Večný boj medzi vodičmi kamiónov a osobných áut nadobúda pri čoraz hustejšej premávke nové rozmery. Hoci obmedzenie rýchlosti pre kamióny na diaľnici hovorí jednoznačne o 90 km/h, niektoré nákladné, ale aj osobné autá, jazdia pomalšie a teda tie rýchlejšie vozidlá nad 7,5 tony by ich bez problémov predbehli.
Veď v kopcovitom teréne je nad slnko viditeľný rozdiel medzi ťahačom s plne naloženým návesom (alebo poloprázdnym), alebo vracajúcim sa pre tovar.
Aj keby mohol predbehnúť, nesmie
Z toho vyplýva, že vodič evidentne ľahšieho kamiónu, či nákladného auta, by mal mať najmä mimo dopravnej špičky aspoň nejaký nárok na predbehnutie pomalšieho kolegu. Tým by sa zároveň eliminovala možnosť vytvárania zbytočnej kolóny.
Lenže v súčasnosti, od 1. februára minulého roka, platí na diaľnici a rýchlostných cestách pre šoférov nákladných áut striktný všeobecný zákaz predbiehania na celom území Slovenska. A práve v tom je jadro problému.
Nemožnosť predchádzať zvyšuje pravdepodobnosť nebezpečnej jazdy
Počas hlbokej noci, či mimo dopravnej špičky, keď je premávka podstatne redšia ako v kritických časoch ráno a neskoro popoludní (čo platí aj počas víkendových a sviatočných dní) by sa určite nikomu nič nestalo, ak by kamionista alebo vodič ľahkého nákladiaka mohol predbehnúť pomalšieho kolegu, nebodaj vlečúce sa osobné auto. Nie raz sme totiž zaregistrovali kolónu kamiónov a na jej čele pomaly jazdiace osobné auto.
Keďže však platí všeobecný zákaz predbiehania s kamiónom (nákladným autom), ich vodiči potom neraz dobiehajú stratený čas nebezpečnou jazdou v zákrutách, klesaniach a podobne. Česť výnimkám. Samozrejme, nájdu sa i takí, ktorí by nedbali prejsť celé Slovensko s plynovým pedálom na podlahe.
Náš návrh
Náš apel smerom ku kompetentným ministerstvám má jediný cieľ: upraviť zákon o cestnej premávke tak, aby aj kamionista mohol jazdiť plynulo, rýchlo (v súlade s predpismi) a nemusel naháňať čas na úkor bezpečnej jazdy, keď bude mať pred sebou voľnú cestu.
Teda, aby mohli aj nákladné vozidlá predbiehať pomalšie jazdiace autá v čase, keď je hustota premávky všeobecne podstatne nižšia. Napríklad medzi 10. a 15. hodinou alebo v čase od 21,00 do 6,00. Nech sa nevytvárajú zbytočné vláčiky kamiónov v pravom pruhu diaľnice, keď polovica z nich nedokáže v určitých úsekoch jazdiť maximálnou povolenou rýchlosťou, lebo sú plne naložené.
Autor: Ivan Václavík