SME
Sobota, 6. marec, 2021 | Meniny má Radoslav, RadoslavaKrížovkyKrížovky

Pripomíname si tragédiu na pretekoch v Le Mans

Dnes je päťdesiatpäť rokov odvtedy, čo sa v priebehu 24-hodinových automobilových pretekov na okruhu Le Mans stala dovtedy najväčšia tragédia v histórii automobilového športu.

(Zdroj: ewilkins.com)

Le Mans/Bratislava. V priebehu 24-hodinových automobilových pretekov na okruhu Le Mans 11. júna 1955 došlo k dovtedy najväčšej tragédii. Po nešťastnej zrážke bol Mercedes Francúza Pierra Levegha vymrštený medzi divákov, kde vybuchol a následne ho zachvátil požiar. Na následky tragédie zahynulo vyše 80 ľudí, okolo 200 ich bolo zranených.

Prvé vytrvalostné preteky pod názvom "24 hodín Le Mans" sa uskutočnili 26. mája 1923. V tom čase sa vo svete organizovali preteky, v ktorých sa jazdci snažili dosahovať čo najvyššiu rýchlosť. Le Mans umožnilo konštruktérom na 13,5-km okruhu testovať predovšetkým spoľahlivosť áut. Dôležité bolo na trati vydržať celých 24 hodín.

V roku 1955 sa v Le Mans očakávala bitka medzi stajňami Mercedes, Jaguar, Ferrari a Aston Martin. Za volantom automobilov Mercedes, favorita pretekov, sedela väčšina najlepších pilotov tej doby - dvojnásobný majster sveta Formule 1 (F1) Juan Manuel Fangio, Stirling Moss, Karl Kling a Pierre Levegh. Tromfom Jaguara bol zase Mike Hawthorn, budúci majster sveta F1.

V sobotu 11. júna 1955 prišlo na okruh v Le Mans vyše 250.000 divákov. Povel k štartu zaznel presne o 16. hodine, pretekári sa rozbehli k svojim vozom a vyrazili na trať. Na priamych úsekoch dosahovali autá rýchlosť takmer 300 km/h. Postupne sa na čele striedali Hawthorn na Jaguari a Fangio na Mercedese. Padli pritom všetky rekordy. Po 30 kolách mal Hawthorn priemernú rýchlosť 190,46 km/h.

Hawthorn dokončoval 41. okruh a chystal sa zájsť do depa natankovať palivo. Pribrzdil, prešiel k pravej strane cieľovej rovinky, skrížil však dráhu Lancovi Macklinovi na pomalšom aute Austin-Healey. Ten musel strhnúť voz doľava a prudko zabrzdiť. Za Macklinom šiel Levegh na voze Mercedes. V rýchlosti takmer 300 km/h. sa chystal Macklina predbehnúť, ten však dostal šmyk a Levegh sa dostal do priameho kontaktu s jeho vozom. Francúz opustil smer jazdy a narazil do násypu, ktorý oddeľoval dráhu od priestoru pre divákov. Predná náprava a ťažký motor Mercedesu sa pri náraze odtrhli a leteli na tribúnu, nachádzajúcu sa oproti cieľovej rovinke a boxom. Samotný automobil dopadol tiež medzi divákov a explodoval. Levegh ešte pred nárazom stačil zdvihnúť ruku a varovať Fangia, že je na trati nebezpečenstvo. Fangio stačil prudko zabrzdiť, strhnúť voz doprava a prejsť dymom a lietajúcimi troskami. Levegh mu tým vlastne zachránil život. Medzi divákmi nastal chaos. Okrem desiatok ľudí, ktorí zahynuli pri výbuchu a následnom požiari, niekoľko ďalších ušliapal dav, ktorého sa zmocnila panika. Preteky však pokračovali ďalej.

Následky najväčšieho nešťastia v histórii automobilových pretekov boli strašné, vyše 80 divákov bolo na mieste zabitých a okolo 200 ťažko ranených. Pierre Levegh zahynul tiež. Organizátori nezastavili preteky preto, aby diváci vo vzniknutom zmätku neznemožnili príchod sanitiek, ktorých posádky sa zúfalo snažili zachrániť životy obetí havárie.

Vedúci tímu Mercedes po dohode s materskou firmou na prejav smútku odvolal z pretekov zvyšné dva vozy, ktoré v tom čase jazdili na prvom a druhom mieste. V pretekoch nakoniec zvíťazil Mike Hawthorn na Jaguari.

Po tragédii v Le Mans v roku 1955 boli na pretekoch sprísnené bezpečnostné pravidlá.

Zdroje:

www.news.bbc.co.uk, www.bmwfaq.com, www.lemans.cz, www.dic.academic.ru, www.forum.mdiecast.com

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  2. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  3. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  4. Nové číslo Historickej revue
  5. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  6. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  7. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  8. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  9. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  1. Svieže jarné ceny v PLANEO Elektro sú aj v marci extra výhodné
  2. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  3. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  4. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  5. Nové číslo Historickej revue
  6. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  7. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  8. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  9. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  10. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 20 077
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 14 738
  3. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 11 347
  4. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 9 944
  5. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 9 902
  6. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 8 677
  7. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 7 545
  8. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 192
  9. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 537
  10. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 041
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Motorizmus

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Žlté vesty
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Poslanec Tomáš Šudík hovorí, že v klube OĽaNO sú dvaja až traja poslanci, ktorí vyslovujú kritiku.

12 h
Petra Vlhová dnes ide slalom v Jasnej, sledujte 1. kolo.

Sledujte online prenos s nami.

3 h
Antigénové testy. Ilustračné foto

Minister kúpil 35 miliónov testov.

13 h

Neprehliadnite tiež

Zameral sa na populárny rozmer.

17 h
Porsche Taycan 4S Cross Turismo

Strešný box zvláda vysokú rýchlosť.

20 h
Nová Dacia Sandero Access

Nájdu sa nové modely, kombi aj hybrid.

24 h
Ilustračné foto.

Koniec nových áut so spaľovacím motorom hrozí už v roku 2025.

4. mar