Napísal nám jeden z vás, Miro, ktorý žije v USA v New Yorku. Popísal, ako tam funguje doprava, kontrola dodržiavania dopravných predpisov a aké sankcie čakajú vodiča, ak pravidlá nedodržiava. Mohli by sme si Mirove znalosti porovnať s tým, ako to na Slovensku určuje zákon.
Miro: "Žijem v USA 19 rokov a som vodičom z povolania. Netvrdím, že je tu všetko ideálne, no čo sa týka dostať pokutu od policajta, je tu úplne iný systém a podľa mňa vymakaný a správny. Policajt ma zastaví obyčajne, iba ak som urobil dopravný priestupok."
Na Slovensku smie policajt v rovnošate zastaviť ktoréhokoľvek účastníka cestnej premávky. Toto oprávnenie policajti využívajú nie len vtedy, keď niekto spácha priestupok. Smú totiž kontrolovať dodržiavanie dopravných predpisov. Niektoré z nich sa pritom bez zastavenia kontrolovať nedajú.
Miro: "Po dopravnom priestupku si policajt vypýta doklady a vypíše mi ticket, kde je presne vyznačené, čoho som sa dopustil (napríklad, červené svetlo, stopka, predbiehanie, rýchlosť atď.) a tam je hneď aj výška pokuty, ktorá závisí od závažnosti a či je to po prvý, druhý alebo tretí krát."
Aj u nás si policajt vypýta doklady. Potom však zisťuje, či sa priestupok dá vyriešiť rýchlo a na mieste v rámci blokového konania alebo bude nutné ísť na dopravný inšpektorát, ktorý rozhodne, či sa priestupok stal alebo nie.
Ak je priestupok jednoznačne preukázaný a vodič je ochotný zaplatiť pokutu na mieste, môže sa použiť blokové konanie. V minulosti vodič nemusel platiť priamo policajtovi, mohol si, podobne ako v USA, vybrať zaplatenie šekom. Aj dnes tá možnosť existuje, ale ak nezaplatí pokutu na mieste, policajt mu automaticky zadrží vodičský preukaz.
Na lístočku blokovej pokuty by malo byť aj na Slovensku uvedené, akého priestupku ste sa dopustili a aká je výška pokuty. Jej výšku určí policajt a mal by tak spraviť v závislosti od závažnosti. Pre tento účel majú policajti k dispozícii pomôcku, sadzobník pokút, ten však nie je záväzný. A je tak na rozhodnutí policajta, ako posúdi závažnosť.
Miro: "Pokutu nikdy neplatím na mieste policajtovi, ale mám na to 15 dní. Buď zaplatím na uvedenú adresu, alebo sa odvolám a prídem na súd, kde musí dôjsť aj policajt a moju vinu dokázať, alebo ja moju nevinu tiež dokázať.
Ak ma sudca uzná nevinným, neplatím nič a nemám žiadne trestné body na mojom vodičáku. Ak áno, musím zaplatiť stanovenú pokutu (niekedy aj viac) a dostanem aj trestné body. Napríklad za červené svetlo dávajú 4."
Ak na Slovensku nesúhlasíte s priestupkom na mieste alebo nie ste ochotní zaplatiť určenú výšku pokuty, problém sa presúva na dopravný inšpektorát na konanie o priestupku. Tam musia policajti priestupok dokázať, obvinený naopak sa snaží obhajovať.
V blokovom konaní je zvyčajne pokuta nižšia ako na dopravnom inšpektoráte. Tam vám v istých prípadoch môžu aj zakázať na nejaké obdobie šoférovanie. V zákone o priestupkoch sú určené prípady, po ktorých vám hrozí zabavenie vodičáku aj na niekoľko rokov.
U nás sa body za priestupky neprideľujú, ale počítajú sa závažné dopravné priestupky, ktoré vodič spáchal za isté obdobie.
Miro: "Trestných bodov môžem mať do roka najviac 11. Ak túto hranicu prekročím strácam vodičák na dobu, akú určí sudca. Po 18 mesiacoch, odkedy som dostal pokutu, sa mi trestné body automaticky vymažú.
Trestné body však ostávajú na poistke auta a tá sa zvyšuje v závislosti od počtu a vypadávajú automaticky po 40 mesiacoch. Policajti nemajú právo pýtať žiadne peniaze."
V našej krajine, ak spáchate za 12 mesiacov tri závažné dopravné priestupky (určuje ich zákon), automaticky vás na vaše náklady pošlú na preskúšanie vašich znalostí dopravných predpisov a na kontrolu zdravotného a psychického stavu.
Miro: "V prípade technického stavu auta dostanem iný ticket, kde je vyznačené, čo mám zle (napríklad nejde svetlo, ojazdená pneu, rozbitá smerovka atď.). Vtedy musím do 24 hodín doviesť auto na policajnú stanicu a ukázať odstránenú závadu, kde dostanem potvrdenie, že som to urobil. Ak nie, strácam vodičák."
Zlý technický stav vozidla u nás policajti riešia buď pokutou alebo zadržaním osvedčenia o evidencii alebo tabuliek s evidenčným číslom. V niektorých prípadoch, ak ide o závažný dopravný priestupok, smie policajt zadržať aj vodičský preukaz.
Vodič môže po zadržaní tabuliek alebo osvedčenia dostať povolenie na jazdu autom najviac na 15 dní. Za ten čas si musí dať auto do poriadku, inak mu zadržané veci nevrátia.
Miro: "Policajt, ani nikto iný mi fyzicky vodičák neodoberie. To, že ho mám neplatný, je v databáze každého policajného auta. Za jazdu bez vodičského je ihneď väzenie."
Aj na Slovensku hrozí za nerešpektovanie zákazu šoférovať väzenie za prečin marenia výkonu úradného rozhodnutia.
Miro: "V USA som prejazdil 48 štátov, tých ticketov za tie roky bolo veľmi málo, nikdy na mňa nijaký policajt nezvýšil hlas ani nepýtal peniaze.
Pravidelne, aspoň raz za rok idem na Slovensko, absolútne sa snažím dodržiavať predpisy. Neviem si predstaviť, ako by som reagoval, ak by som neurobil priestupok a policajti by ma presviedčali o opaku a vymáhali zaplatiť pokutu."
V prípade, že by sa vám niečo podobné stalo, jediným riešením je nesúhlasiť s priestupkom a problém riešiť na dopravnom inšpektoráte v rámci konania o priestupku.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.