Dušan: "Jazdím v pravom jazdnom pruhu po viacprúdovej komunikácii v obci alebo na diaľnici. Pred sebou vidím, že z pripojovacieho pruhu má v úmysle zaradiť sa do môjho pruhu iné vozidlo. Po kontrole situácie z v ľavom pruhu vidím, že tento je voľný a s úmyslom aby som umožnil vozidlu v pripájacom pruhu zaradiť sa, prechádzam do ľavého pruhu. Porušil som tým pravidlá, keďže som do ľavého pruhu prešiel bez úmyslu obísť prekážku alebo predchádzať?"
Riešenie problému v obci
Vodič, ktorý rieši Dušanov problém v obci, to má jednoduché. A je pritom jedno, či je na viacpruhovej komunikácii alebo na diaľnici.
To, že sa preradí do ľavého jazdného pruhu, nie je žiadny problém. Vodič v obci totiž na jazdu môže využiť ktorýkoľvek jazdný pruh v smere jazdy. Môže tak spraviť aj na diaľničnom obchvate, ak sa nachádza v obci.
Na diaľnici mimo obce sa však situácia musí riešiť inak.
Riešenie problému mimo obce
Mimo obce sa na viacpruhových cestách a teda ja na diaľniciach jazdí v pravom jazdnom pruhu. Iný jazdný pruh smie vodič použiť len v prípade, ak predchádza, obchádza, odbočuje alebo sa potrebuje otočiť. Samozrejme, na diaľnici sa neodbočuje vľavo a ani sa neotáča.
§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.
Vodič, ktorý by chcel byť slušný, podobne ako Dušan, by sa bez zaváhania presunul do ľavého jazdného pruhu. Aby sa vodič z pripájacieho pruhu mohol zaradiť plynule a bezpečne na diaľnicu. Zákon o cestnej premávke však takéto konanie chápe ako porušenie dopravných predpisov. Vodič na diaľnici vtedy totiž nikoho nepredchádza.
Asi by ste za takéto niečo pokutu nedostali. Za normálnych okolností. Pokojne sa však môže stať, že policajt si za Dušanom popísaný manéver vypýta 60 eur, pretože je na to oprávnený.
Podľa predpisov by to malo byť mimo obce tak, že sa vodič na diaľnici v pravom pruhu nepresunie do ľavého pruhu. No a vodič v pripájacom prispôsobí rýchlosť svojej jazdy tak, aby v ňom nemusel zastať a zároveň dá prednosť vozidlám na diaľnici. A to aj napriek tomu, že nie všetky vjazdy na rýchlostné komunikácie sú dostatočne dlhé na splnenie oboch podmienok.
Aj keď sa to zdá byť nezmyselné, zákon jednoducho nemyslí na takú formu zvýšenia plynulosti cestnej premávky, o ktorej nám napísal Dušan. Možno by stačilo doplniť do paragrafu, kde sa píše o jazde v jazdných pruhoch pravidlo, podľa ktorého by v prípade voľného ľavého jazdného pruhu sa doň mohol vodič presunúť, aby iným vodičom umožnil plynulý vjazd na diaľnicu.
Je križovatkou aj výjazd z diaľnice?
Miro: "Je za križovatku považovaný aj výjazd z mestského obchvatu, keď sa tam cesty nekrižujú, ani nespájajú, ale len rozpájajú."
Tak, ako vjazd na diaľnicu, aj výjazd z nej je križovatkou. Aj keď to zákon o cestnej premávke nemenuje presne. Preto aj výjazd z diaľnice ruší niektoré povinnosti zákazových značiek umiestnených na diaľnici.
Kapitola 1, článok 1, Viedenský dohovor o cestnej premávke
Pre účely tohto dohovoru majú ďalej uvedené výrazy význam vyjadrený v tomto článku:
(h) výraz "križovatka" znamená každé úrovňové kríženie, spojenie alebo rozvetvenie ciest, vrátane miest tvorených takým krížením, spojením alebo rozvetvením;
Podľa zákona je križovatkou miesto, kde sa cesty spájajú a križujú. Keďže sa nespomínajú smery, je jedno, ako po cestách prúdi premávka. Aj výjazd z diaľnice je spojený s diaľnicou. Obe tieto cesty sa teda spájajú.
Okrem toho, v zákone o cestnej premávke je napísané: "Ak medzinárodná zmluva, ktorou je Slovenská republika viazaná, obsahuje ustanovenia odchylne od tohto zákona, platia ustanovenia medzinárodnej zmluvy."
V medzinárodnej zmluve, ktorá bola predlohou zákona o cestnej premávke je uvedené, že križovatkou je aj rozvetvenie ciest. Takým je aj výjazd z diaľnice. Z celého textu Viedenského dohovoru nevyplýva nič iné, nech sme sa akokoľvek snažili definíciu križovatky vyložiť inak, ako je napísaná.
Ak by sme predpokladali, že slovenský zákon na rozvetvenie nemyslel, potom by bol v rozpore s medzinárodnou zmluvou. A na základe zákona o cestnej premávke je medzinárodná zmluva nadradená našim dopravným predpisom v prípade rozporu.
Preto je aj výjazd z diaľnice križovatkou.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.