňuje, stačí si nechať na dopravnom inšpektoráte urobiť zápis do osvedčenia o evidencii. Bez toho, aby ste mali výrobcom potvrdené, že na kolesá vozidla smiete obuť aj iné pneumatiky, na dopravnom inšpektoráte nepochodíte.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!?
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  9. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  2. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  3. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  4. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Zmeny v systéme revíznych postupov
  7. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  8. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  9. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  10. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 544
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 111
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 842
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 792
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 583
  6. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 772
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 668
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 115
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 697
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 126
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


12 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Iveta Bakitová: Peru - od conquistádorov po Dänikena
  2. Štefan Vidlár: List Ježiškovi
  3. Ján Šeďo: Kedy je to v záujme občanov a kedy nie, alebo existuje morálny kódex poslanca NRSR ?
  4. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí
  5. Marek Strapko: Konšpirátori opäť pošteklili primitívne pudy
  6. Michal Hradil: Trochu (kontroverznej) očkovacej matematiky
  7. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  8. Júlia Piraňa Mikolášiková: Podozrivý z úniku dokumentu o Zurianovi a spol. je policajný funkcionár
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 319
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 853
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 5 232
  4. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 4 958
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 956
  6. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 951
  7. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 366
  8. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 060
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu