SME
Piatok, 18. september, 2020 | Meniny má EugéniaKrížovkyKrížovky

Škoda Fabia RS je viac rýchla ako športová

Škoda prezentuje Fabiu RS ako športovo ladené auto na každý deň, nie okruhový nástroj. Keď si uvedomíte tento fakt, časť horkej chuti z toho, že v „ereske" je DSG, pominie.

(Zdroj: Škoda)
Predošlá „ereska" dokázala očariť skôr nízkou spotrebou ako ultimatívnymi jazdnými zážitkami. Pod prednou kapotou malej Fabie totiž klepotal ťažký turbodiesel.

Nová generácia dostala to najlepšie, čo koncernový sklad aktuálne ponúka. Zážihový štvorvalec 1.4 TSI (132 kW/180 k) prepĺňa mechanický kompresor i turbodúchadlo. Vďaka nim má dostatok energie v podstate pri akýchkoľvek otáčkach. Najvyšší krútiaci moment s hodnotou 250 Nm vrcholí medzi 2.000 a 4.500 ot/min.

Ružové okuliare nám z nosa zložila prevodovka. Šesťstupňový manuál by sa do útrob auta vraj nevošiel a dávať tam „päťkvalt" je nezmysel. Konštruktéri preto siahli po sedemstupňovej dvojspojkovej automatickej prevodovke DSG. Rovnakú kombináciu motora a prevodového ústrojenstva ponúka aj sesterský SEAT Ibiza Cupra a VW Polo GTI.

Prevodovka za normálnych okolností radí veľmi rýchlo. Nie každému sa však bude páčiť fakt, že elektronika sa vodičovi stará do radenia aj v manuálnom režime. Pri športovej jazde, keď ručičku otáčkomera vyženiete k červenému poľu a chcete zvoliť vyšší stupeň, častokrát v rovnakom momente zareaguje aj elektronický „mozog" a v konečnom dôsledku preradíte hneď o dva stupne vyššie.

Meniť stupne v manuálnom móde je možné pákou s nelogickým, ale často používaným systémom, pohybom dopredu radíte vyššie stupne, dozadu nižšie, alebo pádlami pod volantom. Vodič môže siahnuť aj po športovom automatickom režime, v ktorom prevodovka točí motor až k 7.000 ot/min. Na jazdnom štýle veľmi závisí spotreba paliva. Po českých okreskách a diaľniciach sme jazdili v priemere za 8 l/100 km.

Škoda prezentuje Fabiu RS ako športovo ladené auto na každý deň, nie okruhový nástroj. Keď si uvedomíte tento fakt, časť horkej chuti z toho, že v „ereske" je DSG, pominie. Podvozok je naladený citeľne tuhšie než v bežných Fabiach. Cítiť to najmä pri verzii hatchback. Jej zadná náprava má tendenciu poskakovať na cestách s menej kvalitným povrchom.

Kombík nám prišiel o málo komfortnejší. Svetlá výška v oboch prípadoch klesla o 15 mm. Súčasťou štandardnej výbavy je stabilizačný systém ESP - nevypínateľný. Deaktivovať sa dá iba trakčná kontrola ASR. Preto nás zaujala časť prezentácie na okruhu v Sosnovej. Novinárov sa tam ujala štvorica profesionálnych jazdcov - Jan Kopecký, Pavel Valoušek, Juho Hänninen a Guy Wilks.

Reprezentanti Škody v automobilových súťažiach ukazovali, čo zvládne auto vybavené stabilizačným systémom na pretekárskej trati. Fabia RS sa prekvapivo netrápila, čo má do značnej miery na svedomí systém XDS, suplujúci klasický samosvorný diferenciál. Elektronika dokáže výrazne potlačiť nedotáčavosť tak, že v zákrute pribrzďuje vnútorné odľahčené koleso a cez diferenciál posiela viac krútiaceho momentu na vonkajšie koleso.

Po stránke dizajnu sa verzia RS od svojich slabších sestier líši najmä tvarom predného nárazníka. Dvojica integrovaných okrúhlych svetlometov môže plniť funkciu hmloviek s funkciou osvetľovania zákrut Corner alebo módnych denných svetiel pozostávajúcich z LED diód. Zadný nárazník v spodnej časti dopĺňa difúzor a spod neho trčiaca dvojitá koncovka výfuku. Špeciálne pre Fabiu RS sú určené zliatinové disky kolies Gigaro s priemerom 17 palcov.

V kabíne dominujú športové predné sedadlá s logom RS a trojramenný volant. Štandardná výbava obsahuje štyri elektricky ovládané okná, klimatizáciu Climatronic, rádio Swing, vkladané tkané koberce, tempomat i diódové denné svetlá. Ceny Škody Fabia RS na Slovensku začínajú od čiastky 17.999 €, verzia kombi stojí 18.389 €.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  2. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  3. Pomohli sme tým, ktorí pomáhali
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  7. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  8. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  10. Home (ale aj) Office
  1. Poznanie
  2. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  5. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  6. Pomohli sme tým, ktorí pomáhali
  7. Cenovo dostupná autokamera Mio a pritom sa skvelými funkciami
  8. Nová služba v Prešove – celoročný bezplatný zber elektroodpadu
  9. Prečo sa kanalizácia v našich mestách upcháva, keď prší?
  10. MetLife je jednou z najsilnejších poisťovní
  1. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 29 525
  2. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 28 336
  3. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 19 320
  4. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 15 732
  5. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 13 547
  6. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 12 021
  7. Zažite liečivú silu minerálnych vôd. Obľubovali ich aj králi 10 383
  8. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 10 354
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 10 036
  10. Edícia autorov denníka SME: Malá kniha o zvieratách 3 8 436
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Škoda

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minúta po minúte: Slovensko má nový rekord, pribúdajú aj rizikové okresy

Na Slovensku sa už celkovo nakazilo viac ako šesťtisíc ľudí.

Peter Sagan (vľavo) a Sam Bennett na Tour de France 2020.

Odfotili pľúcne bunky napadnuté koronavírusom

Vírus sa šíri závratnou rýchlosťou.

Cynická obluda

Bezpečnostné opatrenia v Slovane

Výstavná skriňa slovenského hajlovania po neúspechu v Lige majstrov vypadla aj z Európskej ligy.

Neprehliadnite tiež

Seat Leon Sportstourer je kombi bez zbytočných kompromisov (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR

Máte auto s AdBlue? Úlohu navyše sa neoplatí zanedbať (otázky a odpovede)

Doplnenie roztoku s močovinou často nevydrží až do servisného intervalu.

Desať áut, na ktoré sa predčasne zabudlo

Za slabé predaje mohla väčšinou vysoká cena.

Hyundai zverejnil ceny novej generácie i20. Čo ponúkne konkurent Fabie?

Základná výbava sa pod 10-tisíc eur nezmestí.

Hyundai i20