SME
Piatok, 22. september, 2023 | Meniny má Móric
reklama

Kedy sa začnú robiť spomaľovače a obrubníky, ktoré neničia autá?

Ktosi raz, ešte za vlády komunistov, vykukol za hranice a všimol si na "západe" spomaľovače na cestách. Odvtedy autá trpia aj keď cez ne jazdia pomaly.

Ktosi raz, ešte za vlády komunistov, vykukol za hranice a všimol si na sídliskových uliciach v Nemecku (alebo aj v Rakúsku) vyvýšenú vozovku. Usúdil, že by bolo dobré niečo také zaviesť i na Slovensku. A ako to už v našich končinách býva, sme srdečný národ, doprajeme aj dvojnásobok.

Vznikol prvý spomaľovač na vozovke s poriadne hrubou vrstvou asfaltu. Stalo sa tak vari pred 25 rokmi na dnešnej Lachovej ulici v Petržalke. Čoskoro k nemu na rovnakej ulici pribudol druhý, takisto poriadne vysoký, na tej istej ulici. Oba sú ako výkričník ľudskej omylnosti. Zostávajú stále na svojom mieste a dlhé roky ničia nervy vodičov i nápravy osobných áut. V tomto prípade dvojnásobok (asfaltu) znamená negatívny výsledok v podobe škôd na automobiloch.

Dotyčný zlepšovateľ totiž netušil, že nájazd má byť plytký a plynulý, aby nepoškodil čokoľvek v spodnej časti auta (napríklad nápravy, olejovú vaňu motora, tlmiče). A tak úplne prvý nájazd na Slovensku bol a do dnes je pre šoférov ako jazda hore-dole po schodoch. Oba stavbárske "klenoty" si pozrite na fotkách.

Také boli začiatky. Aká je súčasná situácia v budovaní prekážok na sídliskových uličkách, kde miestni kaskadéri jazdia bez štipky predvídavosti aj dnes poriadne rýchlo?

Priečne cez ulicu pribudli montované prekážky, ktoré však pribrzdia len slušných šoférov - kaskadéri si z nich nerobia nič. Navyše aj takéto "zábrany" ničia podvozky áut, lebo sú pre kolesá (nápravy) to isté, ako keď vbehnete do výtlku. Prevýšenie je totiž náhle.

Tieto "stavebné" úpravy sú robené nekvalitne, na nerovnom asfalte a opäť sa o ne zachytávajú podvozky niektorých automobilov s menšou svetlou výškou (svetlá výška = vzdialenosť medzi vozovkou a najnižším bodom karosérie). Zdôrazňujem, že aj pri pomalej jazde tridsiatkou. Na ukážku opäť niekoľko fotografií.

A úplne najaktuálnejšou pascou pre motoristov je vjazd do podzemných garáží v komplexe Eurovea. Nielen, že "inžinieri" nebrali do úvahy nájazdový uhol moderných automobilov, ale neodhadli ani zákruty garážových komunikácií. Nejedno auto - ak jeho majiteľ nechce zachytiť vozidlom o vysoký obrubník - tu musí cúvať a prechádzať každou zákrutou na dvakrát. Menej skúsení alebo menej pozorní už svoje vozidlá opečiatkovali.

Zašli sme do Rakúska a ajhľa. Tam sú nájazdy plynulé, s malým nájazdovým uhlom, takže dokonale plnia účel, pre ktorý ich vybudovali. Autá pred nimi logicky spomalia, no prejdú bez problémov a odchádzajú bez poškodeného podvozku.

Navrhujeme: zrušiť montované, či vystavané prekážky cez vozovku, ktoré sa systematicky rozkrádajú alebo likvidujú, zrušiť nezmyselne príkre "schody" na uliciach a všade vybudovať spomaľovače s primerane plynulým nájazdom.

Že to stojí financie? Určite nie také veľké ako opravy poškodených vozidiel nič netušiacich motoristov, ktorí doplácajú na šlendriánstvo Pata a Mata, hoci dodržiavajú takzvanú sídliskovú rýchlosť.

A v súvislosti s malou svetlou výškou ešte jeden postreh. Obrubníky chodníkov i niektorých parkovísk sú zbytočne vysoké. Nejeden motorista na to pri parkovaní doplatil poškodením nárazníka.

11.JPG

Dokonca sme videli vysoké obrubníky aj na niektorých kruhových objazdoch. Nehovoriac, ak sú pri zvodidlách, kde si pri havárii motorista poškodí nielen karosériu, ale aj nápravu, či disky a potom ho oprava vyjde i na trojnásobok.

Jedným z príkladov takého riešenia je zjazd z Prístavného mosta v Bratislave na Bajkalskú alebo Dolnozemskú v Petržalke. Na to, aby auto nevyletelo zo zákruty predsa slúžia zvodidlá. Tie sú dostatočne pozohýbané, ako dôkaz, že zachytili auto v šmyku. Vysoké obrubníky tam iba dokonali dielo a narobili ešte väčšiu škodu na vozidlách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Podpora systému je slabá, je to na jednotlivcoch
  2. Prišli na to, že odpad je cenný
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  4. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  5. Spoločnosť EY vyhlásila 18. ročník súťaže na Slovensku
  6. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty
  7. Septembrové číslo krížovkárskeho magazínu Lišiak v denníku SME
  8. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz
  1. Prišli na to, že odpad je cenný
  2. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  3. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  4. Autocentrá AURES Holdings obslúžili už 3 milióny zákazníkov
  5. Príďte ochutnať ocenené destiláty
  6. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  7. Politici dobrovoľne posielajú slovenské ženy pod nôž
  8. IT expertka: Iba mobil deťom na učenie naozaj nestačí
  1. Už len dnes za vás Fellner zaplatí polovicu dovolenky 11 805
  2. Ľuboš Fellner opäť pozýva. Kam volá turistov teraz? 9 545
  3. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 8 385
  4. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 5 646
  5. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 3 217
  6. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 166
  7. 50-tisíc dovolenkárov si kúpilo zájazd cez SME 2 612
  8. Veľké Karlovice: wellness oáza kúsok od hraníc 2 284
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Ivan Lukšík: Koho bude voliť moja sedliacka duša
  2. Pavol Gabaj: Voľby 2023: Slovenská Cirkev sa pripája k fašistickým a mafiánskym politickým stranám
  3. Ondrej Valentín: Posledná báseň pred smrťou
  4. Anna Miľanová: Možno Perníková chalúpka... 2023
  5. Erika Telekyová : Mýliť sa je ľudské, odpúšťať svätské a priznať si chybu geniálne.
  6. Lukáš Čelinák: Eurofondy, zlodeji a “wanna ne podnikatelia”
  7. Pavel Nechala: Etická infrašturktúra
  8. Tupou Ceruzou: Predvolebné vyšetrenie
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 62 617
  2. Igor Kossaczký: Matovičova akcia ukázala pravdu o slovenských médiách 38 523
  3. Ján Šeďo: Mestskí policajti to pokašľali na celej čiare. 16 703
  4. Pavel Macko: Teraz sa ukáže, ako hlboko siahajú korene zla a aká silná je Žilinkova ochrana gaunerov 12 296
  5. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 166
  6. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 8 802
  7. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 240
  8. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 043
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťZatvoriť reklamu