SME

Kedy sa začnú robiť spomaľovače a obrubníky, ktoré neničia autá?

Ktosi raz, ešte za vlády komunistov, vykukol za hranice a všimol si na "západe" spomaľovače na cestách. Odvtedy autá trpia aj keď cez ne jazdia pomaly.

Ktosi raz, ešte za vlády komunistov, vykukol za hranice a všimol si na sídliskových uliciach v Nemecku (alebo aj v Rakúsku) vyvýšenú vozovku. Usúdil, že by bolo dobré niečo také zaviesť i na Slovensku. A ako to už v našich končinách býva, sme srdečný národ, doprajeme aj dvojnásobok.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vznikol prvý spomaľovač na vozovke s poriadne hrubou vrstvou asfaltu. Stalo sa tak vari pred 25 rokmi na dnešnej Lachovej ulici v Petržalke. Čoskoro k nemu na rovnakej ulici pribudol druhý, takisto poriadne vysoký, na tej istej ulici. Oba sú ako výkričník ľudskej omylnosti. Zostávajú stále na svojom mieste a dlhé roky ničia nervy vodičov i nápravy osobných áut. V tomto prípade dvojnásobok (asfaltu) znamená negatívny výsledok v podobe škôd na automobiloch.

SkryťVypnúť reklamu

Dotyčný zlepšovateľ totiž netušil, že nájazd má byť plytký a plynulý, aby nepoškodil čokoľvek v spodnej časti auta (napríklad nápravy, olejovú vaňu motora, tlmiče). A tak úplne prvý nájazd na Slovensku bol a do dnes je pre šoférov ako jazda hore-dole po schodoch. Oba stavbárske "klenoty" si pozrite na fotkách.

Také boli začiatky. Aká je súčasná situácia v budovaní prekážok na sídliskových uličkách, kde miestni kaskadéri jazdia bez štipky predvídavosti aj dnes poriadne rýchlo?

Priečne cez ulicu pribudli montované prekážky, ktoré však pribrzdia len slušných šoférov - kaskadéri si z nich nerobia nič. Navyše aj takéto "zábrany" ničia podvozky áut, lebo sú pre kolesá (nápravy) to isté, ako keď vbehnete do výtlku. Prevýšenie je totiž náhle.

SkryťVypnúť reklamu

Tieto "stavebné" úpravy sú robené nekvalitne, na nerovnom asfalte a opäť sa o ne zachytávajú podvozky niektorých automobilov s menšou svetlou výškou (svetlá výška = vzdialenosť medzi vozovkou a najnižším bodom karosérie). Zdôrazňujem, že aj pri pomalej jazde tridsiatkou. Na ukážku opäť niekoľko fotografií.

A úplne najaktuálnejšou pascou pre motoristov je vjazd do podzemných garáží v komplexe Eurovea. Nielen, že "inžinieri" nebrali do úvahy nájazdový uhol moderných automobilov, ale neodhadli ani zákruty garážových komunikácií. Nejedno auto - ak jeho majiteľ nechce zachytiť vozidlom o vysoký obrubník - tu musí cúvať a prechádzať každou zákrutou na dvakrát. Menej skúsení alebo menej pozorní už svoje vozidlá opečiatkovali.

SkryťVypnúť reklamu

Zašli sme do Rakúska a ajhľa. Tam sú nájazdy plynulé, s malým nájazdovým uhlom, takže dokonale plnia účel, pre ktorý ich vybudovali. Autá pred nimi logicky spomalia, no prejdú bez problémov a odchádzajú bez poškodeného podvozku.

Navrhujeme: zrušiť montované, či vystavané prekážky cez vozovku, ktoré sa systematicky rozkrádajú alebo likvidujú, zrušiť nezmyselne príkre "schody" na uliciach a všade vybudovať spomaľovače s primerane plynulým nájazdom.

Že to stojí financie? Určite nie také veľké ako opravy poškodených vozidiel nič netušiacich motoristov, ktorí doplácajú na šlendriánstvo Pata a Mata, hoci dodržiavajú takzvanú sídliskovú rýchlosť.

A v súvislosti s malou svetlou výškou ešte jeden postreh. Obrubníky chodníkov i niektorých parkovísk sú zbytočne vysoké. Nejeden motorista na to pri parkovaní doplatil poškodením nárazníka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

11.jpg

Dokonca sme videli vysoké obrubníky aj na niektorých kruhových objazdoch. Nehovoriac, ak sú pri zvodidlách, kde si pri havárii motorista poškodí nielen karosériu, ale aj nápravu, či disky a potom ho oprava vyjde i na trojnásobok.

Jedným z príkladov takého riešenia je zjazd z Prístavného mosta v Bratislave na Bajkalskú alebo Dolnozemskú v Petržalke. Na to, aby auto nevyletelo zo zákruty predsa slúžia zvodidlá. Tie sú dostatočne pozohýbané, ako dôkaz, že zachytili auto v šmyku. Vysoké obrubníky tam iba dokonali dielo a narobili ešte väčšiu škodu na vozidlách.

Autor: Ivan Václavík

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 826
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 512
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 146
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 260
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 149
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 756
  7. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 331
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 2 235
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nemocnica Ružinov.

Uplatňujeme nulovú toleranciu k drogám, tvrdí UNB.


9
Voči doláru sa rubeľ dostal na 83.

Silnejúca mena už robí problémy rozpočtu.


24
Ilustračné foto

Na pozadí je zrejme tvrdý stret s kartelmi.


Jakub Bronec a 1 ďalší 10
Trump, Putin a ďalší siloví lídri prinášajú „vek nemieru“.

Dnešná globálna politika je ako nevydarené manželstvo.


Mark Leonard 31
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Veľká noc.
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (18. - 24.4.1925)
  3. Ján Škerko: Popriem všetko čím som žil a čomu som veril, len sa mi vráť
  4. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  5. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  6. Štefan Šturdzík: Rakovina
  7. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  8. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 939
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 559
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 355
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 052
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 485
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 11 042
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 545
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 460
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu