SME
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Z diaľnice zmiznú pomalé autá

Zmeny na diaľnici z Bratislavy do Trnavy sú naplánované až do roku 2015. Pre pomalé vozidlá plánuje Národná diaľničná spoločnosť postaviť paralelné cesty, zeleň, ktorá oddeľovala jazdné smery, zmizne úplne.

Diaľnicu do Trnavy nedávno provizórne rozšírili na šesťprúdovú.Diaľnicu do Trnavy nedávno provizórne rozšírili na šesťprúdovú. (Zdroj: ARCHÍV SME – PAVOL FUNTÁL)

TRNAVA. Po čiastočnom rozšírení diaľnice medzi Bratislavou a Trnavou na šesť pruhov plánuje Národná diaľničná spoločnosť ďalšie zmeny. Začať by s nimi chcela v auguste na budúci rok a naplánované sú až do júna 2015.

Okrem plnohodnotných šiestich a odstavného pruhu sú naplánované aj súbežné cesty popri diaľnici (tzv. kolektory) a prestavby križovatiek. Ministerstvo životného prostredia už zámer odobrilo, nasledovať by mali ďalšie konania, výkup pozemkov aj rúbanie zelene.

Úplne by mal zmiznúť zelený pás, ktoý oddeľuje jazdné smery. „Údržba a existencia zelene je v súčasnosti riziková pre pracovníkov údržby aj pre účastníkov dopravy na diaľnici,“ píše sa v zámere.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ďalšiu zeleň budú musieť odstrániť pri výstavbe kolektorov, výrub kríkov a stromov však môžu podľa vyjadrenia ministerstva robiť len v čase, keď nehniezdia vtáky, teda od 1. augusta do 31. marca. Všetku vyrúbanú zeleň budú musieť spoločensky ohodnotiť a vysadiť náhradnú.

Pomalé autá vylúčia

Intenzita dopravy na diaľnici D1 narástla podľa odborníkov z vyše 22-tisíc vozidiel denne v roku 2000 až na 51 300 vozidiel v roku 2005. „Je to nárast o viac ako sto percent. Je potrebné rozšíriť kapacitu diaľnice okrem ďalšieho pruhu aj o súbežné jednosmerné komunikácie,“ píše sa v zámere.

Súbežné cesty by mali vyriešiť plynulosť premávky. Na diaľnicu by mohli len vozidlá, ktoré dosahujú vyššiu rýchlosť ako 80 až 90 kilometrov za hodinu.

Pomalšie by museli využiť paralelnú cestu, na ktorú by sa dostali z diaľničných križovatiek. Jazda po nej by bola spoplatnená rovnako ako po diaľnici. Zámer počíta s dvojpruhovými kolektormi po oboch stranách diaľnice.
Doterajší asfaltobetónový povrch diaľnice by mal nahradiť cementobetónový, ktorý lepšie znáša vysoké dopravné zaťaženie.

Skryť Vypnúť reklamu

Chcú sa zmestiť pod mosty

Upravená diaľnica by mala viesť po rovnakej trase ako pôvodná. Na úseku je šestnásť diaľničných mostov, dvanásť mostov nad diaľnicou a ešte dva nové plánujú vybudovať.

Pod existujúcimi mostami sa rozšírená diaľnica bude zužovať, zmenší sa tam šírka stredného deliaceho pásu, šírka spevnenej časti krajnice a betónové zvodidlá napasujú do voľného priestoru. Nové mosty vybudujú na križovatke Triblavina a križovatke s diaľnicou D4, teda vonkajším obchvatom Bratislavy.

Triblavinu zrušia

Zo štyroch odpočívadiel na spomínanom úseku zostanú po prestavbe diaľnice dve - veľké odpočívadlo na Zelenči a malé v Čataji. Malé odpočívadlo pri Senci zostane uzavreté a odpočívadlo Triblavina zrušia. Prepracujú aj pripojenia na odpočívadlá, tak aby vyhovovali bezpečnosti dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  2. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  3. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  4. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  5. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  6. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  7. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  8. Pomáhajte čítaním
  9. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  10. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  1. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  2. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  3. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  4. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  5. Pomáhajte čítaním
  6. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  7. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  8. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  9. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  10. Get our subscription and support the Online Charity Auction
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 30 922
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 801
  3. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 9 809
  4. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 9 224
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 162
  6. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 8 965
  7. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 834
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 828
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 670
  10. Ako nahradiť fosílne palivá geotermálnou energiou? 8 413
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda SaS a minister hospodárstva Richard Sulík, predsedníčka Výboru NR SR pre zdravotníctvo Jana Bittó Cigániková a podpredseda SaS a minister školstva Branislav Gröhling.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kedy advokáti pracujú zadarmo

Vznikol u nás prvý pro bono rebríček.

Stĺpček Jakuba Fila

Figa borová v podaní Igora Matoviča

Krajina si zaslúži mať príčetného premiéra.

Jakub Filo.