SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Bicykle na strechu lacno, dozadu úsporne

Strešný nosič bicyklov stojí podstatne menej ako nosič za auto. Lacný prevoz bicyklov na streche zvyšuje spotrebu, hluk a narušuje stabilitu auta. Zadný nosič obmedzuje prístup do kufra a vyžaduje premontovanie evidenčného čísla.

Auto je v porovnaní so strešným nosičom stabilnejšie v zákrutách a menej citlivé na bočný vietor.Auto je v porovnaní so strešným nosičom stabilnejšie v zákrutách a menej citlivé na bočný vietor. (Zdroj: autor)

BRATISLAVA. Vozenie bicyklov v kufri sa dnes nenosí. Ostré časti môžu poškodiť interiér, ale hlavne bicykel veľmi neefektívne znižuje prepravnú kapacitu auta. Fanúšikovia cyklistiky majú v zásade dva hlavné spôsoby ako previesť bicykel mimo interiéru alebo kufra. Na strešnom nosiči alebo na zadnom nosiči pripevnenom na ťažnom zariadení, či piatych dverách. Nedá sa jednoznačne povedať, ktorý spôsob je najvýhodnejší a treba si vybrať podľa vlastných potrieb.

Lacná strecha

Strešný nosič najmenej zaťaží rozpočet, nebráni prístupu ku kufru a nepotrebuje ťažné zariadenie ako zadný nosič. Strešné držiaky netreba po zložení vždy odmontovať, lebo nevyužité neprekážajú tak, ako zadný nosič. Na streche odveziete aj štyri bicykle, ale pripravte sa na citeľne vyššiu spotrebu a poriadny hluk na diaľnici.

Auto s bicyklami na streche je veľmi citlivé na bočný vietor a nevmestí sa do garáže. Musíte dávať pozor aj v podzemných garážach. Naloženie bicykla na strechu je fyzicky náročné. Oveľa jednoduchšie sa bicykle nakladajú na zadný nosič upevnený na ťažnom zariadení.

BIKE_EC.JPG

Nosič na ťažnom zariadení si vyžaduje premontovanie evidenčného čísla. Keby ho zakrývali bicykle, hrozila by pokuta do výšky 60 eur. Niektorí výrobcovia ponúkajú adaptér na dva typy koncovky svetiel.

Vzadu sú bezpečnejšie

Zadný nosič vyhovuje iba autám s ťažným zariadením a s vyššou hranou kufra. Pamätajte tiež na premontovanie evidenčného čísla. Tento typ je najdrahší, ale veľmi komfortný pri obsluhe a bezpečný pri jazde. Autu nezhoršuje veľmi spotrebu, ani nezvyšuje hlučnosť. Auto je v porovnaní so strešným nosičom stabilnejšie v zákrutách a menej citlivé na bočný vietor.

Zadné sú najdrahšie

Zadné nosiče na ťažné zariadenie stoja od 250 do 600 eur, pretože musia byť vybavené koncovými svetlami a prípojkou na elektroinštaláciu ťažného zariadenia. Nosiče na zadné dvere kombíkov stoja okolo 280 eur.

BIKE_KUFOR.JPG

Do kufra niektorých áut sa ani po odklopení nosiča nedostanete. Tento typ vyhovuje skôr sedanom alebo autám s vysokou hranou kufra.

Kvalitné strešné nosiče so zámkom a jednoduchou obsluhou stoja na jeden bicykel od 52 do 110 eur. Lacnejšie pre dva bicykle kúpite za 24 až 36 eur. Nezamykateľné a s veľmi slabou konštrukciou aj za 16 eur. Pri strešnom nosiči nezabudnite na to, že potrebujete priečne nosiče, na ktoré sa bicyklové stojany upevnia.

Spotreba stúpa

Vplyv špičkového strešného nosiča bicyklov značky Thule na spotrebu auta sme skúšali na vozidle Škoda Octavia TDI. Vozidlo bez bicyklov na streche dosahovalo spotrebu na diaľnici 6,2 litra na sto kilometrov. S bicyklami na streche vzrástla spotreba na 7,6 čo je nárast až o 1,4 litra. Navyše citeľne vzrástol aerodynamický hluk pri rýchlosti nad 100 kilometrov za hodinu. Nepríjemná situácia nastane pri silnom bočnom vetre, keď je stabilita auta v priamom smere podstatne horšia.

BIKE_LOS.JPG

Nosič na ťažnom zariadení sa pri teste ani nepohol. Hlavnú skrutku sme museli po testoch dotiahnuť. Vodič vplyv zadného nosiča na jazdné vlastnosti auta takmer necíti.

Oveľa lepšie bol na tom Ford Focus, tiež s naftovým motorom, ale zadným nosičom upevneným na ťažnom zariadení. Spotreba stúpla iba o 0,6 litra na sto kilometrov a hluk na diaľnici sa takmer nezvýšil. Rovnako vplyv bočného vetra sa neprejavuje tak citeľne ako pri strešných nosičoch. V teste zadného závesného nosiča vyšiel dobre aj Ford Fusion, ktorého benzínový motor spotrebuje s bicyklami na chrbte o 0,5 litra paliva viac.
Bicykle na aute – na čo dať pozor

- kúpiť uzamykateľný nosič
- pevne prichytiť bicykle o nosič
- využiť všetky predpísané kotevné body
- občas skontrolovať pripevnenie
- zložiť alebo zakryť sedadlo bicykla
- zložiť digitálny tachometer bicykla
- na zadnom nosiči bez svetiel použiť reflexný prvok

Kedy použiť zadný nosič

- ak máme na streche box
- parkujeme s bicyklami v garáži
- cestujeme ďaleko
- používame sedan alebo hatchback
- nevládzeme zdvihnúť bicykel na strechu

Kedy použiť strešný nosič

- nemáme peniaze na zadný nosič
- nemusíme parkovať v garáži
- potrebujem ľahký prístup do kufra

Zadný nosič bicyklov na ťažné

Výhody Nevýhody
komfortné nakladanie bicykla obmedzený prístup do kufra
bezpečné upevnenie nutnosť premontovať evidenčné číslo
neveľký vplyv na spotrebu
a jazdné vlastnosti auta
zložitejšia montáž
vjazd do garáže podmienkou je ťažné zariadenie
nízky aerodnymický hluk vyššia cena
- nároky na skladovanie

Strešný nosič bicyklov

Výhody Nevýhody
prijateľná cena veľký vplyv na spotrebu a jazdné vlastnosti
voľný prístup do kufra prekážka pri vjazde do garáže
jednoduchá montáž fyzicky náročná montáž bicykla
jednoduché skladovanie vysoký aerodynamický hluk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  4. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  5. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  6. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  7. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  8. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  9. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  3. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  5. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  6. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  7. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  8. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  9. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  10. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 556
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 545
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 922
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 234
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 729
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 197
  7. Aká je chémia vôní 9 073
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 630
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 477
  10. Bývanie v meste predlžuje život 8 030
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico spojil Norberta Bödöra s Bonulom, predtým hovoril inak

Zákazky od Bonulu Smer nechce prezradiť.

Na fotografii (zľava) sú bývalý zamestnanec Bonulu Peter Brath; profesionálny zápasník Attila Végh; Matúš Mečár, ktorý bol odsúdený za vydieranie; nitriansky podnikateľ Norbert Bödör; podnikateľ a manažér zápasníkov Eduard Gerek a zástupca riaditeľa Národnej jednotky finančnej polície NAKA Milan Mihálik.
Dobré ráno

Dobré ráno: Ruskovi za objednávku vraždy spoločníčky hrozí doživotie

Pojednávanie je odročené na február.

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Škoda po dlhom čakaní prezradila, aký osud čaká Fabiu Combi

Novinka dostane podvozkovú platformu MQB A0.

Skica Škody Fabia Combi tretej generácie po facelifte z roku 2018.

Prečo nové autá prichádzajú o hviezdičky v testoch NCAP?

Hybrid nie je zárukou dobrého hodnotenia.

Hybridná Toyota C-HR získala najlepšie hodnotenie z áut so spaľovacím motorom.

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021