ŠTÚROVO, BELÁ. Zo zreštaurovaného sídla zámku Belá vychádzame na hlavnú cestu a už po pár metroch jazdy by sme so zaviazanými očami spoznali, že sedíme v Honde. Špecifikom tejto značky bol v minulosti dobrý kontakt vodiča s cestou. Honda sa ľahko šoférovala cestou na nákup a tiež športovo v ostrých zákrutách. Akurát novinka od nízkych otáčok zrýchľuje oveľa lepšie než benzínové motory Honda v minulosti.
Honda CR-Z splnila cieľ a rozvírila hladinu okolo značky. Niektorí ju síce vnímajú kontroverzne, avšak spojenie použitej hybridnej techniky a športovej karosérie trochu kontroverzné je. Závisí od očakávania.
Automat hybridu prekážal Prvá jazda s CR-Z nám potvrdila, že automatická prevodovka s plynulou zmenou prevodu použitá v modeloch Insight a Civic hybrid poriadne ubližuje dynamike auta. Honda CR-Z so šesťstupňovou prevodovkou reaguje na plynový pedál okamžite a nárast otáčok sa konečne prejavuje aj na zrýchlení.
Typickou a spoločnou črtou minulého modelu CR-X, ale tiež novinky CR-Z je vysoký zadok a klinovitý profil karosérie. Pri cúvaní sa spoľahnite na spätné zrkadlá.
Tento hybrid sa nepohýna iba s elektromotorom a ani nejazdí v čisto elektrickom režime. Na to by potreboval asi viac než iba 38 kilogramov techniky navyše. Elektromotor s výkonom 10 kW iba pomáha benzínovému štvorvalcu 1,5i keď treba. V podstate navonok sa motor javí ako benziňák takéhoto objemu s turbom. Tomu zodpovedá celý výkon sústavy 91 kW (124 k).
Nemá turbodieru Asistenciu elektromotora cítiť v meste a pri predbiehaní. Potom sa zobúdza klasická Honda. Možno by nezaškodilo aby štvorvalec viac miloval otáčky a prispel výraznejšie k odkazu modelu CR-X. Všetko ostatné je fantastické. Poloha sedadiel, volantu a radiacej páky vytvára úžasnú kombináciu.
Interiér urobil dojem. Posádka si má kde odložiť osobné veci ako v bežnom praktickom aute, pritom sedí v malom športiaku.
Interiéru a prístrojového panelu sa môže vodič najskôr zľaknúť. Ale ak neujde a vytrvá za volantom, príde si na svoje. Veľký význam má aj divadielko s farebným tónom podsvietenia prístrojového panelu v závislosti od štýlu jazdy. Vypestované kvetinky na displeji sú dôkazom toho, že pri akejkoľvek modernej technológii je hlavnou premennou priemernej spotreby vodič. Znižujeme spotrebu? Sľubovaná priemerná spotreba päť litrov na sto kilometrov by dokázala očariť a konkurovať malým benzínovým turbomotorm. Ak by za 124 koní bolo reálnych šesť litrov nebude to zlé. Stojí však za zmienku úvaha, kde sme sa v automobilovom priemysle dopracovali.
Prepnutie režimu jazdy na Sport, Normal alebo Econ vidieť na farbe prístrojového panelu. V športovom režime sú prístroje červené, v normálnom modré a ekonomickom, logicky, zelené.
Aby auto vezúce potrebnú bezpečnosť a komfort dosiahlo päťlitrovú spotrebu benzínu, musí mať drahú techniku, batérie a elektromotor. Honda CR-X pred štvrťstoročím dosahovala za ľudovú cenu a s obyčajným motorom 1,5i spotrebu 4,7 litra mimo mesta. Vypínanie má zmysel Slabšie povahy zo štartovania auta tlačidlom, ale aj kľúčom možno trafí šľak, pretože v naozaj rozsiahlej výbave a vysokom štandarde elektroniky CR-Z sa nenašiel priestor na bezkľúčové štartovanie. Potreba otočiť najskôr kľúčom a potom stlačiť štart pripomína starý autobus RTO. Automatický systém Štart-Stop však funguje efektívne, pretože motor po zhasnutí na križovatke štartuje elektromotor a nie malý štartér.
Automobilka sa nepoučila. Podobne ako v modeloch Civic aj tu treba najskôr otočiť kľúčom v spínacej skrinke a až potom naštartovať tlačidlom. Aspoň, že nie je na druhej strane ako spínacia skrinka ako v Civicu. Je to nezvládnutý detail.
Klasické štartéry v autách so Štart-Stop systémom roztočia motor na otáčky podstatne nižšie ako voľnobeh a preto na jeho rozbeh treba veľa paliva, možno viac ako sa ušetrilo státím. Elektromotor Hondy roztočí motor na štandardné otáčky a na jeho rozbeh treba minimum paliva, ako keby šiel štandardne.
Polarizuje fanúšikov Súhlasíme s názorom, že Honda CR-Z je drahá. Áno, milovník adrenalínu si za tú cenu kúpi podstatne výkonnejšie Clio RS alebo kompaktný van pre sedemčlennú rodinu alebo Hondu CR-Z, ktorá v podstate nemôže byť lacnejšia. Stačí si pozrieť výbavu a rôzne technické finesy. Komu sa auto zapáči, nebude ľutovať ani jedno eur, kto po ňom netúži, príde mu drahé. V každom prípade túžbu vyvoláva a jazdí úsporne.
Batožinový priestor má v základnom usporiadaní štyroch funkčných sedadiel iba 225 litrov. Pri veľmi pravdepodobnom dvojmiestnom využití a sklopení sedadiel objem narastie na vyše 400 litrov.
Nech to znie akokoľvek nadnesene, pekných pár rokov sme čakali na auto od Hondy, ktoré by malo „dušu“ a chytilo za srdce. Teraz sme na takom pár kilometrov odjazdili a ešte krajšie je to, že potešenie z jazdy nemusia spôsobovať iba kone pod kapotou. Tie ostali na vedľajšej koľaji, hoci športová verzia Type R by bola s CR-Z úžasná.
Honda CRZ - prvé dojmy
- vydarený dizajn
- výborný posed za volantom
- praktické miesto vzadu
- kufor užitočný iba po sklopení sedadiel
- elektromotor nahrádza turbo
- vzadu príliš mäkké pruženie
- hybrid s manuálnou prevodovkou je účinnejší
- štartovanie tlačidlom je kvôli obyčajnému kľúču zbytočné
- za techniku a štýl treba zaplatiť
Technické parametre Motor 1,5 IMA
Zdvihový objem (cm3) 1497
Výkon (kw/k) 84/114
Pri otáčkach (ot./min.) 6100
Krútiaci moment (Nm) 145
Pri otáčkach (ot./min) 4800
Emisie CO2 (g/km) 117
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 9,9/10,0*
Maximálna rýchlosť (km/h) 200
Spotreba mesto(l/100 km) 6,1
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 4,4
Kombinovaná spotreba 5,0
Hybridný pohon El. motor IMA
Max. výkon (kW/k) 10/14
Pri otáčkach (ot./min.) 1500
Max. krút. moment (Nm) 78
Pri otáčkach (ot./min.) 1000
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2435
Dĺžka (mm) 4080
Šírka (mm) 1740
Výška (mm) 1395
Pohotovostná hmot (kg) 1245
Svetlosť podvozka (mm) 135
Objem palivovej nádrže (l) 40
Objem batož. priestoru (l) 225
Cena modelu od 21 700
* vyššia hodnota platí pre modelové označenie GT a GT Top,
o sekundu kratšie zrýchľuje model S a Sport
Honda CR-X – história Trojdverový športový automobil z osemdesiatych a deväťdesiatych rokov sa stal legendou. Honda CR-X mala vo svojej ére nadčasový dizajn, nadštandardné jazdné vlastnosti, úsporné a výkonné motory.
Obľúbený benzínový motor 1,5 HF spotreboval podľa vtedajšej americkej normy 5,7 litra na sto kilometrov v meste a 4,7 litra benzínu mimo mesta. Bez drahých hybridných technológii a v aute dostupnom pre každého.
Hondu CR-X však preslávili výkonné verzie s pokrokovými motormi vybavenými variabilným časovaním ventilov VTEC. Výkon silných verzií dosahoval v závislosti od trhu a modelového roku 101 kW (137k) až 120 kW.
Takto vyzeral prvý model Honda CR-X v roku 1983. Neskôr sa karoséria zaoblila a zadná časť bola ešte vyššia.
Honda CR-X je dodnes vyhľadávaným športovým autom s patrične vysokou cenou. Vďaka nízkej hmotnosti, nízkemu ťažisku a vysokému výkonu ju nezriedka vidieť na pretekoch automobilového slalomu, prípadne na šprintoch. Vo svete existujú verzie, ktoré dosahujú výkon cez 220 kW(300 koní).
Posledné vyrobené série poslednej generácie CR-X dopredávali na niektorých trhoch ešte v roku 1992. Prvý model prišiel na trh v roku 1983.