SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Strany sľubujú motoristom pred voľbami najmä diaľnice. Čo ešte?

Z volebných programov najsilnejších strán sme vybrali úryvky venované oblasti dopravy. Zarazilo nás, ako málo sa vo všeobecnosti politici vo svojich plánoch dopravou zaoberajú.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BRATISLAVA. Motoristická verejnosť je v očiach politikov mimoriadne obľúbeným "oslíkom potras sa". Automobil má v našich životoch nenahraditeľné miesto a mocní nás nechávajú za jeho používanie platiť. Je však pred voľbami, a tak sa môžeme pozrieť na to, čo sú nám politické strany ochotné za naše dane aspoň sľúbiť.

Niektorí jej nevenovali vo svojich predsavzatiach dokonca žiadny priestor.

Smer

Najsilnejšia súčasná strana Smer kladie najväčší dôraz na dobudovanie diaľničného spojenia medzi Bratislavou, Košicami a Banskou Bystricou.

Okrem toho sľubuje znižovanie počtu obetí dopravných nehôd a boj s pirátmi na cestách. V programe sa zaväzuje, že nebude dvíhať ceny diaľničných známok pre automobily do 3,5 tony.

HZDS

Koaličný partner Smeru, Hnutie za demokratické Slovensko, chce zabrániť zavedeniu elektronického mýtneho systému pre osobné autá. Sľubuje aj urýchlenie výstavby a modernizácie diaľnice medzi Bratislavou a Košicami do roku 2013 a zároveň pokračovanie výstavby diaľníc a rýchlostných ciest.

SDKÚ

Opozičná SDKÚ je takisto proti elektronickému mýtu pre osobné vozidlá a v programe sa zamerala na financovanie výstavby diaľnic prostredníctvom európskych fondov a štátnych dlhopisov, ktoré majú pritiahnuť do výstavby peniaze z dôchodkových správcovských spoločností.

Okrem D1 z Bratislavy do Košíc chce SDKÚ rozbehnúť výstavbu rýchlostnej cesty R4 od poľskej hranice cez Prešov a Košice do Maďarska, R2 z Žiaru nad Hronom cez Prievidzu do Trenčína, kde sa má napojiť na D1 a ťah do Českej republiky. Strana sa chce zasadiť aj za stavbu obchvatov Bratislavy, Prešova a Banskej Bystrice.

KDH

Kresťanskodemokratické hnutie chce tiež prehodnotiť financovanie cestnej infraštruktúry cez PPP a nahradiť ho eurofondami. V jeho programe sa píše o modernizácii tranzitných úsekov s prioritou na krízové uzly.

Kresťanskí demokrati chcú podporovať aj projekty integrovanej mestskej dopravy a v mestách preferovať hromadnú osobnú dopravu pred individuálnou.

SaS

Sloboda a solidarita si predsavzala stavať diaľnice a rýchlocesty únosným tempom, čo odhadla na 60 kilometrov ročne. Najvyššiu prioritu má do roku 2014 mať, samozrejme D1 Bratislava - Košice, potom úsek Košice - Michalovce a nultý obchvat Bratislavy D4.

SaS tiež navrhuje zníženie spotrebnej dane z palív a cestnej dane na minimum povolené Európskou úniou a tiež ponechanie diaľničných známok pre osobné autá.

SMK

Strana maďarskej koalície uvádza ako prioritu v oblasti dopravy vybudovanie rýchlostnej cesty z východu na západ Slovenska južnou trasou R7 a zvýšiť bezpečnosť a plynulosť dopravy budovaním obchvatov miest a obcí.

Most-Híd

Most-Híd chce pokračovať v stavbe infraštruktúry aj prostredníctvom PPP, ale s väčšou účasťou štátnych peňazí a v prípade lokálnych komunikácií aj s účasťou samosprávy a štátu v kombinácii s PPP.

Ostatní

Vo volebných programoch Slovenskej národnej strany, Komunistickej strany Slovenska a Občianskej konzervatívnej strany, kandidujúcej na listine Mostu-Híd, sme žiadne vyjadrenia k problematike dopravy nenašli. To môže, samozrejme, tiež hovoriť o prístupe týchto subjektov k motoristickej verejnosti.

Vo Veľkej Británií sa nový šéf ministerstva dopravy po nedávnych voľbách okamžite pustil do reforiem a ohlásil stabilizáciu cien pohonných hmôt, zmeny v mýtnom systéme a celkovo priateľskejší prístup novej administratívy k motoristom.

Ak by z toho aspoň čas dotiahol aj do úspešného konca, mohli by sme Britom blahoželať. Či máme podobné vyhliadky po voľbách aj my, je veľmi otázne. Tobôž po zhodnotení ich doterajšieho konania v náš (ne)prospech.

Pokúsime sa tiež priniesť vyjadrenia politických strán na naše otázky o podpore motoristov.

Mimochodom, čo by mali, podľa vás, spraviť politici po voľbách pre všetkých, ktorí sa presúvajú cestami?

Ako vláda plní sľub zrýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií

Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.


Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".

Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako vláda plní sľub znížiť počet dopravných nehôd

Čo sľúbili: Vláda SR (...) urobí potrebné kroky k tomu, aby sa Slovenská republika priblížila k cieľu vytýčenému Európskou komisiou znížiť do roku 2010 počet usmrtených pri dopravných nehodách na polovicu.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Bezpečnosť cestnej premávky šetrí ľudské zdravie aj peniaze.

Aká je realita? Sľub je takmer splnený. Podľa cieľa Európskej komisie by mal počet obetí na cestách klesnúť na 307 v roku 2010. V rokoch 2006-08 sme k cieľu mali vždy ďalej ako v roku 2005. V roku 2007 dokonca zomrelo na cestách 627 ľudí, čo bol druhý najvyšší počet v novom desaťročí. V roku 2008 však počet obetí klesol na 559 a v roku 2009 dokonca na 347, čo je najmenej v histórii samostatného Slovenska. Príčinou je okrem nového cestného zákona s prísnejšími pokutami a zníženou rýchlosťou v obciach zrejme aj kríza, kvôli ktorej jazdí po cestách menej áut.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  4. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  5. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  6. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  7. BLoKK v Bratislave je pred dokončením, ponúka posledné apartmány
  8. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  9. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  10. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  3. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Zmeny v systéme revíznych postupov
  6. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  7. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  10. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 501
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 078
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 818
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 640
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 368
  6. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 6 092
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 4 992
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 117
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 705
  10. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 2 215
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič počas tlačovej konferencie.

Hoci sa to predpokladalo, vláda o zmenách v utorok nerokovala.


60m
Kateřina Trávničková vystupuje verejne na instagrame @kate.travnicek, kde sa venuje najmä informovaniu o výchove detí. Má vyštudovanú lingvistiku a andragogiku. Momentálne je v psychoterapeutickom výcviku. Fascinujú ju neurovedy.

Trávničková chápe strach antivaxerov.


24. nov
Peter Schut.

Český prezident zaviedol rituál, na ktorý nemá oporu v ústave.


7 h
Ruské vojenské cvičenie v Nižnom Novgorode zo septembra.

Za pučom vidí Zelenskyj aj Moskvu.


29. nov

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


8 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Peter Biščo: Netrpezlivo a s obavami čakám vo svojej imaginárnej čakárni ...
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Podozrivý z úniku dokumentu o Zurianovi a spol. je policajný funkcionár
  3. Jozef Rybár: Dôchodca kontra politici
  4. Martina Paulenová: Na čo frflú rodičia na materskej dovolenke?
  5. Andy Nosko: Dysfunkcia mozgu Igora Matoviča ako časovaná bomba
  6. Jano Richter: § 'Všeobecné ohrozenie' versus Robert F. a antivaxeri
  7. Marek Mačuha: Povinná vakcinácia revisited
  8. Julius Kravjar: ANTIPLAG systémy: Turnitin sa stáva vysoko dominantným hráčom na trhu
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 226
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 826
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 6 143
  4. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 947
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 898
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 327
  7. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 038
  8. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 3 881
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu