BRATISLAVA. Športové verzie odvodené od „ľudových“ Peugeotov 106, 205 alebo 306 patrili v dobe ich vzniku medzi to najlepšie, čo sa v kategórii ostrých hatchbackov dalo kúpiť. Zašlú slávu rýchlych Peugeotov s charakteristickým označením GTi sa snaží obnoviť vyladená „tristoosmička“.
Úspešná francúzsko-nemecká spolupráca
Peugeot 308 GTi poháňa prepĺňaný zážihový štvorvalec THP (Turbo Haute Pression) s objemom 1,6 litra. Agregát vyvinutý v spolupráci s automobilkou BMW prepĺňa dvojkomorové turbodúchadlo Twin-scroll s maximálnym plniacim tlakom 1,3 bar. Systém variabilného časovania ventilov je doplnený o premenlivý zdvih sacích ventilov. Priame vstrekovanie paliva privádza benzín do spaľovacieho priestoru pod tlakom 120 bar.
Zvlášť pre verziu GTi bol vyvinutý špeciálny výfukový systém. Výrobca uvádza, že pri nízkych otáčkach je jeho hluk minimálny, aby neobťažoval cestujúcich. Výfuk začne „spievať“ až pri využívaní potenciálu motora.
Agregát produkuje výkon 147 kW (200 k) v rozsahu 5500 – 6800 ot./min. a najvyšší krútiaci moment 275 Nm medzi 1700 a 4500 ot./min. Na predné kolesá ich prenáša šesťstupňová manuálna prevodovka. Peugeot 308 GTi zrýchli z pokoja na 100 km/h za 7,7 sekundy. Výrobca udáva optimistickú priemernú spotrebu paliva 6,9 l/100 km.
Prepracovaný podvozok
Francúzski konštruktéri pre potreby špičkového športového modelu náležite preladili podvozok. Na prednej náprave pribudli nové čapy a ložiská, spolu s mohutnejšou tlmičovou vzperou. Tlmiče majú tuhšiu charakteristiku a svetlá výška auta klesla o 10 mm. O lepší brzdný účinok sa starajú predné ventilované kotúče (340x30 mm), zadné majú miery 290x12 mm.
Nenápadný
Po stránke dizajnu sa GTi od svojich „civilnejších“ súrodencov líši iba minimálne. Základným rozpoznávacím znakom je predný nárazník s agresívnejšími tvarmi, prebratý z modelu 308 CC. Zadný nárazník dopĺňa difúzor a spod neho trčiaca dvojitá koncovka výfuku. Dvere sprístupňujúce batožinový priestor zdobí okrem spojlera aj logo GTi. Vozidlo jazdí na 18-palcových kolesách. Zliatinové disky sú obuté do pneumatík s rozmerom 225/40.
V interiéri pribudli najmä kovové doplnky.
Už ste videli test Renault Mégane R.S. na Nürburgringu?
Autor: fg