SME
Nedeľa, 20. jún, 2021 | Meniny má ValériaKrížovkyKrížovky

Bicykle na strechu lacno, dozadu úsporne

Strešný nosič bicyklov stojí podstatne menej ako nosič za auto. Lacný prevoz bicyklov na streche zvyšuje spotrebu, hluk a narušuje stabilitu auta. Zadný nosič obmedzuje prístup do kufra a vyžaduje premontovanie evidenčného čísla.

Auto je v porovnaní so strešným nosičom stabilnejšie v zákrutách a menej citlivé na bočný vietor.Auto je v porovnaní so strešným nosičom stabilnejšie v zákrutách a menej citlivé na bočný vietor. (Zdroj: autor)

BRATISLAVA. Vozenie bicyklov v kufri sa dnes nenosí. Ostré časti môžu poškodiť interiér, ale hlavne bicykel veľmi neefektívne znižuje prepravnú kapacitu auta. Fanúšikovia cyklistiky majú v zásade dva hlavné spôsoby ako previesť bicykel mimo interiéru alebo kufra. Na strešnom nosiči alebo na zadnom nosiči pripevnenom na ťažnom zariadení, či piatych dverách. Nedá sa jednoznačne povedať, ktorý spôsob je najvýhodnejší a treba si vybrať podľa vlastných potrieb.

Lacná strecha

Strešný nosič najmenej zaťaží rozpočet, nebráni prístupu ku kufru a nepotrebuje ťažné zariadenie ako zadný nosič. Strešné držiaky netreba po zložení vždy odmontovať, lebo nevyužité neprekážajú tak, ako zadný nosič. Na streche odveziete aj štyri bicykle, ale pripravte sa na citeľne vyššiu spotrebu a poriadny hluk na diaľnici.

Auto s bicyklami na streche je veľmi citlivé na bočný vietor a nevmestí sa do garáže. Musíte dávať pozor aj v podzemných garážach. Naloženie bicykla na strechu je fyzicky náročné. Oveľa jednoduchšie sa bicykle nakladajú na zadný nosič upevnený na ťažnom zariadení.

BIKE_EC.JPG

Nosič na ťažnom zariadení si vyžaduje premontovanie evidenčného čísla. Keby ho zakrývali bicykle, hrozila by pokuta do výšky 60 eur. Niektorí výrobcovia ponúkajú adaptér na dva typy koncovky svetiel.

Vzadu sú bezpečnejšie

Zadný nosič vyhovuje iba autám s ťažným zariadením a s vyššou hranou kufra. Pamätajte tiež na premontovanie evidenčného čísla. Tento typ je najdrahší, ale veľmi komfortný pri obsluhe a bezpečný pri jazde. Autu nezhoršuje veľmi spotrebu, ani nezvyšuje hlučnosť. Auto je v porovnaní so strešným nosičom stabilnejšie v zákrutách a menej citlivé na bočný vietor.

Zadné sú najdrahšie

Zadné nosiče na ťažné zariadenie stoja od 250 do 600 eur, pretože musia byť vybavené koncovými svetlami a prípojkou na elektroinštaláciu ťažného zariadenia. Nosiče na zadné dvere kombíkov stoja okolo 280 eur.

BIKE_KUFOR.JPG

Do kufra niektorých áut sa ani po odklopení nosiča nedostanete. Tento typ vyhovuje skôr sedanom alebo autám s vysokou hranou kufra.

Kvalitné strešné nosiče so zámkom a jednoduchou obsluhou stoja na jeden bicykel od 52 do 110 eur. Lacnejšie pre dva bicykle kúpite za 24 až 36 eur. Nezamykateľné a s veľmi slabou konštrukciou aj za 16 eur. Pri strešnom nosiči nezabudnite na to, že potrebujete priečne nosiče, na ktoré sa bicyklové stojany upevnia.

Spotreba stúpa

Vplyv špičkového strešného nosiča bicyklov značky Thule na spotrebu auta sme skúšali na vozidle Škoda Octavia TDI. Vozidlo bez bicyklov na streche dosahovalo spotrebu na diaľnici 6,2 litra na sto kilometrov. S bicyklami na streche vzrástla spotreba na 7,6 čo je nárast až o 1,4 litra. Navyše citeľne vzrástol aerodynamický hluk pri rýchlosti nad 100 kilometrov za hodinu. Nepríjemná situácia nastane pri silnom bočnom vetre, keď je stabilita auta v priamom smere podstatne horšia.

BIKE_LOS.JPG

Nosič na ťažnom zariadení sa pri teste ani nepohol. Hlavnú skrutku sme museli po testoch dotiahnuť. Vodič vplyv zadného nosiča na jazdné vlastnosti auta takmer necíti.

Oveľa lepšie bol na tom Ford Focus, tiež s naftovým motorom, ale zadným nosičom upevneným na ťažnom zariadení. Spotreba stúpla iba o 0,6 litra na sto kilometrov a hluk na diaľnici sa takmer nezvýšil. Rovnako vplyv bočného vetra sa neprejavuje tak citeľne ako pri strešných nosičoch. V teste zadného závesného nosiča vyšiel dobre aj Ford Fusion, ktorého benzínový motor spotrebuje s bicyklami na chrbte o 0,5 litra paliva viac.
Bicykle na aute – na čo dať pozor

- kúpiť uzamykateľný nosič
- pevne prichytiť bicykle o nosič
- využiť všetky predpísané kotevné body
- občas skontrolovať pripevnenie
- zložiť alebo zakryť sedadlo bicykla
- zložiť digitálny tachometer bicykla
- na zadnom nosiči bez svetiel použiť reflexný prvok

Kedy použiť zadný nosič

- ak máme na streche box
- parkujeme s bicyklami v garáži
- cestujeme ďaleko
- používame sedan alebo hatchback
- nevládzeme zdvihnúť bicykel na strechu

Kedy použiť strešný nosič

- nemáme peniaze na zadný nosič
- nemusíme parkovať v garáži
- potrebujem ľahký prístup do kufra

Zadný nosič bicyklov na ťažné

Výhody Nevýhody
komfortné nakladanie bicykla obmedzený prístup do kufra
bezpečné upevnenie nutnosť premontovať evidenčné číslo
neveľký vplyv na spotrebu
a jazdné vlastnosti auta
zložitejšia montáž
vjazd do garáže podmienkou je ťažné zariadenie
nízky aerodnymický hluk vyššia cena
- nároky na skladovanie

Strešný nosič bicyklov

Výhody Nevýhody
prijateľná cena veľký vplyv na spotrebu a jazdné vlastnosti
voľný prístup do kufra prekážka pri vjazde do garáže
jednoduchá montáž fyzicky náročná montáž bicykla
jednoduché skladovanie vysoký aerodynamický hluk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  3. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  4. Crème de la crème po slovensky
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 29 026
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 101
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 854
  4. Po Slovensku na motorke 6 523
  5. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 6 365
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 5 964
  7. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 5 847
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 310
  9. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 4 238
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 3 924
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jaroslav Haščák.

Previedol svoj podiel v Pente. Súvisí to so stíhaním?


17. jún
Tréner Štefan Tarkovič.

Slováci stále môžu postúpiť.


Juraj Berzedi 13 h
Mária Vargová a Andrej Poracký

Násilné deti sú neraz samy obeťami.


18. jún
Izraelský premiér Benjamin Netanjahu máva svojim podporovateľom po zverejnení prvých odhadov v predčasných parlamentných voľbách v Izraeli v centrále jeho strany Jednota (Likud) v  Jeruzaleme v utorok 23. marca 2021.

Proti dlhoročnému premiérovi sa spojili všetci. Krajina však dlho ponesie jeho odkaz.


15. jún

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Golf Limited

V zvýhodnenej výbave Limited nechýba adaptívny tempomat ani cúvacia kamera.


18. jún
Nový emblém Dacia.

Kaki farba odkazuje na schopnosti v teréne, ale aj ekológiu.


17. jún
Najkrajší výhľad na Tatry ponúka čerpacia stanica Slovnaft na D1 v Štrbe.

Na cestovanie si vyčleňte aspoň štyri hodiny.


17. jún
Väčšina ponúka bohatú výbavu už v základe.

Ceny sa pohybujú od 15 do 25-tisíc eur.


16. jún