SME

Mercedes zvyšoval výkon a znižoval spotrebu

Na jeseň dôjde k výmene súčasných benzínových šesťvalcov a osemvalcov za nové, výkonnejšie a úspornejšie. Zvlášť šesťvalec CL 350 má dosiahnuť extrémne nízku spotrebu pod osem litrov.

Znižovaniu objemu motorov použitím turbodúchadla sa nevyhol ani Mercedes. Jeho osemvalec prekonáva podobný konkurenčný motor BMW o 20 kW a 100 Nm.Znižovaniu objemu motorov použitím turbodúchadla sa nevyhol ani Mercedes. Jeho osemvalec prekonáva podobný konkurenčný motor BMW o 20 kW a 100 Nm. (Zdroj: Mercedes-Benz)

BRATISLAVA. Mercedes popri uvedení parametrov nových motorov zverejnil ich efektívnosť v súvislosti s históriou. Kým šesťvalec 300d z roku 1957 potreboval na vyživenie jedného „koňa" výkonu 0,098 litra paliva, pripravovaný model S350 spotrebuje na jedného koňa výkonu 0,025 litra paliva.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Výrazné zlepšenie vidieť na maxime krútiaceho momentu osemvalcových motorov luxusných limuzín. Osemvalec v Mercedese 600 z roku 1964 ponúkol z litra objemu 80,54 Nm. Nový osemvalec S500 dosahuje z jedného litra 150 Nm.

SkryťVypnúť reklamu

Čerpadlá zaťažujú menej

Motory dostali tretiu generáciu priameho vstrekovania paliva s piezoelektrickými vstrekovačmi Multi-Spark Ignition. Na znížení spotreby sa podieľa najmä redukcia trenia a zrejme systém Štart - Stop. Technici znížili zaťaženie od všetkých prídavných agregátov. Napríklad vodné čerpadlo má vlastné tepelné riadenie druhej generácie, riadené sú tiež olejové čerpadlo a alternátor. Jednoducho všetky prídavné agregáty pracujú iba keď treba a koľko treba. Novinky sa najskôr objavia pod kapotou modelov CL a neskôr v limuzíne triedy S.

Osemvalec vďaka turbu schudol

Výsledok snahy konštruktérov Mercedesu znížiť objem a spotrebu, ale zvýšiť výkon, najlepšie vyjadrujú čísla. Objem osemvalca oproti roky vyrábanému predchodcovi klesol z 5,5 litra (5461 cm3) na 4,7 litra (4663 cm3). Výkon však vďaka dvom turbodúchadlám narástol z 285 kW na 320 kW a krútiaci moment z 530 na 700 Nm.

SkryťVypnúť reklamu

Použitie turbodúchadla na každý rad valcov vidieť hlavne v charakteristike a veľkosti krútiaceho momentu. Motor totiž poskytuje 600 Nm už od 1600 do 4750 otáčok. Mercedes CL 500 vybavený novým osemvalcom by mal spotrebovať 9,5 litra na 100 km namiesto pôvodných 12,3 l/100.

male_v8.jpg

Podľa technického nákresu je medzichladič stlačeného vzduchu zabudovaný medzi radmi valcov vo „V".

Šesťvalec zamerali na spotrebu

Uvedené úpravy pomohli novému atmosférickému šesťvalcu pri udržaní objemu 3499 cm3 zvýšiť výkon z 200 na 225 kW. Krútiaci moment stúpol z 350 na 370 Nm a uhol medzi dvomi radmi valcov klesol z 90 na 60 stupňov. Agregát má kompaktnejšie rozmery a hlavne nemusí mať vyvažovací hriadeľ vibrácií. Podiel na náraste výkonu má tiež systém sania a kompletne nový výfuk od motora až po koncovku výfuku.

male_v6.jpg

Úpravy na novom šesťvalci 350 boli zamerané najmä na spotrebu. Krútiaci moment vzrástol „iba" o 20 Nm, ale priemerná spotreba klesla o 2,4 litra na 100 kilometrov.

Najvýraznejšou zmenou medzi generačne odlišnými motormi má byť pokles spotreby paliva. Kým predchodcovi uvádzali priemernú spotrebu 10 litrov na 100 kilometrov, novinka vraj dosiahne spotrebu 7,6 litra na 100 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rch

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 38 281
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 803
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 429
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 252
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 6 674
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 439
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 594
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 520
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  2. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  3. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  4. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  5. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  6. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  7. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  8. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 103 916
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 464
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 78 457
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 786
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 008
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 625
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 962
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 738
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu