SME

Na ktorej strane cesty má jazdiť korčuliar?

S teplým počasím sa na cestách začali objavovať aj korčuliari. Nie každí z nich si je však istý, aké pravidlá pre neho v cestnej premávke platia. Ako pre cyklistu alebo ako pre chodca?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Niekedy vznikajú dopravné kolízie len na základe nejasností. Nie každý účastník cestnej premávky vie, podľa akých pravidiel sa má správať. Aj napriek tomu, že zákon to jasne vymedzuje.

S teplým počasím sa okrem motoriek začali na cestách objavovať aj iné, pre zimu ojedinelé dopravné prostriedky. Ide o korčule, skejtbordy a ďalšie športové vybavenie. Nie každý korčuliar si je však istý, aké pravidlá pre neho v cestnej premávke platia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Juraj: "Zaujímalo by ma, či osoba na kolieskových korčuliach je na ceste považovaná za chodca, alebo dopravný prostriedok. Upravuje to zákon? Cyklista to nie je, ani osoba tlačiaca či ťahajúca vozík. Zaujíma ma to v súvislosti s povinnosťou jazdiť (chodiť) vpravo alebo vľavo (v protismere)."

SkryťVypnúť reklamu

Zákon vymedzuje, že chodcom sa rozumie aj osoba, ktorá sa pohybuje na lyžiach, korčuliach, skejtborde alebo obdobnom športovom vybavení. Čiže, pre korčuliara platia rovnaké pravidlá ako pre chodca. Ale sú aj výnimky:

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie

f) chodcom účastník cestnej premávky pohybujúci sa pešo; chodcom je aj ... osoba, ktorá sa pohybuje na lyžiach, korčuliach, skejtborde alebo obdobnom športovom vybavení,...

Zatiaľčo chodci smú ísť po krajnici alebo okraji vozovky najviac dvaja vedľa seba, korčuliari (skejtboardisti, lyžiari a iní) sa môžu pohybovať len v rade za sebou.

Pokiaľ chce korčuliar ísť po chodníku, môže, ale len po jeho pravej strane, prípadne po vyznačenej časti chodníka.

SkryťVypnúť reklamu

Keď však nikde na okolo nie je chodník, aj korčuliarom zostáva iba cesta. Keďže korčuliar je vlastne chodec, mal by ísť po ľavej krajnici, prípadne čo najbližšie pri ľavom okraji vozovky. Pri tomto však môžu nastať aj patálie. Juraj uviedol príklad problematickej situácie:

Juraj: "Na ceste medzi Sliačom a Veľkou Lúkou (Zvolen - B.Bystrica) je cca 3km úsek cesty, ktorý je obľúbený korčuliarmi, cyklistami, dokonca sem chodia trénovať aj bežci na kolieskových korčuliach. Všetci jazdili vpravo.

Asi pred 2 rokmi tu niekto na cestu nastriekal symboly korčule so šípkami, ktoré nabádajú (prikazujú) k jazde korčuliarov po ľavej strane - teda v protismere. Odvtedy sú tu časté hádky, zmätky, kolízie. Spočiatku to totiž väčšina ignorovala, ale počul som o pokutách od policajtov za jazdu korčuliarov po pravej strane.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa mňa je to protiprávne, pretože nejaký symbol na ceste nie je dopravnou značkou, ktorú tam môže nastriekať hocikto."

Zväčšiť mapu

§ 52, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) ...Tam, kde chodník nie je alebo kde je neschodný, chodí sa po ľavej krajnici; tam, kde nie je krajnica alebo kde je krajnica neschodná, chodí sa čo najbližšie pri ľavom okraji vozovky...

Juraj má pravdu v tom, že nastriekaný symbol na ceste, ešte nemusí znamenať dopravnú značku. Účastníci cestnej premávky sú povinní dodržiavať len riadne ustanovené zvislé či vodorovné značenie. Pokutu však nedostávajú pre porušovanie významu symbolu na ceste.

Policajti, ktorí na spomínanej ceste striehnu na korčuliarov idúcich po pravej strane cesty, neporušujú zákon. Korčuliar je chodec a nie cyklista. A ak nejde po ľavej krajnici alebo pri ľavom okraji cesty, pokutu riskuje, aj keď sa to niektorým nepáči.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Samozrejme, že aj pri všetkom dodržiavaní predpisov môže dôjsť k dopravnej kolízii:

Juraj: "Otec s dieťaťom na bicykli idú vpravo, za nimi prichádza auto. Oproti traja korčuliari. Podľa akýchsi samozvaných pravidiel by tam teda mali cyklisti obísť korčuliarov v smere jazdy zľava.

Samozrejme, obava z prichádzajúceho auta drží cyklistov čo najviac pri okraji cesty. Nevybočia predsa do stredu cesty, priamo pod prichádzajúce auto, ktoré nemusí práve kvôli cyklistom korčuliarov vidieť. Chodec by sa jednoducho odstúpil nabok na nespevnenú krajnicu (do trávy). Korčuliar - jazdiaci aj rýchlejšie ako cyklista - to však urobiť nemôže, pretože okamžite padá, takže sa drží tiež na okraji cesty.

Dieťa pokračuje po okraji. Prvý korčuliar skáče do jarku, dospelý cyklista obchádza druhého korčuliara, ktorý kľučkuje pomedzi dieťa na bicykli a druhým bicyklom, stredom cesty, auto prudko brzdí, a tretí korčuliar prechádza úplne napravo, aby sa vyhol zrážke (našťastie zozadu auto nejde).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Skončilo sa to našťastie bez zranení - všetci však ostali v rozpakoch. Nič by sa nemuselo stať, nebyť nezmyselne mätúceho značenia, prikazujúceho jazdu korčuliarov vľavo. Pokiaľ totiž jazdia vpravo, sú pri akejkoľvek situácii schopný za jazdy ľahšie reagovať - dať znamenie rukou o zmene smeru jazdy a obísť prekážku (pomalšieho cyklistu, chodca,...), alebo plynule pokračovať v jazde a vozidlo za sebou len pribrzdiť (nenútiť ho zastaviť)."

Z toho, čo napísal Juraj, vyplýva, že cyklisti a korčuliari nevedeli, čo v danej situácii robiť. Z nevedomosti sa stal strach a následne chaos, ktorý mohol skončiť tragédiou. Pritom stačilo, aby korčuliari šli pri ľavej krajnici po jednom za sebou (zo svojho pohľadu) a cyklisti ich mohli obísť z ich pohľadu zľava idúc taktiež jeden za druhým.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vodič motorového vozidla by potom nevidel pred sebou skrumáž ľudských tiel, ale normálnu situáciu, na ktorú mohol v pokoji zareagovať.

Možno by v takýchto situáciách pomohlo, ak by zákon chápal korčuliarov podobne ako cyklistov. Situáciu, ktorú zažil Juraj by však asi lepšie, než jazda po pravej strane, vyriešila samostatná cestička pre cyklistov, korčuliarov a osoby na sketboarde či inom športovom vybavení. Kým sa však niečo takéto vybuduje (alebo ak vôbec), pomohlo by aj regulérne značenie miesto nastriekaných symbolov, aby nedochádzalo k omylom a nedorozumeniam.

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 468
  2. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 6 359
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 5 038
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 375
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 724
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 2 407
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 1 995
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 795
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vlado Jakubkovič: Zabudnutý spojenec Hitlera: Keď Slovensko zaútočilo na Poľsko
  2. Jozef Pivarník: Nedokončená symfónia strachu a nádeje: Hĺbková recenzia seriálu Polnočný klub
  3. Ivan Čáni: Som Robert Fico a som premiér suverénnej krajiny.
  4. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 106. /
  5. Milan Srnka: Virtuálna ceruzka: Mr. Rudo nová posila hokejovej repre
  6. Dušan Piršel: Kašleme na zdravie
  7. Lukáš Čelinák: Sankcie voči Rusku: Štyri tváre obmedzení a ich ozvena v slovenskej peňaženke
  8. Roman Kebísek: Štúrova teória zakliatia Slovanov
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 24 569
  2. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 13 305
  3. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 9 658
  4. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 7 948
  5. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 7 759
  6. Elena Antalová: Ane pred 20 rokmi oznámili, že jej dieťa pri pôrode zomrelo 6 906
  7. Miroslav Kocúr: Fico ťahá do žumpy už otvorene aj slovenskú vedu 5 172
  8. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 5 066
  1. Roman Kebísek: Štúrova teória zakliatia Slovanov
  2. Radko Mačuha: Viem ako oslabiť Fica, zoberme mu tému.
  3. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  4. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  5. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  6. Tupou Ceruzou: Smerákov
  7. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  8. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
SkryťZatvoriť reklamu