SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Stačí, aby iné auto nepoužilo smerovky a čaká vás pokuta

Smerovky vymysleli v snahe zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky. To však niektorí šoféri nedoceňujú. A ak im chcú iní pomôcť, nepoužitie smeroviek môže pomáhačom privodiť pokutu.

Smerovky na aute nie sú dielom nejakého roztopašníka, ale vymysleli ich a ďalej vyvíjali konštruktéri vozidiel v snahe zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky. To však niektorí šoféri - z nevedomosti alebo z pohodlnosti - nedoceňujú. Jednoducho, pri odbočovaní alebo pri zmene smeru jazdy nepoužívajú znamenie o zmene smeru.

To občas vedie dokonca i k tomu, že pokutu dostane nevinný. Tak, ako sa to stalo na križovatke tvaru T v úzkej ulici preplnenej metropoly.

Pablo: "V noci som odchádzal z parkoviska pred Filozofickou fakultou na Gondovej ulici v Bratislave. Cesta odtiaľto vedie po Fajnorovom nábreží, ktoré je obojsmernou cestou, avšak ľavý pruh je vyhradený parkujúcim vozidlám - a takmer neustále úplne obsadený - na cestu sa tak vedľa seba nezmestia dve vozidlá."

Rozhodol sa vyriešiť problém zablokovania ulice

"Oproti išlo vozidlo a tesne za prvou odbočkou na Prešernovu ulicu som si uvedomil, že sa navzájom nemáme kde vyhnúť. Aby som nemusel cúvať celú časť cesty až späť na Gondovu v úzkej uličke, zacúval som na križovatke smerom do Prešernovej ulice tak, aby som mu umožnil prejazd.

Až keď sa protiidúce vozidlo dostalo úplne na úroveň tejto odbočky vodič naznačil, že chce do Prešernovej ulice sám odbočovať. Vyšiel som teda späť smerom na Gondovu. Pred Filozofickou fakultou ma zastavila hliadka, ktorá pravdepodobne stála niekde neďaleko s tým, že Prešernova ulica je jednosmerná a ja som išiel v protismere."

Policajti videli porušenie zákona

"Policajti ma podľa vlastných slov nevideli cúvať, pravdepodobne stáli niekde ďalej a všimli si moje vozidlo až vo chvíli, keď som z križovatky opäť vychádzal späť na Gondovu a preto sa domnievali, že som prešiel celú Prešernovu v protismere. Mňa však k vozidlu odprevadili 2 kamaráti, ktorí môžu dosvedčiť, že som odchádzal z parkoviska pred Filozofickou fakultou a o pár sekúnd na to ma videli, ako som sa opäť vrátil.

Keď som sa snažil situáciu vysvetliť, policajt tvrdil, že som predpisy porušil aj v prípade, ak som sa iba vyhýbal vozidlu tak, ako som to popísal a správne som mal cúvať späť až na Gondovu."

Šiel v protismere alebo bol len v križovatke?

"S blokovou pokutou som nesúhlasil. Naozaj som týmto spôsobom porušil predpis? V podstate som sa otáčal/cúval na neriadenej križovatke a do jednosmernej Prešernovej ulice som zacúval iba na úroveň nevyhnutnú, aby okolo mňa mohlo prejsť druhé auto, takže väčšina môjho vozidla bola stále iba vo výjazde z tejto uličky - v podstate v križovatke.

Zhrňme si, čo sa stalo: proti sebe išli dve vozidlá, ale nemohli sa navzájom vyhnúť, lebo po jednej strane boli legálne zaparkované autá. Vodič jedného z nich (označme ho A) chcel odbočiť do jednosmernej ulice vľavo, ale nezapol smerovku, takže vodič B (Pablo) to nemohol vedieť.

A tak, aby mohli obaja prejsť, vodič B cúvol do jednosmerky. Až potom (neskoro) vodič A dal znamenie smerovkou, takže vodič B musel vyjsť z jednosmerky. Toto však už urobil v rozpore s predpismi. Zákon schválnosti vtedy zapracoval naplno, na ulici sa objavili policajti a vodiča B pokutovali, lebo vyšiel z jednosmerky v protismere.

Keď niekomu chcete pomôcť, dobre si premyslite, ako

Za dobrotu na žobrotu. Nepomáhalo vysvetľovanie, vodič, ktorému Pablom pomohol, bol už preč.

Primárne problém vôbec nemusel vzniknúť, keby dotyčný vodič (A) včas zapol smerovky. Na druhej strane Pablo konal zbytočne skratovo. Aj keby vodič A pokračoval priamo, Pablovi stačilo cúvnuť tam, kde je viac miesta na vzájomné obídenie. Tým, že zbytočne iniciatívne vošiel do jednosmerky, z ktorej niet návratu bez porušenia pravidiel cestnej premávky, vystavil sa riziku pokuty.

Ak už Pablo vysvetlil situáciu, policajt mohol byť psychológ, zvážiť okolnosti a citlivo rozhodnúť. Inak povedané: prílišná iniciatíva jednej i druhej strany je v podobnom prípade na škodu veci.

Čo na problém hovoria predpisy

Ak je to potrebné vzhľadom na okolnosti premávky, vodič sa môže vyhnúť inému vozidlu aj tak, že mu zacúvaním uvoľní priestor na prejazd. Tým, že cúvne do jednosmernej ulice v správnom smere, neporušuje žiadne pravidlo o premávke. Ak sa však vráti z jednosmerky v protismere, už je to porušenie pravidiel.

Práve na konaní vodiča A dobre vidieť, prečo je dôležité včasné zapnutie smerovky.

Mimochodom, Pablovi stačilo (ak už zacúval do jednosmerky) len kúsok z nej vyjsť, po prejazde protiidúceho auta opätovne zacúvať späť na jednosmerku a stadiaľ pokračovať ďalej smerom, ako to mal pôvodne v úmysle. Bolo by to krkolomnejšie, ale určite vhodnejšie, ako plynulo vyjsť z jednosmerky tam, odkiaľ prišiel. Zrejme mu však bolo súdené stretnutie s policajtmi.


Zväčšiť mapu

Tomu sa hovorí byť v nesprávnom čase na nesprávnom mieste. A keďže žiadny policajt nie je jasnovidec, záleží len na ňom, či uzná verziu vodiča, ktorý sa bráni voči obvineniu z jazdy v protismere aj bez iných svedkov.

V zákone o cestnej premávke sa exaktne nepíše o podobnom prípade. V takejto situácii rozhoduje len verdikt policajta, ktorý môže prejaviť toleranciu, riešiť priestupok napomenutím, ak dokáže veľmi citlivo vnímať aj vysvetlenie vodiča. Ale takisto nemusí, lebo zrejme už mal skúsenosti s vodičmi, ktorí sa po spáchaní dopravného priestupku vyhovárajú účelovo.

Smerovky nie sú na okrasu

§ 30, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Znamenie o zmene smeru jazdy vodič je povinný dávať okrem prípadov uvedených v tomto zákone vždy aj pri zmene smeru jazdy, vybočovaní z neho alebo ak to vyžaduje bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.

(2) Vodič je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy včas pred začatím jazdného úkonu podľa odseku 1, a to s ohľadom na okolnosti cestnej premávky, najmä na vozidlá idúce za ním a na povahu jazdy.

Opísaná situácia je iba veľmi nepatrným dielikom celej mozaiky. Oveľa závažnejšie je ignorovanie používania smeroviek pri odbočovaní, no najmä pri zmene jazdných pruhov, či predbiehaní.

Napríklad na rušnej ceste mimo obec dobre padne každému, ak šofér protiidúceho auta zreteľne naznačí úmysel predbiehať a vodič v protismere tak môže včas znížiť rýchlosť, prípadne zabrzdiť, aby predišiel zrážke.

Čo sa týka predbiehania pri súbežnej jazde, dôležité sú smerovky v prípade, že sa šofér niektorého auta rozhodne predbehnúť kolónu a v tom mu z nej niekto náhle vybočí doľava bez toho, aby dal znamenie o zmene smeru jazdy. Stalo sa už niekoľko havárií, keď sa zrazu v kolóne rozhodol niektorý z vodičov predbiehať, no nedal včas smerovky a nevšimol si, že zozadu už predbieha iné vozidlo.

V našich pravidlách cestnej premávky je presne stanovené (v niekoľkých paragrafoch), kedy je vodič povinný dať znamenie o zmene smeru jazdy. Napríklad pri obchádzaní, predchádzaní, odbočovaní. V Česku je dokonca zákonná povinnosť zapnúť smerovku aj pri predbiehaní cyklistu, čo má určite svoje opodstatnenie, lebo vodič druhého auta ho nemusí včas zbadať.

Jazda bez používania smeroviek je v niektorých situáciách doslova riskantnou a je nepochopiteľné, prečo niektorí nezodpovední šoféri toto dôležité zariadenie na aute nepoužívajú. Takisto je nebezpečným neduhom na slovenských cestách zapnutie smeroviek na poslednú chvíľu. To sa nedá inak nazvať ako alibizmus, pretože v takom momente už smerovky nemusia pomôcť.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 27 933
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 25 243
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 433
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 11 338
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 915
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 638
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 574
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 425
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 410
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 362
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kedy sa dostanete na rad? Zverejnili podrobnosti očkovacej stratégie

Mladší ako 45 rokov sa dostanú na rad ako poslední.

Očkovanie v UNLP.

Koronavírus: Pribudlo 2 484 nových prípadov. Potvrdili aj ďalších sto úmrtí na covid (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 228-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 737 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

Ilustračné foto.

Vlhovej brat: Aj v lyžovaní je politika. Každý chce s nami vybabrať

Vlha hovorí, prečo posledné preteky nedopadli podľa očakávaní.

Petra Vlhová, Boris Vlha
Nemecká kancelárka Angela Merkelová.

Neprehliadnite tiež

Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon

Ktoré autá sa na Slovensku v minulom roku najčastejšie kupovali?

Niektorým značkám predaje klesli aj o polovicu.

Skokanom minulého roka je Škoda Kamiq, ktorá sa ako nováčik dostala na 6. miesto.