SME
Pondelok, 28. september, 2020 | Meniny má VáclavKrížovkyKrížovky

Stačí, aby iné auto nepoužilo smerovky a čaká vás pokuta

Smerovky vymysleli v snahe zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky. To však niektorí šoféri nedoceňujú. A ak im chcú iní pomôcť, nepoužitie smeroviek môže pomáhačom privodiť pokutu.

Smerovky na aute nie sú dielom nejakého roztopašníka, ale vymysleli ich a ďalej vyvíjali konštruktéri vozidiel v snahe zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky. To však niektorí šoféri - z nevedomosti alebo z pohodlnosti - nedoceňujú. Jednoducho, pri odbočovaní alebo pri zmene smeru jazdy nepoužívajú znamenie o zmene smeru.

To občas vedie dokonca i k tomu, že pokutu dostane nevinný. Tak, ako sa to stalo na križovatke tvaru T v úzkej ulici preplnenej metropoly.

Pablo: "V noci som odchádzal z parkoviska pred Filozofickou fakultou na Gondovej ulici v Bratislave. Cesta odtiaľto vedie po Fajnorovom nábreží, ktoré je obojsmernou cestou, avšak ľavý pruh je vyhradený parkujúcim vozidlám - a takmer neustále úplne obsadený - na cestu sa tak vedľa seba nezmestia dve vozidlá."

Rozhodol sa vyriešiť problém zablokovania ulice

"Oproti išlo vozidlo a tesne za prvou odbočkou na Prešernovu ulicu som si uvedomil, že sa navzájom nemáme kde vyhnúť. Aby som nemusel cúvať celú časť cesty až späť na Gondovu v úzkej uličke, zacúval som na križovatke smerom do Prešernovej ulice tak, aby som mu umožnil prejazd.

Až keď sa protiidúce vozidlo dostalo úplne na úroveň tejto odbočky vodič naznačil, že chce do Prešernovej ulice sám odbočovať. Vyšiel som teda späť smerom na Gondovu. Pred Filozofickou fakultou ma zastavila hliadka, ktorá pravdepodobne stála niekde neďaleko s tým, že Prešernova ulica je jednosmerná a ja som išiel v protismere."

Policajti videli porušenie zákona

"Policajti ma podľa vlastných slov nevideli cúvať, pravdepodobne stáli niekde ďalej a všimli si moje vozidlo až vo chvíli, keď som z križovatky opäť vychádzal späť na Gondovu a preto sa domnievali, že som prešiel celú Prešernovu v protismere. Mňa však k vozidlu odprevadili 2 kamaráti, ktorí môžu dosvedčiť, že som odchádzal z parkoviska pred Filozofickou fakultou a o pár sekúnd na to ma videli, ako som sa opäť vrátil.

Keď som sa snažil situáciu vysvetliť, policajt tvrdil, že som predpisy porušil aj v prípade, ak som sa iba vyhýbal vozidlu tak, ako som to popísal a správne som mal cúvať späť až na Gondovu."

Šiel v protismere alebo bol len v križovatke?

"S blokovou pokutou som nesúhlasil. Naozaj som týmto spôsobom porušil predpis? V podstate som sa otáčal/cúval na neriadenej križovatke a do jednosmernej Prešernovej ulice som zacúval iba na úroveň nevyhnutnú, aby okolo mňa mohlo prejsť druhé auto, takže väčšina môjho vozidla bola stále iba vo výjazde z tejto uličky - v podstate v križovatke.

Zhrňme si, čo sa stalo: proti sebe išli dve vozidlá, ale nemohli sa navzájom vyhnúť, lebo po jednej strane boli legálne zaparkované autá. Vodič jedného z nich (označme ho A) chcel odbočiť do jednosmernej ulice vľavo, ale nezapol smerovku, takže vodič B (Pablo) to nemohol vedieť.

A tak, aby mohli obaja prejsť, vodič B cúvol do jednosmerky. Až potom (neskoro) vodič A dal znamenie smerovkou, takže vodič B musel vyjsť z jednosmerky. Toto však už urobil v rozpore s predpismi. Zákon schválnosti vtedy zapracoval naplno, na ulici sa objavili policajti a vodiča B pokutovali, lebo vyšiel z jednosmerky v protismere.

Keď niekomu chcete pomôcť, dobre si premyslite, ako

Za dobrotu na žobrotu. Nepomáhalo vysvetľovanie, vodič, ktorému Pablom pomohol, bol už preč.

Primárne problém vôbec nemusel vzniknúť, keby dotyčný vodič (A) včas zapol smerovky. Na druhej strane Pablo konal zbytočne skratovo. Aj keby vodič A pokračoval priamo, Pablovi stačilo cúvnuť tam, kde je viac miesta na vzájomné obídenie. Tým, že zbytočne iniciatívne vošiel do jednosmerky, z ktorej niet návratu bez porušenia pravidiel cestnej premávky, vystavil sa riziku pokuty.

Ak už Pablo vysvetlil situáciu, policajt mohol byť psychológ, zvážiť okolnosti a citlivo rozhodnúť. Inak povedané: prílišná iniciatíva jednej i druhej strany je v podobnom prípade na škodu veci.

Čo na problém hovoria predpisy

Ak je to potrebné vzhľadom na okolnosti premávky, vodič sa môže vyhnúť inému vozidlu aj tak, že mu zacúvaním uvoľní priestor na prejazd. Tým, že cúvne do jednosmernej ulice v správnom smere, neporušuje žiadne pravidlo o premávke. Ak sa však vráti z jednosmerky v protismere, už je to porušenie pravidiel.

Práve na konaní vodiča A dobre vidieť, prečo je dôležité včasné zapnutie smerovky.

Mimochodom, Pablovi stačilo (ak už zacúval do jednosmerky) len kúsok z nej vyjsť, po prejazde protiidúceho auta opätovne zacúvať späť na jednosmerku a stadiaľ pokračovať ďalej smerom, ako to mal pôvodne v úmysle. Bolo by to krkolomnejšie, ale určite vhodnejšie, ako plynulo vyjsť z jednosmerky tam, odkiaľ prišiel. Zrejme mu však bolo súdené stretnutie s policajtmi.


Zväčšiť mapu

Tomu sa hovorí byť v nesprávnom čase na nesprávnom mieste. A keďže žiadny policajt nie je jasnovidec, záleží len na ňom, či uzná verziu vodiča, ktorý sa bráni voči obvineniu z jazdy v protismere aj bez iných svedkov.

V zákone o cestnej premávke sa exaktne nepíše o podobnom prípade. V takejto situácii rozhoduje len verdikt policajta, ktorý môže prejaviť toleranciu, riešiť priestupok napomenutím, ak dokáže veľmi citlivo vnímať aj vysvetlenie vodiča. Ale takisto nemusí, lebo zrejme už mal skúsenosti s vodičmi, ktorí sa po spáchaní dopravného priestupku vyhovárajú účelovo.

Smerovky nie sú na okrasu

§ 30, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Znamenie o zmene smeru jazdy vodič je povinný dávať okrem prípadov uvedených v tomto zákone vždy aj pri zmene smeru jazdy, vybočovaní z neho alebo ak to vyžaduje bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.

(2) Vodič je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy včas pred začatím jazdného úkonu podľa odseku 1, a to s ohľadom na okolnosti cestnej premávky, najmä na vozidlá idúce za ním a na povahu jazdy.

Opísaná situácia je iba veľmi nepatrným dielikom celej mozaiky. Oveľa závažnejšie je ignorovanie používania smeroviek pri odbočovaní, no najmä pri zmene jazdných pruhov, či predbiehaní.

Napríklad na rušnej ceste mimo obec dobre padne každému, ak šofér protiidúceho auta zreteľne naznačí úmysel predbiehať a vodič v protismere tak môže včas znížiť rýchlosť, prípadne zabrzdiť, aby predišiel zrážke.

Čo sa týka predbiehania pri súbežnej jazde, dôležité sú smerovky v prípade, že sa šofér niektorého auta rozhodne predbehnúť kolónu a v tom mu z nej niekto náhle vybočí doľava bez toho, aby dal znamenie o zmene smeru jazdy. Stalo sa už niekoľko havárií, keď sa zrazu v kolóne rozhodol niektorý z vodičov predbiehať, no nedal včas smerovky a nevšimol si, že zozadu už predbieha iné vozidlo.

V našich pravidlách cestnej premávky je presne stanovené (v niekoľkých paragrafoch), kedy je vodič povinný dať znamenie o zmene smeru jazdy. Napríklad pri obchádzaní, predchádzaní, odbočovaní. V Česku je dokonca zákonná povinnosť zapnúť smerovku aj pri predbiehaní cyklistu, čo má určite svoje opodstatnenie, lebo vodič druhého auta ho nemusí včas zbadať.

Jazda bez používania smeroviek je v niektorých situáciách doslova riskantnou a je nepochopiteľné, prečo niektorí nezodpovední šoféri toto dôležité zariadenie na aute nepoužívajú. Takisto je nebezpečným neduhom na slovenských cestách zapnutie smeroviek na poslednú chvíľu. To sa nedá inak nazvať ako alibizmus, pretože v takom momente už smerovky nemusia pomôcť.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  3. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  4. Päť najlepších doplnkov výživy na naberanie svalovej hmoty.
  5. Toto jedlo si v čínskej reštaurácii objednávajú iba tí, ktorí sa vyznajú
  6. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  7. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  8. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  9. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  10. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  1. Jeseň je ideálny čas pre začatie diéty
  2. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  3. Mobilný zdvihák pre pacienta
  4. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  5. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  6. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  7. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  8. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  9. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  10. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 21 881
  2. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 16 427
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 100
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 12 535
  5. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 10 437
  6. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 9 856
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 373
  8. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 231
  9. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 225
  10. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 079
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister vnútra Roman Mikulec a dočasný policajný prezident Peter Kovařík (vzadu).
Podcast Dobré Ráno.

Prieskum Focusu: Matovič stráca dôveru aj u vlastných voličov

Rebríček dôveryhodnosti vedie Čaputová. Na chvoste je Kotleba.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Na Pellegriniho sa zasa usmievajú hviezdy

Preferencie OĽaNO a Igora Matoviča utekajú v ústrety Hlasu.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Audi A3 Sportback jazdí výborne, no napriek tomu mu čosi chýba (test)

Auto vodiča nenúti ovládať všetko cez obrazovky.

Audi A3 Sportback
Peugeot 508 PSE
DS3 Crossback E-Tense

Volkswagen ID.4 je nový súrodenec Škody Enyaq

Vyrábať sa bude v Nemecku aj v USA.

Volkswagen ID.4