V pondelok otvorili dva nové úseky diaľnice, ktoré podvečer sprevádzkovali. Ako prvý prišiel na rad úsek diaľnice D1 Prešov západ - Svinia, neskôr otvorili úsek D1 z Jablonova až do Beharoviec v celkovej dĺžke viac ako 8,5 kilometra.
D1 Prešov západ - Svinia
Náklady na výstavbu 7,5 kilometra dlhej časti diaľnice v plnom profile predstavujú 96 miliónov eur, ktoré poskytla Európska investičná banka a štátny rozpočet.
Na spomínanom úseku je deväť premostení, dominantou je 494 metrov dlhý mostný objekt pri Župčanoch. Mimoúrovňová križovatka na západnom okraji Prešova je podľa Chomu technologickým unikátom v strednej
Európe. "Unikátna je tým, že predpínacie laná, ktoré sú obyčajne umiestnené v trupe mosta tak, že ich nevidno, sú v tomto prípade pod mostom. Je to naozaj zvláštnosť," generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma.
Z policajných štatistík vyplýva, že len za roky 2004 až 2009 sa na ceste 1. triedy v oblasti Župčianskeho kopca stalo 218 dopravných nehôd, pri ktorých zahynulo deväť ľudí.
Úsek diaľnice nie je dokončený pre nevysporiadaný pozemok
Ako uviedol Choma, zmluva o výstavbe tohto úseku bola podpísaná v roku 2005, až do roku 2006 však práce neprebiehali. Dielo je podľa neho dokončené až na jednu časť v oblasti križovatky na Vydumanci pri vstupe do Prešova, pretože sa nepodarilo dohodnúť na vysporiadaní pozemkov s ich majiteľom.
"Vyriešili sme to tak, že, bohužiaľ, sme museli vstup do Prešova urobiť ako dvojsmerný, čiže nie je plne komfortne štvorprofilový. Z tohto pohľadu je to úsporné opatrenie, aby sme nezasiahli do pozemku, ale zároveň sa mohli napojiť na mestskú komunikáciu, ktorá už existuje," konštatoval Choma.
Okrem toho tu museli osadiť v smere z mesta na diaľnicu semafor, podľa neho to však museli urobiť, aby mohli úsek sprevádzkovať, pretože do dnešného dňa nie je vysporiadaný pozemok, ktorý potrebujú na dokončenie stavby.
"Môžeme ísť len zákonným spôsobom, to znamená, rokujeme, pripravujeme ďalšie vyvlastňovacie konanie, pokiaľ prebehne, môže to trvať tri - štyri mesiace. Od ukončenia vysporiadania potrebujeme ešte tri mesiace na to, aby sme vedeli stavbu dokončiť," dodal Choma.
Úsek D1 Prešov západ - Svinia je oddnes od 18. hodiny prejazdný.
Zväčšiť mapu
D1 Jablonov - Beharovce Od 19-tej je pre motoristov sprejazdnený nový diaľničný úsek z Jablonova až do Beharoviec v celkovej dĺžke viac ako 8,5 kilometra. Igor Choma uviedol, že tento úsek je rozdelený na dve časti.
Prvý úsek Jablonov Studenec je vybudovaný v polovičnom profile, predovšetkým z dôvodov financií, NDS ho musí financovať z vlastných zdrojov, informoval. Druhý úsek Studenec Beharovce je financovaný z Európskej únie z Kohézneho fondu, zo štátneho rozpočtu, a tiež zo zdrojov NDS. Celá nová časť diaľnice je napojená na križovatku Spišské Podhradie, ktorá je prvá za budúcim tunelom Šibenik.
Celkové náklady na vybudovanie tohto úseku, ktorý končí pri tuneli Branisko, predstavujú viac ako 70 miliónov eur. S realizáciou stavby sa začalo v marci a apríli minulého roku. Na úseku Jablonov Studenec sa nachádza osem mostných objektov v celkovej dĺžke viac ako 2,5 kilometra. Na vybudovanie oceľového mosta pri Spišskej Kapitule bola použitá nová technológia, je to most, ktorý na Slovensku ešte nie je a je určite ojedinelý, konštatoval Choma. Na úseku Studenec Beharovce sú dva mosty.
"Máme na D1 ešte tri povinnosti, jednou z nich je dobudovanie druhého profilu na úseku Jablonov Studenec, druhou je dobudovanie druhej tunelovej rúry tunela Branisko a poslednou, najťažšou úlohou je dobudovanie zhruba osemkilometrovej diaľnice okolo Prešova", priblížil budúcnosť výstavby D1 šéf NDS.
Zväčšiť mapu