BRATISLAVA. Mercedes popri uvedení parametrov nových motorov zverejnil ich efektívnosť v súvislosti s históriou. Kým šesťvalec 300d z roku 1957 potreboval na vyživenie jedného „koňa" výkonu 0,098 litra paliva, pripravovaný model S350 spotrebuje na jedného koňa výkonu 0,025 litra paliva.
Výrazné zlepšenie vidieť na maxime krútiaceho momentu osemvalcových motorov luxusných limuzín. Osemvalec v Mercedese 600 z roku 1964 ponúkol z litra objemu 80,54 Nm. Nový osemvalec S500 dosahuje z jedného litra 150 Nm.
Čerpadlá zaťažujú menej
Motory dostali tretiu generáciu priameho vstrekovania paliva s piezoelektrickými vstrekovačmi Multi-Spark Ignition. Na znížení spotreby sa podieľa najmä redukcia trenia a zrejme systém Štart - Stop. Technici znížili zaťaženie od všetkých prídavných agregátov. Napríklad vodné čerpadlo má vlastné tepelné riadenie druhej generácie, riadené sú tiež olejové čerpadlo a alternátor. Jednoducho všetky prídavné agregáty pracujú iba keď treba a koľko treba. Novinky sa najskôr objavia pod kapotou modelov CL a neskôr v limuzíne triedy S.
Osemvalec vďaka turbu schudol
Výsledok snahy konštruktérov Mercedesu znížiť objem a spotrebu, ale zvýšiť výkon, najlepšie vyjadrujú čísla. Objem osemvalca oproti roky vyrábanému predchodcovi klesol z 5,5 litra (5461 cm3) na 4,7 litra (4663 cm3). Výkon však vďaka dvom turbodúchadlám narástol z 285 kW na 320 kW a krútiaci moment z 530 na 700 Nm.
Použitie turbodúchadla na každý rad valcov vidieť hlavne v charakteristike a veľkosti krútiaceho momentu. Motor totiž poskytuje 600 Nm už od 1600 do 4750 otáčok. Mercedes CL 500 vybavený novým osemvalcom by mal spotrebovať 9,5 litra na 100 km namiesto pôvodných 12,3 l/100.
|
Podľa technického nákresu je medzichladič stlačeného vzduchu zabudovaný medzi radmi valcov vo „V". |
Šesťvalec zamerali na spotrebu
Uvedené úpravy pomohli novému atmosférickému šesťvalcu pri udržaní objemu 3499 cm3 zvýšiť výkon z 200 na 225 kW. Krútiaci moment stúpol z 350 na 370 Nm a uhol medzi dvomi radmi valcov klesol z 90 na 60 stupňov. Agregát má kompaktnejšie rozmery a hlavne nemusí mať vyvažovací hriadeľ vibrácií. Podiel na náraste výkonu má tiež systém sania a kompletne nový výfuk od motora až po koncovku výfuku.
|
Úpravy na novom šesťvalci 350 boli zamerané najmä na spotrebu. Krútiaci moment vzrástol „iba" o 20 Nm, ale priemerná spotreba klesla o 2,4 litra na 100 kilometrov. |
Najvýraznejšou zmenou medzi generačne odlišnými motormi má byť pokles spotreby paliva. Kým predchodcovi uvádzali priemernú spotrebu 10 litrov na 100 kilometrov, novinka vraj dosiahne spotrebu 7,6 litra na 100 kilometrov.
Autor: rch