BRATISLAVA, BREZNO. Prvý test športovo úžitkového modelu Volkswagenu Touareg začíname priamo v rodisku auta, výrobnom závode Volkswagen Slovakia. Na montážnej linke práve sledujeme prebiehajúcu „svadbu“ podvozka s karosériou. Pre návštevníkov továrne, ale tiež zamestnancov, je to pôsobivý moment, keď z jednej časti linky prichádza kompletný podvozok a z druhej časti zasa karoséria s kompletne namontovaným interiérom.
Práve podvozková časť prešla výrazným odľahčením, ktoré by sa malo vďaka použitému hliníku prejaviť na jazdných vlastnostiach. Za Touaregom prichádza na linke Porsche Cayenne, avšak svadba sa nekoná, lebo k neveste neprišiel podvozok. Zrejme z prestížnych dôvodov putuje vrchná časť Porsche Cayenne do Lipska, kde sa stretne s podvozkom a dostane nálepku „made in germany“.
Na výrobnej linke v Bratislave však pozorujeme ako Touareg opeknel, najmä zozadu vyzerá lepšie ako Porsche a navonok demonštruje športovú ľahkosť. Otázne je, či niekdajší obor s logom VW zmenil správanie na ceste.
Otvára sa posádke Prvé posadenie sa do nového auta s úplne prepracovaným interiérom šokuje. V porovnaní s predchodcom je za volantom viac priestoru na nohy, všetko je štíhlejšie a jednoduchšie. Namiesto očakávaných chrómových doplnkov a množstva tlačidiel je na prístrojovej doske poriadok a atmosféra ako v kompaktnom aute.
Interiér dokazuje, že technicky zložité auto nemusí mať zložité ovládanie. Jednoduchá komunikácia medzi užívateľom a autom fascinuje. Všetko zvládnete bez návodu na použitie.
Obrovský displej v prístrojovom paneli zabudovaný medzi kruhové budíky neruší a zobrazuje zvolenú sekciu údajov ako v Audi A8. Jediný veľkolepý a zbytočný detail stelesňuje spínacia skrinka a nový kľúč s povrchom klavírneho laku. Na lesklom čiernom povrchu kľúča už po pár dňoch vidieť drobné škrabance a manipulácia s ním je zbytočne komplikovaná.
Drevený obklad pôsobil veľmi lacno.
K interiéru sa vôbec nehodil.
Radšej mohol byť v základnej výbave bezkľúčový vstup a štartovanie tlačidlom. Vo verzii V8 alebo Hybrid je zadarmo, pri šesťvalcových verziách stojí 1218 eur.
Kabína je o niečo priestrannejšia. Dlhší rázvor v porovnaní s predchodcom o 41 mm cítiť najmä v priestore pre nohy zadných pasažierov. Operadlá zadných posuvných sedadiel možno elektrický sklápať tlačidlami z batožinového priestoru.
Interiér Touaregu vytvarovali pre praktický život na štyroch kolesách a tomu zodpovedajú veľké odkladacie priestory vo všetkých dverách a pohodlné sedenie vzadu. Nadobudli sme pocit, že na zadných posuvných sedadlách sa sedí lepšie, než v mnohých limuzínach. Dokonca v stĺpiku medzi dverami je vybranie pre ľahšie nastupovanie. Vodič nového Touaregu nemá pocit, že ho všetko vôkol valcuje, ale že tu vládne práve on. Jazda konkuruje bavoráku Doposiaľ existovali iba dve SUV týchto rozmerov, ktoré dokázali po pár metroch jazdy presvedčiť a urobiť dojem radostnej jazdy. K súčasnému BMW X5 a Porsche Cayenne sa pridal aj Touareg s relatívne priamym riadením a okamžitou odozvou na pohyb volantu. S týmto autom sa nechcete vyhnúť zákrutám, ale si ich užiť. Súčasťou harmónie je osemstupňová prevodovka, ktorá radí tak, že by jej pristali tlačidlá radenia na volante.
Testovaný model napriek oceľovým pružinám a obutým 18-palcovým kolesám ponúka veľmi slušný komfort jazdy. Podvozok pekne kontroluje náklony karosérie v zákrutách a za každých okolností ostáva nedotáčavý.
Práve na jazdných vlastnostiach najviac cítiť odľahčenie prednej časti auta. Predná náprava do prudkej zákruty lepšie zatáča a nemá tendenciu k výrazne nedotáčavému správaniu. Iba v extrémnej situácii a veľmi ostrých zákrutách, prípadne slalome, sa prejaví vrodená nedotáčavosť. Vtedy zasiahne stabilizačný systém.
Elektronika sa v značnej miere prispôsobí povrchu. Prvé brzdenie na štrkovej ceste so systémom ABS nie je ideálne, ale po chvíli sa systém podmienkam prispôsobí. Terénny režim funguje iba do 30 kilometrov za hodinu.
Možné vylepšenie by prinieslo presunutie väčšej časti krútiaceho momentu na zadnú nápravu. Pohon všetkých kolies sa totiž stará iba o trakciu a na dynamike jazdy sa príliš nepodieľa.
Menší diesel dáva zmysel Základným a asi jediným zmysluplným motorom je prepĺňaný naftový šesťvalec 3.0 TDI dosahujúci výkon 176 kW/240 k. Jeho prednosti a krútiaci moment 550 Nm ešte zvýrazňuje osemstupňová prevodovka s lahodným radením.
Výkon a sila vozidiel tohto typu áut býva často nevyužitá. Cestná verzia dokáže dosť, ale na „zmysluplnú“ prácu v teréne treba redukčnú prevodovku a lepšie obutie.
Vďaka rýchlemu radeniu veľký Touareg dosiahne stovku za 7,8 sekundy a čo je ešte podstatnejšie, má spotrebu okolo 8,5 litra mimo mesta. Samozrejme, v meste so systémom Stop/Start spotrebuje okolo desať litrov. Treba
Každý vyrobený kus prejde v továrni skúškou a vodným brodom. V praxi zvládne Touareg skutočne poriadnu vodu.
SME spokojní SME nespokojní
vzhľad nový kľúč v základnej verzii
ovládateľnosť na ceste drevený obklad interiéru
priestranný interiér -
miesto vzadu -
spotreba -
radenie prevodovky -
Kupujem - nekupujem
Tak, ako mi predchádzajúci model nesedel, novinku kupujem. Z Touaregu sa vykľul vážny konkurent pre BMW X5 vo všetkých smeroch. (Rastislav Chvála)
Technické parametre Motor 3,0 V6 TDI
Typ Bluemotion Technology
Zdvihový objem (cm3) 2967
Výkon (kw/k) 176/240
Pri otáčkach (ot./min.) 4000-4400
Krútiaci moment (Nm) 550
Pri otáčkach (ot./min) 2000-2250
Emisie CO2 (g/km) 195
Emisná trieda Euro 5
Prevodovka 8-st., automat Tiptronic
Generátor, A/batérie, A (Ah) 220/520 (92)
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2893
Dĺžka (mm) 4795
Šírka (mm) 1940
Výška (mm) 1709
Pohotovostná hmot (kg) 2174
Prípustná celková hmot. (kg) 2860
Náklad (kg) 761
Zaťaž. na nápr. vpredu/vzadu (kg) 1390/1520
Svetlosť podvozka (mm) 201*
Nájazdový uhol vpredu (stupne) 24,6
Nájazdový uhol vzadu (stupne) 19,9
Prechodový uhol (stupne) 16,6
Priemer otočenia (m) 11,9
Objem palivovej nádrže (l) 85**
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 7,8
Maximálna rýchlosť (km/h) 218
Spotreba mesto(l/100 km) 8,8
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 6,5
Kombinovaná spotreba 7,4
Spotreba v teste (l/100 km) ......
Cena modelu (eur) 44 560