SME
Pondelok, 6. december, 2021 | Meniny má MikulášKrížovkyKrížovky

Honda CR-Z chce byť športový hybrid

Trojdverový športiak možno nesplnil očakávania milovníkov výkonu a športovej tváre značky Honda. Z pohľadu vyslovene športových parametrov síce pôsobí ako dvakrát vylúhovaný čaj, ale v požiadavkách dneška triafa do čierneho. Toto auto sa podarilo.

Honda zvládla návrat do minulosti. Dizajn je výsostne moderný, pritom čerpá inšpiráciu z dvadsaťpäť rokov starého auta.Honda zvládla návrat do minulosti. Dizajn je výsostne moderný, pritom čerpá inšpiráciu z dvadsaťpäť rokov starého auta. (Zdroj: HONDA)

ŠTÚROVO, BELÁ. Zo zreštaurovaného sídla zámku Belá vychádzame na hlavnú cestu a už po pár metroch jazdy by sme so zaviazanými očami spoznali, že sedíme v Honde. Špecifikom tejto značky bol v minulosti dobrý kontakt vodiča s cestou. Honda sa ľahko šoférovala cestou na nákup a tiež športovo v ostrých zákrutách. Akurát novinka od nízkych otáčok zrýchľuje oveľa lepšie než benzínové motory Honda v minulosti.

Honda CR-Z splnila cieľ a rozvírila hladinu okolo značky. Niektorí ju síce vnímajú kontroverzne, avšak spojenie použitej hybridnej techniky a športovej karosérie trochu kontroverzné je. Závisí od očakávania.

Automat hybridu prekážal

Prvá jazda s CR-Z nám potvrdila, že automatická prevodovka s plynulou zmenou prevodu použitá v modeloch Insight a Civic hybrid poriadne ubližuje dynamike auta. Honda CR-Z so šesťstupňovou prevodovkou reaguje na plynový pedál okamžite a nárast otáčok sa konečne prejavuje aj na zrýchlení.

HONDA_ZADOK.JPG

Typickou a spoločnou črtou minulého modelu CR-X, ale tiež novinky CR-Z je vysoký zadok a klinovitý profil karosérie. Pri cúvaní sa spoľahnite na spätné zrkadlá.

Tento hybrid sa nepohýna iba s elektromotorom a ani nejazdí v čisto elektrickom režime. Na to by potreboval asi viac než iba 38 kilogramov techniky navyše. Elektromotor s výkonom 10 kW iba pomáha benzínovému štvorvalcu 1,5i keď treba. V podstate navonok sa motor javí ako benziňák takéhoto objemu s turbom. Tomu zodpovedá celý výkon sústavy 91 kW (124 k).

Nemá turbodieru

Asistenciu elektromotora cítiť v meste a pri predbiehaní. Potom sa zobúdza klasická Honda. Možno by nezaškodilo aby štvorvalec viac miloval otáčky a prispel výraznejšie k odkazu modelu CR-X. Všetko ostatné je fantastické. Poloha sedadiel, volantu a radiacej páky vytvára úžasnú kombináciu.

HONDA_INTERIER.JPG

Interiér urobil dojem. Posádka si má kde odložiť osobné veci ako v bežnom praktickom aute, pritom sedí v malom športiaku.

Interiéru a prístrojového panelu sa môže vodič najskôr zľaknúť. Ale ak neujde a vytrvá za volantom, príde si na svoje. Veľký význam má aj divadielko s farebným tónom podsvietenia prístrojového panelu v závislosti od štýlu jazdy. Vypestované kvetinky na displeji sú dôkazom toho, že pri akejkoľvek modernej technológii je hlavnou premennou priemernej spotreby vodič.

Znižujeme spotrebu?

Sľubovaná priemerná spotreba päť litrov na sto kilometrov by dokázala očariť a konkurovať malým benzínovým turbomotorm. Ak by za 124 koní bolo reálnych šesť litrov nebude to zlé. Stojí však za zmienku úvaha, kde sme sa v automobilovom priemysle dopracovali.

HONDA_PRISTROJE.JPG

Prepnutie režimu jazdy na Sport, Normal alebo Econ vidieť na farbe prístrojového panelu. V športovom režime sú prístroje červené, v normálnom modré a ekonomickom, logicky, zelené.

Aby auto vezúce potrebnú bezpečnosť a komfort dosiahlo päťlitrovú spotrebu benzínu, musí mať drahú techniku, batérie a elektromotor. Honda CR-X pred štvrťstoročím dosahovala za ľudovú cenu a s obyčajným motorom 1,5i spotrebu 4,7 litra mimo mesta.

Vypínanie má zmysel

Slabšie povahy zo štartovania auta tlačidlom, ale aj kľúčom možno trafí šľak, pretože v naozaj rozsiahlej výbave a vysokom štandarde elektroniky CR-Z sa nenašiel priestor na bezkľúčové štartovanie. Potreba otočiť najskôr kľúčom a potom stlačiť štart pripomína starý autobus RTO. Automatický systém Štart-Stop však funguje efektívne, pretože motor po zhasnutí na križovatke štartuje elektromotor a nie malý štartér.

HONDA_START.JPG Automobilka sa nepoučila. Podobne ako v modeloch Civic aj tu treba najskôr otočiť kľúčom v spínacej skrinke a až potom naštartovať tlačidlom. Aspoň, že nie je na druhej strane ako spínacia skrinka ako v Civicu. Je to nezvládnutý detail.
Klasické štartéry v autách so Štart-Stop systémom roztočia motor na otáčky podstatne nižšie ako voľnobeh a preto na jeho rozbeh treba veľa paliva, možno viac ako sa ušetrilo státím. Elektromotor Hondy roztočí motor na štandardné otáčky a na jeho rozbeh treba minimum paliva, ako keby šiel štandardne.

Polarizuje fanúšikov

Súhlasíme s názorom, že Honda CR-Z je drahá. Áno, milovník adrenalínu si za tú cenu kúpi podstatne výkonnejšie Clio RS alebo kompaktný van pre sedemčlennú rodinu alebo Hondu CR-Z, ktorá v podstate nemôže byť lacnejšia. Stačí si pozrieť výbavu a rôzne technické finesy. Komu sa auto zapáči, nebude ľutovať ani jedno eur, kto po ňom netúži, príde mu drahé. V každom prípade túžbu vyvoláva a jazdí úsporne.

HONDA_KUFOR.JPG

Batožinový priestor má v základnom usporiadaní štyroch funkčných sedadiel iba 225 litrov. Pri veľmi pravdepodobnom dvojmiestnom využití a sklopení sedadiel objem narastie na vyše 400 litrov.

Nech to znie akokoľvek nadnesene, pekných pár rokov sme čakali na auto od Hondy, ktoré by malo „dušu“ a chytilo za srdce. Teraz sme na takom pár kilometrov odjazdili a ešte krajšie je to, že potešenie z jazdy nemusia spôsobovať iba kone pod kapotou. Tie ostali na vedľajšej koľaji, hoci športová verzia Type R by bola s CR-Z úžasná.
Honda CRZ - prvé dojmy

- vydarený dizajn
- výborný posed za volantom
- praktické miesto vzadu
- kufor užitočný iba po sklopení sedadiel
- elektromotor nahrádza turbo
- vzadu príliš mäkké pruženie
- hybrid s manuálnou prevodovkou je účinnejší
- štartovanie tlačidlom je kvôli obyčajnému kľúču zbytočné
- za techniku a štýl treba zaplatiť

Technické parametre

Motor 1,5 IMA
Zdvihový objem (cm3) 1497
Výkon (kw/k) 84/114
Pri otáčkach (ot./min.) 6100
Krútiaci moment (Nm) 145
Pri otáčkach (ot./min) 4800
Emisie CO2 (g/km) 117
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 9,9/10,0*
Maximálna rýchlosť (km/h) 200
Spotreba mesto(l/100 km) 6,1
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 4,4
Kombinovaná spotreba 5,0
Hybridný pohon El. motor IMA
Max. výkon (kW/k) 10/14
Pri otáčkach (ot./min.) 1500
Max. krút. moment (Nm) 78
Pri otáčkach (ot./min.) 1000
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2435
Dĺžka (mm) 4080
Šírka (mm) 1740
Výška (mm) 1395
Pohotovostná hmot (kg) 1245
Svetlosť podvozka (mm) 135
Objem palivovej nádrže (l) 40
Objem batož. priestoru (l) 225
Cena modelu od 21 700

* vyššia hodnota platí pre modelové označenie GT a GT Top,
o sekundu kratšie zrýchľuje model S a Sport

Honda CR-X – história

Trojdverový športový automobil z osemdesiatych a deväťdesiatych rokov sa stal legendou. Honda CR-X mala vo svojej ére nadčasový dizajn, nadštandardné jazdné vlastnosti, úsporné a výkonné motory.

Obľúbený benzínový motor 1,5 HF spotreboval podľa vtedajšej americkej normy 5,7 litra na sto kilometrov v meste a 4,7 litra benzínu mimo mesta. Bez drahých hybridných technológii a v aute dostupnom pre každého.

Hondu CR-X však preslávili výkonné verzie s pokrokovými motormi vybavenými variabilným časovaním ventilov VTEC. Výkon silných verzií dosahoval v závislosti od trhu a modelového roku 101 kW (137k) až 120 kW.

HONDA_HISTORIA.JPG

Takto vyzeral prvý model Honda CR-X v roku 1983. Neskôr sa karoséria zaoblila a zadná časť bola ešte vyššia.

Honda CR-X je dodnes vyhľadávaným športovým autom s patrične vysokou cenou. Vďaka nízkej hmotnosti, nízkemu ťažisku a vysokému výkonu ju nezriedka vidieť na pretekoch automobilového slalomu, prípadne na šprintoch. Vo svete existujú verzie, ktoré dosahujú výkon cez 220 kW(300 koní).

Posledné vyrobené série poslednej generácie CR-X dopredávali na niektorých trhoch ešte v roku 1992. Prvý model prišiel na trh v roku 1983.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  2. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  3. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  4. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  5. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  6. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  7. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  8. Vieme, ako si môžete dopriať a nezaťažiť pritom rodinný rozpočet
  9. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  10. Najdôveryhodnejší na Slovensku! Päťnásobný úspech pre Tesco
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Nadácia Orange podporí digitálne zručnosti učiteľov a žiakov
  3. Changes to the System of Remedies, Procurement Law Amendment
  4. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  5. Compliance – who should be responsible?
  6. Employee's age as a new ground for notice of termination
  7. Ako podnikať na internete. V Košiciach sa to naučíte zadarmo
  8. Buďte o krok napred voči konkurencií so štúdiom MBA
  9. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  10. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 130
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 10 751
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 895
  4. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 894
  5. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 5 318
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 286
  7. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 3 407
  8. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 173
  9. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 050
  10. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 030
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Časť galérie predsedov vlád na Úrade vlády.

Slovensku hrozí, že sa prepadne samo do seba. Vlastne ako teraz.


5. dec
Minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský počas tlačovej konferencie k aktuálnym opatreniam v boji s koronavírusom.

PCR testy odhalili viac ako 730-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 14 900 obetí. Lockdown opäť obmedzil život na Slovensku, platí zákaz vychádzania.


a 5 ďalší 18 h

Neprehliadnite tiež

Mazda 2 Hybrid

Spolupráce pri znižovaní emisií budú čoraz častejšie.


5 h
Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu alebo za volantom.


a 1 ďalší 3. dec
Toyota Corolla Cross

Prvé autá prídu majiteľom budúci rok na jeseň.


3. dec

Blogy SME

  1. Ján Rudolf: Zastavme korupciu, ale aj krvavé oči!
  2. Jana Hanuliaková: Ku komu sa prihovárate pán Mazurek?
  3. Ján Šeďo: Preventívna prehliadka u lekára skončila kolonoskopiou - moje skúsenosti.
  4. Soňa Bulbeck: O umení prepojiť staré a nové...
  5. Martin Zachar: Dočkáme sa debutu slovenského brankára v NHL po viac než 14 rokoch?
  6. Barbora Kujundžić: Waldorfská pedagogika a naše nákupné zvyklosti
  7. Andrej Hossa: Fenomén s názvom repasovanie: Prečo si kúpiť repasované produkty?
  8. Toto je rovnosť: Inštruktori sebaobrany: O násilí sa v minulosti nehovorilo. Teraz je to na nás.
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 17 213
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 383
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 924
  4. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 857
  5. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 774
  6. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 405
  7. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 740
  8. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 734
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu