SME
Streda, 16. jún, 2021 | Meniny má Blanka, BiankaKrížovkyKrížovky

Škoda Fabia RS je viac rýchla ako športová

Škoda prezentuje Fabiu RS ako športovo ladené auto na každý deň, nie okruhový nástroj. Keď si uvedomíte tento fakt, časť horkej chuti z toho, že v „ereske" je DSG, pominie.

(Zdroj: Škoda)
Predošlá „ereska" dokázala očariť skôr nízkou spotrebou ako ultimatívnymi jazdnými zážitkami. Pod prednou kapotou malej Fabie totiž klepotal ťažký turbodiesel.

Nová generácia dostala to najlepšie, čo koncernový sklad aktuálne ponúka. Zážihový štvorvalec 1.4 TSI (132 kW/180 k) prepĺňa mechanický kompresor i turbodúchadlo. Vďaka nim má dostatok energie v podstate pri akýchkoľvek otáčkach. Najvyšší krútiaci moment s hodnotou 250 Nm vrcholí medzi 2.000 a 4.500 ot/min.

Ružové okuliare nám z nosa zložila prevodovka. Šesťstupňový manuál by sa do útrob auta vraj nevošiel a dávať tam „päťkvalt" je nezmysel. Konštruktéri preto siahli po sedemstupňovej dvojspojkovej automatickej prevodovke DSG. Rovnakú kombináciu motora a prevodového ústrojenstva ponúka aj sesterský SEAT Ibiza Cupra a VW Polo GTI.

Prevodovka za normálnych okolností radí veľmi rýchlo. Nie každému sa však bude páčiť fakt, že elektronika sa vodičovi stará do radenia aj v manuálnom režime. Pri športovej jazde, keď ručičku otáčkomera vyženiete k červenému poľu a chcete zvoliť vyšší stupeň, častokrát v rovnakom momente zareaguje aj elektronický „mozog" a v konečnom dôsledku preradíte hneď o dva stupne vyššie.

Meniť stupne v manuálnom móde je možné pákou s nelogickým, ale často používaným systémom, pohybom dopredu radíte vyššie stupne, dozadu nižšie, alebo pádlami pod volantom. Vodič môže siahnuť aj po športovom automatickom režime, v ktorom prevodovka točí motor až k 7.000 ot/min. Na jazdnom štýle veľmi závisí spotreba paliva. Po českých okreskách a diaľniciach sme jazdili v priemere za 8 l/100 km.

Škoda prezentuje Fabiu RS ako športovo ladené auto na každý deň, nie okruhový nástroj. Keď si uvedomíte tento fakt, časť horkej chuti z toho, že v „ereske" je DSG, pominie. Podvozok je naladený citeľne tuhšie než v bežných Fabiach. Cítiť to najmä pri verzii hatchback. Jej zadná náprava má tendenciu poskakovať na cestách s menej kvalitným povrchom.

Kombík nám prišiel o málo komfortnejší. Svetlá výška v oboch prípadoch klesla o 15 mm. Súčasťou štandardnej výbavy je stabilizačný systém ESP - nevypínateľný. Deaktivovať sa dá iba trakčná kontrola ASR. Preto nás zaujala časť prezentácie na okruhu v Sosnovej. Novinárov sa tam ujala štvorica profesionálnych jazdcov - Jan Kopecký, Pavel Valoušek, Juho Hänninen a Guy Wilks.

Reprezentanti Škody v automobilových súťažiach ukazovali, čo zvládne auto vybavené stabilizačným systémom na pretekárskej trati. Fabia RS sa prekvapivo netrápila, čo má do značnej miery na svedomí systém XDS, suplujúci klasický samosvorný diferenciál. Elektronika dokáže výrazne potlačiť nedotáčavosť tak, že v zákrute pribrzďuje vnútorné odľahčené koleso a cez diferenciál posiela viac krútiaceho momentu na vonkajšie koleso.

Po stránke dizajnu sa verzia RS od svojich slabších sestier líši najmä tvarom predného nárazníka. Dvojica integrovaných okrúhlych svetlometov môže plniť funkciu hmloviek s funkciou osvetľovania zákrut Corner alebo módnych denných svetiel pozostávajúcich z LED diód. Zadný nárazník v spodnej časti dopĺňa difúzor a spod neho trčiaca dvojitá koncovka výfuku. Špeciálne pre Fabiu RS sú určené zliatinové disky kolies Gigaro s priemerom 17 palcov.

V kabíne dominujú športové predné sedadlá s logom RS a trojramenný volant. Štandardná výbava obsahuje štyri elektricky ovládané okná, klimatizáciu Climatronic, rádio Swing, vkladané tkané koberce, tempomat i diódové denné svetlá. Ceny Škody Fabia RS na Slovensku začínajú od čiastky 17.999 €, verzia kombi stojí 18.389 €.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa mení dynamika firiem?
  2. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  3. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  4. Zázračná hranica kilometrov, po ktorej sa vám elektromobil neoplatí
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  4. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  5. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 24 915
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 14 206
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 862
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 11 037
  5. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 10 604
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 872
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 329
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 7 021
  9. Po Slovensku na motorke 5 393
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 4 922
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Demografický problém nikto nerieši.


9. jún
Stretnutie Bidena (v kresle vľavo) s Putinom trvalo tri a pol hodiny.

Lídri nevystúpili na spoločnej tlačovej konferencii.


2 h
Peter Schutz

Východisko na spôsob "vláda národnej spásy" je čistá fantazmagória.


6 h
Marek Hamšík (vľavo) počas tréningu slovenskej reprezentácie na EURO 2020.

Kapitán regeneruje výnimočne.


Pavol Spál 8 h