Matej: "Mestskí policajti v Košiciach ma zastavili a zinkasovali za odbočenie z Roosveltovej ulice (smer od plavárne) doľava na Puškinovu. Zákaz odbočenia tam skutočne bol, ale podľa mňa, kto o ňom nevie, nemá šancu ho zbadať. Je pár metrov za križovatkou, vysoko a schovaný za konárom. Kým ma riešili, rovnako zastavili ďalšie dve autá. Z ostatných smerov sa tam prejsť môže, od plavárne len MHD. Dopadlo to tak, že som zaplatil, ale vrátil som sa nafotiť situáciu. Značku zákaz odbočenia vľavo je vidno na úseku možno 10 m, avšak oveľa skôr vodič zbadá značku hlavná cesta na križovatke a potom už sa zameria na túto. Pripájam fotky zo 7.6.2010.
Zväčšiť mapu
V prvom rade treba povedať, že podľa vyhlášky k zákonu o cestnej premávke musia byť použité dopravné značky "včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad".
Podľa Mateja to tak nebolo. Z fotiek, ktoré spravil, sa však nedá jednoznačne posúdiť, či bola značka Zákaz odbočenia včas viditeľná z dostatočnej vzdialenosti. Je však možné, že z pohľadu vodiča konáre stromu istý čas zakrývajú značku a tá sa mu ukáže neskoro na to, aby mohol zhodnotiť prejazd križovatkou podľa predpisov.
Policajti však pravdepodobne automaticky riešili problém s tým, že vodič buď úmyselne ignoroval dopravné značenie, alebo sa plne nevenoval vedeniu vozidla a nesledoval situáciu v cestnej premávke.
Matej: Je vôbec možné kombinovať značku Zákaz odbočenia vľavo + dodatková tabuľka okrem BUS s hlavnou cestou vyznačenou v tom istom smere? Podotýkam, že do ulice, do ktorej je zákaz odbočenia z uvedeného smeru, nie je zákaz vjazdu. V prípade že áno, je možné takúto značku umiestniť na jeden stĺpik spolu so značkou hlavná cesta? Toto riešenie by podľa mňa lepšie splnilo cieľ, t.j. aby tam autá nešli.
Ideálne by bolo, ak by správca komunikácie dal odstrániť konáre prekrývajúce dopravné značenie. Ďalším riešením je aj to, čo navrhuje Matej - umiestniť dopravnú značku Zákaz odbočenia na stĺpik dopravného značenia Hlavná cesta.
Vyhláška umožňuje na jeden stĺpik umiestniť až dve významové dopravné značky s príslušnými dodatkovými tabuľkami. Dopravné značky na jednom stĺpiku však nesmú byť rôznej veľkosti a rôzne vyhotovené (napríklad, každá značka by inak odrážala svetlo). Možno práve preto sú značky na Roosveltovej ulici na dvoch stĺpikoch.
Matej: "Aké sú pravidlá pre rozostup/umiestnenie značiek? V tomto prípade sú tesne za sebou 4 značky."
V tomto prípade nie sú určené pravidlá, ktoré by presne určovali vzdialenosti medzi značkami. Musia však spĺňať to, aby ich vodič včas zbadal.
Matej: "Je možná nejaká obrana voči policajtom ktorí na tomto mieste evidentne plnia mestskú kasu napriek tomu, že značku nie je poriadne vidieť?"
Ak bol Matej presvedčený o svojej pravde, nemal zaplatiť blokovú pokutu. Spor mal riešiť cez dopravný inšpektorát. Síce by mu hrozila vyššia sankcia, ale ak by svoje tvrdenie vedel dokázať, mohol spor skončiť jeho víťazstvom.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.