SME
Pondelok, 28. september, 2020 | Meniny má VáclavKrížovkyKrížovky

Blokády vo Vraní nebudú, cestu možno prevezme mesto

Neľahkú situáciu obyvateľov mestskej časti Vranie, by mohla vyriešiť zmena vlastníka cesty a vyhlásenie Vrania za obytnú zónu.

Najužší úsek cesty. V smere zo Žiliny ho po pravej strane chráni pred svahom oporný betónový múr. Vpravo pod cestou ľuďom praskajú múriky a stavby.Najužší úsek cesty. V smere zo Žiliny ho po pravej strane chráni pred svahom oporný betónový múr. Vpravo pod cestou ľuďom praskajú múriky a stavby. (Zdroj: LADISLAV KAVECKÝ)

ŽILINA.

Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) aj s Obvodným úradom pre cestnú dopravu majú definitívne riešenie: navrhujú, aby cestu prevzalo do správy mesto, a následnými opatreniami by sa dalo zabrániť tranzitnej doprave.

„Navrhujeme vyňatie časti úseku cesty III. triedy zo sústavy ciest III. triedy, realizovať ju ako miestnu komunikáciu a mestská časť Vranie by bola obytnou zónou, nebola by tranzitnou obcou," povedal podpredseda ŽSK Jozef Štrba.

V obytnej zóne platí maximálna povolená rýchlosť 20 kilometrov za hodinu a je cez ňu zakázaný prejazd tranzitnej dopravy.

Cesta je podľa Štrbu v technickom stave, ktorý spĺňa parametre miestnej komunikácie, nie však tranzitnej. S návrhom „jediného možného riešenia" sa na dnešnom rokovaní obrátili na zástupcom mesta. Možnosť prevziatia cesty je vraj otvorená.

Mesto bude zvažovať

„Treba povedať dôležitú vec, že tá komunikácia, svojimi technickými parametrami a stavom je na hranici prevádzkyschopnosti a ak ju prevezme do správy mesto, má za povinnosť ju udržiavať," povedal Vladimír Baránek, vedúci odboru dopravy žilinského mestského úradu.

Optimálne riešenie by podľa neho bolo vybudovanie obchvatu, čo však je finančne aj časovo náročné. O prípadnom prevzatí nerozhodne len vedenie mesta, ale aj mestské zastupiteľstvo, ktoré takéto prevody majetku odsúhlasuje.

„Ak táto alternatíva nastane, treba rokovať o tom aký úsek, v akej miere a rozsahu. A ďalšia otázka je, čo na to povedia občania Vrania?" dodal Baránek. Zmena by sa dotkla aj obyvateľov vedľajších obcí Rudina a Rudinka a ďalších.

Mestský poslanec Ján Púček je myšlienke naklonený, časť cesty v dobrom stave by podľa neho mesto prevziať mohlo. „Ráta sa s možnosťou úplneho uzáveru, čo znamená, že Vranie by bola koncová obec," povedal Púček. Znamenalo by to, že ani Vraňanci by sa autami dostali do Rudinky, Kysuckého Nového Mesta alebo Čadce iba obchádzkou cez Žilinu, čo je po Kysucké Nové Mesto obchádzka približne 15 kilometrov.

Púček preto zvolá verejné stretnutie. „Uvidím, ako sa k tomu vyjadria občania. Blokády, ktoré sme pripravovali, sa zatiaľ odkladajú," povedal.

vranie.jpg

Nový mikrokoberec a krajnica v máji 2010. FOTO: LADISLAV KAVECKÝ

Semafory nebudú

Správca cesty navrhoval v minulosti aj iné riešenia. Dopravné značenie síce zostalo, cestná svetelná signalizácia ale nebude. Podľa odborníkov z oblasti dopravy, aj Žilinskej univerzity, by sa cesty po osadení semaforov zahlcovali dopravou ešte viac.

Po úzkej ceste v zosuvnom pásme prejde podľa výsledkov sčítania denne 1 200 áut. Tri štvrtiny z toho predstavuje tranzitná doprava, medzi Žilinou a Kysucami. Je široká 4,5, niekde len štyri metre a nie je možné ju rozšíriť. Podľa noriem má mať dvojprúdová cesta III. triedy šírku 6,5 metra plus jeden meter pre chodník.


Zväčšiť mapu

Takto vyzerá cesta zo Žiliny do Kysuckého Nového Mesta cez Vranie podľa mapovej aplikácie Google.

Dopravná situácia sa vo Vraní rapídne zhoršila po tom, ako v júni 2008 spustili kruhový objazd na hlavnom ťahu v Kysuckom Novom Meste. Dlhé kolóny, ktoré tu vznikajú, obchádzajú vodiči práve cez Vranie.

Správa ciest ŽSK tvrdí, že už urobila pre zmiernenie dopadov nárastu dopravy maximum. Preinvestovala tu od roku 2005 viac ako 340-tisíc eur. Minulý rok obnovili mikrokoberec, opravili výtlky, krajnice a vpusty, tiež osadili dopravné značenie ktoré zakazuje vjazd pre vodidlá nad 3,5 tony.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  2. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  3. Päť najlepších doplnkov výživy na naberanie svalovej hmoty.
  4. Toto jedlo si v čínskej reštaurácii objednávajú iba tí, ktorí sa vyznajú
  5. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  6. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  7. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  8. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  9. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  10. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  1. Jeseň je ideálny čas pre začatie diéty
  2. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  3. Mobilný zdvihák pre pacienta
  4. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  5. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  6. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  7. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  8. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  9. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  10. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 21 841
  2. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 16 455
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 135
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 12 517
  5. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 10 479
  6. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 9 844
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 371
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 223
  9. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 216
  10. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 075
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister vnútra Roman Mikulec a dočasný policajný prezident Peter Kovařík (vzadu).
Podcast Dobré Ráno.

Prieskum Focusu: Matovič stráca dôveru aj u vlastných voličov

Rebríček dôveryhodnosti vedie Čaputová. Na chvoste je Kotleba.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Na Pellegriniho sa zasa usmievajú hviezdy

Preferencie OĽaNO a Igora Matoviča utekajú v ústrety Hlasu.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Audi A3 Sportback jazdí výborne, no napriek tomu mu čosi chýba (test)

Auto vodiča nenúti ovládať všetko cez obrazovky.

Audi A3 Sportback
Peugeot 508 PSE
DS3 Crossback E-Tense

Volkswagen ID.4 je nový súrodenec Škody Enyaq

Vyrábať sa bude v Nemecku aj v USA.

Volkswagen ID.4