SME

Zelená šípka pri červenom svetle znamená daj prednosť v jazde

Niektoré križovatky môžu byť také, čo nám pre svoju neprehľadnosť komplikujú život a plynulosť cestnej premávky. Na pár z nich sa pozrieme.

Križovatky môžu byť jednoduché, svetelné, môžu byť riadené policajtmi a potom môžu byť také, čo nám pre svoju neprehľadnosť komplikujú život a plynulosť cestnej premávky. Na pár z nich sa dnes pozrieme.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Problémom na križovatke môže byť zlé značenie, chýbajúce značenie alebo stačí aj pár metrov posunutá cesta a vznikajú nejasnosti.

Peter: "V Rimavskej Sobote sa nachádza v podstate neriešiteľná križovatka. Pri vychádzaní zo sídliska Rimava a odbočovaní vľavo dávam prednosť vozidlám na hlavnej ceste - Jánošíková. Problém je, že oproti, posunuté asi o 5 m vľavo je vyústenie Športovej ulice.

SkryťVypnúť reklamu

V prípade, že odtiaľ vychádza auto, podľa pravidla pravej ruky mu samozrejme dávam prednosť. Problém nastáva ak vozidlo zo Športovej odbočuje tak isto vľavo, keďže podľa pravidla pravej ruky dáva prednosť aj ono. Podotýkam, že vzhľadom na ten cca 5 m posun nie je možné uplatniť pravidlo o míňaní sa vozidiel pri odbočovaní, takže sa zákonite musia stretnúť čelne v strede križovatky."

Zväčšiť mapu

Peter zle označil pravidlo, podľa ktorého sa vozidlá majú vyhnúť. Nejde o pravidlo pravej ruky, ale o pravidlo, že vozidlo odbočujúce vľavo musí dať prednosť v jazde oprotiidúcim vozidlám, električkám v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku.

Ďalej spomína pravidlo o vyhýbaní sa vozidiel. Vozidlá odbočujúce vľavo sa vyhýbajú vľavo. Päť metrový posun, môže naozaj spôsobiť problémy. Možnosti sú len dve. Vodiči si buď naznačia, ktorý z nich má prejsť cez križovatku skôr (čo môže byť problematické v prípade zlej viditeľnosti), alebo sa vyhnú tak, že sa hneď nezaradia do svojho pruhu, ale urobia tak až po vyhnutí sa jeden druhému. Museli by tak ísť chvíľu v protismere. To je však možné len v prípade, ak po Jánošíkovej nepôjdu vozidlá, ktoré vzhľadom na to, že sú na hlavnej ceste majú prednosť v jazde.

SkryťVypnúť reklamu

Ešte je možné, že ide o dve križovatky. Peter nám totiž neposlal fotku, kde by bolo vidieť dopravnú značku, ktorá by jasne určila, či ide o jednu, alebo dve križovatky. V prípade, že ide o križovatky dve, tak vozidlo, ktoré vyjde na hlavnú cestu ako prvé, má automaticky prednosť. O vyhýbaní sa vľavo však v tomto prípade nemôže byť reč.

Problém s križovatkou majú aj v iných mestách. Marián nás upozornil na zjavne jednoduchú križovatku pri Senci, ktorá však má jeden kritický bod.

Marián: "Ide o križovatku ciest č. 62 zo Serede do Senca a Nitrianskej (cesta medzi Sencom a Kráľovou pri Senci) pri Čiernovodskom jazere.

Išiel som v smere zo Serede a odbočoval som vpravo do Senca na Nitriansku. Križovatka je v tomto smere riešená odbočovacou prípojkou. Mimochodom podľa maps.google.com by táto prípojka mala byť jednosmernou pre odbočovanie z hlavnej cesty č. 62 v smere od Serede. Od nepamäti sa tam však jazdí obojsmerne, pretože to nie je nijakým spôsobom označené a je to dosť neprehľadné.

SkryťVypnúť reklamu

Na rad prichádza kritický bod. Pri odbočovaní z hlavnej cesty sa pripájam na Nitriansku, ktorá smeruje priamo do Senca. Miesto, kde sa prípojka stretáva s Nitrianskou, nie je označené žiadnou značkou ani na strane prípojky ani na "pomyselnej" hlavnej - Nitrianskej (tesne za križovatkou). Čiže, logicky platí pravidlo pravej ruky.

Druhé auto prešlo križovatkou v smere od Kráľovej pri Senci do Senca súčasne so mnou a stretávali sme sa teda v mieste pripájania sa odbočky na Nitriansku. No vodič vozidla na Nitrianskej (tesne za križovatkou) sa ani len neunúval obzrieť sa vpravo. Tento fakt je o to smutnejší, že v aute sedeli aj deti.

Keďže som domáci, tak viem, že väčšina vodičov sa v tejto situácii správa, ako by boli na hlavnej a majú prednosť. Lenže, čo ak tou križovatkou raz bude prechádzať cudzí vodič na nákladnom aute, ktorý nepozná lokálny výklad tejto križovatky a situácia sa skončí tragicky?"

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zväčšiť mapu

Pokiaľ nie je na križovatke žiadna značka, tak sa podľa cestného zákona, musia vozidlá riadiť pravidlom vozidla prichádzajúceho sprava. Žiadna samozvaná hlavná cesta im nedáva právo prednosti v jazde.

Arogancia vodičov na tejto križovatke, ktorí sa ani len neobzrú, môže ako píše Marián skončiť tragicky.

Mimochodom, to, že je auto na hlavnej ceste, neznamená, že sa na križovatke šofér nemá obzrieť. Môže to predísť práve takým situáciám ako popísal Marián. Lebo jeden nikdy nevie, čo sa môže prihodiť. Stačí nepozornosť šoféra na vedľajšej ceste, či šmyk a potom to, že ste boli na hlavnej ceste vám nepomôže. Najlepším riešením by bolo napísať na kompetentné miesta, aby správca cesty križovatku riadne a zrozumiteľne označil. Inak treba len dúfať, že k tragédii nedôjde.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Problém komu dať prednosť nevzniká len na prípojkách mimo miest, ale aj priamo v mestách. Jeden taký príklad nám poslal Roman priamo z hlavného mesta.

Roman: "Chcel by som si ujasniť dopravnú situáciu na Rožňavskej ulici smerom von z mesta za ČS na následnej svetelnej križovatke. Pri ceste von z mesta a odbočovaní doprava na Slovinskú mi svieti vedľa normálneho semafora aj zelená šípka, prízvukujem, že zelená šípka, nie zelené guľaté svetlo, t.z. že by som mal kľudne ísť. Ale súčasne majú zelenú šípku aj autá prichádzajúce do mesta a odbočujúce na tejto križovatke vľavo. Kto má vlastne prednosť ? Ja, kedže oprotiidúcemu autu som sprava, alebo auto oproti ?"

Svetelná signalizácia v podobe šípky dáva autu právo ísť. Neznamená to však, že akonáhle svieti zelená šípka, tak môžete vojsť do križovatky a ísť hlava nehlava. Vodič musí dať prednosť autám, ktoré sa blížia z iných smerov a aj chodcom prípadne cyklistom na priechode.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Táto zelená šípka sa volá "doplnkový signál (rôznych smerov) so zeleným svetlom v tvare zelenej šípky (č. S 10)". Áno, veľmi sa podobá na klasickú zelenú v podobe šípky. Doplnkový signál sa však umiestňuje na bočnej strane klasického semaforu a svieti v čase, keď je na semafore červená alebo žltá.

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke

g) doplnkový signál (rôznych smerov) so zeleným svetlom v tvare zelenej šípky (č. S 10), ktorým je doplnený signál s plným červeným svetlom "Stoj!", svietiaci súčasne s týmto signálom alebo súčasne so signálom s plným žltým svetlom "Pozor!", alebo súčasne so svietiacim signálom s plným červeným svetlom "Stoj!" a signálom s plným žltým svetlom "Pozor!", znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde len v smere, ktorým uvedená šípka alebo šípky ukazujú; pritom vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlám idúcim vo voľnom smere, ako aj prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; na tento účel je povinný zastaviť vozidlo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vozidlá idúce z iných smerov teda majú prednosť a aj keď Romanovi svieti zelená šípka, musí dať autám prednosť.

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 368
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 139
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 228
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 562
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 146
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 265
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 128
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 778
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  2. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  3. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  4. Štefan Šturdzík: 350
  5. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  6. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  7. Eva Chmelíková: Cítiť depresiu či úzkosť je ľudské.
  8. Ivan Mlynár: Ombudsman Robert Dobrovodský sa vydal do boja proti policajnému násiliu, lenže zacielil mimo terč.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 365
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 712
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 227
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 170
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 451
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 670
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 614
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 593
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťZatvoriť reklamu