SME

Seat Ibiza ST: Kombi s vyváženým pomerom krásy a účelovosti

Po generačnej pauze sa Seat vracia s Ibizou v praktickom rodinnom vyhotovení kombi.

(Zdroj: Seat)

Tretia karosárska verzia úspešného modelového radu chce v konkurencii modelov Škoda Fabia Combi a Renault Clio Grandtour zabojovať priestorom a variabilitou naservírovanou v atraktívnejšom, dynamickejšom podaní.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Boj o záchranu Sny o športovom smerovaní značky, ktorá mala v rámci koncernu útočiť na emócie európskych zákazníkov sa rozplynuli ako vodná para. Rodina modelov Leon, Altea, Altea XL a Toledo podobajúcich sa ako vajce vajcu priviedla automobilku na pokraj krachu.

Ani experiment s Exeom sa neosvedčil. Za danú cenu však uspieť ani nemohol. Keď originál Audi sa dá doviezť zo zahraničia lacnejšie, hoci jazdené, ale so štyrmi kruhmi vpredu, ktoré sa zvlášť na Slovensku počítajú, kto by kupoval to isté auto s logom Seat za viac...

SkryťVypnúť reklamu

V hodine dvanástej Španielov zachránila nová Ibiza, vďaka ktorej bol pre automobilku vlaňajší rok najúspešnejší za posledné obdobie. Seat však ani zďaleka nemá ešte vyhraté. K 60. výročiu svojho vzniku dostal od koncernu VW nôž na krk. Pokiaľ sa mu v najbližších piatich rokoch nepodarí dostať do čiernych čísel, v koncerne končí.

Dva piliere Prvoradým cieľom je naplniť fabriku v Martorell. Momentálne je vyťažená na 60%. Vlani vyrobila 300.000 vozidiel, no celková kapacita produkcie je až 500.000 áut ročne. Časť z nej pomôže Španielom vyplniť nový kompaktný crossover Audi Q3, ktorý v Martorell začnú montovať koncom tohto roka. O zvyšok sa postará nový Leon. Premiéru bude mať túto jeseň v Paríži a podobne ako Ibiza bude existovať v troch karosárskych verziách – päťdverový hatchback, trojdverové kupé a praktické kombi.

SkryťVypnúť reklamu

Ako bude novinka aspoň predbežne vyzerať prezradil na ženevskom autosalóne koncept IBE. Nad ďalšími novými modelmi Seat zatiaľ neuvažuje. Svoju budúcnosť potrebuje postaviť na dvoch pevných nohách, ktorými majú byť Ibiza a Leon, a potom bude plánovať ďalej.

Posila Nová Ibiza Sport Tourer by mala Seatu pomôcť vylepšiť si trhový podiel v segmente malých áut, ktorý stále dominuje európskym predajom. Výrobca očakáva, že aj zásluhou verzie ST sa modelový rad Ibiza tento rok prehupne cez 200.000 kusov. Kombi sa má na tomto čísle podieľať jednou štvrtinou.

Silným argumentom Ibizy ST je štýl, rešpektujúci praktickosť a užívateľský komfort. Určite nielen podľa môjho názoru je toto najkrajší kombík segmentu B, aj keď si neodpustím poznámku, že pôvodný koncept vyzeral oveľa šťavnatejšie. Napriek tomu, všetka česť dizajnérom za to, ako čisto a príťažlivo dokázali predĺžiť päťdverový hatchback.

SkryťVypnúť reklamu

Objem a štýl v remíze V porovnaní s východiskovým modelom je Ibiza ST dlhšia o 178 mm a asi nikoho neprekvapím, keď napíšem, že väčšinu tohto prírastku strávil batožinový priestor. Ten síce nevyniká rekordnými hodnotami objemu. V základnom usporiadaní odvezie 430 l, čo je o 50 l menej než Škoda Fabia Combi (480 l), o 9 l menej ako Renault Clio Grandtour (439 l) a o 93 l viac v porovnaní s Peugeotom 207 SW. Po zložení zadných sedadiel je dokonca až posledný (1164 l Seat, 1258 l Peugeot, 1277 l Renault a 1485 l Škoda).

Pochváliť ho ale treba za výborný prístup, ktorý zabezpečuje veľký a hlavne široký vstupný otvor, vysoko vyklápateľné zadné veko a v neposlednom rade nízka nakladacia hrana, ktorá je logicky posadená nižšie než u päťdverového hatchbacku. Podľa vzoru koncernových kombíkov po bokoch nechýbajú odkladacie boxy na povinnú výbavu, prípadne odloženie detského kočíka. Bez bočných výrezov pri nakladacej hrane by sme kočiar na šírku do tohto auta neuložili, pretože šírka úložnej plochy je kvôli širokým bočným stenám rovnako podpriemerná ako v klasickej Ibize.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z noviniek musíme pochváliť rafinovanú poličku pod platom, ktorá je prístupná z kufra aj z interiéru a vhodná na odloženie dokladov, dáždnika a iných drobností. Od každej kombi verzie sa automaticky očakáva viac miesta na hlavu a pre nohy zadných pasažierov. V tomto smere sa u Ibizy nič nezmenilo, pretože prídel dĺžky zhltol kufor a dynamická línia strechy má skôr klesajúcu než stúpajúcu tendenciu.

Moderné turbomotory, aj veteráni Motorová paleta reflektuje aktuálnu koncernovú ponuku. To znamená, že nájdete v nej všetky najnovšie prepĺňané benzínové aj naftové motory, ale aj seniorov 1.2 HTP a 1.4 16V. Štvorvalec 1.2 TSI sa podobne ako vo Fabii montuje len v kombinácii s päťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Dôvod nie je priestorový, či technický ako vo Fabii, ale cenový. Seat nemá v súčasnej situácii priestor na hrdinstvá. Vo verzii Ecomotive si môžete tento motor skombinovať so systémom Stop/Start, čo sa odrazí na nižšej spotrebe v porovnaní s klasickou verziou o 0,2 l (5,1 l/100 km).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jazdí výborne, ale nebudí emócie Jazdné vlastnosti zodpovedajú koncernovému štandardu. To znamená, že pri obsadení auta dvomi pasažiermi väčší a ťažší kufor na jeho reakciách a ovládateľnosti bežný motorista nepostrehne. Výborne drží stopu, ľahko sa ovláda a vyzdvihnúť musíme schopnosť podvozka absorbovať nerovnosti. Po jazdnej stránke Ibiza ST reprezentuje špičku triedy. Všetko ale robí trochu sterilne, bez nadšenia, ktoré by ju odlíšilo od Fabie.

Riadeniu chýba viac citu a tuhší posilňovač. Jazdnému prejavu zase osobitosť. Niečo, čo vás zaujme a zanechá vo vás zážitok ako Ford Fiesta alebo Volkswagen Polo. S Ibizou môžete prejsť množstvo kilometrov, ale akonáhle zabuchnete dvere, zabudnete s čím ste pred chvíľou jazdili. Nezanechá žiadnu chuť, a to je škoda.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Technické parametre vozidiel Seat Ibiza ST Motor 1.2 TDI 1.6 TDI (66 kW) 1.6 TDI (77 kW)

Zdvihový objem [cm3] 1199 1598 1598

Výkon [kW/k] 55/75 66/90 77/105

pri otáčkach [1/min] 4000 4200 4400

Krútiaci moment [Nm] 180 230 250

pri otáčkach [1/min] 1500-3450 1500-2500 1500-2500

Prevodovka 5M 5M 5M

Pohotovostná hmotnosť [kg] 1190 1225 1225

Palivová spotreba [l/100 km] 3,9 4,2 4,2

Emisie CO2 [g/km] 102 109 109

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 14,5 12,2 10,9

Maximálna rýchlosť [km/h] 168 178 188

Motor 1.2 HTP 12V 1.4 16V 1.2 TSI (DSG)

Zdvihový objem [cm3] 1198 1390 1197

Výkon [kW/k] 51/70 63/85 77/105

pri otáčkach [1/min] 5400 5000 5000

Krútiaci moment [Nm] 112 132 175

pri otáčkach [1/min] 3000 3800 1550-4100

Prevodovka 5M 5M 5M(7 DSG)

Pohotovostná hmotnosť [kg] 1110 1130 1145(1165)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Palivová spotreba [l/100 km] 5,5 5,9 5,3(5,3)

Emisie CO2 [g/km] 128 139 124(124)

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 14,6 12,4 10,2(10,0)

Maximálna rýchlosť [km/h] 163 177 190(190)

Rozmery dĺžka 4227 mm

šírka 1693 mm

výška 1445 mm

rázvor náprav 2469 mm

rozchod vpredu/vzadu 1465/1457 mm

objem batožinového priestoru 430 l/1164 l

objem palivovej nádrže 45 l

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  2. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  3. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  4. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  7. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  8. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 300
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 746
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 212
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 605
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 391
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 149
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 771
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 534
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Robert Fico a splnomocnenec vlády pre prešetrenie pandémie Covid-19 Peter Kotlár.

Vitajte pri novom formáte predsedu vlády.


46
Peter Schutz

Fico hrá o udržanie vlastného voliča, ktorý je kľúčom k víťazstvu.


30
Tigran Barseghjan a Martin Mikovič.

Barseghyan ma dojal, tvrdí Mikovič.


6
Slavomír Molnár

Lepšie sadzby si treba s bankou vyjednať.


111
reklama
  1. Pavol Dančanin: Titul Hypotéza zjednotenia: výber z tvorby – druhé vydanie, anotácia
  2. Dušan Piršel: Učme ľudí pracovať s vlastnými emóciami
  3. Aleksander Prętnicki: Cena kompromisu - Bratislavský expres
  4. Ivan Drozdy: Rožňava napreduje: Nové nabíjacie stanice pre elektromobily už vo výstavbe
  5. Ján Valchár: Malý literárny traktát o prekliatom Donbase
  6. Jolana Čuláková: Medvedev ako "ne/bezpečný" aktivista a Hašek ako "ne/slávny" hokejový vzor
  7. Marianna Guzmanová: AI - dobrý sluha, ale zlý pán
  8. Nika Göthová: Ako jeleň budeš si tam chodiť – O čom to vlastne je?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 30 840
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 23 638
  3. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 13 302
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 204
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 186
  6. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 646
  7. Ján Valchár: O Otíkovi Rákosníkovi v Bielom dome a žuvačke vo Vatikáne 4 785
  8. Ivan Mlynár: Očistec 4 386
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  2. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  3. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  4. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  5. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  6. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
  7. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
  8. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy)
SkryťZatvoriť reklamu