SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Škoda Fabia RS je viac rýchla ako športová

Škoda prezentuje Fabiu RS ako športovo ladené auto na každý deň, nie okruhový nástroj. Keď si uvedomíte tento fakt, časť horkej chuti z toho, že v „ereske" je DSG, pominie.

(Zdroj: Škoda)
Predošlá „ereska" dokázala očariť skôr nízkou spotrebou ako ultimatívnymi jazdnými zážitkami. Pod prednou kapotou malej Fabie totiž klepotal ťažký turbodiesel.

Nová generácia dostala to najlepšie, čo koncernový sklad aktuálne ponúka. Zážihový štvorvalec 1.4 TSI (132 kW/180 k) prepĺňa mechanický kompresor i turbodúchadlo. Vďaka nim má dostatok energie v podstate pri akýchkoľvek otáčkach. Najvyšší krútiaci moment s hodnotou 250 Nm vrcholí medzi 2.000 a 4.500 ot/min.

Ružové okuliare nám z nosa zložila prevodovka. Šesťstupňový manuál by sa do útrob auta vraj nevošiel a dávať tam „päťkvalt" je nezmysel. Konštruktéri preto siahli po sedemstupňovej dvojspojkovej automatickej prevodovke DSG. Rovnakú kombináciu motora a prevodového ústrojenstva ponúka aj sesterský SEAT Ibiza Cupra a VW Polo GTI.

Prevodovka za normálnych okolností radí veľmi rýchlo. Nie každému sa však bude páčiť fakt, že elektronika sa vodičovi stará do radenia aj v manuálnom režime. Pri športovej jazde, keď ručičku otáčkomera vyženiete k červenému poľu a chcete zvoliť vyšší stupeň, častokrát v rovnakom momente zareaguje aj elektronický „mozog" a v konečnom dôsledku preradíte hneď o dva stupne vyššie.

Meniť stupne v manuálnom móde je možné pákou s nelogickým, ale často používaným systémom, pohybom dopredu radíte vyššie stupne, dozadu nižšie, alebo pádlami pod volantom. Vodič môže siahnuť aj po športovom automatickom režime, v ktorom prevodovka točí motor až k 7.000 ot/min. Na jazdnom štýle veľmi závisí spotreba paliva. Po českých okreskách a diaľniciach sme jazdili v priemere za 8 l/100 km.

Škoda prezentuje Fabiu RS ako športovo ladené auto na každý deň, nie okruhový nástroj. Keď si uvedomíte tento fakt, časť horkej chuti z toho, že v „ereske" je DSG, pominie. Podvozok je naladený citeľne tuhšie než v bežných Fabiach. Cítiť to najmä pri verzii hatchback. Jej zadná náprava má tendenciu poskakovať na cestách s menej kvalitným povrchom.

Kombík nám prišiel o málo komfortnejší. Svetlá výška v oboch prípadoch klesla o 15 mm. Súčasťou štandardnej výbavy je stabilizačný systém ESP - nevypínateľný. Deaktivovať sa dá iba trakčná kontrola ASR. Preto nás zaujala časť prezentácie na okruhu v Sosnovej. Novinárov sa tam ujala štvorica profesionálnych jazdcov - Jan Kopecký, Pavel Valoušek, Juho Hänninen a Guy Wilks.

Reprezentanti Škody v automobilových súťažiach ukazovali, čo zvládne auto vybavené stabilizačným systémom na pretekárskej trati. Fabia RS sa prekvapivo netrápila, čo má do značnej miery na svedomí systém XDS, suplujúci klasický samosvorný diferenciál. Elektronika dokáže výrazne potlačiť nedotáčavosť tak, že v zákrute pribrzďuje vnútorné odľahčené koleso a cez diferenciál posiela viac krútiaceho momentu na vonkajšie koleso.

Po stránke dizajnu sa verzia RS od svojich slabších sestier líši najmä tvarom predného nárazníka. Dvojica integrovaných okrúhlych svetlometov môže plniť funkciu hmloviek s funkciou osvetľovania zákrut Corner alebo módnych denných svetiel pozostávajúcich z LED diód. Zadný nárazník v spodnej časti dopĺňa difúzor a spod neho trčiaca dvojitá koncovka výfuku. Špeciálne pre Fabiu RS sú určené zliatinové disky kolies Gigaro s priemerom 17 palcov.

V kabíne dominujú športové predné sedadlá s logom RS a trojramenný volant. Štandardná výbava obsahuje štyri elektricky ovládané okná, klimatizáciu Climatronic, rádio Swing, vkladané tkané koberce, tempomat i diódové denné svetlá. Ceny Škody Fabia RS na Slovensku začínajú od čiastky 17.999 €, verzia kombi stojí 18.389 €.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  3. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  4. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. Dôležitosť duševnej pohody
  7. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  8. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  1. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  2. Nechajte sa zelektrizovať!
  3. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  4. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  6. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  7. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  8. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 17 310
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 336
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 257
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 981
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 5 800
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  7. Dôležitosť duševnej pohody 4 952
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 356
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinský vojak Leonid vztyčuje na opustenom ruskom tanku na predmestí mesta Lyman ukrajinskú vlajku.

Lyman oslobodili krátko po tom, čo ho Putin vyhlásil za ruské územie.


a 3 ďalší 42m

V minulosti Königsberg, teda Kráľovec, založili križiaci na počesť kráľa Přemysla Otakara II.


1 h

Novelu o predčasných voľbách SaS zrejme podporí.


a 1 ďalší 5 h
Ukrajinskí vojaci pokračujú v postupe na juhu a východe krajiny.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 17 h

Neprehliadnite tiež

Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


2 h
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep

Blogy SME

  1. Miriam Studeničová: Kresťanstvo sa v niečom zásadnom mýli! V čom?
  2. Rastislav Profant: Putin, vojnový zločinec, masový vrah a mafián, dal svetu ultimátum: alebo mi dáte Ukrajinu, alebo začnem nukleárnu vojnu.
  3. Michal Pavlík: Otcovia sa potešia - dva týždne štátom platenej dovolenky po narodení.
  4. Jozef Kováč: Keď sa nedarí, ako nezávislej, tak…....... !
  5. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku
  6. Anna Romanová: Moja psychóza 3 - fašistický sused
  7. Marek Kytka: Regenda s gólom a postom druhej hviezdy zápasu! Slafkovskému sa nedarilo
  8. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ?
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 739
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 411
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 123
  4. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 812
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 355
  6. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 2 947
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 772
  8. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 2 253
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu