SME
Pondelok, 21. september, 2020 | Meniny má MatúšKrížovkyKrížovky

Mercedes zvyšoval výkon a znižoval spotrebu

Na jeseň dôjde k výmene súčasných benzínových šesťvalcov a osemvalcov za nové, výkonnejšie a úspornejšie. Zvlášť šesťvalec CL 350 má dosiahnuť extrémne nízku spotrebu pod osem litrov.

Znižovaniu objemu motorov použitím turbodúchadla sa nevyhol ani Mercedes. Jeho osemvalec prekonáva podobný konkurenčný motor BMW o 20 kW a 100 Nm.Znižovaniu objemu motorov použitím turbodúchadla sa nevyhol ani Mercedes. Jeho osemvalec prekonáva podobný konkurenčný motor BMW o 20 kW a 100 Nm. (Zdroj: Mercedes-Benz)

BRATISLAVA. Mercedes popri uvedení parametrov nových motorov zverejnil ich efektívnosť v súvislosti s históriou. Kým šesťvalec 300d z roku 1957 potreboval na vyživenie jedného „koňa" výkonu 0,098 litra paliva, pripravovaný model S350 spotrebuje na jedného koňa výkonu 0,025 litra paliva.

Výrazné zlepšenie vidieť na maxime krútiaceho momentu osemvalcových motorov luxusných limuzín. Osemvalec v Mercedese 600 z roku 1964 ponúkol z litra objemu 80,54 Nm. Nový osemvalec S500 dosahuje z jedného litra 150 Nm.

Čerpadlá zaťažujú menej

Motory dostali tretiu generáciu priameho vstrekovania paliva s piezoelektrickými vstrekovačmi Multi-Spark Ignition. Na znížení spotreby sa podieľa najmä redukcia trenia a zrejme systém Štart - Stop. Technici znížili zaťaženie od všetkých prídavných agregátov. Napríklad vodné čerpadlo má vlastné tepelné riadenie druhej generácie, riadené sú tiež olejové čerpadlo a alternátor. Jednoducho všetky prídavné agregáty pracujú iba keď treba a koľko treba. Novinky sa najskôr objavia pod kapotou modelov CL a neskôr v limuzíne triedy S.

Osemvalec vďaka turbu schudol

Výsledok snahy konštruktérov Mercedesu znížiť objem a spotrebu, ale zvýšiť výkon, najlepšie vyjadrujú čísla. Objem osemvalca oproti roky vyrábanému predchodcovi klesol z 5,5 litra (5461 cm3) na 4,7 litra (4663 cm3). Výkon však vďaka dvom turbodúchadlám narástol z 285 kW na 320 kW a krútiaci moment z 530 na 700 Nm.

Použitie turbodúchadla na každý rad valcov vidieť hlavne v charakteristike a veľkosti krútiaceho momentu. Motor totiž poskytuje 600 Nm už od 1600 do 4750 otáčok. Mercedes CL 500 vybavený novým osemvalcom by mal spotrebovať 9,5 litra na 100 km namiesto pôvodných 12,3 l/100.

MALE_V8.jpg

Podľa technického nákresu je medzichladič stlačeného vzduchu zabudovaný medzi radmi valcov vo „V".

Šesťvalec zamerali na spotrebu

Uvedené úpravy pomohli novému atmosférickému šesťvalcu pri udržaní objemu 3499 cm3 zvýšiť výkon z 200 na 225 kW. Krútiaci moment stúpol z 350 na 370 Nm a uhol medzi dvomi radmi valcov klesol z 90 na 60 stupňov. Agregát má kompaktnejšie rozmery a hlavne nemusí mať vyvažovací hriadeľ vibrácií. Podiel na náraste výkonu má tiež systém sania a kompletne nový výfuk od motora až po koncovku výfuku.

MALE_V6.jpg

Úpravy na novom šesťvalci 350 boli zamerané najmä na spotrebu. Krútiaci moment vzrástol „iba" o 20 Nm, ale priemerná spotreba klesla o 2,4 litra na 100 kilometrov.

Najvýraznejšou zmenou medzi generačne odlišnými motormi má byť pokles spotreby paliva. Kým predchodcovi uvádzali priemernú spotrebu 10 litrov na 100 kilometrov, novinka vraj dosiahne spotrebu 7,6 litra na 100 kilometrov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  3. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  7. Home (ale aj) Office
  8. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  9. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  10. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  1. Zvislé zdvíhacie zariadenia pre vozičkárov
  2. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur, hlasovať
  3. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  4. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  5. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  6. Poznanie
  7. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  8. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  9. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  10. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  1. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 34 797
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 34 530
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 21 373
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 14 755
  5. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 11 483
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 11 202
  7. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 11 108
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 722
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 340
  10. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 9 025
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vydierania volavkou sa Kollár nebojí. Ak bude pekná, vyspím sa s ňou, tvrdí

Český bezpečnostný expert tvrdí, že sa Kollárovi tieto slová môžu vypomstiť.

Predseda NR SR Boris Kollár.
Komentár Zuzany Kepplovej

Kollárovi prekáža bulvár. Ale odkedy?

Nestal sa z Borisa náhodou politik?

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.
Peter Krupa a Marian Kotleba na súde v Pezinku.

Neprehliadnite tiež

Škoda Octavia dostala ďalšie verzie. Vyskúšali sme ich a pozreli sa na ceny

Klasická verzia RS je od plug-in hybridnej výrazne lacnejšia.

Elektrifikované verzie Škody Octavia

Nissan Z Proto je lákavou ochutnávkou nového modelu

Sériová podoba je za rohom, v Európe sa predávať nebude.

Nissan Z Proto

Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR

Máte auto s AdBlue? Úlohu navyše sa neoplatí zanedbať (otázky a odpovede)

Doplnenie roztoku s močovinou často nevydrží až do servisného intervalu.