BRATISLAVA, BUDVA. Po tritisíc kilometroch reportážnej cesty do Chorvátska sa neskoro večer vraciame domov. Pred vjazdom do Zvolena, v smere od Krupiny, míňame tri autá v protismere, keď monotónnu jazdu naruší hlasný signál a žltý varovný piktogram na head-up displeji. Až sekundu po bliknutí vidíme vo svetlách opitého chodca.
To, čo zakryli svetlá protiidúcich áut pred zrakom vodiča, odhalil systém nočného videnia. Druhá generácia nočného videnia funguje podstatne lepšie, pretože čierne BMW videlo chodca v tme skôr ako vodič. Nočné videnie bolo iba jedným z mnohých prvkov príplatkového vybavenia v celkovej hodnote vyše 40 000 eur.
BMW 530d za 92 000 eur sme zámerne otestovali na dlhej zahraničnej ceste, pretože autá vyššej strednej triedy sú presne na to určené. Posádka by nemala vôbec negatívne cítiť hodiny strávene na cestách a vodič by v duchu tradície značky mal zažiť radosť z jazdy. Bude však novinka taká úsporná ako píše výrobca? Za ktoré nové prvky vybavenia si priplatiť, za ktoré radšej nie?
Nesplnil predpísanú spotrebu Trojlitrový naftový motor verzie 530d s výkonom 180 kW (240 k) je zatiaľ najsilnejším dieselom v ponuke novej päťky. Motor až na drobné zmeny prevzatý z predchádzajúcej generácie stále predstavuje vrchol vo svojej kategórii. Vďaka krútiacemu momentu 540 newton metrov možno s autom veľmi svižne predbiehať už od necelých 2000 otáčok, čo v konečnom dôsledku znamená bezpečnosť.
Navigačný systém zobrazuje reálny pohľad na krajinu, v ktorej sa nachádzate. Základné údaje sú zobrazené aj na čelnom skle.
Oproti minulej generácii sa zdá byť podstatne lepšie odhlučnený a tichší, najmä pri nízkych rýchlostiach. Nesplnil však výrobcom sľubovanú priemernú spotrebu 6,3 litra na sto kilometrov. V Chorvátsku sa spotreba v závislosti od typu ciest pohybovala od 6,8 do 7,6 litra nafty. Na limuzínu, ktorá dokáže zrýchliť na stovku za 6,3 sekundy sú to výborné hodnoty. Pri vytrvalých rýchlostiach okolo 180 až 200 kilometrov za hodinu šesťvalec spotrebuje 8,6 litra na sto kilometrov. Prevodovka radí predvídavo Nová osemstupňová automatická prevodovka je za príplatok 2200 eur alternatívou k základnej šesťstupňovej manuálnej prevodovke. V tejto triede a na dlhé cesty ju určite odporúčame, pretože nekazí radosť z jazdy a reaguje veľmi predvídavo. Napríklad často využíva veľký krútiaci moment motora a zbytočne nepodraďuje.
V režime manuálneho radenia síce nepôsobí príliš športovo, ale charakteru limuzíny plne vyhovuje. Vďaka ôsmemu rýchlostnému stupňu si motor vo vysokej rýchlosti drží nízke otáčky a pri stošesťdesiatke má okolo 2000 otáčok.
Pýchou je podvozok Podvozok nového BMW 5 je pýchou automobilky v katalógu a tiež v skutočnosti. Na hrboľatých cestách síce treba zvoliť komfortný režim, avšak na príplatkových 19 palcových kolesách s nízkym profilom pneumatík ostáva BMW komfortné. Práve pomer medzi presným držaním stopy a komfortom je v BMW 530d výnimočný. Treba však objektívne priznať, že k dispozícii sme mali príplatkový systém Adaptive Drive s meniteľnou charakteristikou tlmičov a redukciou nakláňania v zákrutách.
Ani luxusný sedan neoberá vodiča o radosť z jazdy, ak je na to priestor. Vážne auto sa razom zmení na športový sedan.
Elektronika BMW vyhodnocuje 400 krát za sekundu pohyby kolesa a podľa toho reguluje charakter utlmenia. V praxi to znamená toľko, že predným kolesom narazíte na nerovnosť tvrdšie, ale zadné koleso tadiaľ prejde šetrnejšie. BMW ostáva v dynamike riadenia a pocitoch z jazdy na vrchole.
To sa nedá úplne povedať o sedadlách, pretože v Mercedese alebo Volve by sa chrbát cítil pohodlnejšie. V oblasti krížov sme na dlhých cestách nenašli vhodnú polohu bedrovej opierky. Aj s odkladacími priestormi na drobnosti je vpredu bieda. Box vo dverách má problém s väčšou kapsou na doklady a otváranie skrinky pred spolujazdcom nefungovalo vždy ako treba. Neodpútava pozornosť Najsilnejšou stránkou BMW po podvozku je ovládanie palubného systému a minimálne odvádzanie pozornosti od cesty. Každý, kto kupuje BMW, by mal siahnuť po head-up displeji, ktorý zobrazuje údaje na čelnom skle. Opticky sa rýchlosť a údaje z navigácie, prípadne varovné signály, zobrazujú akoby pred autom. Oko nemusí preostrovať, vodič sleduje potrebné údaje a premávku zároveň.
Rovnako palubný systém iDrive vodič ovláda intuitívne a logicky. Ovládač vpravo od radiacej páky je tam, kde vodič položí ruku bez toho, aby sa za niečím naťahoval alebo naopak dvíhal rameno. Keď by nebolo niečo majiteľovi jasné, môže vojsť do elektronického návodu na obsluhu.
Systém zbadal opilca skôr Cestou späť sme za hraničným priechodom Šahy smerom do Zvolena skúšali činnosť príplatkového nočného videnia. Prvé systémy nočného videnia mávali iba displej, na ktorý musel vodič sústredene pozrieť, aby na ňom videl vysvietených chodcov, čo v podstate iba odpútalo pozornosť od cesty.
Systém nočného videnia funguje podstatne lepšie ako v predchádzajúcej generácii. V pozornosti na ceste však ostáva prvoradý šofér.
BMW má nočné videnie založené na termovízii, ktorá na displeji zvýrazňuje chodcov alebo zvieratá a samočinne vyšle varovný signál k vodičovi bez toho, aby pozeral na displej. V Krupine sme videli chodcov na prechode voľným okom rovnako, skoro ako na displeji. Optický a zvukový varovný signál zaznel až tesne pred prechodom. Systém totiž vypočítal, že pri paťdesiatkilometrovej rýchlosti chodcov neohrozíme.
Vnímanie nočného videnia sme zmenili v zákrutách tesne pred Zvolenom. V oslepení svetlami protiidúcich áut sme nevideli opilca pri krajnici, na ktorého systém upozornil o sekundu skôr, než ho vodič zbadal.
Nástupom nových konkurentov predchádzajúce BMW 5 začalo mierne strácať, ale príchodom novej generácie sa podľa nás postavilo na prvé miesto. Silnou stránkou sedanu sú jazdné vlastnosti a jednoduché ovládanie zložitého auta.
SME spokojní SME nespokojní
jazdné vlastnosti pohodlie sedadiel v oblasti krížov
výkon a spotreba motora slabé odkladacie priestory
komfort na dlhých cestách
jednoduché ovládanie
radenie prevodovky
Kupujem - nekupujem
BMW 530d je vrchol automobilovej techniky a ideálne manažérske auto na dlhé jazdy. Jednoznačne kupujem. (Rasťo Chvála)
BMW 530d – základné údaje
Cena modelu od 41 900 eur
Cena verzie 530d od 48 900 eur
Cena testovanej verzie 92 000 eur
Motor radový šesťvalec, diesel
Výkon 180 kW/245 k
Krútiaci moment 540 Nm
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 6,3 s
Spotreba podľa výrobcu 6,3 l/100 km
Spotreba v teste 7,1 l/100 km