SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Zelená šípka pri červenom svetle znamená daj prednosť v jazde

Niektoré križovatky môžu byť také, čo nám pre svoju neprehľadnosť komplikujú život a plynulosť cestnej premávky. Na pár z nich sa pozrieme.

Križovatky môžu byť jednoduché, svetelné, môžu byť riadené policajtmi a potom môžu byť také, čo nám pre svoju neprehľadnosť komplikujú život a plynulosť cestnej premávky. Na pár z nich sa dnes pozrieme.

Problémom na križovatke môže byť zlé značenie, chýbajúce značenie alebo stačí aj pár metrov posunutá cesta a vznikajú nejasnosti.

Peter: "V Rimavskej Sobote sa nachádza v podstate neriešiteľná križovatka. Pri vychádzaní zo sídliska Rimava a odbočovaní vľavo dávam prednosť vozidlám na hlavnej ceste - Jánošíková. Problém je, že oproti, posunuté asi o 5 m vľavo je vyústenie Športovej ulice.

V prípade, že odtiaľ vychádza auto, podľa pravidla pravej ruky mu samozrejme dávam prednosť. Problém nastáva ak vozidlo zo Športovej odbočuje tak isto vľavo, keďže podľa pravidla pravej ruky dáva prednosť aj ono. Podotýkam, že vzhľadom na ten cca 5 m posun nie je možné uplatniť pravidlo o míňaní sa vozidiel pri odbočovaní, takže sa zákonite musia stretnúť čelne v strede križovatky."


Zväčšiť mapu

Peter zle označil pravidlo, podľa ktorého sa vozidlá majú vyhnúť. Nejde o pravidlo pravej ruky, ale o pravidlo, že vozidlo odbočujúce vľavo musí dať prednosť v jazde oprotiidúcim vozidlám, električkám v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku.

Ďalej spomína pravidlo o vyhýbaní sa vozidiel. Vozidlá odbočujúce vľavo sa vyhýbajú vľavo. Päť metrový posun, môže naozaj spôsobiť problémy. Možnosti sú len dve. Vodiči si buď naznačia, ktorý z nich má prejsť cez križovatku skôr (čo môže byť problematické v prípade zlej viditeľnosti), alebo sa vyhnú tak, že sa hneď nezaradia do svojho pruhu, ale urobia tak až po vyhnutí sa jeden druhému. Museli by tak ísť chvíľu v protismere. To je však možné len v prípade, ak po Jánošíkovej nepôjdu vozidlá, ktoré vzhľadom na to, že sú na hlavnej ceste majú prednosť v jazde.

Ešte je možné, že ide o dve križovatky. Peter nám totiž neposlal fotku, kde by bolo vidieť dopravnú značku, ktorá by jasne určila, či ide o jednu, alebo dve križovatky. V prípade, že ide o križovatky dve, tak vozidlo, ktoré vyjde na hlavnú cestu ako prvé, má automaticky prednosť. O vyhýbaní sa vľavo však v tomto prípade nemôže byť reč.

Problém s križovatkou majú aj v iných mestách. Marián nás upozornil na zjavne jednoduchú križovatku pri Senci, ktorá však má jeden kritický bod.

Marián: "Ide o križovatku ciest č. 62 zo Serede do Senca a Nitrianskej (cesta medzi Sencom a Kráľovou pri Senci) pri Čiernovodskom jazere.

Išiel som v smere zo Serede a odbočoval som vpravo do Senca na Nitriansku. Križovatka je v tomto smere riešená odbočovacou prípojkou. Mimochodom podľa maps.google.com by táto prípojka mala byť jednosmernou pre odbočovanie z hlavnej cesty č. 62 v smere od Serede. Od nepamäti sa tam však jazdí obojsmerne, pretože to nie je nijakým spôsobom označené a je to dosť neprehľadné.

Na rad prichádza kritický bod. Pri odbočovaní z hlavnej cesty sa pripájam na Nitriansku, ktorá smeruje priamo do Senca. Miesto, kde sa prípojka stretáva s Nitrianskou, nie je označené žiadnou značkou ani na strane prípojky ani na "pomyselnej" hlavnej - Nitrianskej (tesne za križovatkou). Čiže, logicky platí pravidlo pravej ruky.

Druhé auto prešlo križovatkou v smere od Kráľovej pri Senci do Senca súčasne so mnou a stretávali sme sa teda v mieste pripájania sa odbočky na Nitriansku. No vodič vozidla na Nitrianskej (tesne za križovatkou) sa ani len neunúval obzrieť sa vpravo. Tento fakt je o to smutnejší, že v aute sedeli aj deti.

Keďže som domáci, tak viem, že väčšina vodičov sa v tejto situácii správa, ako by boli na hlavnej a majú prednosť. Lenže, čo ak tou križovatkou raz bude prechádzať cudzí vodič na nákladnom aute, ktorý nepozná lokálny výklad tejto križovatky a situácia sa skončí tragicky?"


Zväčšiť mapu

Pokiaľ nie je na križovatke žiadna značka, tak sa podľa cestného zákona, musia vozidlá riadiť pravidlom vozidla prichádzajúceho sprava. Žiadna samozvaná hlavná cesta im nedáva právo prednosti v jazde.

Arogancia vodičov na tejto križovatke, ktorí sa ani len neobzrú, môže ako píše Marián skončiť tragicky.

Mimochodom, to, že je auto na hlavnej ceste, neznamená, že sa na križovatke šofér nemá obzrieť. Môže to predísť práve takým situáciám ako popísal Marián. Lebo jeden nikdy nevie, čo sa môže prihodiť. Stačí nepozornosť šoféra na vedľajšej ceste, či šmyk a potom to, že ste boli na hlavnej ceste vám nepomôže. Najlepším riešením by bolo napísať na kompetentné miesta, aby správca cesty križovatku riadne a zrozumiteľne označil. Inak treba len dúfať, že k tragédii nedôjde.

Problém komu dať prednosť nevzniká len na prípojkách mimo miest, ale aj priamo v mestách. Jeden taký príklad nám poslal Roman priamo z hlavného mesta.

Roman: "Chcel by som si ujasniť dopravnú situáciu na Rožňavskej ulici smerom von z mesta za ČS na následnej svetelnej križovatke. Pri ceste von z mesta a odbočovaní doprava na Slovinskú mi svieti vedľa normálneho semafora aj zelená šípka, prízvukujem, že zelená šípka, nie zelené guľaté svetlo, t.z. že by som mal kľudne ísť. Ale súčasne majú zelenú šípku aj autá prichádzajúce do mesta a odbočujúce na tejto križovatke vľavo. Kto má vlastne prednosť ? Ja, kedže oprotiidúcemu autu som sprava, alebo auto oproti ?"

02.jpg

Svetelná signalizácia v podobe šípky dáva autu právo ísť. Neznamená to však, že akonáhle svieti zelená šípka, tak môžete vojsť do križovatky a ísť hlava nehlava. Vodič musí dať prednosť autám, ktoré sa blížia z iných smerov a aj chodcom prípadne cyklistom na priechode.

Táto zelená šípka sa volá "doplnkový signál (rôznych smerov) so zeleným svetlom v tvare zelenej šípky (č. S 10)". Áno, veľmi sa podobá na klasickú zelenú v podobe šípky. Doplnkový signál sa však umiestňuje na bočnej strane klasického semaforu a svieti v čase, keď je na semafore červená alebo žltá.

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke
g) doplnkový signál (rôznych smerov) so zeleným svetlom v tvare zelenej šípky (č. S 10), ktorým je doplnený signál s plným červeným svetlom "Stoj!", svietiaci súčasne s týmto signálom alebo súčasne so signálom s plným žltým svetlom "Pozor!", alebo súčasne so svietiacim signálom s plným červeným svetlom "Stoj!" a signálom s plným žltým svetlom "Pozor!", znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde len v smere, ktorým uvedená šípka alebo šípky ukazujú; pritom vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlám idúcim vo voľnom smere, ako aj prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; na tento účel je povinný zastaviť vozidlo.

Vozidlá idúce z iných smerov teda majú prednosť a aj keď Romanovi svieti zelená šípka, musí dať autám prednosť.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  2. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  4. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  7. Aj matematika sa dá skrotiť
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Už tretí rok mení dm "Black Friday" na "Giving Friday"
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  10. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 27 742
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 21 506
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 643
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 12 293
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 301
  6. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 118
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 079
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 897
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 622
  10. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 510
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Moniku Jankovskú privádzajú na NAKA v Nitre.

Norbert Bödör chodil do centrály Smeru, priznal Fico

Fico zastáva Jankovskú aj po priznaní sa k machináciám na súdoch.

Predseda Smeru Robert Fico.
Petra Vlhová po triumfe v Lechu.
Komentár Zuzany Kepplovej

Fico už znie ako Harabin

Medzi hoaxy pridaj právničinu, zatrep a hoď do okna najbližšieho paláca.

Zuzana Kepplová.

Neprehliadnite tiež

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021

Hyundai chystá nový mestský crossover. Bude lacnejší než Kona?

Auto dostalo meno po meste na juhu Francúzska.

Hyundai Bayon odhaľuje prvý detail.

Kedy sa oplatí Dacia Duster, ktorej chutí benzín aj LPG? (test)

Technické riešenia motora mu veštia dlhý život.

Dacia Duster LPG