SME
Streda, 1. december, 2021 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Komplikované križovatky zneisťujú vodičov

Prejsť križovatku nie je vždy jednoduché. Množstvo dopravných pravidiel, ktoré treba použiť pri ich prejazde dokážu zneistiť nejedného motoristu.

Najmä keď vidia vodičov, ktorým pravidlá cestnej premávky nič nehovoria.

Jaro: "Na križovatke v Bratislave je často kolízia na spadnutie. Jedná sa o svetelnú križovatku za Patrónkou, kde sa v smere od mesta doprava odbočuje k vojenskej nemocnici a na Železnú studničku, a doľava k areálu SAV.

Problém je jazda v smere od areálu SAV rovno k vojenskej nemocnici. Keď naskočí zelená, autá idúce rovno smerom k vojenskej nemocnici by mali mať prednosť pred autami idúcimi z opačného smeru odbočujúcimi doľava (smerom do mesta). Vzhľadom na nie veľmi šťastné trasovanie tohto smeru si to však šoféri áut idúcich od vojenskej nemocnice doľava nie vždy uvedomia.

Často sa mi stáva, že sa na prednosť nemôžem spoliehať a musím ju dať ja, inak by došlo k zrážke. Niekedy si to oprotiidúci doľava odbočujúci šofér náhle uvedomí a prudko brzdí. Ja sám, keď idem od Vojenskej nemocnice doľava, sa musím sústrediť na to, že je potrebné dať prednosť oprotiidúcim vozidlám, vďaka nie šťastnému spôsobu kríženia."


Zväčšiť mapu

Križovatka, o ktorej nám napísal Jaro, má na uliciach pripájajúcich sa z dvoch strán na hlavný ťah semafory s plným svetlom. Vodiči, ktorí z bočných ulíc vychádzajú vľavo tam musia dávať prednosť vozidlám idúcim rovno. Presne tak, ako o tom napísal Jaro.

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke
c) signál s plným zeleným svetlom "Voľno" znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde, a ak dodrží ustanovenia o odbočovaní a také odbočovanie nie je zakázané dopravnou značkou, možnosť odbočiť vpravo alebo vľavo, vodič je pritom povinný dať prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť;

Plné zelené svetlo na semafore vám počas odbočovania vľavo alebo vpravo nedáva absolútnu prednosť. Aj keď máte zelenú, musíte dať prednosť chodcom na priechode, cyklistom na priechode pre cyklistov a samozrejme protiidúcim vozidlám, či motorovým alebo nemotorovým. A aj električkám idúcim z vášho alebo opačného smeru.

V prípade, že cez takúto križovatku odbočujete vľavo, na zelenú vojdete do križovatky tak, aby ste mohli dať prednosť protiidúcim vozidlám idúcim rovno. Zároveň nesmiete zabudnúť ani na protiidúce vozidlá, ktoré z ich pohľadu odbočujú vľavo. Ak v takejto križovatke zastavíte, lebo dávate prednosť, musíte zastaviť tak, aby vás protiidúce autá odbočujúce vľavo (z ich pohľadu) mohli minúť z vašej pravej strany bez toho, aby boli nútené prejsť križovatku cez protismer.

§ 19, vyhláška č. 8/2009 Z.z.:

(3) ... Pred odbočovaním vľavo vodič je povinný zaradiť sa čo najďalej vľavo v časti vozovky určenej pre jeho smer jazdy s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu a šírku vozovky. Ak vodiči protiidúcich vozidiel odbočujú vľavo, vyhýbajú sa vľavo.
(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku.

Križovatka Lamačská cesta - Cesta na červený most umožňuje dodržať všetky pravidlá, ktoré vám úspešne a bezpečne umožnia odbočiť vľavo. Nesmiete sa však posunúť autom príliš ďaleko do križovatky, pretože hlavný ťah má v jednom smere 4 pruhy a v opačnom 3. Je teda dosť široký. Hlboký vjazd do križovatky potom môže spôsobiť, že problémy budú mať buď tí z opačného smeru, ktorí idú rovno, alebo tí, ktorí odbočujú vľavo (z ich pohľadu).

Napriek tomu, aké sú dopravné pravidlá, treba si na ceste uvedomiť, podobne ako Jaro, že nie každý ich ovláda. Aby ste predišli kolízii, je vždy lepšie ustúpiť tým, čo prednosť nemajú. Podľa hesla: "múdrejší ustúpi". Môžete tak zachrániť nie len svoj a cudzí majetok ale aj zdravie.

Aj ďalší problém, o ktorom nám napísal jeden z vás, sa týka prejazdu križovatky. Tentoraz však spôsobu, ako bezpečne prejsť na cestu, ktorá má viac jazdných pruhov ako vjazd do križovatky. Rostislav sa pýta na jednu z takých Bratislavských križovatiek.

Rostislav: "Ak idem vozidlom po Kukučínovej smerom od Hálkovej, tak mám na ceste dva pruhy, ktoré mi umožňujú zabočiť doprava smer Pionierska. Pred križovatkou nie je žiadne značenie o tom, koľko pruhov bude nasledovať za križovatkou, a teda ani o spôsobe radenia za ňou do troch vzniknutých pruhov.

Taktiež križovatka je v tomto neprehľadná a skutočnosť o troch pruhoch je pre vodiča ktorý ide tadiaľ prvý raz, zrejmá až keď je neskoro. Ja sa chcem opýtať, či radenie platí tak, že vozidlá z pravého pruhu ostanú v pravom, a vozidla z ľavého pruhu sa zaradia po križovatke do stredného, a následne ak chcú sa preradia do pravého pruhu."


Zväčšiť mapu

Tomuto problému sme sa naposledy venovali v novembri minulého roku. Pozreli sme sa naň v rámci riešenia prejazdu križovatiek, ktoré majú vjazd s iným počtom jazdných pruhov ako výjazd. Zamerali sme sa v ňom najmä na križovatky, ktoré nemali uprostred vyznačené jazdné pruhy na ceste.

Mnohí tak mali problém, ako také križovatky prejsť. Nevedeli, do ktorého jazdného pruhu sa zaradiť po výjazde z križovatky.

Viesť vodičov cez križovatku po jednom nie je riešením

Križovatka, ktorú spomína Rostislav, však jazdné pruhy vyznačené má.

Vodičom by určite pomohlo, ak by pred križovatkou bolo návestie, ktoré by informovalo o jazdných pruhoch pred križovatkou a v križovatke. Ak však takáto pomôcka nie je, treba si spomenúť na dopravné predpisy o jazde v jazdných pruhoch a skombinovať ich s pravidlami o prejazde križovatky a o odbočovaní.

Vozidlo odbočujúce z pravého odbočovacieho pruhu musí odbočiť do pravého jazdného pruhu a nie stredného. Pri vjazde do križovatky má totiž pred sebou prerušovanú vodorovnú čiaru, ktorá mu určuje jazdné pruhy na ceste, na ktorú vchádza.

Vozidlo, ktoré odbočuje vpravo z ľavého odbočovacieho pruhu si môže vybrať, či vojde do stredného alebo ľavého jazdného pruhu, keďže on vchádza do križovatky v mieste, kde nie je žiadne vodorovné dopravné značenie.

No a ten, kto by chcel dostať z pravého odbočovacieho pruhu do stredného alebo ľavého, musí dať prednosť tým, ktorý idú z ľavého odbočovacieho do stredného alebo ľavého.

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Pred odbočovaním a počas odbočovania je vodič povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:


(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

(11) Ak jazdné pruhy nie sú na vozovke vyznačené, jazdným pruhom sa rozumie časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou.

kriz1.jpg
kriz2.jpg

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. U-Multirank: Trnavská univerzita prvá spomedzi slovenských VŠ
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!?
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  8. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  3. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  4. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  5. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  6. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  7. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  8. Zmeny v systéme revíznych postupov
  9. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  10. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 30 920
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 695
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 875
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 673
  5. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 7 450
  6. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 357
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 727
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 974
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 204
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 141
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič pri predstavovaní návrhu na 500-eurové poukazy za očkovanie pre seniorov.

Návrh na vláde nepodporila SaS, smeruje do parlamentu.


4 h
Líder koalície SPOLU a predseda ODS Petr Fiala.

Vyhrať voľby nestačí, ukazuje po Igorovi Matovičovi aj nový český premiér.


30. nov
Násilie v domácnosti

Dve ženy sedeli za stolom a hovorili o násilí, alebo hrozivé omyly poslankyne Hatrákovej.


a 2 ďalší 30. nov
Lockdown v Amsterdame.

V Holandsku bol omikron skôr, než JAR zalarmovala svet.


4 h

Neprehliadnite tiež

Dacia Jogger

V ponuke sú zatiaľ dva motory, jeden na LPG.


11 h
Peugeot 2008

Golf úplne vypadol z aktuálnej desiatky najpredávanejších áut.


13 h
Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


30. nov
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov

Blogy SME

  1. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov
  2. Štefan Vidlár: Hňupík Hulík
  3. Věra Tepličková: Vydrž, Prťka alebo Ako nezatvoriť školu, v ktorej sa motá už len jeden zdravý učiteľ
  4. Jozef Rybár: Arriva - existenčný politický problém predsedu BSK Drobu...
  5. Igor Múdry: Francúzaky po našom
  6. Dmytro Retynskyi: Hrozba ruského útoku na Ukrajinu
  7. Mária Drahošová: Upratovanie v sebe. Ako na to?
  8. Pavol Ondreáš: Vypneme Európu
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 9 931
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 836
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 958
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 057
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 984
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 605
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 502
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 394
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu