BRATISLAVA. Anketa Motor roka 2010 pozná víťazov. Niektorí - zrejme vplyvom malej konkurencie - dokázali obhájiť minuloročné prvenstvo, iní triumfovali po prvýkrát. Najviac dôvodov na radosť majú nemecké automobilky. Okrem absolútneho prvenstva totiž získali aj osem víťazstiev v jednotlivých kategóriách.
Celkové prvenstvo si už po druhýkrát pripísal kompresorom i turbodúchadlom prepĺňaný agregát 1,4 TSI Twincharger z dielne značky Volkswagen. Porota aj tentoraz ocenila jeho výkonové parametre podobné atmosférickému dvojlitru, pri nižšej spotrebe paliva a produkcii emisií CO2. Rovnaký motor triumfoval aj v objemovej kategórii 1,0 - 1,4 litra.
Taliani zabodovali systémom MultiAir
Talianskym výrobcom chuť experimentovať rozhodne nechýba. Preto víťazstvo spoločnosti Fiat Powertrain Technologies v hodnotení Najlepší nový motor roka 2010 neprekvapí. Ocenenie získal prepĺňaný zážihový štvorvalec 1,4 MultiAir Turbo vybavený nezávislým ovládaním sacích ventilov prostredníctvom elektrohydraulického systému. Vo verzii s výkonom 125 kW (170 k) si údajne v priemere vystačí so šiestimi litrami benzínu na sto kilometrov.
Porotu tiež zaujal fakt, že Fiat plánuje systém MultiAir zaviesť do všetkých svojich motorov. Povestnou čerešničkou v ponuke bude prepĺňaný dvojvalec (77 kW/105 k). Motor Fiat 1,4 MultiAir Turbo zároveň obsadil druhú pozíciu v rámci celkového hodnotenia ankety Motor roka 2010.
Bronz putuje opäť do Wolfsburgu. Ocenenia sa dočkala aj jednoduchšia verzia víťazného agregátu 1,4 TSI, prepĺňaná iba turbodúchadlom.
Najekologickejšia je Toyota
V kategórii „Zelený" motor roka 2010 určenej pre agregáty ohľaduplné k životnému prostrediu dominovala Toyota a jej hybridný poháňací systém zložený zo zážihového štvorvalca s objemom 1,8 litra a elektromotora. Montujú ho do modelov Prius a Auris HSD.
Štyri prvenstvá pre BMW
Veľké objemy v ankete Motor roka sú už tradične doménou značky BMW. Tohto roku triumfovala v kategóriách 1,8 - 2,0 litra, 2,5 - 3,0 l i 3,0 - 4,0 l. Víťazstvo v kráľovskej objemovej triede nad štyri litre zdvihového objemu ale Mníchovčanom "vyfúkol" konkurent zo Stuttgartu. Zvíťazil zážihový osemvalec AMG s objemom 6,2 litra.
Náplasťou pre BMW je opätovné prvenstvo turbomotora 1,6 THP v objemovej triede od 1,4 do 1,8 litra. Agregát vznikol vďaka spolupráci nemeckej automobilky s francúzskym koncernom PSA Peugeot-Citroën.
Zaujímavosťou je, že medzi ocenenými motormi sa objavil iba jediný turbodiesel. Rovnaká situácia nastala aj vlani.
Výsledky ankety Motor roka 2010
Motor roka | VW 1,4 TSI Twincharger |
Najlepší nový motor roka | Fiat 1,4 Turbo MultiAir |
"Zelený" motor roka | Toyota HSD 1,8 l |
Najlepší výkonný motor | Mercedes-Benz AMG 6,2 l |
Najlepší motor do 1000 cm3 | Toyota 1,0 VVT-i |
od 1000 do 1400 cm3 | VW 1,4 TSI Twincharger |
od 1400 do 1800 cm3 | BMW-PSA 1,6 THP |
od 1800 do 2000 cm3 | BMW 2,0 Twin-Turbo Diesel |
od 2000 do 2500 cm3 | Audi 2,5 V5 Turbo |
od 2500 do 3000 cm3 | BMW 3,0 DI Twin-Turbo |
od 3000 do 4000 cm3 | BMW 4,0 V8 |
nad 4000 cm3 | Mercedes-Benz AMG 6,2 l |
Čo je Motor roka? |
Anketu Motor roka (International Engine of the Year Awards) každoročne organizuje magazín Engine Technology International patriaci pod agentúru UKIP Media & Events. Jednotlivé motory hodnotia motoristickí novinári. Motor roka 2010 volilo 65 žurnalistov z 32 krajín sveta na základe osobných skúseností s konkrétnymi agregátmi. Najdôležitejšími parametrami pri hodnotení sú tradične výkon, hospodárnosť a ekológia poháňacej jednotky. Anketa sa prvýkrát uskutočnila v roku 1999. |
Už ste videli test Renault Mégane R.S. na Nürburgringu?