SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Červená na semafore môže byť pascou na vodiča

Predstavte si, že idete vľavo, vedľa autobusu. Zastavíte ako prví na križovatke so semaformi. Ako zistíte, aká farba svieti, keď na semafor nad vami nevidno a bočný je zakrytý autobusom?

(Zdroj: Ivan Václavík)

Slovenskí dopravní policajti si nachádzajú na postriežku rôzne miesta, aby boli "neviditeľní" a ľahšie dopadli šoférov pri prekročení povolenej rýchlosti. Napríklad, neváhajú maskovať sa kríkmi (v Pezinku smerom na Babu), vari sto metrov od prečiarknutej tabule obce. Alebo využijú "skrýšu" za bránou a oplotením (na Galvaniho ulici v Bratislave smerom na Rožňavskú).

Ak sú z diaľky viditeľní (na Panónskej pri železničnej stanici), je ich preventívne pôsobenie oveľa účinnejšie a predovšetkým prospešné pre bezpečnosť premávky.

Policajti však nekontrolujú len dodržiavanie povolenej rýchlosti, ale zameriavajú sa i na porušovanie pravidiel premávky v križovatkách. Predovšetkým kontrolujú jazdu cez križovatku na červenú. Aj tieto kontroly však majú jeden významný háčik.

Nespravodlivá pokuta za prejazd na červenú

Naoko jasný prejazd na červenú môže mať pozadie, ktoré môžeme bez nadsádzky nazvať nastraženou pascou. O čo ide?

Kamióny, autobusy a veľké nákladné autá jazdia aj v mestách a teda aj cez križovatky riadené semaformi. A práve tam neraz vzniká onen kritický moment.

Kým kamionista v pravom jazdnom pruhu má dobrý prehľad o farbe svetla na semafore, šofér malého osobného auta v ľavom pruhu vedľa neho sa musí spoliehať len na semafor, ktorý je nad vozovkou. Na ten však spoza volantu vidí len do určitej vzdialenosti od hranice križovatky. Potom stratí prehľad, lebo mu zacláňa veľké vozidlo (kamión s návesom, či dlhý autobus).

Ak medzitým na semafore naskočí žltá a červená, ktoré vodič malého auta (pokým sa dostane k hranici križovatky) nezaregistruje, dostáva sa nevedomky do pasce.

Policajtovi potom ťažko vysvetľuje, že má pravdu, že neprešiel vedome na červenú, keďže spoza volantu osobného auta na semafor nad vozovkou pri hranici križovatky už naozaj nevidel. A pocit krivdy je oprávnený.

Ako vyriešiť problém s neviditeľnými semaformi?

§ 60, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(11) Dopravné značky a dopravné zariadenia sa umiestňujú tak, aby sa vzájomne neprekrývali a účastník cestnej premávky ich mohol včas spozorovať.

Kým v Rakúsku už dávno zaviedli blikajúce zelené svetlo na všetkých semaforoch v krajine, čo je z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky veľmi významný prvok, u nás otáľame, váhame a často trestáme aj nevinných vodičov. Namiesto toho, aby sme čo najskôr zaviedli blikajúce zelené na všetkých semaforoch aj u nás. Prvé lastovičky ešte leto neurobia, takže tento spôsob informovania motoristov by sme aj na Slovensku mali zaviesť celoplošne čo najskôr.

Takisto by sme si mali vziať príklad z Rakúska, kde majú semafory nad vozovkou posunuté do stredu križovatky. Teda aj vodič prvého vozidla v ľavom pruhu má dobrý prehľad o tom, aká farba práve svieti a nemusí sa krkolomne skrúcať na sedadle, aby dovidel na semafor nad ním.

Naša skúsenosť s nezavineným prejazdom na červenú

Jazdili sme po Bratislave, aby sme sa presvedčili na konkrétnych križovatkách, ako to vyzerá spoza volantu.

§ 8, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(8) Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

V Petržalke sa blížime k pošte na Furdekovej pred Šustekovou. V pravom pruhu zakrýva semafor na chodníku autobus, takže niekoľko sekúnd netušíme, či ešte svieti zelená.

Ako potvrdil kolega, stojaci na chodníku, dlhý autobus bol meter od križovatky, keď sa rozsvietila žltá a osobné auto, ktoré práve bolo na úrovni zadného kolesa autobusu, prešlo na červenú. Ak by tam v tej chvíli stáli policajti, oprávnene mohli vodiča pokutovať za jazdu na červenú.

Pritom šofér zreteľne videl na semafore zelenú - a potom niekoľko sekúnd nič. De facto teda naozaj prešiel na červenú a v reálnom živote ho teoreticky mohlo ospravedlniť len to, že naozaj nemohol vidieť semafor vysoko nad hlavou.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 27 018
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 24 259
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 286
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 149
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 763
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 661
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 442
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 664
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 558
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 576
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prokuratúra chystá oslabenie boja s extrémizmom, ktorý chcela vláda ako prioritu

Samostatné oddelenie špeciálnej prokuratúry má dnes päť ľudí.

Milan Mazurek v budove Najvyššieho súdu (vpravo).
Dobré ráno

Dobré ráno: Obvinili Fica, Kotlebu aj Mazureka. Teraz im hrozí zánik

Pripravuje sa reorganizácia prokuratúry.

Komentár Zuzany Kepplovej

Žilinka vykročil ľavou

Rozpustenie Honzovho úradu sa nezdá ako dobrý začiatok perestrojky na prokuratúre.

Zuzana Kepplová.
Do skúmavky treba pľuť minútu, aby bolo dosť slín na test. Netreba robiť výtery z nosa a hrdla.

Neprehliadnite tiež

Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon

Ktoré autá sa na Slovensku v minulom roku najčastejšie kupovali?

Niektorým značkám predaje klesli aj o polovicu.

Skokanom minulého roka je Škoda Kamiq, ktorá sa ako nováčik dostala na 6. miesto.