SME
Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky

Kamionistov vytlačili do ľavého pruhu

V mestách, na niektorých uliciach, nechali správcovia ciest "zablokovať" pre nákladiaky vjazd. Nie všade to však spravili jednoducho. A tak tam jazdia kamióny v ľavých pruhoch, aj keď nesmú.

Od 1. februára minulého roka sa zaviedla celoplošná povinnosť pre kamionistov zákaz predchádzania na diaľniciach a rýchlostných cestách, nech majú akýkoľvek počet jazdných pruhov. Okrem toho majú na cestách aj iné obmedzenia: napríklad nesmú jazdiť rýchlejšie ako 90-kou a majú tiež menší výber jazdných pruhov na jazdenie.

Obmedzenie vo výbere jazdných pruhov sa týka najmä jazdy v obciach. Tam sa prejavuje najväčší rozdiel v možnostiach osobných áut a kamiónov.

Do ktorého pruhu nesmú nákladné autá?

Ak sú na ceste v obci dva jazdné pruhy v jednom smere, v ľavom smie kamionista jazdiť len vtedy, ak je to potrebné na predchádzania, obchádzanie, otáčanie alebo odbočovanie. Ak má k dispozícii tri pruhy a viac v tom istom smere, na jazdu smie použiť len dva jazdné pruhy najbližšie k pravému okraju vozovky. Do zvyšných pruhov smie vojsť, ak predchádza, obchádza, otáča sa alebo odbočuje. Toto pritom platí nie len pre kamionistu ale aj pre každého vodiča nasledovných vozidiel:

  • nákladný automobil s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou presahujúcou 3 500 kg,
  • jazdná súprava, ktorej celková dĺžka presahuje 7 m,
  • zvláštne motorové vozidlo,
  • motocykel s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou do 45 km/h.0a.jpg

V mestách, na niektorých uliciach, nechali správcovia ciest "zablokovať" pre nákladiaky vjazd. Nie všade to však spravili jednoducho, dopravnou značkou Zákaz vjazdu nákladných vozidiel (B 6). Symbol tejto značky umiestnili do dopravnej značky Obmedzenia v jazdných pruhoch a niektorým vodičom tým skomplikovali výklad dopravnej situácie. A možno ich tak nepriamo prinútili porušovať dopravné predpisy.

Možno tým kompetentní chceli povedať len to, že na najbližšej križovatke musia kamionisti odbočiť vľavo. Alebo len chceli zabrániť tomu, aby sa kamióny nezasekli na najbližšom železničnom nadjazde na Rožňavskej v Bratislave.

0b.jpg

Kamionisti v ľavom pruhu, nesmú ani do pravého

Presne túto dopravnú situáciu tam môžete zažiť. Niekoľko desiatok metrov za hranicou križovatky Tomášikovej s Trnavskou takto zakázali vjazd kamiónom cez pravý jazdný pruh. No a v ľavom smú byť len vtedy, ak ho potrebujú na predchádzanie, obchádzanie, odbočovanie alebo otáčanie. Neraz sme však boli svedkom, že kamionista neurobil ani jeden z týchto manévrov a pokračoval v ľavom jazdnom pruhu cez niekoľko nasledujúcich križovatiek.

Druhý a tretí záber v nasledujúcom videu vám presne ukáže popísanú situáciu. Ešte predtým si však pozrite to isté na križovatke ulíc Svornosti a Popradskej v Bratislave. Mimochodom, aj dopravná značka Obmedzenia v jazdných pruhoch platí len po vzdialenejšiu hranicu najbližšej križovatky.

Na konci videa ste mali možnosť vidieť ešte dva manévre kamionistov. V prvom prípade si kamionista vybral na cestu zlý smer a situáciu zachraňoval otočením sa v križovatke do opačného smeru.

Zhodou okolností, jeho manéver spočiatku vyzeral ako odbočovanie, keďže ulica vľavo sa pripája na hlavný ťah šikmo a bolo by pochopiteľné, ak by si kamionista trochu nadišiel. V každom prípade, vodič ušetril 60 € za nerešpektovanie vodorovného dopravného značenia.

V poslednom zábere vidno kamión, ktorý namiesto spomalenia na najvyššiu povolenú rýchlosť 60 km/h prešiel prekážku, kvôli ktorej je tam tá 60-ka, cez krajnicu.

Mimochodom, aj na krajnici má diaľnica rovnaký problém ako v jazdných pruhoch, takže technickému stavu diaľnice kamionista viac uškodil ako pomohol. Okrem toho, jazdiť po krajnici sa nesmie, ani po "šrafovanom".

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

(2) Mimo obce na ceste s troma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič nákladného automobilu s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou presahujúcou 3 500 kg, vodič jazdnej súpravy, ktorej celková dĺžka presahuje 7 m, vodič zvláštneho motorového vozidla a vodič motocykla s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou do 45 km/h použiť na jazdu výhradne dva jazdné pruhy najbližšie k pravému okraju vozovky; v ostatných jazdných pruhoch smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

(3) V obci na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič vozidla použiť na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh; to neplatí pre vodiča uvedeného v odseku 2, na ktorého sa vzťahujú pri jazde v obci odseky 1 a 2.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  4. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  7. Od zmesi plynov po sofistikovanú kvapalinu
  8. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov
  9. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát
  10. Tipy a triky na spracovanie letného ovocia
  1. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  4. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  5. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  7. Prešovský McDonald’s podržal zamestnancov počas pandémie
  8. Hrajte futbal ako Valábik! Lopty rozdáva po celom Slovensku
  9. Medzi zateplením minerálnou vlnou a PUR penou sú veľké rozdiely
  10. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 9 883
  2. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 8 847
  3. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 508
  4. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 211
  5. Osem výnimočných slovenských hotelov pre zaslúžený odpočinok 7 712
  6. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 661
  7. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 7 660
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 7 289
  9. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 165
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 949
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Francis Fukuyama.

Hlavná myšlienka konca dejín platí dodnes, hovorí americký politológ.


10. jún
Matúš Krčmárik.

Kazateľ konca dejín si za ideou stojí.


10. jún
Christian Eriksen.

Zápas EURO 2020 prerušili, po dohode oboch tímov sa zápas dohral.


Sportnet 6 h

Takýto drastický záver školského roka sme si mohli odpustiť.


11. jún

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Multivan

Už nemá podvozok dodávky a dostal plug-in hybrid.


11. jún
Opel Grandland

Nový je interiér aj systém nočného videnia.


11. jún
Seat Arona Xperiance

Malé mestské SUV ostáva v ponuke aj so štvorvalcom.


10. jún
Všetky elektromobily mali rovnaké podmienky, keďže išli naraz za sebou.

S autami jazdili až do úplného vybitia batérie.


9. jún