MOSKVA. Niekoľko mesiacov po otvorení sa most vo Volgograde rozkýval tak, že sa pohrával s autami ako s hračkami. Následne bol úradmi zatvorený.
Most pre autá sa vlní, akoby bol z gumy
Vyšetrovanie udalosti si zobrali na starosť najvyššie miesta. Prezident Ruska, Dmitrij Medvedev, dal príkaz na prešetrenie kontrolnému úradu a Generálnej prokuratúre podmienky výstavby, projektovania a užívania mosta.
Situáciu osobne kontroluje aj minister dopravy, Igor Levitin. V piatok do Volgogradu odletel zástupca ministra dopravy, Oleg Belozerov, s takmer kompletným vedením spoločnosti Rosavtodor (ruský federálny orgán, vykonáva všetky služby spojené s výstavbou a obsluhou ciest v mene štátu).
Čo spôsobilo vibrovanie mosta?
Na mieste sa stretli zástupcovia všetkých zodpovedných služieb. Podľa slov Belozerova môže za vibrácie nárazový vietor, ktorý fúkal rýchlosťou 16 m/s. Príčiny vibrácií však zistí skupina odborníkov, ktorá bude pracovať v niekoľkých etapách. "Prvoradou podmienkou pre otvorenie dopravy na moste je bezpečnosť," povedal Belozerov.
Aby odborníci mohli dať súhlas na opätovné spustenie do prevádzky, prebehli vizuálne kontroly. Ukončené by už mali byť ultrazvukové skúšky zvarov a budú tiež vykonané zaťažkávacie skúšky, ako pri odovzdávaní nového mosta. Tieto skúšky by mali trvať 3 - 4 dni.
Hlavný inžinier Voronežskej filiálky projekčnej spoločnosti, ktorá projektuje mosty, VTM Dorprojekt, Pavel Čurakov, spochybnil tvrdenie, že príčinou vibrácií bola veterná a vlnová záťaž: "Metodika výpočtu záťaže akéhokoľvek mostu zahŕňa všetky prírodné a seizmické faktory v mieste výstavby. V danom prípade máme alebo unikátny súhrn vonkajších faktorov, ktorý doteraz nebol registrovaný, alebo bola chyba vo výpočte nosnej konštrukcie."
Pre mohých volgogradčanov, ktorý majú na druhom brehu chaty a stihli si už na most zvyknúť, je táto situácia nepríjemná. Namiesto 7 km, ktoré absolvovali denne do práce, dnes musia urobiť 70 km obchádzku a z chát sa sťahujú späť do dusného a prašného veľkomesta.
Most je súčasťou jedného z hlavných cestných ťahov
Volgogradský mostný prechod cez Volgu je jedným z dôležitých bodov dopravnej infraštruktúry juhu Ruska. Je len jedným zo štyroch cestných mostov cez Nižnú Volgu (ostatné tri sú Žiguľovský, Saratovský a Astrachanský) a je jediný vo Volgogradskej oblasti. Je hlavnou alternatívou prejazdu cez hrádzu Volžskej hydroelektrárne a kompovej preprave, ktoré majú obmedzenú priepustnosť a dnes už nestačia.
Výstavba mosta sa začala v roku 1996, ale kvôli nedostatočnému financovaniu bolo do roku 2005 ukončených len 40% prvej etapy. Spoločnosť, ktorá viedla výstavbu, dostala z federálnej pokladne dotácie vo výške 16 miliárd rubľov (410 miliónov EUR). Jeho celková dĺžka je 7,1 km, bezprostredne nad riekou sa klenie v dĺžke 2 km. Do prevádzky bol odovzdaný v októbri 2009.
Zdroj informácií: Vedomosti
Autor pracuje ako vedúci zastúpenia slovenskej spoločnosti v Rusku.