SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Pripomíname si tragédiu na pretekoch v Le Mans

Dnes je päťdesiatpäť rokov odvtedy, čo sa v priebehu 24-hodinových automobilových pretekov na okruhu Le Mans stala dovtedy najväčšia tragédia v histórii automobilového športu.

(Zdroj: ewilkins.com)

Le Mans/Bratislava. V priebehu 24-hodinových automobilových pretekov na okruhu Le Mans 11. júna 1955 došlo k dovtedy najväčšej tragédii. Po nešťastnej zrážke bol Mercedes Francúza Pierra Levegha vymrštený medzi divákov, kde vybuchol a následne ho zachvátil požiar. Na následky tragédie zahynulo vyše 80 ľudí, okolo 200 ich bolo zranených.

Prvé vytrvalostné preteky pod názvom "24 hodín Le Mans" sa uskutočnili 26. mája 1923. V tom čase sa vo svete organizovali preteky, v ktorých sa jazdci snažili dosahovať čo najvyššiu rýchlosť. Le Mans umožnilo konštruktérom na 13,5-km okruhu testovať predovšetkým spoľahlivosť áut. Dôležité bolo na trati vydržať celých 24 hodín.

V roku 1955 sa v Le Mans očakávala bitka medzi stajňami Mercedes, Jaguar, Ferrari a Aston Martin. Za volantom automobilov Mercedes, favorita pretekov, sedela väčšina najlepších pilotov tej doby - dvojnásobný majster sveta Formule 1 (F1) Juan Manuel Fangio, Stirling Moss, Karl Kling a Pierre Levegh. Tromfom Jaguara bol zase Mike Hawthorn, budúci majster sveta F1.

V sobotu 11. júna 1955 prišlo na okruh v Le Mans vyše 250.000 divákov. Povel k štartu zaznel presne o 16. hodine, pretekári sa rozbehli k svojim vozom a vyrazili na trať. Na priamych úsekoch dosahovali autá rýchlosť takmer 300 km/h. Postupne sa na čele striedali Hawthorn na Jaguari a Fangio na Mercedese. Padli pritom všetky rekordy. Po 30 kolách mal Hawthorn priemernú rýchlosť 190,46 km/h.

Hawthorn dokončoval 41. okruh a chystal sa zájsť do depa natankovať palivo. Pribrzdil, prešiel k pravej strane cieľovej rovinky, skrížil však dráhu Lancovi Macklinovi na pomalšom aute Austin-Healey. Ten musel strhnúť voz doľava a prudko zabrzdiť. Za Macklinom šiel Levegh na voze Mercedes. V rýchlosti takmer 300 km/h. sa chystal Macklina predbehnúť, ten však dostal šmyk a Levegh sa dostal do priameho kontaktu s jeho vozom. Francúz opustil smer jazdy a narazil do násypu, ktorý oddeľoval dráhu od priestoru pre divákov. Predná náprava a ťažký motor Mercedesu sa pri náraze odtrhli a leteli na tribúnu, nachádzajúcu sa oproti cieľovej rovinke a boxom. Samotný automobil dopadol tiež medzi divákov a explodoval. Levegh ešte pred nárazom stačil zdvihnúť ruku a varovať Fangia, že je na trati nebezpečenstvo. Fangio stačil prudko zabrzdiť, strhnúť voz doprava a prejsť dymom a lietajúcimi troskami. Levegh mu tým vlastne zachránil život. Medzi divákmi nastal chaos. Okrem desiatok ľudí, ktorí zahynuli pri výbuchu a následnom požiari, niekoľko ďalších ušliapal dav, ktorého sa zmocnila panika. Preteky však pokračovali ďalej.

Následky najväčšieho nešťastia v histórii automobilových pretekov boli strašné, vyše 80 divákov bolo na mieste zabitých a okolo 200 ťažko ranených. Pierre Levegh zahynul tiež. Organizátori nezastavili preteky preto, aby diváci vo vzniknutom zmätku neznemožnili príchod sanitiek, ktorých posádky sa zúfalo snažili zachrániť životy obetí havárie.

Vedúci tímu Mercedes po dohode s materskou firmou na prejav smútku odvolal z pretekov zvyšné dva vozy, ktoré v tom čase jazdili na prvom a druhom mieste. V pretekoch nakoniec zvíťazil Mike Hawthorn na Jaguari.

Po tragédii v Le Mans v roku 1955 boli na pretekoch sprísnené bezpečnostné pravidlá.

Zdroje:

www.news.bbc.co.uk, www.bmwfaq.com, www.lemans.cz, www.dic.academic.ru, www.forum.mdiecast.com

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  2. Magazín SME Ženy už v predaji
  3. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  6. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  7. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 977
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 24 231
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 950
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 229
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 823
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 951
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 330
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 349
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 303
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 054
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Motorizmus

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Žlté vesty
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Najväčší žúr v histórii krajiny

Niektoré slovenské idiomy po tomto víkende už nebudú, čo bývali.

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L je zabudnutým rekordérom

Auto vážilo len 826 kilogramov.

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.