SME

Strany sľubujú motoristom pred voľbami najmä diaľnice. Čo ešte?

Z volebných programov najsilnejších strán sme vybrali úryvky venované oblasti dopravy. Zarazilo nás, ako málo sa vo všeobecnosti politici vo svojich plánoch dopravou zaoberajú.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BRATISLAVA. Motoristická verejnosť je v očiach politikov mimoriadne obľúbeným "oslíkom potras sa". Automobil má v našich životoch nenahraditeľné miesto a mocní nás nechávajú za jeho používanie platiť. Je však pred voľbami, a tak sa môžeme pozrieť na to, čo sú nám politické strany ochotné za naše dane aspoň sľúbiť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Niektorí jej nevenovali vo svojich predsavzatiach dokonca žiadny priestor.

Smer

Najsilnejšia súčasná strana Smer kladie najväčší dôraz na dobudovanie diaľničného spojenia medzi Bratislavou, Košicami a Banskou Bystricou.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem toho sľubuje znižovanie počtu obetí dopravných nehôd a boj s pirátmi na cestách. V programe sa zaväzuje, že nebude dvíhať ceny diaľničných známok pre automobily do 3,5 tony.

HZDS

Koaličný partner Smeru, Hnutie za demokratické Slovensko, chce zabrániť zavedeniu elektronického mýtneho systému pre osobné autá. Sľubuje aj urýchlenie výstavby a modernizácie diaľnice medzi Bratislavou a Košicami do roku 2013 a zároveň pokračovanie výstavby diaľníc a rýchlostných ciest.

SDKÚ

Opozičná SDKÚ je takisto proti elektronickému mýtu pre osobné vozidlá a v programe sa zamerala na financovanie výstavby diaľnic prostredníctvom európskych fondov a štátnych dlhopisov, ktoré majú pritiahnuť do výstavby peniaze z dôchodkových správcovských spoločností.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem D1 z Bratislavy do Košíc chce SDKÚ rozbehnúť výstavbu rýchlostnej cesty R4 od poľskej hranice cez Prešov a Košice do Maďarska, R2 z Žiaru nad Hronom cez Prievidzu do Trenčína, kde sa má napojiť na D1 a ťah do Českej republiky. Strana sa chce zasadiť aj za stavbu obchvatov Bratislavy, Prešova a Banskej Bystrice.

KDH

Kresťanskodemokratické hnutie chce tiež prehodnotiť financovanie cestnej infraštruktúry cez PPP a nahradiť ho eurofondami. V jeho programe sa píše o modernizácii tranzitných úsekov s prioritou na krízové uzly.

Kresťanskí demokrati chcú podporovať aj projekty integrovanej mestskej dopravy a v mestách preferovať hromadnú osobnú dopravu pred individuálnou.

SaS

Sloboda a solidarita si predsavzala stavať diaľnice a rýchlocesty únosným tempom, čo odhadla na 60 kilometrov ročne. Najvyššiu prioritu má do roku 2014 mať, samozrejme D1 Bratislava - Košice, potom úsek Košice - Michalovce a nultý obchvat Bratislavy D4.

SkryťVypnúť reklamu

SaS tiež navrhuje zníženie spotrebnej dane z palív a cestnej dane na minimum povolené Európskou úniou a tiež ponechanie diaľničných známok pre osobné autá.

SMK

Strana maďarskej koalície uvádza ako prioritu v oblasti dopravy vybudovanie rýchlostnej cesty z východu na západ Slovenska južnou trasou R7 a zvýšiť bezpečnosť a plynulosť dopravy budovaním obchvatov miest a obcí.

Most-Híd

Most-Híd chce pokračovať v stavbe infraštruktúry aj prostredníctvom PPP, ale s väčšou účasťou štátnych peňazí a v prípade lokálnych komunikácií aj s účasťou samosprávy a štátu v kombinácii s PPP.

Ostatní

Vo volebných programoch Slovenskej národnej strany, Komunistickej strany Slovenska a Občianskej konzervatívnej strany, kandidujúcej na listine Mostu-Híd, sme žiadne vyjadrenia k problematike dopravy nenašli. To môže, samozrejme, tiež hovoriť o prístupe týchto subjektov k motoristickej verejnosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vo Veľkej Británií sa nový šéf ministerstva dopravy po nedávnych voľbách okamžite pustil do reforiem a ohlásil stabilizáciu cien pohonných hmôt, zmeny v mýtnom systéme a celkovo priateľskejší prístup novej administratívy k motoristom.

Ak by z toho aspoň čas dotiahol aj do úspešného konca, mohli by sme Britom blahoželať. Či máme podobné vyhliadky po voľbách aj my, je veľmi otázne. Tobôž po zhodnotení ich doterajšieho konania v náš (ne)prospech.

Pokúsime sa tiež priniesť vyjadrenia politických strán na naše otázky o podpore motoristov.

Mimochodom, čo by mali, podľa vás, spraviť politici po voľbách pre všetkých, ktorí sa presúvajú cestami?

Ako vláda plní sľub zrýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií

Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".

Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Ako vláda plní sľub znížiť počet dopravných nehôd

Čo sľúbili: Vláda SR (...) urobí potrebné kroky k tomu, aby sa Slovenská republika priblížila k cieľu vytýčenému Európskou komisiou znížiť do roku 2010 počet usmrtených pri dopravných nehodách na polovicu.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Bezpečnosť cestnej premávky šetrí ľudské zdravie aj peniaze.

Aká je realita? Sľub je takmer splnený. Podľa cieľa Európskej komisie by mal počet obetí na cestách klesnúť na 307 v roku 2010. V rokoch 2006-08 sme k cieľu mali vždy ďalej ako v roku 2005. V roku 2007 dokonca zomrelo na cestách 627 ľudí, čo bol druhý najvyšší počet v novom desaťročí. V roku 2008 však počet obetí klesol na 559 a v roku 2009 dokonca na 347, čo je najmenej v histórii samostatného Slovenska. Príčinou je okrem nového cestného zákona s prísnejšími pokutami a zníženou rýchlosťou v obciach zrejme aj kríza, kvôli ktorej jazdí po cestách menej áut.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Autor: Jozef Lednický

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 99 072
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 139
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 862
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 098
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 257
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 871
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 753
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Tlačová konferencia premiéra Fica a Tibora Gašpara.

Prvý prieskum v ére transakčnej dane meria Smeru pokles.


a 1 ďalší 34
Nataša Holinová

Prečo sa Smer zlostí na Šutaja Eštoka?


22
Désiré Doué sa teší z gólu.

Paríž St. Germain zdolal Aston Villu 3:1.


4
Ilustračné foto.

Burzy vo Frankfurte, Londýne a Miláne si pripísali zisky v rozmedzí šesť až osem percent.


SITA a 1 ďalší
reklama
SkryťZatvoriť reklamu