SME

Stačí, aby iné auto nepoužilo smerovky a čaká vás pokuta

Smerovky vymysleli v snahe zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky. To však niektorí šoféri nedoceňujú. A ak im chcú iní pomôcť, nepoužitie smeroviek môže pomáhačom privodiť pokutu.

Smerovky na aute nie sú dielom nejakého roztopašníka, ale vymysleli ich a ďalej vyvíjali konštruktéri vozidiel v snahe zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky. To však niektorí šoféri - z nevedomosti alebo z pohodlnosti - nedoceňujú. Jednoducho, pri odbočovaní alebo pri zmene smeru jazdy nepoužívajú znamenie o zmene smeru.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

To občas vedie dokonca i k tomu, že pokutu dostane nevinný. Tak, ako sa to stalo na križovatke tvaru T v úzkej ulici preplnenej metropoly.

Pablo: "V noci som odchádzal z parkoviska pred Filozofickou fakultou na Gondovej ulici v Bratislave. Cesta odtiaľto vedie po Fajnorovom nábreží, ktoré je obojsmernou cestou, avšak ľavý pruh je vyhradený parkujúcim vozidlám - a takmer neustále úplne obsadený - na cestu sa tak vedľa seba nezmestia dve vozidlá."

SkryťVypnúť reklamu

Rozhodol sa vyriešiť problém zablokovania ulice

"Oproti išlo vozidlo a tesne za prvou odbočkou na Prešernovu ulicu som si uvedomil, že sa navzájom nemáme kde vyhnúť. Aby som nemusel cúvať celú časť cesty až späť na Gondovu v úzkej uličke, zacúval som na križovatke smerom do Prešernovej ulice tak, aby som mu umožnil prejazd.

Až keď sa protiidúce vozidlo dostalo úplne na úroveň tejto odbočky vodič naznačil, že chce do Prešernovej ulice sám odbočovať. Vyšiel som teda späť smerom na Gondovu. Pred Filozofickou fakultou ma zastavila hliadka, ktorá pravdepodobne stála niekde neďaleko s tým, že Prešernova ulica je jednosmerná a ja som išiel v protismere."

Policajti videli porušenie zákona

"Policajti ma podľa vlastných slov nevideli cúvať, pravdepodobne stáli niekde ďalej a všimli si moje vozidlo až vo chvíli, keď som z križovatky opäť vychádzal späť na Gondovu a preto sa domnievali, že som prešiel celú Prešernovu v protismere. Mňa však k vozidlu odprevadili 2 kamaráti, ktorí môžu dosvedčiť, že som odchádzal z parkoviska pred Filozofickou fakultou a o pár sekúnd na to ma videli, ako som sa opäť vrátil.

SkryťVypnúť reklamu

Keď som sa snažil situáciu vysvetliť, policajt tvrdil, že som predpisy porušil aj v prípade, ak som sa iba vyhýbal vozidlu tak, ako som to popísal a správne som mal cúvať späť až na Gondovu."

Šiel v protismere alebo bol len v križovatke?

"S blokovou pokutou som nesúhlasil. Naozaj som týmto spôsobom porušil predpis? V podstate som sa otáčal/cúval na neriadenej križovatke a do jednosmernej Prešernovej ulice som zacúval iba na úroveň nevyhnutnú, aby okolo mňa mohlo prejsť druhé auto, takže väčšina môjho vozidla bola stále iba vo výjazde z tejto uličky - v podstate v križovatke.

Zhrňme si, čo sa stalo: proti sebe išli dve vozidlá, ale nemohli sa navzájom vyhnúť, lebo po jednej strane boli legálne zaparkované autá. Vodič jedného z nich (označme ho A) chcel odbočiť do jednosmernej ulice vľavo, ale nezapol smerovku, takže vodič B (Pablo) to nemohol vedieť.

SkryťVypnúť reklamu

A tak, aby mohli obaja prejsť, vodič B cúvol do jednosmerky. Až potom (neskoro) vodič A dal znamenie smerovkou, takže vodič B musel vyjsť z jednosmerky. Toto však už urobil v rozpore s predpismi. Zákon schválnosti vtedy zapracoval naplno, na ulici sa objavili policajti a vodiča B pokutovali, lebo vyšiel z jednosmerky v protismere.

Keď niekomu chcete pomôcť, dobre si premyslite, ako

Za dobrotu na žobrotu. Nepomáhalo vysvetľovanie, vodič, ktorému Pablom pomohol, bol už preč.

Primárne problém vôbec nemusel vzniknúť, keby dotyčný vodič (A) včas zapol smerovky. Na druhej strane Pablo konal zbytočne skratovo. Aj keby vodič A pokračoval priamo, Pablovi stačilo cúvnuť tam, kde je viac miesta na vzájomné obídenie. Tým, že zbytočne iniciatívne vošiel do jednosmerky, z ktorej niet návratu bez porušenia pravidiel cestnej premávky, vystavil sa riziku pokuty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak už Pablo vysvetlil situáciu, policajt mohol byť psychológ, zvážiť okolnosti a citlivo rozhodnúť. Inak povedané: prílišná iniciatíva jednej i druhej strany je v podobnom prípade na škodu veci.

Čo na problém hovoria predpisy

Ak je to potrebné vzhľadom na okolnosti premávky, vodič sa môže vyhnúť inému vozidlu aj tak, že mu zacúvaním uvoľní priestor na prejazd. Tým, že cúvne do jednosmernej ulice v správnom smere, neporušuje žiadne pravidlo o premávke. Ak sa však vráti z jednosmerky v protismere, už je to porušenie pravidiel.

Práve na konaní vodiča A dobre vidieť, prečo je dôležité včasné zapnutie smerovky.

Mimochodom, Pablovi stačilo (ak už zacúval do jednosmerky) len kúsok z nej vyjsť, po prejazde protiidúceho auta opätovne zacúvať späť na jednosmerku a stadiaľ pokračovať ďalej smerom, ako to mal pôvodne v úmysle. Bolo by to krkolomnejšie, ale určite vhodnejšie, ako plynulo vyjsť z jednosmerky tam, odkiaľ prišiel. Zrejme mu však bolo súdené stretnutie s policajtmi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zväčšiť mapu

Tomu sa hovorí byť v nesprávnom čase na nesprávnom mieste. A keďže žiadny policajt nie je jasnovidec, záleží len na ňom, či uzná verziu vodiča, ktorý sa bráni voči obvineniu z jazdy v protismere aj bez iných svedkov.

V zákone o cestnej premávke sa exaktne nepíše o podobnom prípade. V takejto situácii rozhoduje len verdikt policajta, ktorý môže prejaviť toleranciu, riešiť priestupok napomenutím, ak dokáže veľmi citlivo vnímať aj vysvetlenie vodiča. Ale takisto nemusí, lebo zrejme už mal skúsenosti s vodičmi, ktorí sa po spáchaní dopravného priestupku vyhovárajú účelovo.

Smerovky nie sú na okrasu

§ 30, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Znamenie o zmene smeru jazdy vodič je povinný dávať okrem prípadov uvedených v tomto zákone vždy aj pri zmene smeru jazdy, vybočovaní z neho alebo ak to vyžaduje bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

(2) Vodič je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy včas pred začatím jazdného úkonu podľa odseku 1, a to s ohľadom na okolnosti cestnej premávky, najmä na vozidlá idúce za ním a na povahu jazdy.

Opísaná situácia je iba veľmi nepatrným dielikom celej mozaiky. Oveľa závažnejšie je ignorovanie používania smeroviek pri odbočovaní, no najmä pri zmene jazdných pruhov, či predbiehaní.

Napríklad na rušnej ceste mimo obec dobre padne každému, ak šofér protiidúceho auta zreteľne naznačí úmysel predbiehať a vodič v protismere tak môže včas znížiť rýchlosť, prípadne zabrzdiť, aby predišiel zrážke.

Čo sa týka predbiehania pri súbežnej jazde, dôležité sú smerovky v prípade, že sa šofér niektorého auta rozhodne predbehnúť kolónu a v tom mu z nej niekto náhle vybočí doľava bez toho, aby dal znamenie o zmene smeru jazdy. Stalo sa už niekoľko havárií, keď sa zrazu v kolóne rozhodol niektorý z vodičov predbiehať, no nedal včas smerovky a nevšimol si, že zozadu už predbieha iné vozidlo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V našich pravidlách cestnej premávky je presne stanovené (v niekoľkých paragrafoch), kedy je vodič povinný dať znamenie o zmene smeru jazdy. Napríklad pri obchádzaní, predchádzaní, odbočovaní. V Česku je dokonca zákonná povinnosť zapnúť smerovku aj pri predbiehaní cyklistu, čo má určite svoje opodstatnenie, lebo vodič druhého auta ho nemusí včas zbadať.

Jazda bez používania smeroviek je v niektorých situáciách doslova riskantnou a je nepochopiteľné, prečo niektorí nezodpovední šoféri toto dôležité zariadenie na aute nepoužívajú. Takisto je nebezpečným neduhom na slovenských cestách zapnutie smeroviek na poslednú chvíľu. To sa nedá inak nazvať ako alibizmus, pretože v takom momente už smerovky nemusia pomôcť.

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

Autor: Ivan Václavík

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 14 193
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 327
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 814
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 507
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 076
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 787
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 555
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 338
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezident Peter Pellegrini a minister obrany Robert Kaliňák.

Suchú kôrku nahradila iná firma, zákazku za 23 miliónov eur preveruje ÚVO.


a 5 ďalší 15
Mesto Hlohovec.

Zostavili sme rebríček najväčších dlžníkov.


Ekonóm Peter Gonda vysvetľuje, že komunistom sa podarilo u ľudí vyvolať ilúzie o nízkych cenách.

Prvky socializmu ostali v hlavách ľudí doteraz.


45
Jozef Krošlák

V minulosti bol hovorcom premiéra Vladimíra Mečiara.


TASR a 1 ďalší 72
reklama
  1. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda
  2. Štefan Šturdzík: Rudo narazil a musí platiť.
  3. Jozef Huljak: Peru sa rozhodlo nakúpiť 24 nových bojových lietadiel Gripen E za 3,5 miliardy dolárov – modernizácia alebo nevyhnutnosť?
  4. Erika Telekyová : Talianska letná romanca ako od Pilcherovej
  5. Martin Fronk: Kálmán Mikszáth: Slovenský Palócz, čo vedel písať lepšie než kráľ rozprávať
  6. Otilia Horrocks: Ticho, ktoré bolí viac než zákaz
  7. Ivan Čáni: Ten atentát nám bol čert dlžný.
  8. Martin Halás: Vypískali sme aj Čaputovú a Hegera. A nikto sa tým nechválil
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 349
  2. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 379
  3. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 834
  4. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 17 653
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 762
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 641
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 467
  8. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 441
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťZatvoriť reklamu