SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Chcete sa vyhnúť rýchlejšiemu? Pozor na okolnosti

Predstavte si, že idete najvyššou povolenou rýchlosťou a niekto za vami je rýchlejší. Uhnete sa mu na krajnicu skôr, než začne predchádzať alebo až potom aby sa nestala nehoda?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Walter:"Idem po diaľnici s prívesom, ktorý má najvyššiu povolenú rýchlosť 80 km/h. Kamióny však majú povolenú 90-tku. To znamená, že ak ma dobehne, nevyhnutne ho budem blokovať a vytvárať pre kamión prekážku, čo môže byť počiatkom vzniku kolóny.

Môže ma policajt pokutovať za to, že pustím kamión pred seba tak, že dám pravú smerovku, presuniem sa do odstavného pruhu, trochu spomalím a keď ma spomínaný kamión "obíde", vrátim sa z odstavného späť do pravého pruhu diaľnice?"

Aké možnosti kamión a auto s prívesom na diaľnici?

Je trochu odvážne vybrať sa na diaľnicu s prívesom, s ktorým môžete ísť najviac 80-kou. Problém je v tom, že na diaľnici mimo obce sa smie ísť minimálne 80-kou. Pomalšie len v prípade, ak vchádzate na diaľnicu alebo z nej vychádzate, a aj v ďalších situáciách, keď je to potrebné z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky.

V každom prípade, aj 80-kou je možné jazdiť po diaľnici.

Kamióny, ako vozidlá kategórie N s hmotnosťou nad 7500 kg, nesmú na diaľnici predchádzať iné vozidlá. Diaľnica pritom môže mať akékoľvek množstvo pruhov. Potom je pochopiteľné, že ak kamionista nechce porušiť dopravné predpisy, pri jazde za prívesom v situácii, ako ju opísal Walter, musí byť trpezlivý a "vliecť" sa za prívesom.

§ 9, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na krajnicu smie vodič motorového vozidla vojsť len pri zastavení a státí alebo pri obchádzaní a vyhýbaní sa prekážke cestnej premávky; pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť.

Mohol by kamionista dúfať v moment, kedy sa vozidlo s prívesom presunie do odstavného pruhu? Mohol, ale len v prípade, že vodič auta ťahajúceho "osemdesiatkový" príves je ochotný dobrovoľne porušiť dopravné predpisy.

V odstavnom pruhu, oficiálne nazývanom krajnica, sa nesmie jazdiť, ak je motiváciou umožniť prejazd rýchlejším vozidlám.

Pustiť alebo nepustiť rýchlejšieho?

Niektorí možno teraz namietajú, že slušnosť káže pustiť rýchlejšieho. Pre vodičov však slušnosť nie je to podstatné, keďže každý má iné vnímanie slušnosti. Pre pomalého je slušné, aby ho nevytláčali rýchli motoristi z cesty, pre rýchlych je zas slušné, aby pomalí umožnili rýchlemu prejazd.

Náš zákon o cestnej premávke prikazuje pustiť rýchlejších pred seba len vodičovi motorového vozidla s hmotnosťou nad 3,5 tony a aj to len počas jazdy do kopca. Vtedy, ak si to situácia vyžaduje, je povinný aj odstaviť vozidlo na najbližšom parkovisku, a to až do prejazdu týchto vozidiel.

Kapitola 1, článok 13 Viedenského dohovoru:

(4) Žiadny vodič nesmie brániť normálnej jazde iných vozidiel tým, že by bez zvláštneho dôvodu išiel nenormálne zníženou rýchlosťou.

Taktiež platí, že vodič je povinný "správať sa disciplinovane a ohľaduplne tak, aby neohrozil bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky, pritom je povinný prispôsobiť svoje správanie najmä stavebnému, dopravno-technickému stavu cesty, situácii v cestnej premávke, poveternostným podmienkam a svojim schopnostiam."

Okrem toho, Viedenský dohovor o cestnej premávke, ktorý je v prípade rozporu nadradený nášmu zákonu o cestnej premávke určil, že nikto nesmie brániť jazde iných "nenormálne zníženou rýchlosťou" bez zvláštneho dôvodu.

Takže, ak by niekto šiel 20-kou po obyčajnej ceste, kde väčšina smie jazdiť rýchlosťou najviac 90 km/h a nemal by na to žiadny dôvod, pričom by prekážal rýchlejšie idúcim motorovým vozidlám, porušoval by tým dopravné predpisy. Lenže v situácii, o ktorej nám napísal Walter, o "zdržovanie" nejde.

Ohľaduplnosť môže viesť k pokute

Ak ide vozidlo s prívesom po diaľnici 80-kou, neporušuje tým predpisy, lebo nejde ani pomalšie (čo je väčšinou zakázané) a zároveň rýchlejšie ísť nesmie. Nehovoriac o tom, že ak sa k nemu zozadu priblíži kamión idúci 90-kou, rozdiel rýchlostí nie je taký veľký, aby rýchlosť vozidla s prívesom dala chápať ako "nenormálne znížená".

Jednoducho, ak by chcel byť Walter ohľaduplný voči kamionistovi, mohol by dostať pokutu (do 60 € na mieste). Kamionistovi by síce pomohol, ale seba by mohol poškodiť.

Pomalší vs rýchli

Mnohí vodiči, ktorí nemajú problém s prekročením najvyššej povolenej rýchlosti, tvrdia, že im to smie vyčítať len polícia a pomalí im musia vždy uhnúť kvôli bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. Vyčítajú im, že svojou pomalou jazdou sa snažia "vychovávať" rýchlych, aj keď na to nie sú oprávnení.

To isté sa však dá použiť aj opačne: rýchli vodiči by nemali vyčítať porušovanie dopravných predpisov pomalších, pretože to nie je ich úloha. Svojou rýchlou jazdou by nemali "vychovávať" pomalších a vnucovať im svoju predstavu bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.

Tak, ako pomalší by mali rešpektovať rýchlych, aj rýchli by mali rešpektovať pomalších. Obe skupiny by pritom mali rešpektovať dopravné predpisy, ktoré sú normou pre zachovanie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  2. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  3. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  4. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  5. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  6. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  7. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  8. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  9. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  10. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  1. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  4. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch
  6. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  7. Magnetickej rezonancie sa nemusia obávať ani klaustrofobici
  8. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Recruitment allowance as an employment recruitment instrument
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 450
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 14 975
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 751
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 128
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 884
  6. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 201
  7. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 062
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 700
  9. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 036
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 823
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


9 h
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov

Blogy SME

  1. Martin Greguš: Búranie Istropolisu na pokračovanie...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí...
  2. Barbora Kujundžić: Na aké veci si treba dávať pri malých deťoch pozor
  3. Marcel Horacek: Živoj je fajn - časť druhá
  4. Juraj Švarc: Vyhlásil som lockdown…ale mediálny!
  5. Ondrej Škvarenina: Ako manipulovať štatistiky o Covid-19
  6. Matej Vagač: Stromy na Dunajskom nábreží sú nateraz zachránené
  7. INESS: Cena zamestnanca
  8. Marek Mačuha: Roznášajú covid deti ?
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 10 676
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 416
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 726
  4. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 242
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 919
  6. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 743
  7. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 4 455
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 163
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Valentína Sedileková: Komentujete vzhľad druhých ľudí? Ubližujete im viac, ako si uvedomujete
Skryť Zatvoriť reklamu