SME

Pripomíname si tragédiu na pretekoch v Le Mans

Dnes je päťdesiatpäť rokov odvtedy, čo sa v priebehu 24-hodinových automobilových pretekov na okruhu Le Mans stala dovtedy najväčšia tragédia v histórii automobilového športu.

(Zdroj: ewilkins.com)

Le Mans/Bratislava. V priebehu 24-hodinových automobilových pretekov na okruhu Le Mans 11. júna 1955 došlo k dovtedy najväčšej tragédii. Po nešťastnej zrážke bol Mercedes Francúza Pierra Levegha vymrštený medzi divákov, kde vybuchol a následne ho zachvátil požiar. Na následky tragédie zahynulo vyše 80 ľudí, okolo 200 ich bolo zranených.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prvé vytrvalostné preteky pod názvom "24 hodín Le Mans" sa uskutočnili 26. mája 1923. V tom čase sa vo svete organizovali preteky, v ktorých sa jazdci snažili dosahovať čo najvyššiu rýchlosť. Le Mans umožnilo konštruktérom na 13,5-km okruhu testovať predovšetkým spoľahlivosť áut. Dôležité bolo na trati vydržať celých 24 hodín.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 1955 sa v Le Mans očakávala bitka medzi stajňami Mercedes, Jaguar, Ferrari a Aston Martin. Za volantom automobilov Mercedes, favorita pretekov, sedela väčšina najlepších pilotov tej doby - dvojnásobný majster sveta Formule 1 (F1) Juan Manuel Fangio, Stirling Moss, Karl Kling a Pierre Levegh. Tromfom Jaguara bol zase Mike Hawthorn, budúci majster sveta F1.

V sobotu 11. júna 1955 prišlo na okruh v Le Mans vyše 250.000 divákov. Povel k štartu zaznel presne o 16. hodine, pretekári sa rozbehli k svojim vozom a vyrazili na trať. Na priamych úsekoch dosahovali autá rýchlosť takmer 300 km/h. Postupne sa na čele striedali Hawthorn na Jaguari a Fangio na Mercedese. Padli pritom všetky rekordy. Po 30 kolách mal Hawthorn priemernú rýchlosť 190,46 km/h.

SkryťVypnúť reklamu

Hawthorn dokončoval 41. okruh a chystal sa zájsť do depa natankovať palivo. Pribrzdil, prešiel k pravej strane cieľovej rovinky, skrížil však dráhu Lancovi Macklinovi na pomalšom aute Austin-Healey. Ten musel strhnúť voz doľava a prudko zabrzdiť. Za Macklinom šiel Levegh na voze Mercedes. V rýchlosti takmer 300 km/h. sa chystal Macklina predbehnúť, ten však dostal šmyk a Levegh sa dostal do priameho kontaktu s jeho vozom. Francúz opustil smer jazdy a narazil do násypu, ktorý oddeľoval dráhu od priestoru pre divákov. Predná náprava a ťažký motor Mercedesu sa pri náraze odtrhli a leteli na tribúnu, nachádzajúcu sa oproti cieľovej rovinke a boxom. Samotný automobil dopadol tiež medzi divákov a explodoval. Levegh ešte pred nárazom stačil zdvihnúť ruku a varovať Fangia, že je na trati nebezpečenstvo. Fangio stačil prudko zabrzdiť, strhnúť voz doprava a prejsť dymom a lietajúcimi troskami. Levegh mu tým vlastne zachránil život. Medzi divákmi nastal chaos. Okrem desiatok ľudí, ktorí zahynuli pri výbuchu a následnom požiari, niekoľko ďalších ušliapal dav, ktorého sa zmocnila panika. Preteky však pokračovali ďalej.

SkryťVypnúť reklamu

Následky najväčšieho nešťastia v histórii automobilových pretekov boli strašné, vyše 80 divákov bolo na mieste zabitých a okolo 200 ťažko ranených. Pierre Levegh zahynul tiež. Organizátori nezastavili preteky preto, aby diváci vo vzniknutom zmätku neznemožnili príchod sanitiek, ktorých posádky sa zúfalo snažili zachrániť životy obetí havárie.

Vedúci tímu Mercedes po dohode s materskou firmou na prejav smútku odvolal z pretekov zvyšné dva vozy, ktoré v tom čase jazdili na prvom a druhom mieste. V pretekoch nakoniec zvíťazil Mike Hawthorn na Jaguari.

Po tragédii v Le Mans v roku 1955 boli na pretekoch sprísnené bezpečnostné pravidlá.

Zdroje:

www.news.bbc.co.uk, www.bmwfaq.com, www.lemans.cz, www.dic.academic.ru, www.forum.mdiecast.com

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 729
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 928
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 311
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 343
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 141
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 889
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 855
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 465
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Škerko: Popriem všetko čím som žil a čomu som veril, len sa mi vráť
  2. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  3. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  4. Štefan Šturdzík: Rakovina
  5. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  6. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  7. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  8. Marcel Karvay: Bohovia kapitalizmu [Varovanie: nečítajte ak ste náchylní k existenciálnej depresii]
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 885
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 533
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 100
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 854
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 479
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 974
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 527
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 276
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu