SME

Ak máte autofólie podľa vyhlášky, pokutu dostať nesmiete

Najmä v lete si mnohí vodiči nevedia vynachváliť zatemňovacie fólie na oknách auta. Ich použitie je však obmedzené. Mali by ste o tejto regulácii vedieť, aby vám nehrozili pokutou za niečo, čo nie je priestupkom.

Do redakcie nám prišlo viacero čitateľských otázok k problematike autofólií. Ako to s nimi teda je?

Celá legislatívna úprava zatemňovania skiel na autách istú dobu nebola nijako riešená. Takže ste mohli mať na autách akékoľvek fólie, ak ste cez ne videli.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

§ 4, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:

(1) Za všetkých prevádzkových podmienok a poveternostných podmienok musí byť zabezpečený výhľad z miesta vodiča.

Od konca minulého roka však platí nová vyhláška, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách. V nej sa nachádza ustanovenie, z ktorého vychádzajú všetky ostatné o používaní autofólií. Podľa nej, celkom v súlade so zdravým rozumom, musí byť z miesta vodiča za každých podmienok zabezpečený výhľad.

SkryťVypnúť reklamu

Tomu sú podriadené ďalšie podmienky používania fólií. Podľa jednej z nich musia byť fólie schválené a označené schvaľovacou značkou.

Ďalšou dôležitou podmienkou je, že fólie nesmú byť na predných bočných sklách a ani na čelnom s jednou výnimkou. V tejto súvislosti sa jeden z vás podelil s nami so svojou skúsenosťou. Policajti sa mu vyhrážali pokutou za tónovaný pás na hornom okraji čelného skla.

Peter: "Chcem sa spýtať, ako to vlastne je s tmavými fóliami na skláchh?

Mám tmavé fólie na zadnom, bočných zadných sklách a cca 10 cm hrubý pás fólie úplne hore na prednom skle. Mám ich už asi dva roky, doposiaľ s tým nebol problém. Až dnes ráno pri cestnej kontrole ma policajt upozornil, že si mám pás z predného skla dať dole, lebo je za to pokuta 60 eur. Mám pravdu alebo nie?

Volal som do servisu, kde mi fóliu lepili a mi tvrdili, že si ju môžem nechať. Nechcem však riskovať."

SkryťVypnúť reklamu

§ 4, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:

(4) Umiestnenie fólií, dodatočné tónovanie skiel a vykonávanie úprav zasklených plôch, ktoré majú za následok zníženie priepustnosti svetla, nie je povolené na čelnom skle a na predných bočných sklách vozidla na strane vodiča a jeho spolujazdca okrem zatemňovacieho pásu podľa odseku 3 písm. a) a okrem použitia bezpečnostných fólií podľa odseku 3 písm. e).

Na zadných bočných oknách a na zadnom skle fólie smú byť. Na čelnom len zatemňovací pás. Ten môže podľa vyhlášky siahať maximálne 100 mm od vrchného okraja čelného skla po celej jeho šírke.

V prípade, že sa pás stmavuje plynulo, mala by sa jeho svetelná priepustnosť meniť odspodu nahor zo 75% na najmenej 40% svetla v jeho vrchnej časti. Ak pás nemá plynulý prechod zmeny svetelnej priepustnosti, musí byť jeho svetelná priepustnosť najmenej 50-percentná. Okrem toho, pás nesmie pohlcovať farby návestných svetiel a svetelných signálov.

SkryťVypnúť reklamu

Ak teda pás na čelnom skle pána Stehlíka spĺňa parametre priepustnosti svetla, policajti sa mu pokutou vyhrážali neprávom.

Niektorí motoristi nahrádzajú fólie textilnými okennými tienidlami.

Lukas: "Zaujímalo by ma, ako je to s textilnými "fóliami" na zadne okna. Keď si chcem dať dorobiť klasické fólie, dostanem homologizačnú kartu (v minulosti zápis do TP). Na trhu sú však rôzne textilné, ktoré sa na okno prichytia, alebo tieniace roletky. Potrebujem aj na takéto niečo homologizáciu? Môžem si dať úplne nepriesvitnú textíliu?

Na rozdiel od fólií na sklá, na roletky alebo textilné tienidlá nepotrebujete mať nič také ako homologizáciu. Ich použitie je však vyhláškou obmedzené.

Nesmiete ich umiestňovať na predné bočné okná a na čelné sklo, čo má svoju logiku súvisiacu s bezpečnosťou. Textilné tienidlá a roletky majú na priehľadnosť skla ešte väčší vplyv, než autofólie. Ako sa používať nemajú, demonštruje čitateľ Zdeno:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zdeno: "V jeden pekný deň som pri čakaní na križovatke na Panónskej ceste v Bratislave neveril vlastným očiam. Vedľa mňa zastavilo auto duchov. Že ani vy nevidíte, kto šoféruje? Ja som videl o trocha lepšie, bola to mamička, ktorá vzadu viezla svoje dieťa. Otázkou ostáva, či aj dotyčná vodička niečo videla.

Dáma sa mala nad zatemnením bočných predných skiel zamyslieť o to viac, že viezla v aute dieťa. Predovšetkým v mestskej a diaľničnej premávke je treba mať dobrý prehľad o dianí vedľa vozidla vzhľadom na hustotu a rýchlosť premávky.

Netreba zabúdať na tzv. mŕtvy uhol spätných zrkadiel, keď auto vedľa vás už nevidíte v spätnom zrkadle, ale nenachádza sa ešte ani v uhle vášho periférneho videnia. Práve pre tieto prípady nie je zle pri zmene pruhu mrknúť aj vedľa seba bočným oknom. Použitie tienidiel ako vidíme na obrázku môže toto skomplikovať a mať fatálne následky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď fólie majú význam

Použitie autofólií je predovšetkým v lete veľmi aktuálne. Z vlastnej skúsenosti vám ich montáž, samozrejme, v súlade s legislatívou, môžeme odporučiť. Okrem obmedzenia prehrievania interiéru majú svoj zmysel aj pri ochrane súkromia v zadnej časti vozidla. Potešia aj v prípade, že by bolo potrebné si v aute pospať.

Nevýhoda fólií sa prejavuje najmä v cúvaní za tmy. Podľa použitého typu sa zrejme budete musieť zmieriť s obmedzenou viditeľnosťou dozadu a cúvať "cez zrkadlá". Prípadne vám pomôžu parkovacie senzory.

Páliace slnko je pri šoférovaní veľmi nepríjemný spoločník, pri voľbe spôsobu, akým ho v aute chceme eliminovať, je však treba mať stále na pamäti hlavne svoju bezpečnosť.

§ 4, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:

(1) Za všetkých prevádzkových podmienok a poveternostných podmienok musí byť zabezpečený výhľad z miesta vodiča.

(2) Na zasklené plochy vozidla možno pripevňovať fólie, ktoré sú schválené a označené schvaľovacou značkou.

(3) Doplnkové príslušenstvo a výbava na zasklené plochy vozidiel, napríklad fólie, nálepky alebo tónovanie skiel, musia spĺňať tieto technické požiadavky:
a) zatemňovací pás určený pre čelné sklo vozidla musí byť umiestnený mimo vzťažnej plochy čelného skla tak, aby sa zabezpečila ochrana proti oslneniu s plynulým prechodom zo 75 % na najmenej 40 % priepustnosti svetla vrátane skla alebo bez plynulého prechodu najmenej 50 % priepustnosti svetla vrátane skla; zatemňovací pás môže zasahovať najviac 100 mm od vrchného okraja čelného skla po celej jeho šírke a nesmie pohlcovať farbu návestných svetiel a svetelných signálov,
b) reklamné fólie a fólie proti slnečnému žiareniu a tónovanie skiel na vozidlách kategórie M1 a N1 možno použiť na zadné bočné sklá a na zadné sklo s podmienkou, že vozidlo je vybavené pravým vonkajším spätným zrkadlom,
c) reklamné fólie a fólie proti slnečnému žiareniu a tónovanie skiel na vozidlách kategórie M2 a M3 možno použiť na bočné sklá, ktoré sú určené na výhľad z miest pre cestujúcich, okrem skiel dverí, ktoré sú určené na výhľad z miesta vodiča, a na zadné sklo; musia umožniť najmenej 50 % priepustnosti svetla a viditeľnosť aj do vozidla,
d) reklamné fólie a fólie proti slnečnému žiareniu a tónovanie skiel na iných vozidlách, ako sú uvedené v písmenách b) a c), možno použiť na bočné sklá, ktoré sú určené na výhľad z miest pre cestujúcich, okrem skiel dverí, ktoré sú určené na výhľad z miesta vodiča, a na zadné sklo,
e) bezpečnostné fólie na ochranu proti prerazeniu skla možno použiť na zasklených plochách vozidiel kategórie M1 a N okrem čelného skla.

(4) Umiestnenie fólií, dodatočné tónovanie skiel a vykonávanie úprav zasklených plôch, ktoré majú za následok zníženie priepustnosti svetla, nie je povolené na čelnom skle a na predných bočných sklách vozidla na strane vodiča a jeho spolujazdca okrem zatemňovacieho pásu podľa odseku 3 písm. a) a okrem použitia bezpečnostných fólií podľa odseku 3 písm. e).

(5) Úpravy a opravy zasklenia vozidiel, ktoré majú za následok zníženie svetelnej priepustnosti, možno vykonávať iba pri dodržaní podmienok podľa predpisu EHK č. 43.5) Úpravy a opravy zasklenia vozidiel možno vykonávať len mimo vzťažnej plochy "A" čelného skla. Technológiou úpravy a opravy zasklených plôch vozidiel musí sa zabezpečiť, aby sklo v opravovanom mieste nemenilo farbu predmetov, návestných svetiel a svetelných signálov.

(6) Motorové vozidlo musí byť vybavené vonkajšími spätnými zrkadlami na sledovanie cesty za vozidlom a vedľa seba na každej strane vozidla. Ak prípojné vozidlo svojimi rozmermi po pripojení k ťažnému vozidlu neumožňuje vodičovi riadny výhľad z miesta vodiča vonkajšími spätnými zrkadlami, musí byť ťažné vozidlo vybavené doplnkovými spätnými zrkadlami s väčším vysunutím alebo iným zariadením, ktoré zabezpečí riadny výhľad.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

  • Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

Autor: Jozef Lednický

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 744
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 736
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 5 460
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 370
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 359
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 798
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 303
  8. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 2 205
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anton Lisinovič: Recenzia: Setkání se smrtí (kniha)
  2. Martin Eštočák: Zdražie parkovanie v Prešove o 100 %? Návrh, ktorý zatiaľ neprešiel, no občania by mali byť v strehu
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Vladimír Bojničan: Dodatok 2. Ku blogu - Dnes je to už jasné: dogmatické konzervy a klerikáli sa rozhodli rozbiť západnú civilizáciu
  5. Lukáš Čelinák: Regulácia cien potravín: Nástroj k ožobračeniu tých najchudobnejších?
  6. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť...
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak
  8. Samuel Ivančák: Anton "Toník" Jaro: Keď k tomu pristupuješ srdcom, tak to nemôže byť zlé
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 905
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 68 016
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 47 099
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 24 645
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 999
  6. Rado Surovka: Raši dostal padáka 20 863
  7. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 986
  8. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 11 566
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťZatvoriť reklamu