SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Seat Ibiza ST: Kombi s vyváženým pomerom krásy a účelovosti

Po generačnej pauze sa Seat vracia s Ibizou v praktickom rodinnom vyhotovení kombi.

(Zdroj: Seat)

Tretia karosárska verzia úspešného modelového radu chce v konkurencii modelov Škoda Fabia Combi a Renault Clio Grandtour zabojovať priestorom a variabilitou naservírovanou v atraktívnejšom, dynamickejšom podaní.

Boj o záchranu

Sny o športovom smerovaní značky, ktorá mala v rámci koncernu útočiť na emócie európskych zákazníkov sa rozplynuli ako vodná para. Rodina modelov Leon, Altea, Altea XL a Toledo podobajúcich sa ako vajce vajcu priviedla automobilku na pokraj krachu.

Ani experiment s Exeom sa neosvedčil. Za danú cenu však uspieť ani nemohol. Keď originál Audi sa dá doviezť zo zahraničia lacnejšie, hoci jazdené, ale so štyrmi kruhmi vpredu, ktoré sa zvlášť na Slovensku počítajú, kto by kupoval to isté auto s logom Seat za viac...

V hodine dvanástej Španielov zachránila nová Ibiza, vďaka ktorej bol pre automobilku vlaňajší rok najúspešnejší za posledné obdobie. Seat však ani zďaleka nemá ešte vyhraté. K 60. výročiu svojho vzniku dostal od koncernu VW nôž na krk. Pokiaľ sa mu v najbližších piatich rokoch nepodarí dostať do čiernych čísel, v koncerne končí.

Dva piliere

Prvoradým cieľom je naplniť fabriku v Martorell. Momentálne je vyťažená na 60%. Vlani vyrobila 300.000 vozidiel, no celková kapacita produkcie je až 500.000 áut ročne. Časť z nej pomôže Španielom vyplniť nový kompaktný crossover Audi Q3, ktorý v Martorell začnú montovať koncom tohto roka. O zvyšok sa postará nový Leon. Premiéru bude mať túto jeseň v Paríži a podobne ako Ibiza bude existovať v troch karosárskych verziách – päťdverový hatchback, trojdverové kupé a praktické kombi.

Ako bude novinka aspoň predbežne vyzerať prezradil na ženevskom autosalóne koncept IBE. Nad ďalšími novými modelmi Seat zatiaľ neuvažuje. Svoju budúcnosť potrebuje postaviť na dvoch pevných nohách, ktorými majú byť Ibiza a Leon, a potom bude plánovať ďalej.

Posila

Nová Ibiza Sport Tourer by mala Seatu pomôcť vylepšiť si trhový podiel v segmente malých áut, ktorý stále dominuje európskym predajom. Výrobca očakáva, že aj zásluhou verzie ST sa modelový rad Ibiza tento rok prehupne cez 200.000 kusov. Kombi sa má na tomto čísle podieľať jednou štvrtinou.

Silným argumentom Ibizy ST je štýl, rešpektujúci praktickosť a užívateľský komfort. Určite nielen podľa môjho názoru je toto najkrajší kombík segmentu B, aj keď si neodpustím poznámku, že pôvodný koncept vyzeral oveľa šťavnatejšie. Napriek tomu, všetka česť dizajnérom za to, ako čisto a príťažlivo dokázali predĺžiť päťdverový hatchback.

Objem a štýl v remíze

V porovnaní s východiskovým modelom je Ibiza ST dlhšia o 178 mm a asi nikoho neprekvapím, keď napíšem, že väčšinu tohto prírastku strávil batožinový priestor. Ten síce nevyniká rekordnými hodnotami objemu. V základnom usporiadaní odvezie 430 l, čo je o 50 l menej než Škoda Fabia Combi (480 l), o 9 l menej ako Renault Clio Grandtour (439 l) a o 93 l viac v porovnaní s Peugeotom 207 SW. Po zložení zadných sedadiel je dokonca až posledný (1164 l Seat, 1258 l Peugeot, 1277 l Renault a 1485 l Škoda).

Pochváliť ho ale treba za výborný prístup, ktorý zabezpečuje veľký a hlavne široký vstupný otvor, vysoko vyklápateľné zadné veko a v neposlednom rade nízka nakladacia hrana, ktorá je logicky posadená nižšie než u päťdverového hatchbacku. Podľa vzoru koncernových kombíkov po bokoch nechýbajú odkladacie boxy na povinnú výbavu, prípadne odloženie detského kočíka. Bez bočných výrezov pri nakladacej hrane by sme kočiar na šírku do tohto auta neuložili, pretože šírka úložnej plochy je kvôli širokým bočným stenám rovnako podpriemerná ako v klasickej Ibize.

Z noviniek musíme pochváliť rafinovanú poličku pod platom, ktorá je prístupná z kufra aj z interiéru a vhodná na odloženie dokladov, dáždnika a iných drobností. Od každej kombi verzie sa automaticky očakáva viac miesta na hlavu a pre nohy zadných pasažierov. V tomto smere sa u Ibizy nič nezmenilo, pretože prídel dĺžky zhltol kufor a dynamická línia strechy má skôr klesajúcu než stúpajúcu tendenciu.

Moderné turbomotory, aj veteráni

Motorová paleta reflektuje aktuálnu koncernovú ponuku. To znamená, že nájdete v nej všetky najnovšie prepĺňané benzínové aj naftové motory, ale aj seniorov 1.2 HTP a 1.4 16V. Štvorvalec 1.2 TSI sa podobne ako vo Fabii montuje len v kombinácii s päťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Dôvod nie je priestorový, či technický ako vo Fabii, ale cenový. Seat nemá v súčasnej situácii priestor na hrdinstvá. Vo verzii Ecomotive si môžete tento motor skombinovať so systémom Stop/Start, čo sa odrazí na nižšej spotrebe v porovnaní s klasickou verziou o 0,2 l (5,1 l/100 km).

Jazdí výborne, ale nebudí emócie

Jazdné vlastnosti zodpovedajú koncernovému štandardu. To znamená, že pri obsadení auta dvomi pasažiermi väčší a ťažší kufor na jeho reakciách a ovládateľnosti bežný motorista nepostrehne. Výborne drží stopu, ľahko sa ovláda a vyzdvihnúť musíme schopnosť podvozka absorbovať nerovnosti. Po jazdnej stránke Ibiza ST reprezentuje špičku triedy. Všetko ale robí trochu sterilne, bez nadšenia, ktoré by ju odlíšilo od Fabie.

Riadeniu chýba viac citu a tuhší posilňovač. Jazdnému prejavu zase osobitosť. Niečo, čo vás zaujme a zanechá vo vás zážitok ako Ford Fiesta alebo Volkswagen Polo. S Ibizou môžete prejsť množstvo kilometrov, ale akonáhle zabuchnete dvere, zabudnete s čím ste pred chvíľou jazdili. Nezanechá žiadnu chuť, a to je škoda.

Technické parametre vozidiel Seat Ibiza ST

Motor 1.2 TDI 1.6 TDI (66 kW) 1.6 TDI (77 kW)
Zdvihový objem [cm3] 1199 1598 1598
Výkon [kW/k] 55/75 66/90 77/105
pri otáčkach [1/min] 4000 4200 4400
Krútiaci moment [Nm] 180 230 250
pri otáčkach [1/min] 1500-3450 1500-2500 1500-2500
Prevodovka 5M 5M 5M
Pohotovostná hmotnosť [kg] 1190 1225 1225
Palivová spotreba [l/100 km] 3,9 4,2 4,2
Emisie CO2 [g/km] 102 109 109
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 14,5 12,2 10,9
Maximálna rýchlosť [km/h] 168 178 188

Motor 1.2 HTP 12V 1.4 16V 1.2 TSI (DSG)
Zdvihový objem [cm3] 1198 1390 1197
Výkon [kW/k] 51/70 63/85 77/105
pri otáčkach [1/min] 5400 5000 5000
Krútiaci moment [Nm] 112 132 175
pri otáčkach [1/min] 3000 3800 1550-4100
Prevodovka 5M 5M 5M(7 DSG)
Pohotovostná hmotnosť [kg] 1110 1130 1145(1165)
Palivová spotreba [l/100 km] 5,5 5,9 5,3(5,3)
Emisie CO2 [g/km] 128 139 124(124)
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 14,6 12,4 10,2(10,0)
Maximálna rýchlosť [km/h] 163 177 190(190)
Rozmery

dĺžka 4227 mm
šírka 1693 mm
výška 1445 mm
rázvor náprav 2469 mm
rozchod vpredu/vzadu 1465/1457 mm
objem batožinového priestoru 430 l/1164 l
objem palivovej nádrže 45 l

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 892
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 24 153
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 180
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 250
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 726
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 714
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 315
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 335
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 301
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 10 883
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku zúri korona aj kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Trump patrí do múzea

Trump bol nesmiernou inšpiráciou pre všetkých populistov, ale aj autokratov.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L je zabudnutým rekordérom

Auto vážilo len 826 kilogramov.

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.