Čím ďalej tým viac motoristov jazdí na plyn. Ako palivo používajú najmä LPG, ale aj CNG sa pomaly dostáva do pozornosti. Do konca minulého roka si vodič nemohol plyn do auta natankovať, ak nemal za sebou špeciálne školenie a s ním súvisiace potvrdenie.
LPG
- skvapalnený propán-bután
- palivo používajú v SR najmä osobné autá
CNG
- stlačený zemný plyn
- palivo používajú v SR najmä autobusy a vozidlá firemných flotíl
Zmenu priniesla vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny, ktorou sa ustanovujú podrobnosti na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci s technickými zariadeniami tlakovými, zdvíhacími, elektrickými a plynovými a ktorou sa ustanovujú technické zariadenia, ktoré sa považujú za vyhradené technické zariadenia. Účinná je od 1. januára.
Vodiči si teda po novom môžu natankovať plyn aj sami bez niekoľkodňového školenia o plynových zariadeniach. Akurát musia byť poučení školenou osobou. Tu však nastáva problém.
CNG nemá problém
Vyhláška vyžaduje, aby bol vodič vozidla poučený o bezpečnom spôsobe plnenia LPG alebo CNG. Ako to však dokázať, keď si prídete natankovať na druhý krát a rovno na inú čerpaciu stanicu? Pri tankovaní CNG to až taký problém nie je.
Čerpacích staníc na CNG je na Slovensku menej ako prstov na rukách. Tam nebude problém odsledovať, či je vodič poučený alebo nie. Najmä, keď bude celý systém tankovania vytvorený tak, ako to plánuje zaviesť najväčší prevádzkovateľ čerpacích staníc na CNG, spoločnosť SPP.
Za natankované CNG sa platí raz mesačne na faktúru. Od 1. júla budú všetky pumpy samoobslužné. Fungovať to bude tak, že vodič podpíše zmluvu s prevádzkovateľom, poučí ho správna osoba a dostane elektronickú kartu, ktorá ho na pumpe bude identifikovať.
Riziko znáša prevádzkar čerpacej stanice LPG
Prevádzkovateľov čerpacích staníc LPG je neúrekom. Je preto pochopiteľné, že zaviesť jednotný systém na kontrolu toho, aby LPG tankoval len poučený vodič, je takmer nedosiahnuteľný cieľ. A keďže vyhláška, okrem povinnosti byť poučený, nič viac nepíše, môžu nastať tieto riešenia problému:
- prevádzkar LPG pumpy bude dôverovať vodičovi, že je poučený a bude dúfať, že sa pri tankovaní LPG vodičom nič nestane, alebo
- vodič bude pred tankovaním vždy poučený, ak si bude chcieť sám natankovať, alebo
- vodič bude musieť naďalej čakať na pumpára, ktorý mu natankuje.
Problém je v tom, že aj keď vám nejaký pumpár dá potvrdenie o tom, že ste boli poučený o bezpečnom plnení LPG do auta, na inej pumpe vám ho nemusia uznať. Dokonca môže nastať situácia, že na tej istej pumpe sa vystriedajú smeny, a tá druhá už nebude mať istotu, či ste si to potvrdenie nevytvorili sami pomocou počítača.
To znamená, že je tu vyhláška, ktorá vodičovi umožňuje natankovať plyn do auta, no pumpárovi nedáva žiadnu istotu beztrestnosti v prípade, že sa stane nehoda pri plnení paliva, za ktorú môže vodič. Tomu stačí, aby povedal, že bol poučený pumpárom. Dokázať mu opak je v podstate nemožné. Nikde sa totiž nepíše, ako sa "poučenie" preukazuje.
§ 17, vyhláška 508/2009 Z.z.:
(4) Samostatne plniť nádrž motorového vozidla plynom môže aj fyzická osoba, ktorá je vodičom tohto motorového vozidla, ak bola s bezpečným spôsobom plnenia oboznámená osobou na obsluhu vyhradeného technického zariadenia plynového s preukazom príslušného rozsahu.