TRNAVA. Po čiastočnom rozšírení diaľnice medzi Bratislavou a Trnavou na šesť pruhov plánuje Národná diaľničná spoločnosť ďalšie zmeny. Začať by s nimi chcela v auguste na budúci rok a naplánované sú až do júna 2015.
Okrem plnohodnotných šiestich a odstavného pruhu sú naplánované aj súbežné cesty popri diaľnici (tzv. kolektory) a prestavby križovatiek. Ministerstvo životného prostredia už zámer odobrilo, nasledovať by mali ďalšie konania, výkup pozemkov aj rúbanie zelene.
Úplne by mal zmiznúť zelený pás, ktoý oddeľuje jazdné smery. „Údržba a existencia zelene je v súčasnosti riziková pre pracovníkov údržby aj pre účastníkov dopravy na diaľnici,“ píše sa v zámere.
Ďalšiu zeleň budú musieť odstrániť pri výstavbe kolektorov, výrub kríkov a stromov však môžu podľa vyjadrenia ministerstva robiť len v čase, keď nehniezdia vtáky, teda od 1. augusta do 31. marca. Všetku vyrúbanú zeleň budú musieť spoločensky ohodnotiť a vysadiť náhradnú.
Pomalé autá vylúčia
Intenzita dopravy na diaľnici D1 narástla podľa odborníkov z vyše 22-tisíc vozidiel denne v roku 2000 až na 51 300 vozidiel v roku 2005. „Je to nárast o viac ako sto percent. Je potrebné rozšíriť kapacitu diaľnice okrem ďalšieho pruhu aj o súbežné jednosmerné komunikácie,“ píše sa v zámere.
Súbežné cesty by mali vyriešiť plynulosť premávky. Na diaľnicu by mohli len vozidlá, ktoré dosahujú vyššiu rýchlosť ako 80 až 90 kilometrov za hodinu.
Pomalšie by museli využiť paralelnú cestu, na ktorú by sa dostali z diaľničných križovatiek. Jazda po nej by bola spoplatnená rovnako ako po diaľnici. Zámer počíta s dvojpruhovými kolektormi po oboch stranách diaľnice.
Doterajší asfaltobetónový povrch diaľnice by mal nahradiť cementobetónový, ktorý lepšie znáša vysoké dopravné zaťaženie.
Chcú sa zmestiť pod mosty
Upravená diaľnica by mala viesť po rovnakej trase ako pôvodná. Na úseku je šestnásť diaľničných mostov, dvanásť mostov nad diaľnicou a ešte dva nové plánujú vybudovať.
Pod existujúcimi mostami sa rozšírená diaľnica bude zužovať, zmenší sa tam šírka stredného deliaceho pásu, šírka spevnenej časti krajnice a betónové zvodidlá napasujú do voľného priestoru. Nové mosty vybudujú na križovatke Triblavina a križovatke s diaľnicou D4, teda vonkajším obchvatom Bratislavy.
Triblavinu zrušia
Zo štyroch odpočívadiel na spomínanom úseku zostanú po prestavbe diaľnice dve - veľké odpočívadlo na Zelenči a malé v Čataji. Malé odpočívadlo pri Senci zostane uzavreté a odpočívadlo Triblavina zrušia. Prepracujú aj pripojenia na odpočívadlá, tak aby vyhovovali bezpečnosti dopravy.