Le Mans/Bratislava. V priebehu 24-hodinových automobilových pretekov na okruhu Le Mans 11. júna 1955 došlo k dovtedy najväčšej tragédii. Po nešťastnej zrážke bol Mercedes Francúza Pierra Levegha vymrštený medzi divákov, kde vybuchol a následne ho zachvátil požiar. Na následky tragédie zahynulo vyše 80 ľudí, okolo 200 ich bolo zranených.
Prvé vytrvalostné preteky pod názvom "24 hodín Le Mans" sa uskutočnili 26. mája 1923. V tom čase sa vo svete organizovali preteky, v ktorých sa jazdci snažili dosahovať čo najvyššiu rýchlosť. Le Mans umožnilo konštruktérom na 13,5-km okruhu testovať predovšetkým spoľahlivosť áut. Dôležité bolo na trati vydržať celých 24 hodín.
V roku 1955 sa v Le Mans očakávala bitka medzi stajňami Mercedes, Jaguar, Ferrari a Aston Martin. Za volantom automobilov Mercedes, favorita pretekov, sedela väčšina najlepších pilotov tej doby - dvojnásobný majster sveta Formule 1 (F1) Juan Manuel Fangio, Stirling Moss, Karl Kling a Pierre Levegh. Tromfom Jaguara bol zase Mike Hawthorn, budúci majster sveta F1.
V sobotu 11. júna 1955 prišlo na okruh v Le Mans vyše 250.000 divákov. Povel k štartu zaznel presne o 16. hodine, pretekári sa rozbehli k svojim vozom a vyrazili na trať. Na priamych úsekoch dosahovali autá rýchlosť takmer 300 km/h. Postupne sa na čele striedali Hawthorn na Jaguari a Fangio na Mercedese. Padli pritom všetky rekordy. Po 30 kolách mal Hawthorn priemernú rýchlosť 190,46 km/h.
Hawthorn dokončoval 41. okruh a chystal sa zájsť do depa natankovať palivo. Pribrzdil, prešiel k pravej strane cieľovej rovinky, skrížil však dráhu Lancovi Macklinovi na pomalšom aute Austin-Healey. Ten musel strhnúť voz doľava a prudko zabrzdiť. Za Macklinom šiel Levegh na voze Mercedes. V rýchlosti takmer 300 km/h. sa chystal Macklina predbehnúť, ten však dostal šmyk a Levegh sa dostal do priameho kontaktu s jeho vozom. Francúz opustil smer jazdy a narazil do násypu, ktorý oddeľoval dráhu od priestoru pre divákov. Predná náprava a ťažký motor Mercedesu sa pri náraze odtrhli a leteli na tribúnu, nachádzajúcu sa oproti cieľovej rovinke a boxom. Samotný automobil dopadol tiež medzi divákov a explodoval. Levegh ešte pred nárazom stačil zdvihnúť ruku a varovať Fangia, že je na trati nebezpečenstvo. Fangio stačil prudko zabrzdiť, strhnúť voz doprava a prejsť dymom a lietajúcimi troskami. Levegh mu tým vlastne zachránil život. Medzi divákmi nastal chaos. Okrem desiatok ľudí, ktorí zahynuli pri výbuchu a následnom požiari, niekoľko ďalších ušliapal dav, ktorého sa zmocnila panika. Preteky však pokračovali ďalej.
Následky najväčšieho nešťastia v histórii automobilových pretekov boli strašné, vyše 80 divákov bolo na mieste zabitých a okolo 200 ťažko ranených. Pierre Levegh zahynul tiež. Organizátori nezastavili preteky preto, aby diváci vo vzniknutom zmätku neznemožnili príchod sanitiek, ktorých posádky sa zúfalo snažili zachrániť životy obetí havárie.
Vedúci tímu Mercedes po dohode s materskou firmou na prejav smútku odvolal z pretekov zvyšné dva vozy, ktoré v tom čase jazdili na prvom a druhom mieste. V pretekoch nakoniec zvíťazil Mike Hawthorn na Jaguari.
Po tragédii v Le Mans v roku 1955 boli na pretekoch sprísnené bezpečnostné pravidlá.
Zdroje:
www.news.bbc.co.uk, www.bmwfaq.com, www.lemans.cz, www.dic.academic.ru, www.forum.mdiecast.com