SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Na ktorej strane cesty má jazdiť korčuliar?

S teplým počasím sa na cestách začali objavovať aj korčuliari. Nie každí z nich si je však istý, aké pravidlá pre neho v cestnej premávke platia. Ako pre cyklistu alebo ako pre chodca?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Niekedy vznikajú dopravné kolízie len na základe nejasností. Nie každý účastník cestnej premávky vie, podľa akých pravidiel sa má správať. Aj napriek tomu, že zákon to jasne vymedzuje.

S teplým počasím sa okrem motoriek začali na cestách objavovať aj iné, pre zimu ojedinelé dopravné prostriedky. Ide o korčule, skejtbordy a ďalšie športové vybavenie. Nie každý korčuliar si je však istý, aké pravidlá pre neho v cestnej premávke platia.

Juraj: "Zaujímalo by ma, či osoba na kolieskových korčuliach je na ceste považovaná za chodca, alebo dopravný prostriedok. Upravuje to zákon? Cyklista to nie je, ani osoba tlačiaca či ťahajúca vozík. Zaujíma ma to v súvislosti s povinnosťou jazdiť (chodiť) vpravo alebo vľavo (v protismere)."

Zákon vymedzuje, že chodcom sa rozumie aj osoba, ktorá sa pohybuje na lyžiach, korčuliach, skejtborde alebo obdobnom športovom vybavení. Čiže, pre korčuliara platia rovnaké pravidlá ako pre chodca. Ale sú aj výnimky:

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
f) chodcom účastník cestnej premávky pohybujúci sa pešo; chodcom je aj ... osoba, ktorá sa pohybuje na lyžiach, korčuliach, skejtborde alebo obdobnom športovom vybavení,...

Zatiaľčo chodci smú ísť po krajnici alebo okraji vozovky najviac dvaja vedľa seba, korčuliari (skejtboardisti, lyžiari a iní) sa môžu pohybovať len v rade za sebou.

Pokiaľ chce korčuliar ísť po chodníku, môže, ale len po jeho pravej strane, prípadne po vyznačenej časti chodníka.

Keď však nikde na okolo nie je chodník, aj korčuliarom zostáva iba cesta. Keďže korčuliar je vlastne chodec, mal by ísť po ľavej krajnici, prípadne čo najbližšie pri ľavom okraji vozovky. Pri tomto však môžu nastať aj patálie. Juraj uviedol príklad problematickej situácie:

Juraj: "Na ceste medzi Sliačom a Veľkou Lúkou (Zvolen - B.Bystrica) je cca 3km úsek cesty, ktorý je obľúbený korčuliarmi, cyklistami, dokonca sem chodia trénovať aj bežci na kolieskových korčuliach. Všetci jazdili vpravo.

Asi pred 2 rokmi tu niekto na cestu nastriekal symboly korčule so šípkami, ktoré nabádajú (prikazujú) k jazde korčuliarov po ľavej strane - teda v protismere. Odvtedy sú tu časté hádky, zmätky, kolízie. Spočiatku to totiž väčšina ignorovala, ale počul som o pokutách od policajtov za jazdu korčuliarov po pravej strane.

Podľa mňa je to protiprávne, pretože nejaký symbol na ceste nie je dopravnou značkou, ktorú tam môže nastriekať hocikto."


Zväčšiť mapu

§ 52, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) ...Tam, kde chodník nie je alebo kde je neschodný, chodí sa po ľavej krajnici; tam, kde nie je krajnica alebo kde je krajnica neschodná, chodí sa čo najbližšie pri ľavom okraji vozovky...

Juraj má pravdu v tom, že nastriekaný symbol na ceste, ešte nemusí znamenať dopravnú značku. Účastníci cestnej premávky sú povinní dodržiavať len riadne ustanovené zvislé či vodorovné značenie. Pokutu však nedostávajú pre porušovanie významu symbolu na ceste.

Policajti, ktorí na spomínanej ceste striehnu na korčuliarov idúcich po pravej strane cesty, neporušujú zákon. Korčuliar je chodec a nie cyklista. A ak nejde po ľavej krajnici alebo pri ľavom okraji cesty, pokutu riskuje, aj keď sa to niektorým nepáči.

Samozrejme, že aj pri všetkom dodržiavaní predpisov môže dôjsť k dopravnej kolízii:

Juraj: "Otec s dieťaťom na bicykli idú vpravo, za nimi prichádza auto. Oproti traja korčuliari. Podľa akýchsi samozvaných pravidiel by tam teda mali cyklisti obísť korčuliarov v smere jazdy zľava.

Samozrejme, obava z prichádzajúceho auta drží cyklistov čo najviac pri okraji cesty. Nevybočia predsa do stredu cesty, priamo pod prichádzajúce auto, ktoré nemusí práve kvôli cyklistom korčuliarov vidieť. Chodec by sa jednoducho odstúpil nabok na nespevnenú krajnicu (do trávy). Korčuliar - jazdiaci aj rýchlejšie ako cyklista - to však urobiť nemôže, pretože okamžite padá, takže sa drží tiež na okraji cesty.

Dieťa pokračuje po okraji. Prvý korčuliar skáče do jarku, dospelý cyklista obchádza druhého korčuliara, ktorý kľučkuje pomedzi dieťa na bicykli a druhým bicyklom, stredom cesty, auto prudko brzdí, a tretí korčuliar prechádza úplne napravo, aby sa vyhol zrážke (našťastie zozadu auto nejde).

Skončilo sa to našťastie bez zranení - všetci však ostali v rozpakoch. Nič by sa nemuselo stať, nebyť nezmyselne mätúceho značenia, prikazujúceho jazdu korčuliarov vľavo. Pokiaľ totiž jazdia vpravo, sú pri akejkoľvek situácii schopný za jazdy ľahšie reagovať - dať znamenie rukou o zmene smeru jazdy a obísť prekážku (pomalšieho cyklistu, chodca,...), alebo plynule pokračovať v jazde a vozidlo za sebou len pribrzdiť (nenútiť ho zastaviť)."

Z toho, čo napísal Juraj, vyplýva, že cyklisti a korčuliari nevedeli, čo v danej situácii robiť. Z nevedomosti sa stal strach a následne chaos, ktorý mohol skončiť tragédiou. Pritom stačilo, aby korčuliari šli pri ľavej krajnici po jednom za sebou (zo svojho pohľadu) a cyklisti ich mohli obísť z ich pohľadu zľava idúc taktiež jeden za druhým.

Vodič motorového vozidla by potom nevidel pred sebou skrumáž ľudských tiel, ale normálnu situáciu, na ktorú mohol v pokoji zareagovať.

Možno by v takýchto situáciách pomohlo, ak by zákon chápal korčuliarov podobne ako cyklistov. Situáciu, ktorú zažil Juraj by však asi lepšie, než jazda po pravej strane, vyriešila samostatná cestička pre cyklistov, korčuliarov a osoby na sketboarde či inom športovom vybavení. Kým sa však niečo takéto vybuduje (alebo ak vôbec), pomohlo by aj regulérne značenie miesto nastriekaných symbolov, aby nedochádzalo k omylom a nedorozumeniam.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 659
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 476
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 14 174
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 692
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 913
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 139
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 044
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 596
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 500
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 333
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Plošné testovanie bude, od soboty platí zákaz vychádzania (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Igor Matovič hovorí o nových opatreniach.

Od soboty platí zákaz vychádzania, zatvoria sa skoro všetky školy (prehľad)

Ústredný krízový štáb schválil zákaz vychádzania.

Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Matovič nás musí presvedčiť, že vie čo robí

Dnes si už nikto izolovane nevytvorí svoj ostrov bezpečia. Buďme zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Dušana Kováčika zadržali aj obvinili.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson