Tretia karosárska verzia úspešného modelového radu chce v konkurencii modelov Škoda Fabia Combi a Renault Clio Grandtour zabojovať priestorom a variabilitou naservírovanou v atraktívnejšom, dynamickejšom podaní.
Boj o záchranu
Sny o športovom smerovaní značky, ktorá mala v rámci koncernu útočiť na emócie európskych zákazníkov sa rozplynuli ako vodná para. Rodina modelov Leon, Altea, Altea XL a Toledo podobajúcich sa ako vajce vajcu priviedla automobilku na pokraj krachu.
Ani experiment s Exeom sa neosvedčil. Za danú cenu však uspieť ani nemohol. Keď originál Audi sa dá doviezť zo zahraničia lacnejšie, hoci jazdené, ale so štyrmi kruhmi vpredu, ktoré sa zvlášť na Slovensku počítajú, kto by kupoval to isté auto s logom Seat za viac...
V hodine dvanástej Španielov zachránila nová Ibiza, vďaka ktorej bol pre automobilku vlaňajší rok najúspešnejší za posledné obdobie. Seat však ani zďaleka nemá ešte vyhraté. K 60. výročiu svojho vzniku dostal od koncernu VW nôž na krk. Pokiaľ sa mu v najbližších piatich rokoch nepodarí dostať do čiernych čísel, v koncerne končí.
Dva piliere
Prvoradým cieľom je naplniť fabriku v Martorell. Momentálne je vyťažená na 60%. Vlani vyrobila 300.000 vozidiel, no celková kapacita produkcie je až 500.000 áut ročne. Časť z nej pomôže Španielom vyplniť nový kompaktný crossover Audi Q3, ktorý v Martorell začnú montovať koncom tohto roka. O zvyšok sa postará nový Leon. Premiéru bude mať túto jeseň v Paríži a podobne ako Ibiza bude existovať v troch karosárskych verziách – päťdverový hatchback, trojdverové kupé a praktické kombi.
Ako bude novinka aspoň predbežne vyzerať prezradil na ženevskom autosalóne koncept IBE. Nad ďalšími novými modelmi Seat zatiaľ neuvažuje. Svoju budúcnosť potrebuje postaviť na dvoch pevných nohách, ktorými majú byť Ibiza a Leon, a potom bude plánovať ďalej.
Posila
Nová Ibiza Sport Tourer by mala Seatu pomôcť vylepšiť si trhový podiel v segmente malých áut, ktorý stále dominuje európskym predajom. Výrobca očakáva, že aj zásluhou verzie ST sa modelový rad Ibiza tento rok prehupne cez 200.000 kusov. Kombi sa má na tomto čísle podieľať jednou štvrtinou.
Silným argumentom Ibizy ST je štýl, rešpektujúci praktickosť a užívateľský komfort. Určite nielen podľa môjho názoru je toto najkrajší kombík segmentu B, aj keď si neodpustím poznámku, že pôvodný koncept vyzeral oveľa šťavnatejšie. Napriek tomu, všetka česť dizajnérom za to, ako čisto a príťažlivo dokázali predĺžiť päťdverový hatchback.
Objem a štýl v remíze
V porovnaní s východiskovým modelom je Ibiza ST dlhšia o 178 mm a asi nikoho neprekvapím, keď napíšem, že väčšinu tohto prírastku strávil batožinový priestor. Ten síce nevyniká rekordnými hodnotami objemu. V základnom usporiadaní odvezie 430 l, čo je o 50 l menej než Škoda Fabia Combi (480 l), o 9 l menej ako Renault Clio Grandtour (439 l) a o 93 l viac v porovnaní s Peugeotom 207 SW. Po zložení zadných sedadiel je dokonca až posledný (1164 l Seat, 1258 l Peugeot, 1277 l Renault a 1485 l Škoda).
Pochváliť ho ale treba za výborný prístup, ktorý zabezpečuje veľký a hlavne široký vstupný otvor, vysoko vyklápateľné zadné veko a v neposlednom rade nízka nakladacia hrana, ktorá je logicky posadená nižšie než u päťdverového hatchbacku. Podľa vzoru koncernových kombíkov po bokoch nechýbajú odkladacie boxy na povinnú výbavu, prípadne odloženie detského kočíka. Bez bočných výrezov pri nakladacej hrane by sme kočiar na šírku do tohto auta neuložili, pretože šírka úložnej plochy je kvôli širokým bočným stenám rovnako podpriemerná ako v klasickej Ibize.
Z noviniek musíme pochváliť rafinovanú poličku pod platom, ktorá je prístupná z kufra aj z interiéru a vhodná na odloženie dokladov, dáždnika a iných drobností. Od každej kombi verzie sa automaticky očakáva viac miesta na hlavu a pre nohy zadných pasažierov. V tomto smere sa u Ibizy nič nezmenilo, pretože prídel dĺžky zhltol kufor a dynamická línia strechy má skôr klesajúcu než stúpajúcu tendenciu.
Moderné turbomotory, aj veteráni
Motorová paleta reflektuje aktuálnu koncernovú ponuku. To znamená, že nájdete v nej všetky najnovšie prepĺňané benzínové aj naftové motory, ale aj seniorov 1.2 HTP a 1.4 16V. Štvorvalec 1.2 TSI sa podobne ako vo Fabii montuje len v kombinácii s päťstupňovou manuálnou prevodovkou.
Dôvod nie je priestorový, či technický ako vo Fabii, ale cenový. Seat nemá v súčasnej situácii priestor na hrdinstvá. Vo verzii Ecomotive si môžete tento motor skombinovať so systémom Stop/Start, čo sa odrazí na nižšej spotrebe v porovnaní s klasickou verziou o 0,2 l (5,1 l/100 km).
Jazdí výborne, ale nebudí emócie
Jazdné vlastnosti zodpovedajú koncernovému štandardu. To znamená, že pri obsadení auta dvomi pasažiermi väčší a ťažší kufor na jeho reakciách a ovládateľnosti bežný motorista nepostrehne. Výborne drží stopu, ľahko sa ovláda a vyzdvihnúť musíme schopnosť podvozka absorbovať nerovnosti. Po jazdnej stránke Ibiza ST reprezentuje špičku triedy. Všetko ale robí trochu sterilne, bez nadšenia, ktoré by ju odlíšilo od Fabie.
Riadeniu chýba viac citu a tuhší posilňovač. Jazdnému prejavu zase osobitosť. Niečo, čo vás zaujme a zanechá vo vás zážitok ako Ford Fiesta alebo Volkswagen Polo. S Ibizou môžete prejsť množstvo kilometrov, ale akonáhle zabuchnete dvere, zabudnete s čím ste pred chvíľou jazdili. Nezanechá žiadnu chuť, a to je škoda.
Technické parametre vozidiel Seat Ibiza ST
Motor | 1.2 TDI | 1.6 TDI (66 kW) | 1.6 TDI (77 kW) |
Zdvihový objem [cm3] | 1199 | 1598 | 1598 |
Výkon [kW/k] | 55/75 | 66/90 | 77/105 |
pri otáčkach [1/min] | 4000 | 4200 | 4400 |
Krútiaci moment [Nm] | 180 | 230 | 250 |
pri otáčkach [1/min] | 1500-3450 | 1500-2500 | 1500-2500 |
Prevodovka | 5M | 5M | 5M |
Pohotovostná hmotnosť [kg] | 1190 | 1225 | 1225 |
Palivová spotreba [l/100 km] | 3,9 | 4,2 | 4,2 |
Emisie CO2 [g/km] | 102 | 109 | 109 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] | 14,5 | 12,2 | 10,9 |
Maximálna rýchlosť [km/h] | 168 | 178 | 188 |
Motor | 1.2 HTP 12V | 1.4 16V | 1.2 TSI (DSG) |
Zdvihový objem [cm3] | 1198 | 1390 | 1197 |
Výkon [kW/k] | 51/70 | 63/85 | 77/105 |
pri otáčkach [1/min] | 5400 | 5000 | 5000 |
Krútiaci moment [Nm] | 112 | 132 | 175 |
pri otáčkach [1/min] | 3000 | 3800 | 1550-4100 |
Prevodovka | 5M | 5M | 5M(7 DSG) |
Pohotovostná hmotnosť [kg] | 1110 | 1130 | 1145(1165) |
Palivová spotreba [l/100 km] | 5,5 | 5,9 | 5,3(5,3) |
Emisie CO2 [g/km] | 128 | 139 | 124(124) |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] | 14,6 | 12,4 | 10,2(10,0) |
Maximálna rýchlosť [km/h] | 163 | 177 | 190(190) |
Rozmery
dĺžka | 4227 mm |
šírka | 1693 mm |
výška | 1445 mm |
rázvor náprav | 2469 mm |
rozchod vpredu/vzadu | 1465/1457 mm |
objem batožinového priestoru | 430 l/1164 l |
objem palivovej nádrže | 45 l |