SME
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Diaľnice pribúdajú, aj sa rozširujú. Aj predražujú?

Pri budovaní diaľnic vznikajú chronicky známe "lieviky". Bohaté skúsenosti s nimi majú motoristi pohybujúci sa v okolí Žiliny, Považskej Bystrice a Bratislavy. A práve hlavnému mestu hrozia ďalšie problémy.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Kameňom úrazu v Bratislave sa v rámci plánovaného rozšírenia diaľnice D1 na 8 až 10 pruhov stane Prístavný most. Vzhľadom na jeho obmedzenú kapacitu, ktorú motoristi už teraz pociťujú každé ráno a popoludní, sa lievik presunie z oblasti Zlatých pieskov práve k Prístavnému mostu.

Hroziace problémy s kapacitou boľavého mosta by malo vyriešiť jeho rozšírenie. Predseda predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti, Igor Choma, uviedol, že NDS chce ešte v tomto roku vypísať verejnú súťaž. Podľa neho, ak bude podpísaná zmluva a k dispozícii bude projekt aj peniaze, stavebné práce by sa mohli začať už o dva roky.

V zásade existujú dva varianty. Prvý hovorí o dodatočných pylónoch, ktoré by umožnili rozšíriť vozovku o ďalšie jazdné pruhy a odstavný pás. Druhá alternatíva spočíva vo výstavbe ďalších mostných konštrukcií, ktoré by sa opreli o tú existujúcu. Igor Choma za schodnejší považuje prvý variant, všetko však závisí od projektu víťaznej firmy.

Diaľnice pribúdajú

Hoci kríza poriadne prehádzala štátny rozpočet, výstavba diaľnic zatiaľ pokračuje bez výraznejšieho časového sklzu. Podľa údajov NDS v súčasnosti je v prevádzke takmer 390 km diaľnic a 215 km rýchlostných komunikácií. V tomto roku k nim pribudnú ďalšie.

Kliknutím na mapu sa vám otvorí jej väčšia verzia.

Konkrétne na diaľnici D1 ide o úseky Svinia-Prešov, Sverepec-Vrtižer, Jablonov-Studenec a Studenec-Behárovce, diaľnicu D3 rozšíri úsek od Skalitého po poľskú hranicu. Na rýchlostných cestách pribudne cesta medzi Žarnovicou a Šášovským Podhradím (R1), ako aj obchvaty Hornej Štubne a Trstenej (R3) a Svidníka (R4).

Podľa Igora Chomu však v tomto roku nezačnú žiadnu stavbu financovanú zo štátneho rozpočtu. Výnimkou sú iba dva úseky diaľnice D1 (Sverepec-Vrtižer, Jablonov-Studenec), pretože táto komunikácia si vyžaduje úplný profil. Z iných zdrojov, či už v rámci projektov PPP alebo z fondov EÚ, sa v tomto roku začne výstavba úsekov Strážov-Brodno a Svrčinovec-Skalité na D3, privádzač Selenec (R1), obchvat Žiaru nad Hronom (R2) a Košice-Milhosť (R4).

Sú naše diaľnice predražené?

Igor Choma zároveň prezentoval výsledky štúdie jedného českého inštitútu, ktorý porovnával náklady na výstavbu 1 km diaľnic v ôsmich krajinách - okrem Slovenska to boli Česko, Slovinsko, Chorvátsko, Maďarsko, Dánsko, Nemecko, Rakúsko. A z tohto porovnania sme nevyšli práve najhoršie. Hoci naše diaľnice sú na rovine mierne nad priemernou hodnotou, v hornatom teréne staviame spomedzi uvedených krajín najlacnejšie.

Od určitého času sa na Slovensku ozývajú hlasy o predraženosti našich diaľnic a porovnávajú ich napríklad s oveľa lacnejšou výstavbou v Chorvátsku. Prieskum podobné tvrdenia vyvracia. Aspoň na prvý pohľad.

Český inštitút totiž použil očistené údaje, čiže porovnával výlučne stavebné náklady. Ak by však vzal do úvahy celkové náklady, do ktorých neodmysliteľne patrí napríklad neraz komplikované vysporiadanie pozemkov alebo ekologické aspekty, Slovensko by až tak dobre dopadnúť nemuselo.

Nížina, pahorkatina Hornatý terén Veľké mosty Tunely
Česko 8 808 304 € 24 484 446 € 1 175 € 68 599 992 €
Dánsko 5 853 986 €
1 998 €
Chorvátsko 6 824 101 € 13 890 171 € 943 € 27 421 416 €
Maďarsko 11 148 963 €
3 084 € 50 852 412 €
Nemecko 8 195 067 € 25 842 651 € 1 709 € 57 207 231 €
Rakúsko 12 799 212 € 24 831 980 €

Slovensko 9 504 953 € 12 431 749 € 1 144 € 29 184 805 €
Slovinsko 7 254 635 € 21 981 277 € 972 € 22 517 256 €
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  2. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  5. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  6. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  8. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  9. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  10. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  1. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  2. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  3. Budúcnosť M&A v Európe
  4. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  5. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  6. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  7. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  10. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 31 862
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 555
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 933
  4. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 075
  5. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 8 969
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 583
  7. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 8 574
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 453
  9. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 430
  10. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 350
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Dacia Duster LPG: Keď sa jazda na plný plyn oplatí (test)

Technické riešenia motora mu veštia dlhý život.

Dacia Duster LPG
Mercedes-Benz triedy S Maybach
Subaru BRZ 2022
Opel Insignia mal z mainstreamových značiek v kategórii 3-ročných áut najmenej nedostatkov.