SME
Pondelok, 21. jún, 2021 | Meniny má AlojzKrížovkyKrížovky

Z diaľnice zmiznú pomalé autá

Zmeny na diaľnici z Bratislavy do Trnavy sú naplánované až do roku 2015. Pre pomalé vozidlá plánuje Národná diaľničná spoločnosť postaviť paralelné cesty, zeleň, ktorá oddeľovala jazdné smery, zmizne úplne.

Diaľnicu do Trnavy nedávno provizórne rozšírili na šesťprúdovú.Diaľnicu do Trnavy nedávno provizórne rozšírili na šesťprúdovú. (Zdroj: ARCHÍV SME – PAVOL FUNTÁL)

TRNAVA. Po čiastočnom rozšírení diaľnice medzi Bratislavou a Trnavou na šesť pruhov plánuje Národná diaľničná spoločnosť ďalšie zmeny. Začať by s nimi chcela v auguste na budúci rok a naplánované sú až do júna 2015.

Okrem plnohodnotných šiestich a odstavného pruhu sú naplánované aj súbežné cesty popri diaľnici (tzv. kolektory) a prestavby križovatiek. Ministerstvo životného prostredia už zámer odobrilo, nasledovať by mali ďalšie konania, výkup pozemkov aj rúbanie zelene.

Úplne by mal zmiznúť zelený pás, ktoý oddeľuje jazdné smery. „Údržba a existencia zelene je v súčasnosti riziková pre pracovníkov údržby aj pre účastníkov dopravy na diaľnici,“ píše sa v zámere.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ďalšiu zeleň budú musieť odstrániť pri výstavbe kolektorov, výrub kríkov a stromov však môžu podľa vyjadrenia ministerstva robiť len v čase, keď nehniezdia vtáky, teda od 1. augusta do 31. marca. Všetku vyrúbanú zeleň budú musieť spoločensky ohodnotiť a vysadiť náhradnú.

Pomalé autá vylúčia

Intenzita dopravy na diaľnici D1 narástla podľa odborníkov z vyše 22-tisíc vozidiel denne v roku 2000 až na 51 300 vozidiel v roku 2005. „Je to nárast o viac ako sto percent. Je potrebné rozšíriť kapacitu diaľnice okrem ďalšieho pruhu aj o súbežné jednosmerné komunikácie,“ píše sa v zámere.

Súbežné cesty by mali vyriešiť plynulosť premávky. Na diaľnicu by mohli len vozidlá, ktoré dosahujú vyššiu rýchlosť ako 80 až 90 kilometrov za hodinu.

Pomalšie by museli využiť paralelnú cestu, na ktorú by sa dostali z diaľničných križovatiek. Jazda po nej by bola spoplatnená rovnako ako po diaľnici. Zámer počíta s dvojpruhovými kolektormi po oboch stranách diaľnice.
Doterajší asfaltobetónový povrch diaľnice by mal nahradiť cementobetónový, ktorý lepšie znáša vysoké dopravné zaťaženie.

Skryť Vypnúť reklamu

Chcú sa zmestiť pod mosty

Upravená diaľnica by mala viesť po rovnakej trase ako pôvodná. Na úseku je šestnásť diaľničných mostov, dvanásť mostov nad diaľnicou a ešte dva nové plánujú vybudovať.

Pod existujúcimi mostami sa rozšírená diaľnica bude zužovať, zmenší sa tam šírka stredného deliaceho pásu, šírka spevnenej časti krajnice a betónové zvodidlá napasujú do voľného priestoru. Nové mosty vybudujú na križovatke Triblavina a križovatke s diaľnicou D4, teda vonkajším obchvatom Bratislavy.

Triblavinu zrušia

Zo štyroch odpočívadiel na spomínanom úseku zostanú po prestavbe diaľnice dve - veľké odpočívadlo na Zelenči a malé v Čataji. Malé odpočívadlo pri Senci zostane uzavreté a odpočívadlo Triblavina zrušia. Prepracujú aj pripojenia na odpočívadlá, tak aby vyhovovali bezpečnosti dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  3. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  4. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  6. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  7. 15 otázok o separovaní. Minimálne na jednu nebudete vedieť odpovedať
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  9. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  10. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  1. Spoločnosť ASBIS uvádza na európske trhy novinku
  2. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  3. V BILLA pokračuje Doba slovenská
  4. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  5. Legislative intention - recodification of the corporate law
  6. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  7. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  8. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  9. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  10. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 14 493
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 504
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 755
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 971
  5. Po Slovensku na motorke 6 792
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 6 479
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 697
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 468
  9. Crème de la crème po slovensky 3 220
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 2 823
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sklárne Slovglass posledné desaťročie chátrajú.

Osud sklární v Poltári je varovaním.


20 h
Dole vodou so Samom Marcom

Ako nazvete tých, ktorí vedome vlastných voličov povzbudzujú v tom, aby umreli?


20. jún

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 391-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 496 obetí.


a 4 ďalší 19 h

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Golf Limited

V zvýhodnenej výbave Limited nechýba adaptívny tempomat ani cúvacia kamera.


18. jún
Nový emblém Dacia.

Kaki farba odkazuje na schopnosti v teréne, ale aj ekológiu.


17. jún
Najkrajší výhľad na Tatry ponúka čerpacia stanica Slovnaft na D1 v Štrbe.

Na cestovanie si vyčleňte aspoň štyri hodiny.


17. jún
Väčšina ponúka bohatú výbavu už v základe.

Ceny sa pohybujú od 15 do 25-tisíc eur.


16. jún