SME
Sobota, 22. január, 2022 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Kamionistov vytlačili do ľavého pruhu

V mestách, na niektorých uliciach, nechali správcovia ciest "zablokovať" pre nákladiaky vjazd. Nie všade to však spravili jednoducho. A tak tam jazdia kamióny v ľavých pruhoch, aj keď nesmú.

Od 1. februára minulého roka sa zaviedla celoplošná povinnosť pre kamionistov zákaz predchádzania na diaľniciach a rýchlostných cestách, nech majú akýkoľvek počet jazdných pruhov. Okrem toho majú na cestách aj iné obmedzenia: napríklad nesmú jazdiť rýchlejšie ako 90-kou a majú tiež menší výber jazdných pruhov na jazdenie.

Obmedzenie vo výbere jazdných pruhov sa týka najmä jazdy v obciach. Tam sa prejavuje najväčší rozdiel v možnostiach osobných áut a kamiónov.

Do ktorého pruhu nesmú nákladné autá?

Ak sú na ceste v obci dva jazdné pruhy v jednom smere, v ľavom smie kamionista jazdiť len vtedy, ak je to potrebné na predchádzania, obchádzanie, otáčanie alebo odbočovanie. Ak má k dispozícii tri pruhy a viac v tom istom smere, na jazdu smie použiť len dva jazdné pruhy najbližšie k pravému okraju vozovky. Do zvyšných pruhov smie vojsť, ak predchádza, obchádza, otáča sa alebo odbočuje. Toto pritom platí nie len pre kamionistu ale aj pre každého vodiča nasledovných vozidiel:

  • nákladný automobil s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou presahujúcou 3 500 kg,
  • jazdná súprava, ktorej celková dĺžka presahuje 7 m,
  • zvláštne motorové vozidlo,
  • motocykel s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou do 45 km/h.0a.jpg

V mestách, na niektorých uliciach, nechali správcovia ciest "zablokovať" pre nákladiaky vjazd. Nie všade to však spravili jednoducho, dopravnou značkou Zákaz vjazdu nákladných vozidiel (B 6). Symbol tejto značky umiestnili do dopravnej značky Obmedzenia v jazdných pruhoch a niektorým vodičom tým skomplikovali výklad dopravnej situácie. A možno ich tak nepriamo prinútili porušovať dopravné predpisy.

Možno tým kompetentní chceli povedať len to, že na najbližšej križovatke musia kamionisti odbočiť vľavo. Alebo len chceli zabrániť tomu, aby sa kamióny nezasekli na najbližšom železničnom nadjazde na Rožňavskej v Bratislave.

0b.jpg

Kamionisti v ľavom pruhu, nesmú ani do pravého

Presne túto dopravnú situáciu tam môžete zažiť. Niekoľko desiatok metrov za hranicou križovatky Tomášikovej s Trnavskou takto zakázali vjazd kamiónom cez pravý jazdný pruh. No a v ľavom smú byť len vtedy, ak ho potrebujú na predchádzanie, obchádzanie, odbočovanie alebo otáčanie. Neraz sme však boli svedkom, že kamionista neurobil ani jeden z týchto manévrov a pokračoval v ľavom jazdnom pruhu cez niekoľko nasledujúcich križovatiek.

Druhý a tretí záber v nasledujúcom videu vám presne ukáže popísanú situáciu. Ešte predtým si však pozrite to isté na križovatke ulíc Svornosti a Popradskej v Bratislave. Mimochodom, aj dopravná značka Obmedzenia v jazdných pruhoch platí len po vzdialenejšiu hranicu najbližšej križovatky.

Na konci videa ste mali možnosť vidieť ešte dva manévre kamionistov. V prvom prípade si kamionista vybral na cestu zlý smer a situáciu zachraňoval otočením sa v križovatke do opačného smeru.

Zhodou okolností, jeho manéver spočiatku vyzeral ako odbočovanie, keďže ulica vľavo sa pripája na hlavný ťah šikmo a bolo by pochopiteľné, ak by si kamionista trochu nadišiel. V každom prípade, vodič ušetril 60 € za nerešpektovanie vodorovného dopravného značenia.

V poslednom zábere vidno kamión, ktorý namiesto spomalenia na najvyššiu povolenú rýchlosť 60 km/h prešiel prekážku, kvôli ktorej je tam tá 60-ka, cez krajnicu.

Mimochodom, aj na krajnici má diaľnica rovnaký problém ako v jazdných pruhoch, takže technickému stavu diaľnice kamionista viac uškodil ako pomohol. Okrem toho, jazdiť po krajnici sa nesmie, ani po "šrafovanom".

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

(2) Mimo obce na ceste s troma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič nákladného automobilu s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou presahujúcou 3 500 kg, vodič jazdnej súpravy, ktorej celková dĺžka presahuje 7 m, vodič zvláštneho motorového vozidla a vodič motocykla s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou do 45 km/h použiť na jazdu výhradne dva jazdné pruhy najbližšie k pravému okraju vozovky; v ostatných jazdných pruhoch smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

(3) V obci na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič vozidla použiť na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh; to neplatí pre vodiča uvedeného v odseku 2, na ktorého sa vzťahujú pri jazde v obci odseky 1 a 2.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  3. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  4. Mecom ide na zelenú
  5. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  6. Marrákeš je červená perla Maroka
  7. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  8. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  9. Predplatné SME.sk len za 29 eur
  10. Ochutnajte všetky slovenské chute a farby. Tu ich majú najviac
  1. Plánujete kúpu nehnuteľnosti ? Správajte sa ako investor
  2. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  3. Ak sa chcete zotaviť po Covide, zamerajte sa na podporu zdravia
  4. Union prichádza s novinkami pre diabetológov
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  7. Ekologicky sa zeleniť je časom overený hit
  8. Pripomíname dôležitý dátum –31. januára 2022
  9. Vysoká spotreba vody? Môže to byť nepovšimnutý únik vody
  10. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  1. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 7 655
  2. Predplatné SME.sk len za 29 eur 6 203
  3. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 4 974
  4. Marrákeš je červená perla Maroka 4 830
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 2 778
  6. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 2 614
  7. Cukrovkári a covid-19 2 188
  8. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 2 136
  9. Vieme, kde získate najlepšie semienka zeleniny 2 120
  10. Mecom ide na zelenú 1 733
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jeden z najväčších stavebných boomov v budovaní kostolov zažíva pravoslávna cirkev. Počet jej veriacich rastie v dôsledku nárastu veriacich prichádzajúcich pracovať na Slovensko z Ukrajiny, Srbska či Bulharska.

Boom výstavby kostolov bol na Slovensku v 90. rokoch.


6 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


3 h
Karolína Fourova, autorka knihy Jediná kniha o jedle, ktorú potrebujete.

Ľudia stále veria mýtom o stravovaní.


14. jan
Naomi Osaková sa lúči ako obhajkyňa titulu s Australian Open už v prvom týždni.

Obhajkyňa titulu prehrala v 3. kole Australian Open.


10 h

Neprehliadnite tiež

Kia Sephia

Na Slovensku začali predaje naraz so západnými krajinami.


18 h
Skica konceptu Fiat Centoventi ako nástupcu Pandy.

Talianska značka sa prebudí z agónie.


19. jan
Škoda Fabia

Podiel nových áut klesá a dovezených jazdeniek naopak stúpa.


18. jan
Volkswagen Passat

Čo sa stane s Passatom, či Mondeom?


18. jan

Blogy SME

  1. Anton Kovalčík: Krivoľaké cesty k rovnosti.
  2. Štefan Vidlár: TURUL
  3. Linda Ágoštonová: Východniarsky zápisnik - časť 3 : Svadobná hostina
  4. Tomáš Harustiak: Je na Slovensku 56% katolíkov ? Ale kdeže !
  5. Víťazoslav Würschner: Budeme sa mať lepšie?
  6. Ctirad Klimčík: O jednom aspekte vyhostenia Novaka Džokoviča
  7. Elena Antalová: Dajte myšlienkam pokoj
  8. Inštitút strategických politík: Srbské referendum o reforme súdnictva posúva Belehrad o krok bližšie k EÚ
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta? 14 029
  2. Pavel Macko: Vodka a cigary? 7 539
  3. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 5 901
  4. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 5 659
  5. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 4 372
  6. Miroslav Galovič: Hlbocký (zmrznutý) vodopád. A Jozef Tiso na konci neďalekej kalvárie. 2 409
  7. Milan Buno: 7 knižných tipov: odpočítavanie k bombe, slovenské fantasy, aj kulinárske krimi 2 210
  8. Daniel Bíro: 10 zaujímavostí, o ktorých ste, možno, nevedeli 2 195
  1. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  2. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  3. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  4. Matúš Sarvaš: Prokurátor: Pri čítaní listov na rozlúčku je nemožné neprecítiť slová obete
  5. Valentína Sedileková: Podcast, ktorý vám odhalí svet ľudí s poruchami príjmu potravy
  6. Katarína Pázmányová: Je spoločná manželská posteľ pilierom dobrého manželstva?
  7. Milota Sidorová: Muži sa boja napadnutia, ženy znásilnenia. Bezpečnosť v meste sa týka všetkých
  8. Pavol Koprda: Erik Kaliňák používa rovnaké metódy ako Blaha. Verili by ste jemu alebo vedcom? (rozbor videa)
Skryť Zatvoriť reklamu