ŠTÚROVO, BELÁ. Zo zreštaurovaného sídla zámku Belá vychádzame na hlavnú cestu a už po pár metroch jazdy by sme so zaviazanými očami spoznali, že sedíme v Honde. Špecifikom tejto značky bol v minulosti dobrý kontakt vodiča s cestou. Honda sa ľahko šoférovala cestou na nákup a tiež športovo v ostrých zákrutách. Akurát novinka od nízkych otáčok zrýchľuje oveľa lepšie než benzínové motory Honda v minulosti.
Honda CR-Z splnila cieľ a rozvírila hladinu okolo značky. Niektorí ju síce vnímajú kontroverzne, avšak spojenie použitej hybridnej techniky a športovej karosérie trochu kontroverzné je. Závisí od očakávania.
Automat hybridu prekážal
Prvá jazda s CR-Z nám potvrdila, že automatická prevodovka s plynulou zmenou prevodu použitá v modeloch Insight a Civic hybrid poriadne ubližuje dynamike auta. Honda CR-Z so šesťstupňovou prevodovkou reaguje na plynový pedál okamžite a nárast otáčok sa konečne prejavuje aj na zrýchlení.
|
Typickou a spoločnou črtou minulého modelu CR-X, ale tiež novinky CR-Z je vysoký zadok a klinovitý profil karosérie. Pri cúvaní sa spoľahnite na spätné zrkadlá. |
Tento hybrid sa nepohýna iba s elektromotorom a ani nejazdí v čisto elektrickom režime. Na to by potreboval asi viac než iba 38 kilogramov techniky navyše. Elektromotor s výkonom 10 kW iba pomáha benzínovému štvorvalcu 1,5i keď treba. V podstate navonok sa motor javí ako benziňák takéhoto objemu s turbom. Tomu zodpovedá celý výkon sústavy 91 kW (124 k).
Nemá turbodieru
Asistenciu elektromotora cítiť v meste a pri predbiehaní. Potom sa zobúdza klasická Honda. Možno by nezaškodilo aby štvorvalec viac miloval otáčky a prispel výraznejšie k odkazu modelu CR-X. Všetko ostatné je fantastické. Poloha sedadiel, volantu a radiacej páky vytvára úžasnú kombináciu.
|
Interiér urobil dojem. Posádka si má kde odložiť osobné veci ako v bežnom praktickom aute, pritom sedí v malom športiaku. |
Znižujeme spotrebu?
Sľubovaná priemerná spotreba päť litrov na sto kilometrov by dokázala očariť a konkurovať malým benzínovým turbomotorm. Ak by za 124 koní bolo reálnych šesť litrov nebude to zlé. Stojí však za zmienku úvaha, kde sme sa v automobilovom priemysle dopracovali.
|
Prepnutie režimu jazdy na Sport, Normal alebo Econ vidieť na farbe prístrojového panelu. V športovom režime sú prístroje červené, v normálnom modré a ekonomickom, logicky, zelené. |
Vypínanie má zmysel
Slabšie povahy zo štartovania auta tlačidlom, ale aj kľúčom možno trafí šľak, pretože v naozaj rozsiahlej výbave a vysokom štandarde elektroniky CR-Z sa nenašiel priestor na bezkľúčové štartovanie. Potreba otočiť najskôr kľúčom a potom stlačiť štart pripomína starý autobus RTO. Automatický systém Štart-Stop však funguje efektívne, pretože motor po zhasnutí na križovatke štartuje elektromotor a nie malý štartér.
Automobilka sa nepoučila. Podobne ako v modeloch Civic aj tu treba najskôr otočiť kľúčom v spínacej skrinke a až potom naštartovať tlačidlom. Aspoň, že nie je na druhej strane ako spínacia skrinka ako v Civicu. Je to nezvládnutý detail. |
Polarizuje fanúšikov
Súhlasíme s názorom, že Honda CR-Z je drahá. Áno, milovník adrenalínu si za tú cenu kúpi podstatne výkonnejšie Clio RS alebo kompaktný van pre sedemčlennú rodinu alebo Hondu CR-Z, ktorá v podstate nemôže byť lacnejšia. Stačí si pozrieť výbavu a rôzne technické finesy. Komu sa auto zapáči, nebude ľutovať ani jedno eur, kto po ňom netúži, príde mu drahé. V každom prípade túžbu vyvoláva a jazdí úsporne.
|
Batožinový priestor má v základnom usporiadaní štyroch funkčných sedadiel iba 225 litrov. Pri veľmi pravdepodobnom dvojmiestnom využití a sklopení sedadiel objem narastie na vyše 400 litrov. |
Honda CRZ - prvé dojmy
- vydarený dizajn |
- výborný posed za volantom |
- praktické miesto vzadu |
- kufor užitočný iba po sklopení sedadiel |
- elektromotor nahrádza turbo |
- vzadu príliš mäkké pruženie |
- hybrid s manuálnou prevodovkou je účinnejší |
- štartovanie tlačidlom je kvôli obyčajnému kľúču zbytočné |
- za techniku a štýl treba zaplatiť |
Technické parametre
Motor | 1,5 IMA |
Zdvihový objem (cm3) | 1497 |
Výkon (kw/k) | 84/114 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 6100 |
Krútiaci moment (Nm) | 145 |
Pri otáčkach (ot./min) | 4800 |
Emisie CO2 (g/km) | 117 |
Prevádzkové hodnoty | - |
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 9,9/10,0* |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 200 |
Spotreba mesto(l/100 km) | 6,1 |
Spotreba mimo mesto (l/100 km) | 4,4 |
Kombinovaná spotreba | 5,0 |
Hybridný pohon | El. motor IMA |
Max. výkon (kW/k) | 10/14 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 1500 |
Max. krút. moment (Nm) | 78 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 1000 |
Rozmery | - |
Rázvor náprav (mm) | 2435 |
Dĺžka (mm) | 4080 |
Šírka (mm) | 1740 |
Výška (mm) | 1395 |
Pohotovostná hmot (kg) | 1245 |
Svetlosť podvozka (mm) | 135 |
Objem palivovej nádrže (l) | 40 |
Objem batož. priestoru (l) | 225 |
Cena modelu od | 21 700 |
* vyššia hodnota platí pre modelové označenie GT a GT Top,
o sekundu kratšie zrýchľuje model S a Sport
Honda CR-X – história
Trojdverový športový automobil z osemdesiatych a deväťdesiatych rokov sa stal legendou. Honda CR-X mala vo svojej ére nadčasový dizajn, nadštandardné jazdné vlastnosti, úsporné a výkonné motory.
Obľúbený benzínový motor 1,5 HF spotreboval podľa vtedajšej americkej normy 5,7 litra na sto kilometrov v meste a 4,7 litra benzínu mimo mesta. Bez drahých hybridných technológii a v aute dostupnom pre každého.
Hondu CR-X však preslávili výkonné verzie s pokrokovými motormi vybavenými variabilným časovaním ventilov VTEC. Výkon silných verzií dosahoval v závislosti od trhu a modelového roku 101 kW (137k) až 120 kW.
|
Takto vyzeral prvý model Honda CR-X v roku 1983. Neskôr sa karoséria zaoblila a zadná časť bola ešte vyššia. |
Honda CR-X je dodnes vyhľadávaným športovým autom s patrične vysokou cenou. Vďaka nízkej hmotnosti, nízkemu ťažisku a vysokému výkonu ju nezriedka vidieť na pretekoch automobilového slalomu, prípadne na šprintoch. Vo svete existujú verzie, ktoré dosahujú výkon cez 220 kW(300 koní).
Posledné vyrobené série poslednej generácie CR-X dopredávali na niektorých trhoch ešte v roku 1992. Prvý model prišiel na trh v roku 1983.