Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.
Hlavnú dopravnú tepnu Vysokých Tatier museli pre zosuv svahu uzavrieť. Cesta medzi Štrbským Plesom a Vyšnými Hágmi je neprejazdná pre všetky druhy vozidiel. Obchádzka vedie cez Štôlu, Mengusovce a Tatranskú Štrbu a je o 14 kilometrov dlhšia.
VYŠNÉ HÁGY. Úzavera cesty platí oddnes do odvolania. "V stredu začína geologický prieskum, ktorého výsledky určia, ako sa bude postupovať ďalej," uviedol riaditeľ Správy a údržby ciest Prešovského samosprávneho kraja (PSK) v Poprade Ľubomír Spišský. Variantov je viacero. Podľa výsledkov prieskumu môže cesta ostať naďalej uzavretá, v hre je aj jazda v jednom profile s obmedzením nákladnej dopravy alebo ďalšie kombinácie. O uzávere včera rozhodol krízový štáb.
((a))
Chýbajú stromy
Ako sme informovali, svah podmytý vodou sa zosunul a časť cesty sa prepadla do dvojmetrovej hĺbky. Obavy vzbudzujú ďalšie pukliny, ktoré sa objavujú v okolí. V kritickom úseku chýbajú od veternej kalamity v roku 2004 stromy, a tak nemá čo zachytávať vodu po nedávnych intenzívnych zrážkach. To je podľa cestárov príčina zosuvu. Voda steká z kopcov, podmýva podložie a celý svah sa prepadáva do doliny. Podľa odborníkov oprava úseku nebude niekoľkodňovou záležitosťou. Hlavnou úlohou je zistiť, či hrozia ďalšie zosuvy.
Boja sa ďalších zosuvov
Zaujímalo nás, čo by dlhšie uzavretie cesty znamenalo pre letnú sezónu v Tatrách. "Našou hlavnou úlohou by bolo informovať turistov o obchádzke," povedal riaditeľ Združenia cestovného ruchu Vysoké Tatry Peter Chudý.
Neobáva sa, že turistov ubytovaných na Štrbskom Plese by uzávera mohla odradiť od návštevy ostatných častí Tatier a naopak. "Z čoho máme strach, sú predpovedané ďalšie zrážky v júni. Aby nespôsobili ďalšie zosuvy. Po nich by už situácia mohla byť veľmi kritická, na opravu cesty by bolo potrebných množstvo peňazí," povedal Chudý.
Chudík: Peniaze máme
Obchádzka z Vyšných Hágov na Štrbské Pleso cez Štôlu, Mengusovce a Tatranskú Štrbu je dlhá 21 kilometrov, motoristi teda navyše prejdú 14 kilometrov. "Z ekologického hľadiska je dobré, že v prevádzke ostáva elektrická železnica, kde obchádzka nie je potrebná," dodal Chudý.
Prešovská župa, ktorá je správca cesty, tvrdí, že s peniazmi na opravu problém nebude. "Zdroje na opravu nájdeme v rezervnom fonde. Najdôležitejšie je, aby sa práce mohli začať čo najskôr kvôli blížiacej sa turistickej sezóne," povedal predseda PSK Peter Chudík (Smer).