SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Blokády vo Vraní nebudú, cestu možno prevezme mesto

Neľahkú situáciu obyvateľov mestskej časti Vranie, by mohla vyriešiť zmena vlastníka cesty a vyhlásenie Vrania za obytnú zónu.

Najužší úsek cesty. V smere zo Žiliny ho po pravej strane chráni pred svahom oporný betónový múr. Vpravo pod cestou ľuďom praskajú múriky a stavby.Najužší úsek cesty. V smere zo Žiliny ho po pravej strane chráni pred svahom oporný betónový múr. Vpravo pod cestou ľuďom praskajú múriky a stavby. (Zdroj: LADISLAV KAVECKÝ)

ŽILINA.

Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) aj s Obvodným úradom pre cestnú dopravu majú definitívne riešenie: navrhujú, aby cestu prevzalo do správy mesto, a následnými opatreniami by sa dalo zabrániť tranzitnej doprave.

„Navrhujeme vyňatie časti úseku cesty III. triedy zo sústavy ciest III. triedy, realizovať ju ako miestnu komunikáciu a mestská časť Vranie by bola obytnou zónou, nebola by tranzitnou obcou," povedal podpredseda ŽSK Jozef Štrba.

V obytnej zóne platí maximálna povolená rýchlosť 20 kilometrov za hodinu a je cez ňu zakázaný prejazd tranzitnej dopravy.

Cesta je podľa Štrbu v technickom stave, ktorý spĺňa parametre miestnej komunikácie, nie však tranzitnej. S návrhom „jediného možného riešenia" sa na dnešnom rokovaní obrátili na zástupcom mesta. Možnosť prevziatia cesty je vraj otvorená.

Mesto bude zvažovať

„Treba povedať dôležitú vec, že tá komunikácia, svojimi technickými parametrami a stavom je na hranici prevádzkyschopnosti a ak ju prevezme do správy mesto, má za povinnosť ju udržiavať," povedal Vladimír Baránek, vedúci odboru dopravy žilinského mestského úradu.

Optimálne riešenie by podľa neho bolo vybudovanie obchvatu, čo však je finančne aj časovo náročné. O prípadnom prevzatí nerozhodne len vedenie mesta, ale aj mestské zastupiteľstvo, ktoré takéto prevody majetku odsúhlasuje.

„Ak táto alternatíva nastane, treba rokovať o tom aký úsek, v akej miere a rozsahu. A ďalšia otázka je, čo na to povedia občania Vrania?" dodal Baránek. Zmena by sa dotkla aj obyvateľov vedľajších obcí Rudina a Rudinka a ďalších.

Mestský poslanec Ján Púček je myšlienke naklonený, časť cesty v dobrom stave by podľa neho mesto prevziať mohlo. „Ráta sa s možnosťou úplneho uzáveru, čo znamená, že Vranie by bola koncová obec," povedal Púček. Znamenalo by to, že ani Vraňanci by sa autami dostali do Rudinky, Kysuckého Nového Mesta alebo Čadce iba obchádzkou cez Žilinu, čo je po Kysucké Nové Mesto obchádzka približne 15 kilometrov.

Púček preto zvolá verejné stretnutie. „Uvidím, ako sa k tomu vyjadria občania. Blokády, ktoré sme pripravovali, sa zatiaľ odkladajú," povedal.

vranie.jpg

Nový mikrokoberec a krajnica v máji 2010. FOTO: LADISLAV KAVECKÝ

Semafory nebudú

Správca cesty navrhoval v minulosti aj iné riešenia. Dopravné značenie síce zostalo, cestná svetelná signalizácia ale nebude. Podľa odborníkov z oblasti dopravy, aj Žilinskej univerzity, by sa cesty po osadení semaforov zahlcovali dopravou ešte viac.

Po úzkej ceste v zosuvnom pásme prejde podľa výsledkov sčítania denne 1 200 áut. Tri štvrtiny z toho predstavuje tranzitná doprava, medzi Žilinou a Kysucami. Je široká 4,5, niekde len štyri metre a nie je možné ju rozšíriť. Podľa noriem má mať dvojprúdová cesta III. triedy šírku 6,5 metra plus jeden meter pre chodník.


Zväčšiť mapu

Takto vyzerá cesta zo Žiliny do Kysuckého Nového Mesta cez Vranie podľa mapovej aplikácie Google.

Dopravná situácia sa vo Vraní rapídne zhoršila po tom, ako v júni 2008 spustili kruhový objazd na hlavnom ťahu v Kysuckom Novom Meste. Dlhé kolóny, ktoré tu vznikajú, obchádzajú vodiči práve cez Vranie.

Správa ciest ŽSK tvrdí, že už urobila pre zmiernenie dopadov nárastu dopravy maximum. Preinvestovala tu od roku 2005 viac ako 340-tisíc eur. Minulý rok obnovili mikrokoberec, opravili výtlky, krajnice a vpusty, tiež osadili dopravné značenie ktoré zakazuje vjazd pre vodidlá nad 3,5 tony.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  2. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  3. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  4. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  5. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Budovanie zelenej značky
  8. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  9. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  10. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 21 143
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 21 032
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 535
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 731
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 336
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 075
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 483
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 373
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020 7 293
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 215
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ak sa chcú seniori nad 65 rokov prihlásiť ako náhradníci na očkovanie musia pátrať po tom, aký systém prihlasovania používa ich najbližšie očkovacie centrum. Ilustračná fotografia.

Nemocnice navrhujú, aby sa náhradníci prihlasovali cez portál korona.gov.

4 h
Certifikát z celoplošného skríningového testovania na ochorenie COVID-19 prebiehajúceho od 18. - 26. januára 2021.

Zoznam zmien platných od 27. januára.

3 h

V sobotu sa chystajú ďalšie protesty.

59m

Neprehliadnite tiež

Lepiaca sada pri defekte môže, ale aj nemusí pomôcť.

Lepiaca sada je rýchlou, ale nespoľahlivou záchranou.

6 h
Chevrolet Corvette Stingray

Dnes má jeho kabriolet už slušnú hodnotu.

25. jan
Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan