Nová generácia dostala to najlepšie, čo koncernový sklad aktuálne ponúka. Zážihový štvorvalec 1.4 TSI (132 kW/180 k) prepĺňa mechanický kompresor i turbodúchadlo. Vďaka nim má dostatok energie v podstate pri akýchkoľvek otáčkach. Najvyšší krútiaci moment s hodnotou 250 Nm vrcholí medzi 2.000 a 4.500 ot/min.
Ružové okuliare nám z nosa zložila prevodovka. Šesťstupňový manuál by sa do útrob auta vraj nevošiel a dávať tam „päťkvalt" je nezmysel. Konštruktéri preto siahli po sedemstupňovej dvojspojkovej automatickej prevodovke DSG. Rovnakú kombináciu motora a prevodového ústrojenstva ponúka aj sesterský SEAT Ibiza Cupra a VW Polo GTI.
Prevodovka za normálnych okolností radí veľmi rýchlo. Nie každému sa však bude páčiť fakt, že elektronika sa vodičovi stará do radenia aj v manuálnom režime. Pri športovej jazde, keď ručičku otáčkomera vyženiete k červenému poľu a chcete zvoliť vyšší stupeň, častokrát v rovnakom momente zareaguje aj elektronický „mozog" a v konečnom dôsledku preradíte hneď o dva stupne vyššie.
Meniť stupne v manuálnom móde je možné pákou s nelogickým, ale často používaným systémom, pohybom dopredu radíte vyššie stupne, dozadu nižšie, alebo pádlami pod volantom. Vodič môže siahnuť aj po športovom automatickom režime, v ktorom prevodovka točí motor až k 7.000 ot/min. Na jazdnom štýle veľmi závisí spotreba paliva. Po českých okreskách a diaľniciach sme jazdili v priemere za 8 l/100 km.
Škoda prezentuje Fabiu RS ako športovo ladené auto na každý deň, nie okruhový nástroj. Keď si uvedomíte tento fakt, časť horkej chuti z toho, že v „ereske" je DSG, pominie. Podvozok je naladený citeľne tuhšie než v bežných Fabiach. Cítiť to najmä pri verzii hatchback. Jej zadná náprava má tendenciu poskakovať na cestách s menej kvalitným povrchom.
Kombík nám prišiel o málo komfortnejší. Svetlá výška v oboch prípadoch klesla o 15 mm. Súčasťou štandardnej výbavy je stabilizačný systém ESP - nevypínateľný. Deaktivovať sa dá iba trakčná kontrola ASR. Preto nás zaujala časť prezentácie na okruhu v Sosnovej. Novinárov sa tam ujala štvorica profesionálnych jazdcov - Jan Kopecký, Pavel Valoušek, Juho Hänninen a Guy Wilks.
Reprezentanti Škody v automobilových súťažiach ukazovali, čo zvládne auto vybavené stabilizačným systémom na pretekárskej trati. Fabia RS sa prekvapivo netrápila, čo má do značnej miery na svedomí systém XDS, suplujúci klasický samosvorný diferenciál. Elektronika dokáže výrazne potlačiť nedotáčavosť tak, že v zákrute pribrzďuje vnútorné odľahčené koleso a cez diferenciál posiela viac krútiaceho momentu na vonkajšie koleso.
Po stránke dizajnu sa verzia RS od svojich slabších sestier líši najmä tvarom predného nárazníka. Dvojica integrovaných okrúhlych svetlometov môže plniť funkciu hmloviek s funkciou osvetľovania zákrut Corner alebo módnych denných svetiel pozostávajúcich z LED diód. Zadný nárazník v spodnej časti dopĺňa difúzor a spod neho trčiaca dvojitá koncovka výfuku. Špeciálne pre Fabiu RS sú určené zliatinové disky kolies Gigaro s priemerom 17 palcov.
V kabíne dominujú športové predné sedadlá s logom RS a trojramenný volant. Štandardná výbava obsahuje štyri elektricky ovládané okná, klimatizáciu Climatronic, rádio Swing, vkladané tkané koberce, tempomat i diódové denné svetlá. Ceny Škody Fabia RS na Slovensku začínajú od čiastky 17.999 €, verzia kombi stojí 18.389 €.