SME
Utorok, 22. september, 2020 | Meniny má MóricKrížovkyKrížovky

Aj keby ste mohli do auta natankovať plyn, nemusia vám to dovoliť

Vodiči si od začiatku roka môžu natankovať LPG alebo CNG do auta aj sami. Musia byť však poučení školenou osobou. Otázkou ostáva, ako sa o tomto poučení dozvedia iní pumpári.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Čím ďalej tým viac motoristov jazdí na plyn. Ako palivo používajú najmä LPG, ale aj CNG sa pomaly dostáva do pozornosti. Do konca minulého roka si vodič nemohol plyn do auta natankovať, ak nemal za sebou špeciálne školenie a s ním súvisiace potvrdenie.

LPG

- skvapalnený propán-bután

- palivo používajú v SR najmä osobné autá

CNG
- stlačený zemný plyn
- palivo používajú v SR najmä autobusy a vozidlá firemných flotíl

Zmenu priniesla vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny, ktorou sa ustanovujú podrobnosti na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci s technickými zariadeniami tlakovými, zdvíhacími, elektrickými a plynovými a ktorou sa ustanovujú technické zariadenia, ktoré sa považujú za vyhradené technické zariadenia. Účinná je od 1. januára.

Vodiči si teda po novom môžu natankovať plyn aj sami bez niekoľkodňového školenia o plynových zariadeniach. Akurát musia byť poučení školenou osobou. Tu však nastáva problém.

CNG nemá problém

Vyhláška vyžaduje, aby bol vodič vozidla poučený o bezpečnom spôsobe plnenia LPG alebo CNG. Ako to však dokázať, keď si prídete natankovať na druhý krát a rovno na inú čerpaciu stanicu? Pri tankovaní CNG to až taký problém nie je.

Čerpacích staníc na CNG je na Slovensku menej ako prstov na rukách. Tam nebude problém odsledovať, či je vodič poučený alebo nie. Najmä, keď bude celý systém tankovania vytvorený tak, ako to plánuje zaviesť najväčší prevádzkovateľ čerpacích staníc na CNG, spoločnosť SPP.

Za natankované CNG sa platí raz mesačne na faktúru. Od 1. júla budú všetky pumpy samoobslužné. Fungovať to bude tak, že vodič podpíše zmluvu s prevádzkovateľom, poučí ho správna osoba a dostane elektronickú kartu, ktorá ho na pumpe bude identifikovať.

Riziko znáša prevádzkar čerpacej stanice LPG

Prevádzkovateľov čerpacích staníc LPG je neúrekom. Je preto pochopiteľné, že zaviesť jednotný systém na kontrolu toho, aby LPG tankoval len poučený vodič, je takmer nedosiahnuteľný cieľ. A keďže vyhláška, okrem povinnosti byť poučený, nič viac nepíše, môžu nastať tieto riešenia problému:

  1. prevádzkar LPG pumpy bude dôverovať vodičovi, že je poučený a bude dúfať, že sa pri tankovaní LPG vodičom nič nestane, alebo
  2. vodič bude pred tankovaním vždy poučený, ak si bude chcieť sám natankovať, alebo
  3. vodič bude musieť naďalej čakať na pumpára, ktorý mu natankuje.

Problém je v tom, že aj keď vám nejaký pumpár dá potvrdenie o tom, že ste boli poučený o bezpečnom plnení LPG do auta, na inej pumpe vám ho nemusia uznať. Dokonca môže nastať situácia, že na tej istej pumpe sa vystriedajú smeny, a tá druhá už nebude mať istotu, či ste si to potvrdenie nevytvorili sami pomocou počítača.

To znamená, že je tu vyhláška, ktorá vodičovi umožňuje natankovať plyn do auta, no pumpárovi nedáva žiadnu istotu beztrestnosti v prípade, že sa stane nehoda pri plnení paliva, za ktorú môže vodič. Tomu stačí, aby povedal, že bol poučený pumpárom. Dokázať mu opak je v podstate nemožné. Nikde sa totiž nepíše, ako sa "poučenie" preukazuje.

§ 17, vyhláška 508/2009 Z.z.:

(4) Samostatne plniť nádrž motorového vozidla plynom môže aj fyzická osoba, ktorá je vodičom tohto motorového vozidla, ak bola s bezpečným spôsobom plnenia oboznámená osobou na obsluhu vyhradeného technického zariadenia plynového s preukazom príslušného rozsahu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  2. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  3. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  7. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  9. Home (ale aj) Office
  10. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  1. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  2. Zvislé zdvíhacie zariadenia pre vozičkárov
  3. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur, hlasovať
  4. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  5. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  6. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  7. Poznanie
  8. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  9. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  10. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 35 278
  2. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 35 125
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 21 263
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 15 034
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 11 374
  6. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 11 201
  7. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 10 971
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 448
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 147
  10. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 8 790
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič
Dobré ráno

Dobré ráno: Matovič tvrdí, že jeho manželka je iba obeťou

O čom je nový škandál okolo krachujúcej finančnej skupiny.

Podcast Dobré Ráno.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Trochu nudy do toho vládnutia

Priame kompetencie predsedu vlády sú na papieri skromné.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Škoda Octavia dostala ďalšie verzie. Vyskúšali sme ich a pozreli sa na ceny

Klasická verzia RS je od plug-in hybridnej výrazne lacnejšia.

Elektrifikované verzie Škody Octavia

Nissan Z Proto je lákavou ochutnávkou nového modelu

Sériová podoba je za rohom, v Európe sa predávať nebude.

Nissan Z Proto

Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR

Máte auto s AdBlue? Úlohu navyše sa neoplatí zanedbať (otázky a odpovede)

Doplnenie roztoku s močovinou často nevydrží až do servisného intervalu.