BRATISLAVA. Písal sa rok 1971, keď červený Mercedes-Benz 300 SEL 6,8 AMG spôsobil rozruch na vytrvalostných 24-hodinových pretekoch v Spa-Francorchamps.
Piloti vtedy neznámeho tímu AMG so štartovým číslom 35 - Hans Heyer a Clemens Schickentanz - vybojovali v silnej konkurencii 80 áut, medzi nimi Fordy Capri RS, BMW 2800 CS či Alfy Romeo GTA, piatu štartovaciu pozíciu. V dramatických pretekoch, okorenených dažďom, potom zaknihovali skvelé druhé miesto. Triumfoval Ford Capri posádky Glemser/Soler Roig. Značka AMG sa doslova "za noc" stala populárnou. O jej veľkom úspechu vtedy informovali aj nemecké televízie.
Bol rýchly, ale s brzdením mal problém Červený Mercedes 300 SEL 6,8 AMG bol ťažko prekonateľný na rovinkách, kde dokázal jazdiť rýchlosťou až 265 km/h. Poháňal ho silný zážihový osemvalec s objemom 6,8 litra a výkonom 315 kW (428 k).
Problémy prišli, keď trebalo brzdiť. Hoci bol okruhový špeciál o necelých 200 kilogramov ľahší ako štandardne vyrábaný model 300 SEL 6,3 (vážil 1635 kg), sériové brzdy dostávali riadne zabrať. „Našťastie bolo na starom okruhu Spa veľa roviniek, kde sa brzdy stihli ochladiť,“ spomína dnes 67-ročný Hans Heyer, člen "striebornej" posádky. K zvláštnostiam auta patril aj takmer sériový kokpit. Bezpečnostný rám a športové sedadlá v ňom kontrastovali s dekoráciami z dreva a chrómovanými detailmi.
Po takmer 39 rokoch AMG pri príležitosti blížiaceho sa 39. výročia prvého úspechu značky v automobilových pretekoch zorganizovalo netradičné stretnutie. Na okruhu Spa-Francorchamps jazdili bok po boku Mercedes 300 SEL 6,8 AMG a jeho novodobý nástupca - Mercedes-Benz S 63 AMG Thirty-Five. Označenie "Thirty-Five" symbolizuje štartové číslo, ktoré sprevádzalo dvojicu jazdcov Heyer - Schickentanz na ceste za druhým miestom. Príležitosť odkrúžiť niekoľko kôl dostal aj Hans Heyer.
Dnes dvorný úpravca Mercedesov zároveň zverejnil detaily týkajúce sa modernizovaného modelu S 63 AMG, ktorý začnú predávať v septembri tohto roku. Najdôležitejšie zmeny prebehli pod kapotou, kde tróni nový zážihový osemvalec AMG 5,5 l biturbo.
Maximálny výkon 400 kW (544 k) a najvyšší krútiaci moment 800 Nm môžu po namontovaní príplatkovej sady AMG Performance narásť na 420 kW (571 k) a 900 Nm. Motor štandardne spolupracuje so 7-stupňovou automatickou prevodovkou AMG Speedshift a kvôli úspore paliva ho na križovatkách vypína systém štart/stop.
S 63 AMG musí krotiť obmedzovač Impozantné sú aj dynamické parametre. Mercedes-Benz S 63 AMG zrýchli z pokoja na 100 km/h za 4,5 sekundy, jeho maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h. Po namontovaní sady AMG Performance sa akcelerácia na 100 km/h zrýchli o 0,1 sekundy a obmedzovač rýchlosti zasiahne až pri 300 km/h.
AMG sa tiež chváli tým, že nový motor je v porovnaní so svojim predchodcom – agregátom 6,3 V8 - o štvrtinu úspornejší. Novinka je síce po všetkých stránkach dokonalejšia a na rozdiel od starého 300 SEL 6,8 AMG si ju môže kúpiť prakticky každý (kto na ňu má), starček ale víťazí neprekonateľnou charizmou.
Autor: fg