SME
Utorok, 22. september, 2020 | Meniny má MóricKrížovkyKrížovky

Kývajúci sa cestný most prejde kontrolami ako pred kolaudáciou

Niekoľko mesiacov po otvorení sa most vo Volgograde rozkýval tak, že sa pohrával s autami ako s hračkami. Kompetentní preto most testujú, aby zistili, kde je problém. Obyvateľom sa však cesta predĺžila 10-násobne.

MOSKVA. Niekoľko mesiacov po otvorení sa most vo Volgograde rozkýval tak, že sa pohrával s autami ako s hračkami. Následne bol úradmi zatvorený.

Most pre autá sa vlní, akoby bol z gumy

Vyšetrovanie udalosti si zobrali na starosť najvyššie miesta. Prezident Ruska, Dmitrij Medvedev, dal príkaz na prešetrenie kontrolnému úradu a Generálnej prokuratúre podmienky výstavby, projektovania a užívania mosta.

Situáciu osobne kontroluje aj minister dopravy, Igor Levitin. V piatok do Volgogradu odletel zástupca ministra dopravy, Oleg Belozerov, s takmer kompletným vedením spoločnosti Rosavtodor (ruský federálny orgán, vykonáva všetky služby spojené s výstavbou a obsluhou ciest v mene štátu).

Čo spôsobilo vibrovanie mosta?

Na mieste sa stretli zástupcovia všetkých zodpovedných služieb. Podľa slov Belozerova môže za vibrácie nárazový vietor, ktorý fúkal rýchlosťou 16 m/s. Príčiny vibrácií však zistí skupina odborníkov, ktorá bude pracovať v niekoľkých etapách. "Prvoradou podmienkou pre otvorenie dopravy na moste je bezpečnosť," povedal Belozerov.

Aby odborníci mohli dať súhlas na opätovné spustenie do prevádzky, prebehli vizuálne kontroly. Ukončené by už mali byť ultrazvukové skúšky zvarov a budú tiež vykonané zaťažkávacie skúšky, ako pri odovzdávaní nového mosta. Tieto skúšky by mali trvať 3 - 4 dni.

Hlavný inžinier Voronežskej filiálky projekčnej spoločnosti, ktorá projektuje mosty, VTM Dorprojekt, Pavel Čurakov, spochybnil tvrdenie, že príčinou vibrácií bola veterná a vlnová záťaž: "Metodika výpočtu záťaže akéhokoľvek mostu zahŕňa všetky prírodné a seizmické faktory v mieste výstavby. V danom prípade máme alebo unikátny súhrn vonkajších faktorov, ktorý doteraz nebol registrovaný, alebo bola chyba vo výpočte nosnej konštrukcie."

Pre mohých volgogradčanov, ktorý majú na druhom brehu chaty a stihli si už na most zvyknúť, je táto situácia nepríjemná. Namiesto 7 km, ktoré absolvovali denne do práce, dnes musia urobiť 70 km obchádzku a z chát sa sťahujú späť do dusného a prašného veľkomesta.

Most je súčasťou jedného z hlavných cestných ťahov

Volgogradský mostný prechod cez Volgu je jedným z dôležitých bodov dopravnej infraštruktúry juhu Ruska. Je len jedným zo štyroch cestných mostov cez Nižnú Volgu (ostatné tri sú Žiguľovský, Saratovský a Astrachanský) a je jediný vo Volgogradskej oblasti. Je hlavnou alternatívou prejazdu cez hrádzu Volžskej hydroelektrárne a kompovej preprave, ktoré majú obmedzenú priepustnosť a dnes už nestačia.

Výstavba mosta sa začala v roku 1996, ale kvôli nedostatočnému financovaniu bolo do roku 2005 ukončených len 40% prvej etapy. Spoločnosť, ktorá viedla výstavbu, dostala z federálnej pokladne dotácie vo výške 16 miliárd rubľov (410 miliónov EUR). Jeho celková dĺžka je 7,1 km, bezprostredne nad riekou sa klenie v dĺžke 2 km. Do prevádzky bol odovzdaný v októbri 2009.

Zdroj informácií: Vedomosti

Autor pracuje ako vedúci zastúpenia slovenskej spoločnosti v Rusku.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  2. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  6. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  7. Home (ale aj) Office
  8. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  10. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  1. Týchto 5 nehôd v domácnosti presvedčí, že poistenie sa oplatí
  2. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  3. Zvislé zdvíhacie zariadenia pre vozičkárov
  4. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur
  5. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  6. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  7. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  8. Poznanie
  9. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 38 230
  2. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 36 365
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 19 169
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 16 180
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 12 271
  6. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 10 067
  7. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 972
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 8 517
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 8 421
  10. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 8 007
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Píše Ivan Mikloš

O nevypočítateľnosti Trumpa a Matoviča (píše Ivan Mikloš)

Čo určuje nevypočítateľnosť Igora Matoviča a ako môže táto hnacia sila ovplyvniť budúcnosť krajiny?

Premiér Igor Matovič (OĽaNO).

Cigániková: Obchodovať so Záborskou o interrupciách v podstatných veciach nebudem

Rozhovory ZKH s poslankyňou za SaS Jankou Bittó Cigánikovou.

Cigániková

Hygienici prispôsobujú opatrenia Matovičovi, rozhodovať majú odborne

Ani predseda vlády nemôže hygienikom nariadiť, aké opatrenia majú zaviesť

Marek Krajčí a Igor Matovič počas tlačovej konferencie po zasadnutí konzília odborníkov o opatreniach proti šíreniu ochorenia COVID-19 v apríli 2020.

Neprehliadnite tiež

Opel Mokka-e

Škoda Octavia dostala ďalšie verzie. Vyskúšali sme ich

Klasická verzia RS je od plug-in hybridnej výrazne lacnejšia.

Elektrifikované verzie Škody Octavia

Nissan Z Proto je lákavou ochutnávkou nového modelu

Sériová podoba je za rohom, v Európe sa predávať nebude.

Nissan Z Proto

Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR