SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Aj keby ste mohli do auta natankovať plyn, nemusia vám to dovoliť

Vodiči si od začiatku roka môžu natankovať LPG alebo CNG do auta aj sami. Musia byť však poučení školenou osobou. Otázkou ostáva, ako sa o tomto poučení dozvedia iní pumpári.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Čím ďalej tým viac motoristov jazdí na plyn. Ako palivo používajú najmä LPG, ale aj CNG sa pomaly dostáva do pozornosti. Do konca minulého roka si vodič nemohol plyn do auta natankovať, ak nemal za sebou špeciálne školenie a s ním súvisiace potvrdenie.

LPG

- skvapalnený propán-bután

- palivo používajú v SR najmä osobné autá

CNG
- stlačený zemný plyn
- palivo používajú v SR najmä autobusy a vozidlá firemných flotíl

Zmenu priniesla vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny, ktorou sa ustanovujú podrobnosti na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci s technickými zariadeniami tlakovými, zdvíhacími, elektrickými a plynovými a ktorou sa ustanovujú technické zariadenia, ktoré sa považujú za vyhradené technické zariadenia. Účinná je od 1. januára.

Vodiči si teda po novom môžu natankovať plyn aj sami bez niekoľkodňového školenia o plynových zariadeniach. Akurát musia byť poučení školenou osobou. Tu však nastáva problém.

CNG nemá problém

Vyhláška vyžaduje, aby bol vodič vozidla poučený o bezpečnom spôsobe plnenia LPG alebo CNG. Ako to však dokázať, keď si prídete natankovať na druhý krát a rovno na inú čerpaciu stanicu? Pri tankovaní CNG to až taký problém nie je.

Čerpacích staníc na CNG je na Slovensku menej ako prstov na rukách. Tam nebude problém odsledovať, či je vodič poučený alebo nie. Najmä, keď bude celý systém tankovania vytvorený tak, ako to plánuje zaviesť najväčší prevádzkovateľ čerpacích staníc na CNG, spoločnosť SPP.

Za natankované CNG sa platí raz mesačne na faktúru. Od 1. júla budú všetky pumpy samoobslužné. Fungovať to bude tak, že vodič podpíše zmluvu s prevádzkovateľom, poučí ho správna osoba a dostane elektronickú kartu, ktorá ho na pumpe bude identifikovať.

Riziko znáša prevádzkar čerpacej stanice LPG

Prevádzkovateľov čerpacích staníc LPG je neúrekom. Je preto pochopiteľné, že zaviesť jednotný systém na kontrolu toho, aby LPG tankoval len poučený vodič, je takmer nedosiahnuteľný cieľ. A keďže vyhláška, okrem povinnosti byť poučený, nič viac nepíše, môžu nastať tieto riešenia problému:

  1. prevádzkar LPG pumpy bude dôverovať vodičovi, že je poučený a bude dúfať, že sa pri tankovaní LPG vodičom nič nestane, alebo
  2. vodič bude pred tankovaním vždy poučený, ak si bude chcieť sám natankovať, alebo
  3. vodič bude musieť naďalej čakať na pumpára, ktorý mu natankuje.

Problém je v tom, že aj keď vám nejaký pumpár dá potvrdenie o tom, že ste boli poučený o bezpečnom plnení LPG do auta, na inej pumpe vám ho nemusia uznať. Dokonca môže nastať situácia, že na tej istej pumpe sa vystriedajú smeny, a tá druhá už nebude mať istotu, či ste si to potvrdenie nevytvorili sami pomocou počítača.

To znamená, že je tu vyhláška, ktorá vodičovi umožňuje natankovať plyn do auta, no pumpárovi nedáva žiadnu istotu beztrestnosti v prípade, že sa stane nehoda pri plnení paliva, za ktorú môže vodič. Tomu stačí, aby povedal, že bol poučený pumpárom. Dokázať mu opak je v podstate nemožné. Nikde sa totiž nepíše, ako sa "poučenie" preukazuje.

§ 17, vyhláška 508/2009 Z.z.:

(4) Samostatne plniť nádrž motorového vozidla plynom môže aj fyzická osoba, ktorá je vodičom tohto motorového vozidla, ak bola s bezpečným spôsobom plnenia oboznámená osobou na obsluhu vyhradeného technického zariadenia plynového s preukazom príslušného rozsahu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  3. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 21 946
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 823
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 281
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 672
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 088
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 305
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 008
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Generálnym riaditeľom Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VŠZP) je Richard Strapko. Do funkcie ho menoval bývalý minister zdravotníctva Marek Krajčí (OĽaNO).

Dlh poisťovne presahoval ku koncu júna 131 miliónov eur.


10 h
Ruský tank T-80, ktorého sa ukrajinskí vojaci zmocnili v Bachmute.

Ruská armáda za sebou zanecháva moderné zbrane aj muzeálne kusy.


14 h
Hotelový komplex Borová Sihoť posielajú daniari do konkurzu.

Hotelový biznis sa trápi a najbližšie mesiace neprinesú úľavu.


18 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako do bezvýznamnej strany nalákali množstvo ľudí.


a 2 ďalší 1 h

Neprehliadnite tiež

Za kompaktné SUV s nízkou spotrebou bazárový rebríček Carvago považuje Nissan Qashqai minulej generácie s naftovým motorom 1,5 dCi.

Výsledkom kraľujú verzie s naftovými motormi.


22 h
Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


5. okt
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (7. - 13.10.1922)
  2. Teodor Hasala: Vtip o dvoch opilcoch a svete
  3. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok
  4. Erik Kriššák: Dotyk rán
  5. Katarína Vanišová: Gólový fenomén opäť úradoval. Bude lepší ako Messi s Ronaldom?
  6. Nicholas Wintzler: Niektoré maľby a zápisky za posledný polrok.
  7. Viktória Holejová: Na zdravie (Slovensko)!
  8. Ján Marton: Vlčanov odkaz potravinovým podvodníkom - poďte, u nás sa Vám nič nemôže stať.
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 562
  2. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 5 201
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 838
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 246
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 063
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 2 867
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 830
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 819
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu