SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Päťkové BMW dáva radosť z dlhej jazdy

Sedan vyššej strednej triedy potvrdil, že konštruktérom BMW ide o jazdné vlastnosti, jednoduché ovládanie a úspornú dynamiku jazdy. Nepáčili sa nám sedadlá a nedostatočné odkladacie priestory.

Šofér za volantom nového BMW 530d necíti únavu a jazda ho baví aj po tisíckilometrovej ceste. Vylepšili by sme sedadlá a odkladacie priestory.Šofér za volantom nového BMW 530d necíti únavu a jazda ho baví aj po tisíckilometrovej ceste. Vylepšili by sme sedadlá a odkladacie priestory. (Zdroj: Autor)

BRATISLAVA, BUDVA. Po tritisíc kilometroch reportážnej cesty do Chorvátska sa neskoro večer vraciame domov. Pred vjazdom do Zvolena, v smere od Krupiny, míňame tri autá v protismere, keď monotónnu jazdu naruší hlasný signál a žltý varovný piktogram na head-up displeji. Až sekundu po bliknutí vidíme vo svetlách opitého chodca.

To, čo zakryli svetlá protiidúcich áut pred zrakom vodiča, odhalil systém nočného videnia. Druhá generácia nočného videnia funguje podstatne lepšie, pretože čierne BMW videlo chodca v tme skôr ako vodič. Nočné videnie bolo iba jedným z mnohých prvkov príplatkového vybavenia v celkovej hodnote vyše 40 000 eur.

BMW 530d za 92 000 eur sme zámerne otestovali na dlhej zahraničnej ceste, pretože autá vyššej strednej triedy sú presne na to určené. Posádka by nemala vôbec negatívne cítiť hodiny strávene na cestách a vodič by v duchu tradície značky mal zažiť radosť z jazdy. Bude však novinka taká úsporná ako píše výrobca? Za ktoré nové prvky vybavenia si priplatiť, za ktoré radšej nie?

Nesplnil predpísanú spotrebu

Trojlitrový naftový motor verzie 530d s výkonom 180 kW (240 k) je zatiaľ najsilnejším dieselom v ponuke novej päťky. Motor až na drobné zmeny prevzatý z predchádzajúcej generácie stále predstavuje vrchol vo svojej kategórii. Vďaka krútiacemu momentu 540 newton metrov možno s autom veľmi svižne predbiehať už od necelých 2000 otáčok, čo v konečnom dôsledku znamená bezpečnosť.

TEST_BMW_NAVIGACIA.jpg

Navigačný systém zobrazuje reálny pohľad na krajinu, v ktorej sa nachádzate. Základné údaje sú zobrazené aj na čelnom skle.

Oproti minulej generácii sa zdá byť podstatne lepšie odhlučnený a tichší, najmä pri nízkych rýchlostiach. Nesplnil však výrobcom sľubovanú priemernú spotrebu 6,3 litra na sto kilometrov. V Chorvátsku sa spotreba v závislosti od typu ciest pohybovala od 6,8 do 7,6 litra nafty. Na limuzínu, ktorá dokáže zrýchliť na stovku za 6,3 sekundy sú to výborné hodnoty. Pri vytrvalých rýchlostiach okolo 180 až 200 kilometrov za hodinu šesťvalec spotrebuje 8,6 litra na sto kilometrov.

Prevodovka radí predvídavo

Nová osemstupňová automatická prevodovka je za príplatok 2200 eur alternatívou k základnej šesťstupňovej manuálnej prevodovke. V tejto triede a na dlhé cesty ju určite odporúčame, pretože nekazí radosť z jazdy a reaguje veľmi predvídavo. Napríklad často využíva veľký krútiaci moment motora a zbytočne nepodraďuje.

V režime manuálneho radenia síce nepôsobí príliš športovo, ale charakteru limuzíny plne vyhovuje. Vďaka ôsmemu rýchlostnému stupňu si motor vo vysokej rýchlosti drží nízke otáčky a pri stošesťdesiatke má okolo 2000 otáčok.

Pýchou je podvozok

Podvozok nového BMW 5 je pýchou automobilky v katalógu a tiež v skutočnosti. Na hrboľatých cestách síce treba zvoliť komfortný režim, avšak na príplatkových 19 palcových kolesách s nízkym profilom pneumatík ostáva BMW komfortné. Práve pomer medzi presným držaním stopy a komfortom je v BMW 530d výnimočný. Treba však objektívne priznať, že k dispozícii sme mali príplatkový systém Adaptive Drive s meniteľnou charakteristikou tlmičov a redukciou nakláňania v zákrutách.

TEST_BMW_DRIFT.jpg

Ani luxusný sedan neoberá vodiča o radosť z jazdy, ak je na to priestor. Vážne auto sa razom zmení na športový sedan.

Elektronika BMW vyhodnocuje 400 krát za sekundu pohyby kolesa a podľa toho reguluje charakter utlmenia. V praxi to znamená toľko, že predným kolesom narazíte na nerovnosť tvrdšie, ale zadné koleso tadiaľ prejde šetrnejšie. BMW ostáva v dynamike riadenia a pocitoch z jazdy na vrchole.

To sa nedá úplne povedať o sedadlách, pretože v Mercedese alebo Volve by sa chrbát cítil pohodlnejšie. V oblasti krížov sme na dlhých cestách nenašli vhodnú polohu bedrovej opierky. Aj s odkladacími priestormi na drobnosti je vpredu bieda. Box vo dverách má problém s väčšou kapsou na doklady a otváranie skrinky pred spolujazdcom nefungovalo vždy ako treba.

Neodpútava pozornosť

Najsilnejšou stránkou BMW po podvozku je ovládanie palubného systému a minimálne odvádzanie pozornosti od cesty. Každý, kto kupuje BMW, by mal siahnuť po head-up displeji, ktorý zobrazuje údaje na čelnom skle. Opticky sa rýchlosť a údaje z navigácie, prípadne varovné signály, zobrazujú akoby pred autom. Oko nemusí preostrovať, vodič sleduje potrebné údaje a premávku zároveň.

Rovnako palubný systém iDrive vodič ovláda intuitívne a logicky. Ovládač vpravo od radiacej páky je tam, kde vodič položí ruku bez toho, aby sa za niečím naťahoval alebo naopak dvíhal rameno. Keď by nebolo niečo majiteľovi jasné, môže vojsť do elektronického návodu na obsluhu.

Systém zbadal opilca skôr

Cestou späť sme za hraničným priechodom Šahy smerom do Zvolena skúšali činnosť príplatkového nočného videnia. Prvé systémy nočného videnia mávali iba displej, na ktorý musel vodič sústredene pozrieť, aby na ňom videl vysvietených chodcov, čo v podstate iba odpútalo pozornosť od cesty.

TEST_BMW_NOCNE.jpg

Systém nočného videnia funguje podstatne lepšie ako v predchádzajúcej generácii. V pozornosti na ceste však ostáva prvoradý šofér.

BMW má nočné videnie založené na termovízii, ktorá na displeji zvýrazňuje chodcov alebo zvieratá a samočinne vyšle varovný signál k vodičovi bez toho, aby pozeral na displej.

V Krupine sme videli chodcov na prechode voľným okom rovnako, skoro ako na displeji. Optický a zvukový varovný signál zaznel až tesne pred prechodom. Systém totiž vypočítal, že pri paťdesiatkilometrovej rýchlosti chodcov neohrozíme.

Vnímanie nočného videnia sme zmenili v zákrutách tesne pred Zvolenom. V oslepení svetlami protiidúcich áut sme nevideli opilca pri krajnici, na ktorého systém upozornil o sekundu skôr, než ho vodič zbadal.
Nástupom nových konkurentov predchádzajúce BMW 5 začalo mierne strácať, ale príchodom novej generácie sa podľa nás postavilo na prvé miesto. Silnou stránkou sedanu sú jazdné vlastnosti a jednoduché ovládanie zložitého auta.

SME spokojní SME nespokojní
jazdné vlastnosti pohodlie sedadiel v oblasti krížov
výkon a spotreba motora slabé odkladacie priestory
komfort na dlhých cestách
jednoduché ovládanie
radenie prevodovky

Kupujem - nekupujem

BMW 530d je vrchol automobilovej techniky a ideálne manažérske auto na dlhé jazdy. Jednoznačne kupujem. (Rasťo Chvála)
BMW 530d – základné údaje

Cena modelu od 41 900 eur
Cena verzie 530d od 48 900 eur
Cena testovanej verzie 92 000 eur
Motor radový šesťvalec, diesel
Výkon 180 kW/245 k
Krútiaci moment 540 Nm
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 6,3 s
Spotreba podľa výrobcu 6,3 l/100 km
Spotreba v teste 7,1 l/100 km

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 371
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 510
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 282
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 729
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 365
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 333
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 652
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 497
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 246
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 056
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: BMW

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Lekár Laho: Šéf lekárskej komory spôsobil zdravotníctvu problémy

Odmena 500 eur je pre mladých lekárov motivujúca, vraví Laho.

Lekár Ladislav Laho na archívnej fotografii.
Komentár Petra Schutza

Na prahu fiaska

Destabilizácia vládnutia je na vzostupe druhej vlny to posledné, čo si môžeme dovoliť.

Peter Schutz
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L