SME

Z diaľnice zmiznú pomalé autá

Zmeny na diaľnici z Bratislavy do Trnavy sú naplánované až do roku 2015. Pre pomalé vozidlá plánuje Národná diaľničná spoločnosť postaviť paralelné cesty, zeleň, ktorá oddeľovala jazdné smery, zmizne úplne.

Diaľnicu do Trnavy nedávno provizórne rozšírili na šesťprúdovú.Diaľnicu do Trnavy nedávno provizórne rozšírili na šesťprúdovú. (Zdroj: ARCHÍV SME – PAVOL FUNTÁL)

TRNAVA. Po čiastočnom rozšírení diaľnice medzi Bratislavou a Trnavou na šesť pruhov plánuje Národná diaľničná spoločnosť ďalšie zmeny. Začať by s nimi chcela v auguste na budúci rok a naplánované sú až do júna 2015.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Okrem plnohodnotných šiestich a odstavného pruhu sú naplánované aj súbežné cesty popri diaľnici (tzv. kolektory) a prestavby križovatiek. Ministerstvo životného prostredia už zámer odobrilo, nasledovať by mali ďalšie konania, výkup pozemkov aj rúbanie zelene.

Úplne by mal zmiznúť zelený pás, ktoý oddeľuje jazdné smery. „Údržba a existencia zelene je v súčasnosti riziková pre pracovníkov údržby aj pre účastníkov dopravy na diaľnici,“ píše sa v zámere.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšiu zeleň budú musieť odstrániť pri výstavbe kolektorov, výrub kríkov a stromov však môžu podľa vyjadrenia ministerstva robiť len v čase, keď nehniezdia vtáky, teda od 1. augusta do 31. marca. Všetku vyrúbanú zeleň budú musieť spoločensky ohodnotiť a vysadiť náhradnú.

Pomalé autá vylúčia

Intenzita dopravy na diaľnici D1 narástla podľa odborníkov z vyše 22-tisíc vozidiel denne v roku 2000 až na 51 300 vozidiel v roku 2005. „Je to nárast o viac ako sto percent. Je potrebné rozšíriť kapacitu diaľnice okrem ďalšieho pruhu aj o súbežné jednosmerné komunikácie,“ píše sa v zámere.

Súbežné cesty by mali vyriešiť plynulosť premávky. Na diaľnicu by mohli len vozidlá, ktoré dosahujú vyššiu rýchlosť ako 80 až 90 kilometrov za hodinu.

Pomalšie by museli využiť paralelnú cestu, na ktorú by sa dostali z diaľničných križovatiek. Jazda po nej by bola spoplatnená rovnako ako po diaľnici. Zámer počíta s dvojpruhovými kolektormi po oboch stranách diaľnice.
Doterajší asfaltobetónový povrch diaľnice by mal nahradiť cementobetónový, ktorý lepšie znáša vysoké dopravné zaťaženie.

SkryťVypnúť reklamu

Chcú sa zmestiť pod mosty

Upravená diaľnica by mala viesť po rovnakej trase ako pôvodná. Na úseku je šestnásť diaľničných mostov, dvanásť mostov nad diaľnicou a ešte dva nové plánujú vybudovať.

Pod existujúcimi mostami sa rozšírená diaľnica bude zužovať, zmenší sa tam šírka stredného deliaceho pásu, šírka spevnenej časti krajnice a betónové zvodidlá napasujú do voľného priestoru. Nové mosty vybudujú na križovatke Triblavina a križovatke s diaľnicou D4, teda vonkajším obchvatom Bratislavy.

Triblavinu zrušia

Zo štyroch odpočívadiel na spomínanom úseku zostanú po prestavbe diaľnice dve - veľké odpočívadlo na Zelenči a malé v Čataji. Malé odpočívadlo pri Senci zostane uzavreté a odpočívadlo Triblavina zrušia. Prepracujú aj pripojenia na odpočívadlá, tak aby vyhovovali bezpečnosti dopravy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 368
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 139
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 228
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 562
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 146
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 265
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 128
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 778
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  2. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  3. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  4. Štefan Šturdzík: 350
  5. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  6. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  7. Eva Chmelíková: Cítiť depresiu či úzkosť je ľudské.
  8. Ivan Mlynár: Ombudsman Robert Dobrovodský sa vydal do boja proti policajnému násiliu, lenže zacielil mimo terč.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 364
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 710
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 227
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 170
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 449
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 670
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 613
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 592
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
reklama
SkryťZatvoriť reklamu