SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Komplikované križovatky zneisťujú vodičov

Prejsť križovatku nie je vždy jednoduché. Množstvo dopravných pravidiel, ktoré treba použiť pri ich prejazde dokážu zneistiť nejedného motoristu.

Najmä keď vidia vodičov, ktorým pravidlá cestnej premávky nič nehovoria.

Jaro: "Na križovatke v Bratislave je často kolízia na spadnutie. Jedná sa o svetelnú križovatku za Patrónkou, kde sa v smere od mesta doprava odbočuje k vojenskej nemocnici a na Železnú studničku, a doľava k areálu SAV.

Problém je jazda v smere od areálu SAV rovno k vojenskej nemocnici. Keď naskočí zelená, autá idúce rovno smerom k vojenskej nemocnici by mali mať prednosť pred autami idúcimi z opačného smeru odbočujúcimi doľava (smerom do mesta). Vzhľadom na nie veľmi šťastné trasovanie tohto smeru si to však šoféri áut idúcich od vojenskej nemocnice doľava nie vždy uvedomia.

Často sa mi stáva, že sa na prednosť nemôžem spoliehať a musím ju dať ja, inak by došlo k zrážke. Niekedy si to oprotiidúci doľava odbočujúci šofér náhle uvedomí a prudko brzdí. Ja sám, keď idem od Vojenskej nemocnice doľava, sa musím sústrediť na to, že je potrebné dať prednosť oprotiidúcim vozidlám, vďaka nie šťastnému spôsobu kríženia."


Zväčšiť mapu

Križovatka, o ktorej nám napísal Jaro, má na uliciach pripájajúcich sa z dvoch strán na hlavný ťah semafory s plným svetlom. Vodiči, ktorí z bočných ulíc vychádzajú vľavo tam musia dávať prednosť vozidlám idúcim rovno. Presne tak, ako o tom napísal Jaro.

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke
c) signál s plným zeleným svetlom "Voľno" znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde, a ak dodrží ustanovenia o odbočovaní a také odbočovanie nie je zakázané dopravnou značkou, možnosť odbočiť vpravo alebo vľavo, vodič je pritom povinný dať prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť;

Plné zelené svetlo na semafore vám počas odbočovania vľavo alebo vpravo nedáva absolútnu prednosť. Aj keď máte zelenú, musíte dať prednosť chodcom na priechode, cyklistom na priechode pre cyklistov a samozrejme protiidúcim vozidlám, či motorovým alebo nemotorovým. A aj električkám idúcim z vášho alebo opačného smeru.

V prípade, že cez takúto križovatku odbočujete vľavo, na zelenú vojdete do križovatky tak, aby ste mohli dať prednosť protiidúcim vozidlám idúcim rovno. Zároveň nesmiete zabudnúť ani na protiidúce vozidlá, ktoré z ich pohľadu odbočujú vľavo. Ak v takejto križovatke zastavíte, lebo dávate prednosť, musíte zastaviť tak, aby vás protiidúce autá odbočujúce vľavo (z ich pohľadu) mohli minúť z vašej pravej strany bez toho, aby boli nútené prejsť križovatku cez protismer.

§ 19, vyhláška č. 8/2009 Z.z.:

(3) ... Pred odbočovaním vľavo vodič je povinný zaradiť sa čo najďalej vľavo v časti vozovky určenej pre jeho smer jazdy s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu a šírku vozovky. Ak vodiči protiidúcich vozidiel odbočujú vľavo, vyhýbajú sa vľavo.
(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku.

Križovatka Lamačská cesta - Cesta na červený most umožňuje dodržať všetky pravidlá, ktoré vám úspešne a bezpečne umožnia odbočiť vľavo. Nesmiete sa však posunúť autom príliš ďaleko do križovatky, pretože hlavný ťah má v jednom smere 4 pruhy a v opačnom 3. Je teda dosť široký. Hlboký vjazd do križovatky potom môže spôsobiť, že problémy budú mať buď tí z opačného smeru, ktorí idú rovno, alebo tí, ktorí odbočujú vľavo (z ich pohľadu).

Napriek tomu, aké sú dopravné pravidlá, treba si na ceste uvedomiť, podobne ako Jaro, že nie každý ich ovláda. Aby ste predišli kolízii, je vždy lepšie ustúpiť tým, čo prednosť nemajú. Podľa hesla: "múdrejší ustúpi". Môžete tak zachrániť nie len svoj a cudzí majetok ale aj zdravie.

Aj ďalší problém, o ktorom nám napísal jeden z vás, sa týka prejazdu križovatky. Tentoraz však spôsobu, ako bezpečne prejsť na cestu, ktorá má viac jazdných pruhov ako vjazd do križovatky. Rostislav sa pýta na jednu z takých Bratislavských križovatiek.

Rostislav: "Ak idem vozidlom po Kukučínovej smerom od Hálkovej, tak mám na ceste dva pruhy, ktoré mi umožňujú zabočiť doprava smer Pionierska. Pred križovatkou nie je žiadne značenie o tom, koľko pruhov bude nasledovať za križovatkou, a teda ani o spôsobe radenia za ňou do troch vzniknutých pruhov.

Taktiež križovatka je v tomto neprehľadná a skutočnosť o troch pruhoch je pre vodiča ktorý ide tadiaľ prvý raz, zrejmá až keď je neskoro. Ja sa chcem opýtať, či radenie platí tak, že vozidlá z pravého pruhu ostanú v pravom, a vozidla z ľavého pruhu sa zaradia po križovatke do stredného, a následne ak chcú sa preradia do pravého pruhu."


Zväčšiť mapu

Tomuto problému sme sa naposledy venovali v novembri minulého roku. Pozreli sme sa naň v rámci riešenia prejazdu križovatiek, ktoré majú vjazd s iným počtom jazdných pruhov ako výjazd. Zamerali sme sa v ňom najmä na križovatky, ktoré nemali uprostred vyznačené jazdné pruhy na ceste.

Mnohí tak mali problém, ako také križovatky prejsť. Nevedeli, do ktorého jazdného pruhu sa zaradiť po výjazde z križovatky.

Viesť vodičov cez križovatku po jednom nie je riešením

Križovatka, ktorú spomína Rostislav, však jazdné pruhy vyznačené má.

Vodičom by určite pomohlo, ak by pred križovatkou bolo návestie, ktoré by informovalo o jazdných pruhoch pred križovatkou a v križovatke. Ak však takáto pomôcka nie je, treba si spomenúť na dopravné predpisy o jazde v jazdných pruhoch a skombinovať ich s pravidlami o prejazde križovatky a o odbočovaní.

Vozidlo odbočujúce z pravého odbočovacieho pruhu musí odbočiť do pravého jazdného pruhu a nie stredného. Pri vjazde do križovatky má totiž pred sebou prerušovanú vodorovnú čiaru, ktorá mu určuje jazdné pruhy na ceste, na ktorú vchádza.

Vozidlo, ktoré odbočuje vpravo z ľavého odbočovacieho pruhu si môže vybrať, či vojde do stredného alebo ľavého jazdného pruhu, keďže on vchádza do križovatky v mieste, kde nie je žiadne vodorovné dopravné značenie.

No a ten, kto by chcel dostať z pravého odbočovacieho pruhu do stredného alebo ľavého, musí dať prednosť tým, ktorý idú z ľavého odbočovacieho do stredného alebo ľavého.

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Pred odbočovaním a počas odbočovania je vodič povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:


(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

(11) Ak jazdné pruhy nie sú na vozovke vyznačené, jazdným pruhom sa rozumie časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou.

kriz1.jpg
kriz2.jpg

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 27 933
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 25 243
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 433
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 11 338
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 915
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 638
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 574
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 425
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 410
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 362
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kedy sa dostanete na rad? Zverejnili podrobnosti očkovacej stratégie

Mladší ako 45 rokov sa dostanú na rad ako poslední.

Očkovanie v UNLP.

Koronavírus: Pribudlo 2 484 nových prípadov. Potvrdili aj ďalších sto úmrtí na covid (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 228-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 737 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

Ilustračné foto.

Vlhovej brat: Aj v lyžovaní je politika. Každý chce s nami vybabrať

Vlha hovorí, prečo posledné preteky nedopadli podľa očakávaní.

Petra Vlhová, Boris Vlha
Nemecká kancelárka Angela Merkelová.

Neprehliadnite tiež

Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon

Ktoré autá sa na Slovensku v minulom roku najčastejšie kupovali?

Niektorým značkám predaje klesli aj o polovicu.

Skokanom minulého roka je Škoda Kamiq, ktorá sa ako nováčik dostala na 6. miesto.