SME
Nedeľa, 20. september, 2020 | Meniny má Ľuboslav(a)KrížovkyKrížovky

Zelená šípka pri červenom svetle znamená daj prednosť v jazde

Niektoré križovatky môžu byť také, čo nám pre svoju neprehľadnosť komplikujú život a plynulosť cestnej premávky. Na pár z nich sa pozrieme.

Križovatky môžu byť jednoduché, svetelné, môžu byť riadené policajtmi a potom môžu byť také, čo nám pre svoju neprehľadnosť komplikujú život a plynulosť cestnej premávky. Na pár z nich sa dnes pozrieme.

Problémom na križovatke môže byť zlé značenie, chýbajúce značenie alebo stačí aj pár metrov posunutá cesta a vznikajú nejasnosti.

Peter: "V Rimavskej Sobote sa nachádza v podstate neriešiteľná križovatka. Pri vychádzaní zo sídliska Rimava a odbočovaní vľavo dávam prednosť vozidlám na hlavnej ceste - Jánošíková. Problém je, že oproti, posunuté asi o 5 m vľavo je vyústenie Športovej ulice.

V prípade, že odtiaľ vychádza auto, podľa pravidla pravej ruky mu samozrejme dávam prednosť. Problém nastáva ak vozidlo zo Športovej odbočuje tak isto vľavo, keďže podľa pravidla pravej ruky dáva prednosť aj ono. Podotýkam, že vzhľadom na ten cca 5 m posun nie je možné uplatniť pravidlo o míňaní sa vozidiel pri odbočovaní, takže sa zákonite musia stretnúť čelne v strede križovatky."


Zväčšiť mapu

Peter zle označil pravidlo, podľa ktorého sa vozidlá majú vyhnúť. Nejde o pravidlo pravej ruky, ale o pravidlo, že vozidlo odbočujúce vľavo musí dať prednosť v jazde oprotiidúcim vozidlám, električkám v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku.

Ďalej spomína pravidlo o vyhýbaní sa vozidiel. Vozidlá odbočujúce vľavo sa vyhýbajú vľavo. Päť metrový posun, môže naozaj spôsobiť problémy. Možnosti sú len dve. Vodiči si buď naznačia, ktorý z nich má prejsť cez križovatku skôr (čo môže byť problematické v prípade zlej viditeľnosti), alebo sa vyhnú tak, že sa hneď nezaradia do svojho pruhu, ale urobia tak až po vyhnutí sa jeden druhému. Museli by tak ísť chvíľu v protismere. To je však možné len v prípade, ak po Jánošíkovej nepôjdu vozidlá, ktoré vzhľadom na to, že sú na hlavnej ceste majú prednosť v jazde.

Ešte je možné, že ide o dve križovatky. Peter nám totiž neposlal fotku, kde by bolo vidieť dopravnú značku, ktorá by jasne určila, či ide o jednu, alebo dve križovatky. V prípade, že ide o križovatky dve, tak vozidlo, ktoré vyjde na hlavnú cestu ako prvé, má automaticky prednosť. O vyhýbaní sa vľavo však v tomto prípade nemôže byť reč.

Problém s križovatkou majú aj v iných mestách. Marián nás upozornil na zjavne jednoduchú križovatku pri Senci, ktorá však má jeden kritický bod.

Marián: "Ide o križovatku ciest č. 62 zo Serede do Senca a Nitrianskej (cesta medzi Sencom a Kráľovou pri Senci) pri Čiernovodskom jazere.

Išiel som v smere zo Serede a odbočoval som vpravo do Senca na Nitriansku. Križovatka je v tomto smere riešená odbočovacou prípojkou. Mimochodom podľa maps.google.com by táto prípojka mala byť jednosmernou pre odbočovanie z hlavnej cesty č. 62 v smere od Serede. Od nepamäti sa tam však jazdí obojsmerne, pretože to nie je nijakým spôsobom označené a je to dosť neprehľadné.

Na rad prichádza kritický bod. Pri odbočovaní z hlavnej cesty sa pripájam na Nitriansku, ktorá smeruje priamo do Senca. Miesto, kde sa prípojka stretáva s Nitrianskou, nie je označené žiadnou značkou ani na strane prípojky ani na "pomyselnej" hlavnej - Nitrianskej (tesne za križovatkou). Čiže, logicky platí pravidlo pravej ruky.

Druhé auto prešlo križovatkou v smere od Kráľovej pri Senci do Senca súčasne so mnou a stretávali sme sa teda v mieste pripájania sa odbočky na Nitriansku. No vodič vozidla na Nitrianskej (tesne za križovatkou) sa ani len neunúval obzrieť sa vpravo. Tento fakt je o to smutnejší, že v aute sedeli aj deti.

Keďže som domáci, tak viem, že väčšina vodičov sa v tejto situácii správa, ako by boli na hlavnej a majú prednosť. Lenže, čo ak tou križovatkou raz bude prechádzať cudzí vodič na nákladnom aute, ktorý nepozná lokálny výklad tejto križovatky a situácia sa skončí tragicky?"


Zväčšiť mapu

Pokiaľ nie je na križovatke žiadna značka, tak sa podľa cestného zákona, musia vozidlá riadiť pravidlom vozidla prichádzajúceho sprava. Žiadna samozvaná hlavná cesta im nedáva právo prednosti v jazde.

Arogancia vodičov na tejto križovatke, ktorí sa ani len neobzrú, môže ako píše Marián skončiť tragicky.

Mimochodom, to, že je auto na hlavnej ceste, neznamená, že sa na križovatke šofér nemá obzrieť. Môže to predísť práve takým situáciám ako popísal Marián. Lebo jeden nikdy nevie, čo sa môže prihodiť. Stačí nepozornosť šoféra na vedľajšej ceste, či šmyk a potom to, že ste boli na hlavnej ceste vám nepomôže. Najlepším riešením by bolo napísať na kompetentné miesta, aby správca cesty križovatku riadne a zrozumiteľne označil. Inak treba len dúfať, že k tragédii nedôjde.

Problém komu dať prednosť nevzniká len na prípojkách mimo miest, ale aj priamo v mestách. Jeden taký príklad nám poslal Roman priamo z hlavného mesta.

Roman: "Chcel by som si ujasniť dopravnú situáciu na Rožňavskej ulici smerom von z mesta za ČS na následnej svetelnej križovatke. Pri ceste von z mesta a odbočovaní doprava na Slovinskú mi svieti vedľa normálneho semafora aj zelená šípka, prízvukujem, že zelená šípka, nie zelené guľaté svetlo, t.z. že by som mal kľudne ísť. Ale súčasne majú zelenú šípku aj autá prichádzajúce do mesta a odbočujúce na tejto križovatke vľavo. Kto má vlastne prednosť ? Ja, kedže oprotiidúcemu autu som sprava, alebo auto oproti ?"

02.jpg

Svetelná signalizácia v podobe šípky dáva autu právo ísť. Neznamená to však, že akonáhle svieti zelená šípka, tak môžete vojsť do križovatky a ísť hlava nehlava. Vodič musí dať prednosť autám, ktoré sa blížia z iných smerov a aj chodcom prípadne cyklistom na priechode.

Táto zelená šípka sa volá "doplnkový signál (rôznych smerov) so zeleným svetlom v tvare zelenej šípky (č. S 10)". Áno, veľmi sa podobá na klasickú zelenú v podobe šípky. Doplnkový signál sa však umiestňuje na bočnej strane klasického semaforu a svieti v čase, keď je na semafore červená alebo žltá.

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke
g) doplnkový signál (rôznych smerov) so zeleným svetlom v tvare zelenej šípky (č. S 10), ktorým je doplnený signál s plným červeným svetlom "Stoj!", svietiaci súčasne s týmto signálom alebo súčasne so signálom s plným žltým svetlom "Pozor!", alebo súčasne so svietiacim signálom s plným červeným svetlom "Stoj!" a signálom s plným žltým svetlom "Pozor!", znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde len v smere, ktorým uvedená šípka alebo šípky ukazujú; pritom vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlám idúcim vo voľnom smere, ako aj prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; na tento účel je povinný zastaviť vozidlo.

Vozidlá idúce z iných smerov teda majú prednosť a aj keď Romanovi svieti zelená šípka, musí dať autám prednosť.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  2. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  4. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  5. Home (ale aj) Office
  6. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  7. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  8. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  9. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu
  10. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium
  1. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  2. Poznanie
  3. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  6. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  7. Pomohli sme tým, ktorí pomáhali
  8. Cenovo dostupná autokamera Mio a pritom sa skvelými funkciami
  9. Nová služba v Prešove – celoročný bezplatný zber elektroodpadu
  10. Prečo sa kanalizácia v našich mestách upcháva, keď prší?
  1. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 32 036
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 27 143
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 21 757
  4. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 12 546
  5. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 12 501
  6. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 11 074
  7. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 10 659
  8. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 701
  9. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 9 669
  10. Zažite liečivú silu minerálnych vôd. Obľubovali ich aj králi 9 627
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prieskum: Ak by sa cirkvi odlúčili od štátu, zo svojho by im prispelo len minimum ľudí

Až 77 percent ľudí by cirkvám nebolo ochotných prispieť.

Koronavírus: Na Slovensku pribudlo 131 nových prípadov, najviac opäť v Bratislave (minúta po minúte)

Slovensko eviduje celkovo 6 677 prípadov nákazy koronavírusom. Pandémia si doteraz vyžiadala 39 obetí.

Testovanie na nový koronavírus.
Autorská strana Michaely Terenzani

Robte už niečo s tými migrantmi

Facebookové skupiny cudzincov žijúcich na Slovensku sú plné príbehov z oddelení cudzineckej polície.

Čakanie pre cudzineckou políciou vo Vajnoroch pri Bratislave.
Primož Roglič s tímovými kolegami, ktorí ho utešujú.

Neprehliadnite tiež

Seat Leon Sportstourer je kombi bez zbytočných kompromisov (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR

Máte auto s AdBlue? Úlohu navyše sa neoplatí zanedbať (otázky a odpovede)

Doplnenie roztoku s močovinou často nevydrží až do servisného intervalu.

Desať áut, na ktoré sa predčasne zabudlo

Za slabé predaje mohla väčšinou vysoká cena.

Hyundai zverejnil ceny novej generácie i20. Čo ponúkne konkurent Fabie?

Základná výbava sa pod 10-tisíc eur nezmestí.

Hyundai i20