SME
Utorok, 25. január, 2022 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Agresívnou jazdou sa do cieľa dostanete tak rýchlo ako pokojnou

Viete, ako rýchlo sa dá prejsť autom z jedného konca Bratislavy na druhý? Zistili sme tiež, že agresívnejšou jazdou sa do cieľa nedostanete skôr. Semafory vás nepustia.

Na bratislavských križovatkách a hlavných ťahoch kedysi zaviedli takzvanú zelenú vlnu. Čiže plynulý prejazd súvislej kolóny vozidiel cez niekoľko križovatiek. Kým platila v obciach šesťdesiatka, dalo sa napríklad v Bratislave plynulo prejsť od Zlatých Pieskov po Rožňavskej, Trnavskej a Šancovej, respektíve po Pražskej, až na diaľnicu smerom do Brna.

Kdeže vlaňajšie snehy sú... Každodenné kolóny vozidiel - od osobných a nákladných áut až po autobusy a trolejbusy - sú smutnou vizitkou dopravného inžinierstva. Samozrejme, v čase dopravnej špičky je zelená vlna ilúziou. No ani mimo nej tu neprejdete plynulo.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ako rýchlo sa dá dostať z jedného konca Bratislavy na druhý?

Vyskúšali sme si to v pracovný deň o deviatej hodine, potom mimo dopravnej špičky po desiatej hodine a v sobotu predpoludním. Najskôr teda štartujeme ráno o deviatej a blížime sa popri Zlatých pieskoch (po Seneckej) na Rožňavskú. Z osemdesiatky uberieme na šesťdesiat (v súlade s dopravným značením) a vzápätí zastavujeme na križovatke, ktorá je na Rožňavskej (pri servise BMW) ako prvá.

Presný čas: 9 hodín 19 minút. Na semafore naskakuje oranžová - zelená - štartujeme. Päťdesiatkou sa blížime k semaforu pri križovatke s Galvaniho. Opäť stojíme.

Nie dlho, vzápätí sa dve súbežné kolóny rozbiehajú, ale pri Turbínovej na Trnávke máme všetci opäť stop. Uvedomujeme si, že je úplne jedno, v ktorom pruhu sme zaradení, rovnaké autá sa stále posúvajú vedľa seba a "myšičkovanie" nemá zmysel.

Skryť Vypnúť reklamu

01.jpg

Niektorí rezignovali na zelenú vlnu

Konečne náznak takzvanej zelenej vlny - teda plynulého prejazdu bez zastavovania cez niekoľko križovatiek za sebou. Na križovatkách s Tomášikovou i Bajkalskou stíhame zelenú, avšak chytáme ju za chvost. Vozidlá za nami už musia opäť zastaviť na červenú. A pri Zimnom štadióne ďalší oneskorenci takisto musia zastaviť na červenú.

Zdá sa, že problém v plynulosti prejazdu vzniká vtedy, ak je niekto menej pohotový pri rozjazde, pomalší v kolóne, alebo sa z akéhokoľvek dôvodu oneskorí, výnimkou nie sú ani zbytočne veľké medzery medzi vozidlami v kolóne. Nám sa však darí plynulo prejsť od Trnávky až po Trnavské Mýto. Tam nás len nakrátko "zdržuje" červená, rovnako aj na Račianskom mýte. Teda opäť dve krátke zastavenia na križovatke.

Skryť Vypnúť reklamu

Po Šancovej už ideme na zelenú vlnu až do Lamača. Cieľ je pri výjazde na diaľnicu do Brna. A čas? 9:35 h. Teda prejazd z jedného konca Bratislavy na druhý (cez mesto) sme v rannej špičke absolvovali rýchlosťou 50 km/h - verte alebo neverte - za 16 minút. I keď so zelenou vlnou by to bolo rýchlejšie.

Cesta späť

Otáčame sa po Lamačskej ceste a mierime naspäť na diaľnicu. Pri čerpacej stanici OMV opätovne stláčame stopky (9:38 h) a rovnakou trasou cez Patrónku a po Brnianskej sa vraciame späť. Dlho sa však netešíme z plynulej jazdy, lebo prví vodiči v kolóne zbadali pri semafore pred Železnou studničkou policajné vozidlo a zbytočne spomaľujú na 40 km/h. Tu je povolená päťdesiatka.

Pri SAV prechádzame ako posledné vozidlo na oranžovú a po Šancovej sa plynulo dostávame na Račianske Mýto. Tam nás zastavuje červená, no o chvíľku prechádzame (cez poriadne diery pri koľajniciach električiek) na Trnavskú a Rožňavskú.

Skryť Vypnúť reklamu

Keďže niektorí vodiči v pravom i ľavom pruhu nechávajú zbytočne veľké medzery, kľučkovaním sme nútení trikrát meniť jazdný pruh. Uvedomujeme si, že tí vľavo môžu rovnakým tempom pokojne jazdiť aj vpravo - ale to je uhol pohľadu. Fiktívnu cieľovú čiaru pri Zlatých Pieskoch pretíname o 9,52 h. Trinásť kilometrov sme zvládli za 14 minút.

Agresívnou jazdou nebudete rýchlejší

No dobre - hovoríme si v duchu - skúsime agresívny štýl jazdy. O desiatej hodine už predpokladáme na rovnakej trase menšiu intenzitu premávky, čo sa aj potvrdzuje. No netrvá dlho a vodič malej dodávky nám dvíha adrenalín, keď nečakane predbieha tesne pred naším vozidlom - ešteže sa ospravedlnil zablikaním štyrmi smerovkami.

Upokojujeme sa na červenej v križovatke s Galvaniho. Pokračujeme v strede kolóny, odkázaní na rýchlosť prvého vozidla. Všímame si, že väčšina áut jazdí v ľavom pruhu, kde ich je kolo desať a tak využívame pravý pruh, kde sú tri vozidlá. Na Trnávke i na križovatke s Bajkalskou a na Račianskom Mýte však stojíme na červenú. Zabúdame na zelenú vlnu. V cieli sme rovnako ako v prvom kole - za 16 minút. Teda určite sa neoplatí jazdiť "na doraz". Skôr sa do cieľa nedostanete, iba riskujete mastnú pokutu.

Skryť Vypnúť reklamu

02.jpg

Cez tunel je to najrýchlejšie

Štvrtú jazdu medzi Lamačom a Zlatými Pieskami ideme cez tunel Sitina. Odchádzame z čerpacej stanice OMV o 10,18 h.

Čoskoro sme na diaľnici v meste a môžeme ísť deväťdesiatkou. Našťastie, na trase nie je žiadna nehoda, takže plynulo a v súlade s rýchlostnými limitmi (s aktivovaným tempomatom) sa dostávame k Zlatým Pieskom za 10 minút (čas 10,28).

Zmerali sme si aj priemernú spotrebu na tomto úseku - s dieselovým motorom 5,6 l/100 km. Dá sa teda konštatovať: úsporne a rýchlo. Pravda, mimo dopravnú špičku a keď na trase nie je nejaká havária.

Bratislava vs Viedeň

Nazdávame sa, že tzv. zelená vlna je na tomto vyťaženom bratislavskom úseku postavená na rýchlosť 60 km/h, teda na starý limit.

V priebehu testovania zelenej vlny sme narážali ešte na jeden problém, ktorý spôsobujú samotní vodiči. Naskočí oranžová, po nej zelená a prvé auto stojí. Jeho vodičovi trvá dve sekundy, kým sa zorientuje. Ďalší čaká, kým sa pohne auto pred ním a až potom zaradí rýchlosť. Ak to z desiatich urobia traja, vzniknú medzi vozidlami zbytočné medzery a prejde ich na zelenú menej. Za nimi sa potom nahromadia ďalšie - a už máme kolónu. V nej, logicky, posledné vozidlá nestihnú prejsť ďalšou križovatkou na zelenú.

Skryť Vypnúť reklamu

Iným neduhom je myšičkovanie, teda prebiehanie z pruhu do pruhu. Namiesto plynulej jazdy potom nasleduje sústavné brzdenie a zrýchľovanie, čo takisto nepridá na plynulosti premávky.

Vo Viedni je to inak. Autá sa súčasne rozbiehajú, každý pokračuje vo svojom pruhu a keď sa niekto potrebuje preradiť, stačí, ak zapne včas smerovky a najbližší vodič mu bez otáľania umožní (jednoduchým ubratím plynu) preradenie. Naozaj stačí iba ubrať plyn.

U nás? Niektorí "džentlmeni" s červenými očami ešte pridajú, ba priam sa prilepia na auto pred nimi, len aby do medzery nikto nevošiel.

Zamyslite sa nad tým, prečo sú u nás zbytočné kolóny aj tam, kde by nemuseli byť. Trošku reflexie nikomu neublíži a druhým pomôže.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní
  2. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti?
  3. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  4. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  5. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  6. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  7. Mecom ide na zelenú
  8. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  9. Marrákeš je červená perla Maroka
  10. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  1. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  2. Vedeli ste, že šport a podnikanie majú veľa spoločného?
  3. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní
  4. Developer Mint Investments získal prvenstvo v CIJ Awards 2021
  5. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  6. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  7. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  8. Viac ihrísk aj bylinkových záhrad vo vašom okolí.
  9. Plánujete kúpu nehnuteľnosti ? Správajte sa ako investor
  10. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  1. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 7 335
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 4 425
  3. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 4 085
  4. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 3 832
  5. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 3 594
  6. Predplatné SME.sk len za 29 eur 3 519
  7. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 2 544
  8. Marrákeš je červená perla Maroka 2 324
  9. Mecom ide na zelenú 2 244
  10. Poisťovne pod značkou Union prichádzajú na prvú pobočku pošty 1 134
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vojenský stan pred nemocnicou v Kežmarku, ktorý slúži na triáž pacientov a zdravotníckeho personálu.

Triáž znamená rozdeľovať pacientov podľa akútnosti ochorenia.


13 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Prečo sa debata o obrannej dohode tak zvrhla?


a 2 ďalší 10 h

Neprehliadnite tiež

Škoda 110 R

Na ich siluetu nadviaže nová verzia elektrického Enyaqu.


24. jan
Citroën C3 Aircross a Hyundai Bayon

Zaujímavému štvorvalcu Hyundaiu mimo mesta dochádza dych.


22. jan
Kia Sephia

Sephia na Slovensku úspech nemala.


21. jan
Skica konceptu Fiat Centoventi ako nástupcu Pandy.

Talianska značka sa prebudí z agónie.


19. jan

Blogy SME

  1. Marek Gabonay: Propaganda v malom. Všetko preto, aby stavebný zákon ostal po starom.
  2. Michal Šustek: Riešenia udržateľnosti dôchodkového systému (zníženie zodpovednosti štátu 7-9/9) - 5. časť
  3. Štefan Vrátny: Pokus o pochopenie amerického videnia Európy
  4. Stanislav Thomka: Prenosy z rokovania mestského zastupiteľstva v Martine stopol primátor.
  5. Anna Milanová: Z dekoratívnej tvorby...
  6. Matúš Lazúr: Pandémia sa nám zrejme chýli ku koncu. Jej dôsledky však len začnú.
  7. Zuza Kumanova: Štatistický úrad SR zverejnil výsledky postojových otázok zo Sčítanie obyvateľov, domov a bytov 2021
  8. Miriam Studeničová: Ako ďalej? Pokrok nebude umožnený nehodným!
  1. Pavel Macko: Vodka a cigary? 13 129
  2. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 6 031
  3. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 5 588
  4. Martin Ondráš: Keď sa podvod a klamstvo tvári ako etalón morálky 4 657
  5. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 4 527
  6. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: V roku 2022 pôjdu do dôchodku tisícky ľudí. Ste pripravené a pripravení? 4 371
  7. Tomáš Harustiak: Je na Slovensku 56% katolíkov ? Ale kdeže ! 3 692
  8. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 3 208
  1. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  2. Jiří Ščobák: Proč má akvarista začátečník dlouho čekat, než vloží do akvária ryby? (v rostlinných akváriích se substrátem)
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  5. Jiří Ščobák: Připravované důchodové reformy na Slovensku: V 3. pilíři se neudělá mnoho, 2. vypadá optimističtěji
  6. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  7. Jiří Ščobák: Jsou poplatky v slovenských bankách vysoké? Dá se jim vyhnout? Které jsou skryté?
  8. Jiří Ščobák: Novak Djoković pravděpodobně pozitivní test neměl. Oslava poštovní známky a akce s dětmi to dokazují
Skryť Zatvoriť reklamu