SME

Pre motoristov spustili nové úseky diaľnice D1

Oddnes sú sprejazdnené pre motoristov nový diaľnične úseky na východe Slovenska. Úsek z Jablonova až do Beharoviec má viac ako 8,5 kilometra, Prešov západ - Svinia o kilometer menej.

Od pondelka 7. júna 2010  je pre motoristov sprejazdnený nový diaľničný úsek z Jablonova až do Beharoviec v celkovej dĺžke viac ako 8,5 kilometra.Od pondelka 7. júna 2010 je pre motoristov sprejazdnený nový diaľničný úsek z Jablonova až do Beharoviec v celkovej dĺžke viac ako 8,5 kilometra. (Zdroj: TASR)

V pondelok otvorili dva nové úseky diaľnice, ktoré podvečer sprevádzkovali. Ako prvý prišiel na rad úsek diaľnice D1 Prešov západ - Svinia, neskôr otvorili úsek D1 z Jablonova až do Beharoviec v celkovej dĺžke viac ako 8,5 kilometra.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

D1 Prešov západ - Svinia

Náklady na výstavbu 7,5 kilometra dlhej časti diaľnice v plnom profile predstavujú 96 miliónov eur, ktoré poskytla Európska investičná banka a štátny rozpočet.

Na spomínanom úseku je deväť premostení, dominantou je 494 metrov dlhý mostný objekt pri Župčanoch. Mimoúrovňová križovatka na západnom okraji Prešova je podľa Chomu technologickým unikátom v strednej

SkryťVypnúť reklamu

Európe. "Unikátna je tým, že predpínacie laná, ktoré sú obyčajne umiestnené v trupe mosta tak, že ich nevidno, sú v tomto prípade pod mostom. Je to naozaj zvláštnosť," generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma.

Z policajných štatistík vyplýva, že len za roky 2004 až 2009 sa na ceste 1. triedy v oblasti Župčianskeho kopca stalo 218 dopravných nehôd, pri ktorých zahynulo deväť ľudí.

Úsek diaľnice nie je dokončený pre nevysporiadaný pozemok

Ako uviedol Choma, zmluva o výstavbe tohto úseku bola podpísaná v roku 2005, až do roku 2006 však práce neprebiehali. Dielo je podľa neho dokončené až na jednu časť v oblasti križovatky na Vydumanci pri vstupe do Prešova, pretože sa nepodarilo dohodnúť na vysporiadaní pozemkov s ich majiteľom.

SkryťVypnúť reklamu

"Vyriešili sme to tak, že, bohužiaľ, sme museli vstup do Prešova urobiť ako dvojsmerný, čiže nie je plne komfortne štvorprofilový. Z tohto pohľadu je to úsporné opatrenie, aby sme nezasiahli do pozemku, ale zároveň sa mohli napojiť na mestskú komunikáciu, ktorá už existuje," konštatoval Choma.

Okrem toho tu museli osadiť v smere z mesta na diaľnicu semafor, podľa neho to však museli urobiť, aby mohli úsek sprevádzkovať, pretože do dnešného dňa nie je vysporiadaný pozemok, ktorý potrebujú na dokončenie stavby.

"Môžeme ísť len zákonným spôsobom, to znamená, rokujeme, pripravujeme ďalšie vyvlastňovacie konanie, pokiaľ prebehne, môže to trvať tri - štyri mesiace. Od ukončenia vysporiadania potrebujeme ešte tri mesiace na to, aby sme vedeli stavbu dokončiť," dodal Choma.

SkryťVypnúť reklamu

Úsek D1 Prešov západ - Svinia je oddnes od 18. hodiny prejazdný.

Zväčšiť mapu

D1 Jablonov - Beharovce Od 19-tej je pre motoristov sprejazdnený nový diaľničný úsek z Jablonova až do Beharoviec v celkovej dĺžke viac ako 8,5 kilometra. Igor Choma uviedol, že tento úsek je rozdelený na dve časti.

Prvý úsek Jablonov Studenec je vybudovaný v polovičnom profile, predovšetkým z dôvodov financií, NDS ho musí financovať z vlastných zdrojov, informoval. Druhý úsek Studenec Beharovce je financovaný z Európskej únie z Kohézneho fondu, zo štátneho rozpočtu, a tiež zo zdrojov NDS. Celá nová časť diaľnice je napojená na križovatku Spišské Podhradie, ktorá je prvá za budúcim tunelom Šibenik.

Celkové náklady na vybudovanie tohto úseku, ktorý končí pri tuneli Branisko, predstavujú viac ako 70 miliónov eur. S realizáciou stavby sa začalo v marci a apríli minulého roku. Na úseku Jablonov Studenec sa nachádza osem mostných objektov v celkovej dĺžke viac ako 2,5 kilometra. Na vybudovanie oceľového mosta pri Spišskej Kapitule bola použitá nová technológia, je to most, ktorý na Slovensku ešte nie je a je určite ojedinelý, konštatoval Choma. Na úseku Studenec Beharovce sú dva mosty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Máme na D1 ešte tri povinnosti, jednou z nich je dobudovanie druhého profilu na úseku Jablonov Studenec, druhou je dobudovanie druhej tunelovej rúry tunela Branisko a poslednou, najťažšou úlohou je dobudovanie zhruba osemkilometrovej diaľnice okolo Prešova", priblížil budúcnosť výstavby D1 šéf NDS.

Zväčšiť mapu

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 172
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 10 778
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 407
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 153
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 975
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 2 559
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 371
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 343
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Bojničan: Bez dôslednej sekularity niet slobodnej demokracie
  2. Anton Kovalčík: Druhá svetová a James Bond z Vatikánu. Prvá časť.
  3. Tomáš Susko: Slnko v sieti pre Vlny? Prečo ocenený scenár nefunguje.
  4. Soňa Kallová: Zelený štvrtok v Tesco
  5. Michal Michňák: Vlastné bývanie? Pre mnohých Slovákov už len sen
  6. Eva Bachletová: Veľkonočný zázrak života
  7. Viktor Pamula: Rozmohol sa nám tu taký nešvár.
  8. Tomáš Vodvářka: Velký pátek jako příležitost
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 155
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 27 104
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 620
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 706
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 704
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 896
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 384
  8. Ivan Mlynár: Nové útoky Roberta Fica na Jána Čurillu, môžu úzko súvisieť s Mona Lysou, alebo so sochou Michelangelovho Dávida. 8 691
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu