SME
Nedeľa, 28. november, 2021 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Päťkové BMW dáva radosť z dlhej jazdy

Sedan vyššej strednej triedy potvrdil, že konštruktérom BMW ide o jazdné vlastnosti, jednoduché ovládanie a úspornú dynamiku jazdy. Nepáčili sa nám sedadlá a nedostatočné odkladacie priestory.

Šofér za volantom nového BMW 530d necíti únavu a jazda ho baví aj po tisíckilometrovej ceste. Vylepšili by sme sedadlá a odkladacie priestory.Šofér za volantom nového BMW 530d necíti únavu a jazda ho baví aj po tisíckilometrovej ceste. Vylepšili by sme sedadlá a odkladacie priestory. (Zdroj: Autor)

BRATISLAVA, BUDVA. Po tritisíc kilometroch reportážnej cesty do Chorvátska sa neskoro večer vraciame domov. Pred vjazdom do Zvolena, v smere od Krupiny, míňame tri autá v protismere, keď monotónnu jazdu naruší hlasný signál a žltý varovný piktogram na head-up displeji. Až sekundu po bliknutí vidíme vo svetlách opitého chodca.

To, čo zakryli svetlá protiidúcich áut pred zrakom vodiča, odhalil systém nočného videnia. Druhá generácia nočného videnia funguje podstatne lepšie, pretože čierne BMW videlo chodca v tme skôr ako vodič. Nočné videnie bolo iba jedným z mnohých prvkov príplatkového vybavenia v celkovej hodnote vyše 40 000 eur.

BMW 530d za 92 000 eur sme zámerne otestovali na dlhej zahraničnej ceste, pretože autá vyššej strednej triedy sú presne na to určené. Posádka by nemala vôbec negatívne cítiť hodiny strávene na cestách a vodič by v duchu tradície značky mal zažiť radosť z jazdy. Bude však novinka taká úsporná ako píše výrobca? Za ktoré nové prvky vybavenia si priplatiť, za ktoré radšej nie?

Nesplnil predpísanú spotrebu

Trojlitrový naftový motor verzie 530d s výkonom 180 kW (240 k) je zatiaľ najsilnejším dieselom v ponuke novej päťky. Motor až na drobné zmeny prevzatý z predchádzajúcej generácie stále predstavuje vrchol vo svojej kategórii. Vďaka krútiacemu momentu 540 newton metrov možno s autom veľmi svižne predbiehať už od necelých 2000 otáčok, čo v konečnom dôsledku znamená bezpečnosť.

TEST_BMW_NAVIGACIA.jpg

Navigačný systém zobrazuje reálny pohľad na krajinu, v ktorej sa nachádzate. Základné údaje sú zobrazené aj na čelnom skle.

Oproti minulej generácii sa zdá byť podstatne lepšie odhlučnený a tichší, najmä pri nízkych rýchlostiach. Nesplnil však výrobcom sľubovanú priemernú spotrebu 6,3 litra na sto kilometrov. V Chorvátsku sa spotreba v závislosti od typu ciest pohybovala od 6,8 do 7,6 litra nafty. Na limuzínu, ktorá dokáže zrýchliť na stovku za 6,3 sekundy sú to výborné hodnoty. Pri vytrvalých rýchlostiach okolo 180 až 200 kilometrov za hodinu šesťvalec spotrebuje 8,6 litra na sto kilometrov.

Prevodovka radí predvídavo

Nová osemstupňová automatická prevodovka je za príplatok 2200 eur alternatívou k základnej šesťstupňovej manuálnej prevodovke. V tejto triede a na dlhé cesty ju určite odporúčame, pretože nekazí radosť z jazdy a reaguje veľmi predvídavo. Napríklad často využíva veľký krútiaci moment motora a zbytočne nepodraďuje.

V režime manuálneho radenia síce nepôsobí príliš športovo, ale charakteru limuzíny plne vyhovuje. Vďaka ôsmemu rýchlostnému stupňu si motor vo vysokej rýchlosti drží nízke otáčky a pri stošesťdesiatke má okolo 2000 otáčok.

Pýchou je podvozok

Podvozok nového BMW 5 je pýchou automobilky v katalógu a tiež v skutočnosti. Na hrboľatých cestách síce treba zvoliť komfortný režim, avšak na príplatkových 19 palcových kolesách s nízkym profilom pneumatík ostáva BMW komfortné. Práve pomer medzi presným držaním stopy a komfortom je v BMW 530d výnimočný. Treba však objektívne priznať, že k dispozícii sme mali príplatkový systém Adaptive Drive s meniteľnou charakteristikou tlmičov a redukciou nakláňania v zákrutách.

TEST_BMW_DRIFT.jpg

Ani luxusný sedan neoberá vodiča o radosť z jazdy, ak je na to priestor. Vážne auto sa razom zmení na športový sedan.

Elektronika BMW vyhodnocuje 400 krát za sekundu pohyby kolesa a podľa toho reguluje charakter utlmenia. V praxi to znamená toľko, že predným kolesom narazíte na nerovnosť tvrdšie, ale zadné koleso tadiaľ prejde šetrnejšie. BMW ostáva v dynamike riadenia a pocitoch z jazdy na vrchole.

To sa nedá úplne povedať o sedadlách, pretože v Mercedese alebo Volve by sa chrbát cítil pohodlnejšie. V oblasti krížov sme na dlhých cestách nenašli vhodnú polohu bedrovej opierky. Aj s odkladacími priestormi na drobnosti je vpredu bieda. Box vo dverách má problém s väčšou kapsou na doklady a otváranie skrinky pred spolujazdcom nefungovalo vždy ako treba.

Neodpútava pozornosť

Najsilnejšou stránkou BMW po podvozku je ovládanie palubného systému a minimálne odvádzanie pozornosti od cesty. Každý, kto kupuje BMW, by mal siahnuť po head-up displeji, ktorý zobrazuje údaje na čelnom skle. Opticky sa rýchlosť a údaje z navigácie, prípadne varovné signály, zobrazujú akoby pred autom. Oko nemusí preostrovať, vodič sleduje potrebné údaje a premávku zároveň.

Rovnako palubný systém iDrive vodič ovláda intuitívne a logicky. Ovládač vpravo od radiacej páky je tam, kde vodič položí ruku bez toho, aby sa za niečím naťahoval alebo naopak dvíhal rameno. Keď by nebolo niečo majiteľovi jasné, môže vojsť do elektronického návodu na obsluhu.

Systém zbadal opilca skôr

Cestou späť sme za hraničným priechodom Šahy smerom do Zvolena skúšali činnosť príplatkového nočného videnia. Prvé systémy nočného videnia mávali iba displej, na ktorý musel vodič sústredene pozrieť, aby na ňom videl vysvietených chodcov, čo v podstate iba odpútalo pozornosť od cesty.

TEST_BMW_NOCNE.jpg

Systém nočného videnia funguje podstatne lepšie ako v predchádzajúcej generácii. V pozornosti na ceste však ostáva prvoradý šofér.

BMW má nočné videnie založené na termovízii, ktorá na displeji zvýrazňuje chodcov alebo zvieratá a samočinne vyšle varovný signál k vodičovi bez toho, aby pozeral na displej.

V Krupine sme videli chodcov na prechode voľným okom rovnako, skoro ako na displeji. Optický a zvukový varovný signál zaznel až tesne pred prechodom. Systém totiž vypočítal, že pri paťdesiatkilometrovej rýchlosti chodcov neohrozíme.

Vnímanie nočného videnia sme zmenili v zákrutách tesne pred Zvolenom. V oslepení svetlami protiidúcich áut sme nevideli opilca pri krajnici, na ktorého systém upozornil o sekundu skôr, než ho vodič zbadal.
Nástupom nových konkurentov predchádzajúce BMW 5 začalo mierne strácať, ale príchodom novej generácie sa podľa nás postavilo na prvé miesto. Silnou stránkou sedanu sú jazdné vlastnosti a jednoduché ovládanie zložitého auta.

SME spokojní SME nespokojní
jazdné vlastnosti pohodlie sedadiel v oblasti krížov
výkon a spotreba motora slabé odkladacie priestory
komfort na dlhých cestách
jednoduché ovládanie
radenie prevodovky

Kupujem - nekupujem

BMW 530d je vrchol automobilovej techniky a ideálne manažérske auto na dlhé jazdy. Jednoznačne kupujem. (Rasťo Chvála)
BMW 530d – základné údaje

Cena modelu od 41 900 eur
Cena verzie 530d od 48 900 eur
Cena testovanej verzie 92 000 eur
Motor radový šesťvalec, diesel
Výkon 180 kW/245 k
Krútiaci moment 540 Nm
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 6,3 s
Spotreba podľa výrobcu 6,3 l/100 km
Spotreba v teste 7,1 l/100 km

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  2. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  3. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  4. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  6. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
  9. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  10. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
  1. Tipy na darčeky, ktoré potešia každú ženu
  2. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  3. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  4. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  5. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  6. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  7. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
  8. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  9. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  10. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 28 707
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 10 823
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 222
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 5 719
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 099
  6. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 413
  7. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 392
  8. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 383
  9. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 876
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 794
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov
Kia Niro

V ponuke budú opäť hybridy aj elektrická verzia.


25. nov
BMW M4 Competition

Balík doplnkov Race Track predurčuje auto skôr na okruh než do premávky.


24. nov

Blogy SME

  1. Soňa Bulbeck: Adventná šortka 2021...
  2. DagmaRA Sarita Poliaková: Straty a nálezy
  3. Anton Kovalčík: Teória hlúposti.
  4. Peter Kollega: Biela vrana – Igor Matovič
  5. Miroslav Galovič: O zlatej rybke. Trikrát a dosť.
  6. Štefan Vidlár: OMIKRON
  7. Martin Sústrik: Švajčiarsko: O odpade prakticky
  8. Marian Nanias: Jadrová energia - Jedna vec je sľubovať, a druhá urobiť.
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 8 853
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 258
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 404
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 447
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 5 988
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 082
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 437
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 3 963
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu