SME

Abarth ožil. Športové Fiaty skúšame v serpentínach a medzi lavínami

Na jednej z najkrajších ciest Európy testujeme oživenú legendu: Fiat 500 Abarth. Vrchná časť horského priechodu Passo Stelvio bola pod lavínami, v spodnej časti zúrila športová fiatka.

(Zdroj: Daniel Hlinka)

Abarth a horský priesmyk Passo Stelvio – to znie ako pozvánka na skvelú motoristickú párty. Passo Stelvio je spolu s legendárnou rýchlostnou skúškou Col de Turini (neodmysliteľná súčasť Rally Monte Carlo) magazínom Top Gear označovaný za jeden z troch jazdecky najpríťažlivejších horských priesmykov Európy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Už roky sme túžili ho prejsť a konečne to vyšlo. Nespočetné množstvo nádherných zákrut, veľké prevýšenie a na naše pomery neuveriteľne kvalitný asfalt sú zárukou obrovskej dávky adrenalínu a zábavy – pokiaľ k tomu máte správne náradie. Ja som to šťastie mal, dokonca ešte správnejšie ako som predpokladal.

SkryťVypnúť reklamu

Abarth 500 Vyrážame z Turína. Prvý sa mi ušiel Abarth 500. Zuby som si síce brúsil na Grande Punto, pretože jeho opticky krásne vyvážená karoséria so širokými bokmi sa mi páči viac, ale kolega Rasťo si ho odchytil skôr. Ani päťstovka však nevyzerá zle.

Mohutné nárazníky, zadný difúzor , efektný strešný spojler a najmä široké prahy s imidžovými, príplatkovými 17-palcovými kolesami vedia riadne rozbúšiť srdce. Podľa niekoho sa toto auto až priveľmi nasilu snaží podobať na svojho predchodcu.

Toto je kráľ Abarth. Tvrdý, ostrý a nekompromisný ako motokára. Zábava má prednosť pred kultivovanosťou, ale práve to mu dodáva výrazný charakter. Päťstovka nie je len dizajnové retro, ale škorpión ako zo starej školy.

Za najviac rozporuplný je považovaný hlavne predný nárazník s „predkusom“. Tento tvar bol ale nevyhnutný. Predná časť je natiahnutá kvôli tomu, aby sa tam vmestil prepĺňaný motor 1.4 T-JET. Všetky aerodynamické prvky sú účelové a funkčné. Veľký otvor v prednom nárazníku nie je pre parádu, ale slúži na privádzanie väčšej porcie vzduchu do motorového priestoru. Otvory po bokoch predného a zadného nárazníka pomáhajú chladiť, prípadne odvetrávať brzdy a obe koncovky výfuku sú aktívne a riadne počuteľné.

SkryťVypnúť reklamu

Interiér je menej vyšperkovaný ako v Grande Punte. Jeho spoločná štruktúra s Päťstovkou je však natoľko osobitá, že viac čačiek mu ani nechýba. Postačí veľký volant so sploštenou spodnou časťou venca a príjemnými výrezmi na palce. Potešia aj hliníkové pedály a športové sedačky, ktoré sú odkazom na Abarthy zo šesťdesiatych rokov. Vyzerajú nádherne, napriek výraznému bočnému vedeniu sa do nich celkom pohodlne nastupuje.

Malý škorpión má o niečo užšie sedačky než Grande Punto. Väčšine vodičov bude ale viac než šírka chýbať nižší posed. Sedí sa rovnako vysoko ako v klasickej Päťstovke.

Pri nastavovaní optimálnej polohy za volantom sa žiaľ stretávam s rovnakým problémom ako v klasickej Päťstovke. Sedadlo vodiča sa nedá spustiť ani o chlp nižšie. Sedí sa rovnako vysoko, čo urastenejším kolegom prekáža. Výška posedu ako v MPV alebo SUV nie je pre športové auto ideálna.

SkryťVypnúť reklamu

Diaľničné cestovanie za volantom malého Abarthu nie je dvakrát pohodlné, ale nič iné od malej športovej hračky na 17-palcových kolesách ani nemožno čakať. Iba tuhosť, tvrdosť, poskakovanie na nerovnostiach, ale súčasne excelentné držanie stopy. Motor pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h dosť hučí (točí 3500 ot/min), zišiel by sa šiesty rýchlostný stupeň.

Na rozdiel od základnej verzie Fiat 500, vľavo vedľa volantu pribudol merací prístroj - tlakomer turba s indikátorom radenia. Na vhodný moment preradiť upozorní vodiča signál.

Šesťstupňovú prevodovku by som uvítal aj z dôvodu presnosti radenia. Rozdiel medzi kulisami päť a šesťstupňovej prevodovky je citeľný. Riadenie by mohlo byť strmšie a posilňovač menej účinný, ale stačí potlačiť tlačidlo Sport a všetko je inak.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Riadenie zrazu stuhne a začne klásť odpor akoby prestal fungovať posilňovač. Komunikácia medzi vodičom a prednými kolesami nadobudne úplne iný, priamejší rozmer. Podvozok je ešte tvrdší než v klasickej Päťstovke, ale na talianskych diaľniciach mi to neprekáža.

Abarth Grande Punto Môj dizajnérsky miláčik, auto pri pohľade na ktoré si zakaždým odnesiem umelecký zážitok. Grande je živým dôkazom, že niekedy na vyjadrenie dynamiky stačí upraviť len niekoľko detailov. Napríklad rozšíriť predný nárazník s výrazne mriežkovanou maskou chladiča, veľkým otvorom na prívod vzduchu do motora a bodovými hmlovkami, zvýraznenými čiernym pozadím.

V porovnaní s menšou Päťstovkou je cítiť, že Grande Punto bol prvý. Chýba mu výraznejší zvuk motora a výfuku a celkovo je kultivovanejší.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Potom decentne rozšíriť rozchod kolies o šesť milimetrov, aby auto lepšie sedelo a dostalo opticky „ramenatejší“ postoj. Širší rozchod treba podporiť širšími prahmi a samozrejme minimálne 17-palcovými kolesami. Nemožno zabudnúť na atraktívne biele smerovky s efektne zadymenými krycími sklami vpredu aj vzadu a predné reflektory vsadené do čierneho pozadia. Zadnú časť ozdobuje decentný strešný spojler a trochu hračkárska koncovka výfuku, ktorá jediná narúša umelecký dojem. Vyzerá priveľmi jemne a rovnaký má aj zvuk.

Stačí obtiahnuť palubnú dosku kožou, pridať obklady imitujúce hliník a karbón, niekoľko škorpiónov a interiér Grande Punta dostane hneď iný nádych.

Väčší škorpión je na diaľničné cestovanie oveľa príjemnejší spoločník. Je v ňom viac miesta, pohodlia a ponúka väčší jazdný komfort. Podvozok, aj keď citeľne tvrdší v porovnaní so štandardným Grande Puntom je o poznanie komfortnejší a kultivovanejší. Hlavne na vyladení prednej nápravy, eliminovaní prenosu kopancov a vibrácii do riadenia si konštruktéri dali záležať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sedačky oboch modelov cielene pripomínajú Abarthy zo šesdesiatych rokov. Snahou tvorcov je ponúknuť kúsok retra v kombinácii s pohodlným nastupovaním a stabilitou tela v zákrutách.

Zároveň sa pohrali trochu s geometriou, čo cítiť nielen na odozve riadenia, ale tiež trakcii predných kolies, ktorá je fenomenálna. Pokiaľ mi ešte raz bude niekto tvrdiť, že Abarth je len Fiat so silnejším motorom, nebudem na neho nadávať, ale radšej ho posadím za volant. Všetko s čím prichádza vodič do kontaktu je strmšie, presnejšie a ostrejšie.

Riadenie je priame a má viac citu, kulisa šesťstupňovej manuálnej prevodovky je tuhšia a precíznejšia vo vedení radiacej páky. Predné športové sedačky Grande Punta sú širšie a tým pádom pohodlnejšie na dlhé cestovanie, než tie v malom škorpiónovi. Aj akustika pri diaľničnej rýchlosti je vďaka šiestemu rýchlostnemu stupňu a zvukovo nevýraznej poháňacej sústave príjemnejšia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z kostitrasa kráľ serpentín Oba Abarthy ukážu svoj skutočný charakter až na okresných cestách a v serpentínach. Ak si budete chcieť niekedy otestovať vozidlá tejto značky, určite s nimi nechoďte na diaľnicu, ale na svoju obľúbenú trasu s množstvom zákrut, kde sa cítia ako ryby vo vode. Tam sa tiež najviac ukáže výhoda prepĺňaných motorov.

Obe vozidlá poháňa známy štvorvalec 1.4 T-JET, len s rozdielnou silou. Menší dosahuje výkon 99 kW/135 k, väčší 114 kW/155 k. V tomto prípade je však podstatnejší krútiaci moment 206 Nm, či 230 Nm pri krátkodobom zvýšení plniaceho tlaku pomocou funkcie overboost.

Taký odpich zo zákruty, ako s týmito autami, nezažijete v Twingu RS, Cliu RS ani v žiadnej inej malej ostrej hračke. Hoci vysoko uznávam každý produkt z dielne Renault Sport a túžim zložiť poklonu konštruktérom týchto áut, rozdiel medzi turbomotorom a atmosférou je v kopcoch evidentný. Na to, aby vodič zažil poriadny adrenalín, úplne postačí motor s objemom 1,4 l.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na Passo Stelvio sme sa vybrali z Juhozápadu. Keďže priesmyk bol zatvorený, naše vysnívané serpentíny sme museli hľadať z opačnej strany. Nechtiac sme sa tak dostali na nádhernú obchádzku pozdĺž vodnej nádrže Lago di Livorno, ktorá končí jednosmerným tunelom.

Pôvodne som si myslel, že Grande Punto je ideálne do rýchlych zákrut a preťahovákov, teda na úseky s častou zmenou tempa a polomerov zákrut. Má predsa len dlhší rázvor, vo vysokom tempe pôsobí istejšie a zároveň trochu komótne. To bol však len klam. Až v serpentínach sa poodhalí jeho pravá tvár.

Zákruty vykrajuje a vrhá sa do nich s chuťou ako rely špeciál. Je pritom jedno, či do nich vojdete rovno alebo bokom, zručný vodič si pomocou akcelerátora auto rýchlo a ľahko uprace. Radosť z jazdy môže pokaziť len nevypínateľný systém ESP, ale mne nepokazil. Pokiaľ sa ESP nastaví citlivo ako v tomto prípade, nebude až takou veľkou prekážkou, ako sa na prvý pohľad zdá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Predná kolesá majú veľa trakcie aj bez mechanického samosvorného diferenciálu.

Najviac užasnutý som z malého Abartha, ktorý sa na úzkom horskom priesmyku premení doslova na divocha. Zver, ktorá drie hore kopcom ako utrhnutá z reťaze. Z každej zákruty vystreľuje, akoby ho niekto naháňal. Plný plyn, dvojka, plná brzda, pripravím si jednotku, rúčka, jemne nahodím zadok, aby som urýchlil oblúk a mal rovný výjazd a už tlačím akcelerátor na podlahu.

Predné kolesá jemne prehrabnú a drobec sa okamžite driape ďalej. Čím rýchlejšie s ním idem a plynulejšie vyberám zákruty šmykom s pomocou ručnej brzdy, tým viac vo mne silnie túžba vyťažiť z neho maximum. Z výfukov sa pri preradení na dvojku občas ozve streľba, inokedy len reve, ale krásne z plného hrdla. Už sériový Abarth 500 má neskutočne vyladený výfuk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Úzky jednosmerný tunel Munt la Schera spája Taliansko so Švajčiarskom.

Od nadšenia neviem, či ma viac baví auto alebo trať. V každom prípade, synergia oboch je zárukou silného zážitku. Malý Abarth fantasticky reaguje na plyn, ešte ostrejšie než Grande Punto. Vzhľadom na rozdiel v pohotovostnej hmotnosti medzi oboma autami, citeľne ľahšie a s väčším nasadením tiež akceleruje hore kopcom. Keď jazdí pred Grande Puntom, väčší brat za ním nestíha. Na každej rovinke sa mu vzdiali takmer o dĺžku auta. Toto je kráľ Abarthov.

Porovnateľný odpich zo zákruty neposkytne Twingo RS, ani žiadna iná ostrá hračka tejto veľkosti.

Presadnutie z Grande Punta do päťstvoky na horských cestách je také pôsobivé, ako keby som prestúpil z klasického auta do motokáry s predným pohonom. Za volantom ani jedného škorpióna sa nebudete sťažovať na nedostatok trakcie. Obe autá majú namiesto mechanického samosvoru elektronickú trakčnú kontrolu, ktorej výhody oceníte skôr na výjazde zo zákruty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na vonkajšie koleso sa neprenáša viac krútiaceho momentu, tým pádom zbytočne neprekĺzava a riadenie je pokojnejšie. Predná náprava efektívnejšie prenáša výkon na cestu a lepšie drží zvolenú stopu.

Technické parametre vozidiel 500 Abarth, Grande Punto Abarth Motor 1.4 T-JET 1.4 T-JET

Zdvihový objem [cm3] 1368 1368

Výkon [kW/k] 99/135 110/150

pri otáčkach [1/min] 5500 5500

Krútiaci moment [Nm] 206 230

pri otáčkach [1/min] 3000 3000

Prevodovka 5 MT 6 MT

Spotreba podľa výrobcu [l/100 km] 6,5 ?

Spotreba počas testu [l/100 km] 9,4 9,6

Emisie CO2 [g/km] 155 162

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 8,1 8,2

Maximálna rýchlosť [km/h] 20 5 208

Brzdové kotúče (vpredu/vzadu) 284/240 mm Brembo 305/264

Kolesá 6.5 x 16 (opcia 7 x 17) 7 x 17

Pneumatiky 195/45 R16

(opcia 205/40 R17) 215/45 R17

V roku 2008 automobilka Abarth otvorila nový reprezentatívny komplex postavený v areáli historickej fabriky Mirafiori, ktorý sme počas našej návštevy Turína nemohli obísť. Pod jednou strechou združuje dielne, dizajnérske štúdio a kancelárie manažmentu spoločnosti. Zároveň je základňou súťažného tímu Abarth Racing, ktorý stavia a prevádzkuje súťažné špeciály kategórie Super 2000. Komplex nazvaný Officine 83 má rozlohu 23.000 m² a pracuje v ňom 100 zamestnancov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  5. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  2. Čo vám nikto nepovedal o kráse, materstve a ADHD dospelých
  3. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať?
  4. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  5. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  6. Príďte do Piešťan na oslavy 80. výročia víťazstva nad fašizmom
  7. Víno z LESOV SR žiari: Úspech na Vienale 2024
  8. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 8 337
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 5 828
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 5 019
  4. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 4 117
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 3 907
  6. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 3 793
  7. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 262
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 2 906
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Pollák: S Trumpom za svetlé zajtrajšky
  2. Martin Fronk: Lavička grófky Elly: Spomienka na poslednú dámu Modrého Kameňa
  3. Viktor Pamula: Vrah a kolaborant po druhé
  4. Milan Srnka: MS v hokeji 2025: Najväčšie esá zostanú doma
  5. Daniel Bíro: Organy a hra na ne sú využívané nielen počas omší, ale aj počas koncertov. Nájdeme ich po celom svete v kostoloch a koncertných sálach
  6. Ján Karas: V tieni hymny a červeného koberca: Dve krajiny, jeden jazyk – a dve tváre dejín
  7. Peter Gregor: Project Gregus - The pride and fall of a king
  8. Tomáš Csicsó: Ako oslovuje Republika mladých na tiktoku
  1. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 21 757
  2. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 105
  3. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 7 677
  4. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 7 301
  5. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 7 130
  6. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 6 976
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 544
  8. Ján Chomík: Liek na nespavosť 6 170
  1. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať?
  3. Tupou Ceruzou: Zámočky
  4. Věra Tepličková: K. J. Erben: Vodník (úryvok z českej balady so šťastným slovenským koncom)
  5. Radko Mačuha: V Šimkovičovej SNG bude výstava homosexuálneho umelca.
  6. Roman Kebísek: Štúrova teória zakliatia Slovanov
  7. Radko Mačuha: Viem ako oslabiť Fica, zoberme mu tému.
  8. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
SkryťZatvoriť reklamu