SME

Škoda Fabia RS je viac rýchla ako športová

Škoda prezentuje Fabiu RS ako športovo ladené auto na každý deň, nie okruhový nástroj. Keď si uvedomíte tento fakt, časť horkej chuti z toho, že v „ereske" je DSG, pominie.

(Zdroj: Škoda)
Predošlá „ereska" dokázala očariť skôr nízkou spotrebou ako ultimatívnymi jazdnými zážitkami. Pod prednou kapotou malej Fabie totiž klepotal ťažký turbodiesel.

Nová generácia dostala to najlepšie, čo koncernový sklad aktuálne ponúka. Zážihový štvorvalec 1.4 TSI (132 kW/180 k) prepĺňa mechanický kompresor i turbodúchadlo. Vďaka nim má dostatok energie v podstate pri akýchkoľvek otáčkach. Najvyšší krútiaci moment s hodnotou 250 Nm vrcholí medzi 2.000 a 4.500 ot/min.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ružové okuliare nám z nosa zložila prevodovka. Šesťstupňový manuál by sa do útrob auta vraj nevošiel a dávať tam „päťkvalt" je nezmysel. Konštruktéri preto siahli po sedemstupňovej dvojspojkovej automatickej prevodovke DSG. Rovnakú kombináciu motora a prevodového ústrojenstva ponúka aj sesterský SEAT Ibiza Cupra a VW Polo GTI.

SkryťVypnúť reklamu

Prevodovka za normálnych okolností radí veľmi rýchlo. Nie každému sa však bude páčiť fakt, že elektronika sa vodičovi stará do radenia aj v manuálnom režime. Pri športovej jazde, keď ručičku otáčkomera vyženiete k červenému poľu a chcete zvoliť vyšší stupeň, častokrát v rovnakom momente zareaguje aj elektronický „mozog" a v konečnom dôsledku preradíte hneď o dva stupne vyššie.

Meniť stupne v manuálnom móde je možné pákou s nelogickým, ale často používaným systémom, pohybom dopredu radíte vyššie stupne, dozadu nižšie, alebo pádlami pod volantom. Vodič môže siahnuť aj po športovom automatickom režime, v ktorom prevodovka točí motor až k 7.000 ot/min. Na jazdnom štýle veľmi závisí spotreba paliva. Po českých okreskách a diaľniciach sme jazdili v priemere za 8 l/100 km.

SkryťVypnúť reklamu

Škoda prezentuje Fabiu RS ako športovo ladené auto na každý deň, nie okruhový nástroj. Keď si uvedomíte tento fakt, časť horkej chuti z toho, že v „ereske" je DSG, pominie. Podvozok je naladený citeľne tuhšie než v bežných Fabiach. Cítiť to najmä pri verzii hatchback. Jej zadná náprava má tendenciu poskakovať na cestách s menej kvalitným povrchom.

Kombík nám prišiel o málo komfortnejší. Svetlá výška v oboch prípadoch klesla o 15 mm. Súčasťou štandardnej výbavy je stabilizačný systém ESP - nevypínateľný. Deaktivovať sa dá iba trakčná kontrola ASR. Preto nás zaujala časť prezentácie na okruhu v Sosnovej. Novinárov sa tam ujala štvorica profesionálnych jazdcov - Jan Kopecký, Pavel Valoušek, Juho Hänninen a Guy Wilks.

SkryťVypnúť reklamu

Reprezentanti Škody v automobilových súťažiach ukazovali, čo zvládne auto vybavené stabilizačným systémom na pretekárskej trati. Fabia RS sa prekvapivo netrápila, čo má do značnej miery na svedomí systém XDS, suplujúci klasický samosvorný diferenciál. Elektronika dokáže výrazne potlačiť nedotáčavosť tak, že v zákrute pribrzďuje vnútorné odľahčené koleso a cez diferenciál posiela viac krútiaceho momentu na vonkajšie koleso.

Po stránke dizajnu sa verzia RS od svojich slabších sestier líši najmä tvarom predného nárazníka. Dvojica integrovaných okrúhlych svetlometov môže plniť funkciu hmloviek s funkciou osvetľovania zákrut Corner alebo módnych denných svetiel pozostávajúcich z LED diód. Zadný nárazník v spodnej časti dopĺňa difúzor a spod neho trčiaca dvojitá koncovka výfuku. Špeciálne pre Fabiu RS sú určené zliatinové disky kolies Gigaro s priemerom 17 palcov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V kabíne dominujú športové predné sedadlá s logom RS a trojramenný volant. Štandardná výbava obsahuje štyri elektricky ovládané okná, klimatizáciu Climatronic, rádio Swing, vkladané tkané koberce, tempomat i diódové denné svetlá. Ceny Škody Fabia RS na Slovensku začínajú od čiastky 17.999 €, verzia kombi stojí 18.389 €.

Škoda

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 156
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 5 352
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 164
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 671
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 3 279
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 959
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 760
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 487
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel
  2. Jolana Čuláková: Jeho veličenstvo Marcel Forgáč, prvý slovenský kráľ
  3. Alexander Šikúr: Podvod
  4. Jozef Černek: Žijeme chorú, chorú, chorú dobu a byrokratické peklo…
  5. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  6. Jozef Pivarník: Môžeš byť birmovaný, môžeš byť svätým, ale komunistom zostaneš až do smrti
  7. Viktor Pamula: Os zla sa spája II.
  8. Miroslav Kocúr: Fico ťahá do žumpy už otvorene aj slovenskú vedu
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 195
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 24 647
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 13 720
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 313
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 7 959
  6. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 7 730
  7. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 404
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 752
  1. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  2. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  4. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  5. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  6. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  7. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  8. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
SkryťZatvoriť reklamu