SME

Červená na semafore môže byť pascou na vodiča

Predstavte si, že idete vľavo, vedľa autobusu. Zastavíte ako prví na križovatke so semaformi. Ako zistíte, aká farba svieti, keď na semafor nad vami nevidno a bočný je zakrytý autobusom?

(Zdroj: Ivan Václavík)

Slovenskí dopravní policajti si nachádzajú na postriežku rôzne miesta, aby boli "neviditeľní" a ľahšie dopadli šoférov pri prekročení povolenej rýchlosti. Napríklad, neváhajú maskovať sa kríkmi (v Pezinku smerom na Babu), vari sto metrov od prečiarknutej tabule obce. Alebo využijú "skrýšu" za bránou a oplotením (na Galvaniho ulici v Bratislave smerom na Rožňavskú).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ak sú z diaľky viditeľní (na Panónskej pri železničnej stanici), je ich preventívne pôsobenie oveľa účinnejšie a predovšetkým prospešné pre bezpečnosť premávky.

SkryťVypnúť reklamu

Policajti však nekontrolujú len dodržiavanie povolenej rýchlosti, ale zameriavajú sa i na porušovanie pravidiel premávky v križovatkách. Predovšetkým kontrolujú jazdu cez križovatku na červenú. Aj tieto kontroly však majú jeden významný háčik.

Nespravodlivá pokuta za prejazd na červenú

Naoko jasný prejazd na červenú môže mať pozadie, ktoré môžeme bez nadsádzky nazvať nastraženou pascou. O čo ide?

Kamióny, autobusy a veľké nákladné autá jazdia aj v mestách a teda aj cez križovatky riadené semaformi. A práve tam neraz vzniká onen kritický moment.

Kým kamionista v pravom jazdnom pruhu má dobrý prehľad o farbe svetla na semafore, šofér malého osobného auta v ľavom pruhu vedľa neho sa musí spoliehať len na semafor, ktorý je nad vozovkou. Na ten však spoza volantu vidí len do určitej vzdialenosti od hranice križovatky. Potom stratí prehľad, lebo mu zacláňa veľké vozidlo (kamión s návesom, či dlhý autobus).

SkryťVypnúť reklamu

Ak medzitým na semafore naskočí žltá a červená, ktoré vodič malého auta (pokým sa dostane k hranici križovatky) nezaregistruje, dostáva sa nevedomky do pasce.

Policajtovi potom ťažko vysvetľuje, že má pravdu, že neprešiel vedome na červenú, keďže spoza volantu osobného auta na semafor nad vozovkou pri hranici križovatky už naozaj nevidel. A pocit krivdy je oprávnený.

Ako vyriešiť problém s neviditeľnými semaformi?

§ 60, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(11) Dopravné značky a dopravné zariadenia sa umiestňujú tak, aby sa vzájomne neprekrývali a účastník cestnej premávky ich mohol včas spozorovať.

Kým v Rakúsku už dávno zaviedli blikajúce zelené svetlo na všetkých semaforoch v krajine, čo je z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky veľmi významný prvok, u nás otáľame, váhame a často trestáme aj nevinných vodičov. Namiesto toho, aby sme čo najskôr zaviedli blikajúce zelené na všetkých semaforoch aj u nás. Prvé lastovičky ešte leto neurobia, takže tento spôsob informovania motoristov by sme aj na Slovensku mali zaviesť celoplošne čo najskôr.

SkryťVypnúť reklamu

Takisto by sme si mali vziať príklad z Rakúska, kde majú semafory nad vozovkou posunuté do stredu križovatky. Teda aj vodič prvého vozidla v ľavom pruhu má dobrý prehľad o tom, aká farba práve svieti a nemusí sa krkolomne skrúcať na sedadle, aby dovidel na semafor nad ním.

Naša skúsenosť s nezavineným prejazdom na červenú

Jazdili sme po Bratislave, aby sme sa presvedčili na konkrétnych križovatkách, ako to vyzerá spoza volantu.

§ 8, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(8) Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

V Petržalke sa blížime k pošte na Furdekovej pred Šustekovou. V pravom pruhu zakrýva semafor na chodníku autobus, takže niekoľko sekúnd netušíme, či ešte svieti zelená.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako potvrdil kolega, stojaci na chodníku, dlhý autobus bol meter od križovatky, keď sa rozsvietila žltá a osobné auto, ktoré práve bolo na úrovni zadného kolesa autobusu, prešlo na červenú. Ak by tam v tej chvíli stáli policajti, oprávnene mohli vodiča pokutovať za jazdu na červenú.

Pritom šofér zreteľne videl na semafore zelenú - a potom niekoľko sekúnd nič. De facto teda naozaj prešiel na červenú a v reálnom živote ho teoreticky mohlo ospravedlniť len to, že naozaj nemohol vidieť semafor vysoko nad hlavou.

Autor: Ivan Václavík

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 478
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 330
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 906
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 807
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 562
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 431
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 132
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 716
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 533
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 314
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 242
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 039
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 445
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu