SME
Streda, 1. december, 2021 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Kedy sa začnú robiť spomaľovače a obrubníky, ktoré neničia autá?

Ktosi raz, ešte za vlády komunistov, vykukol za hranice a všimol si na "západe" spomaľovače na cestách. Odvtedy autá trpia aj keď cez ne jazdia pomaly.

Ktosi raz, ešte za vlády komunistov, vykukol za hranice a všimol si na sídliskových uliciach v Nemecku (alebo aj v Rakúsku) vyvýšenú vozovku. Usúdil, že by bolo dobré niečo také zaviesť i na Slovensku. A ako to už v našich končinách býva, sme srdečný národ, doprajeme aj dvojnásobok.

Vznikol prvý spomaľovač na vozovke s poriadne hrubou vrstvou asfaltu. Stalo sa tak vari pred 25 rokmi na dnešnej Lachovej ulici v Petržalke. Čoskoro k nemu na rovnakej ulici pribudol druhý, takisto poriadne vysoký, na tej istej ulici. Oba sú ako výkričník ľudskej omylnosti. Zostávajú stále na svojom mieste a dlhé roky ničia nervy vodičov i nápravy osobných áut. V tomto prípade dvojnásobok (asfaltu) znamená negatívny výsledok v podobe škôd na automobiloch.

Dotyčný zlepšovateľ totiž netušil, že nájazd má byť plytký a plynulý, aby nepoškodil čokoľvek v spodnej časti auta (napríklad nápravy, olejovú vaňu motora, tlmiče). A tak úplne prvý nájazd na Slovensku bol a do dnes je pre šoférov ako jazda hore-dole po schodoch. Oba stavbárske "klenoty" si pozrite na fotkách.

Také boli začiatky. Aká je súčasná situácia v budovaní prekážok na sídliskových uličkách, kde miestni kaskadéri jazdia bez štipky predvídavosti aj dnes poriadne rýchlo?

Priečne cez ulicu pribudli montované prekážky, ktoré však pribrzdia len slušných šoférov - kaskadéri si z nich nerobia nič. Navyše aj takéto "zábrany" ničia podvozky áut, lebo sú pre kolesá (nápravy) to isté, ako keď vbehnete do výtlku. Prevýšenie je totiž náhle.

Tieto "stavebné" úpravy sú robené nekvalitne, na nerovnom asfalte a opäť sa o ne zachytávajú podvozky niektorých automobilov s menšou svetlou výškou (svetlá výška = vzdialenosť medzi vozovkou a najnižším bodom karosérie). Zdôrazňujem, že aj pri pomalej jazde tridsiatkou. Na ukážku opäť niekoľko fotografií.

A úplne najaktuálnejšou pascou pre motoristov je vjazd do podzemných garáží v komplexe Eurovea. Nielen, že "inžinieri" nebrali do úvahy nájazdový uhol moderných automobilov, ale neodhadli ani zákruty garážových komunikácií. Nejedno auto - ak jeho majiteľ nechce zachytiť vozidlom o vysoký obrubník - tu musí cúvať a prechádzať každou zákrutou na dvakrát. Menej skúsení alebo menej pozorní už svoje vozidlá opečiatkovali.

Zašli sme do Rakúska a ajhľa. Tam sú nájazdy plynulé, s malým nájazdovým uhlom, takže dokonale plnia účel, pre ktorý ich vybudovali. Autá pred nimi logicky spomalia, no prejdú bez problémov a odchádzajú bez poškodeného podvozku.

Navrhujeme: zrušiť montované, či vystavané prekážky cez vozovku, ktoré sa systematicky rozkrádajú alebo likvidujú, zrušiť nezmyselne príkre "schody" na uliciach a všade vybudovať spomaľovače s primerane plynulým nájazdom.

Že to stojí financie? Určite nie také veľké ako opravy poškodených vozidiel nič netušiacich motoristov, ktorí doplácajú na šlendriánstvo Pata a Mata, hoci dodržiavajú takzvanú sídliskovú rýchlosť.

A v súvislosti s malou svetlou výškou ešte jeden postreh. Obrubníky chodníkov i niektorých parkovísk sú zbytočne vysoké. Nejeden motorista na to pri parkovaní doplatil poškodením nárazníka.

11.JPG

Dokonca sme videli vysoké obrubníky aj na niektorých kruhových objazdoch. Nehovoriac, ak sú pri zvodidlách, kde si pri havárii motorista poškodí nielen karosériu, ale aj nápravu, či disky a potom ho oprava vyjde i na trojnásobok.

Jedným z príkladov takého riešenia je zjazd z Prístavného mosta v Bratislave na Bajkalskú alebo Dolnozemskú v Petržalke. Na to, aby auto nevyletelo zo zákruty predsa slúžia zvodidlá. Tie sú dostatočne pozohýbané, ako dôkaz, že zachytili auto v šmyku. Vysoké obrubníky tam iba dokonali dielo a narobili ešte väčšiu škodu na vozidlách.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  3. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  4. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  5. Buďte v najlepšej spoločnosti!?
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  8. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  2. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  3. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  4. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Zmeny v systéme revíznych postupov
  7. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  8. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  9. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  10. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 561
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 119
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 842
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 780
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 587
  6. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 771
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 672
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 104
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 690
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 127
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


13 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Ján Šeďo: Kedy je to v záujme občanov a kedy nie, alebo existuje morálny kódex poslanca NRSR ?
  2. Iveta Bakitová: Peru - od conquistádorov po Dänikena
  3. Štefan Vidlár: List Ježiškovi
  4. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí
  5. Marek Strapko: Konšpirátori opäť pošteklili primitívne pudy
  6. Michal Hradil: Trochu (kontroverznej) očkovacej matematiky
  7. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  8. Júlia Piraňa Mikolášiková: Podozrivý z úniku dokumentu o Zurianovi a spol. je policajný funkcionár
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 326
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 855
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 5 213
  4. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 5 159
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 958
  6. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 951
  7. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 368
  8. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 060
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu