SME
Utorok, 29. september, 2020 | Meniny má Michal, MichaelaKrížovkyKrížovky

Myslel si, že je na kruháči a z vedľajšej cesty vletel do križovatky

Na cestách Slovenska sa stretnete aj so situáciou, kedy ani jeden vodič nemá prednosť. A aj s miestom, ktoré sa vám bude zdať ako kruháč aj keď ním nie je.

Jeden z vás nás upozornil na križovatky ulíc Masarykova, Štefánikova, Hviezdoslavova a ďalších v Košiciach, ktoré sa z výšky javia ako kruhový objazd. Mnohí si ho podľa pisateľa s "kruháčom" aj mýlia.

Štefan: "Niektorí vodiči (najmä tí, čo sú raz za život v Košiciach) si totiž mylne myslia, že ide o kruhový objazd a pri patričnom nevšímaní si značky "Daj prednosť v jazde" najmä pri výjazde z Masarykovej môžu spôsobiť škaredú nehodu.

Dnes som len tak-tak pribrzdil a strhol volant, keď som išiel z Národnej triedy po hlavnej a zľava mi pred nosom vpálil na križovatku vodič čierneho pasatu s bratislavskou značkou, ktorý mi ešte vynadal do hoväda, že nedávam prednosť autám na kruhovom objazde.

Našťastie som ho jedným okom sledoval, keď prichádzal do križovatky. Ale čo keď niekto pôjde v pohode 50-tkou po hlavnej a podobný "slepec" s gumenou hlavou vojde do križovatky?"


Zväčšiť mapu

Každý kruhový objazd je vždy označený dopravnou značkou. Napriek tomu, ani pri vjazde do kruhového objazdu sa v ňom vodič nesmie správať ako ten, ktorý má vždy prednosť.

Pre kruhové objazdy platí, že prednosť má ten, kto do kruháča vchádza, ak to nie je dopravnou značkou určené inak. Preto sú kruhové objazdy zvyčajne posiate dopravnými značkami upravujúcimi prednosť tak, aby mal prednosť ten, kto z kruháča vychádza.

Tu je dôležité si uvedomiť, že aj v kruháči bez značiek má prednosť ten, kto prichádza z pravej strany. A ak sú tam značky, ktoré určujú prednosť, treba sa podľa nich riadiť.

Miesto, ktoré spomínal Štefan, nie je kruhovou križovatkou, aj keď sa na ňu tvarom podobá. Preto sa tam riaďte dopravnými značkami upravujúcimi prednosť v jazde prípadne pravidlom prednosti vozidla prichádzajúceho z pravej strany. A ani cez kruhový objazd pre istotu neprechádzajte ignorujúc dopravné značenie. Mohlo by sa to skončiť nepríjemnou nehodou.

Ďalším nepríjemným miestom na ceste, na ktoré ste nás upozornili, je neštandardne riešená križovatka v areáli nákupného centra Aupark v Bratislave.

Michal: Chcem sa opýtať, ako sa rieši prednosť v jazde v prípade zobrazenom na priloženom obrázku. Zaujímajú ma hlavne biele a modré vozidlo. Biele vozidlo odbočuje vľavo z vedľajšej cesty na hlavnú, pričom nemá pred sebou žiadnu dopravnú značku. Modré vozidlo ide z hlavnej cesty na vedľajšiu, ale má pred sebou STOP-ku. Kolegovia majú rôzne názory na prednosť v danom prípade.

1) V prípade, že vchádzajú do križovatky len tieto dve vozidlá (biele a modré), väčšina je za to, že prednosť má modré vozidlo, ale musí zastať na značke STOP. Je to pravda?
2) V prípade, že by do križovatky vchádzalo aj červené vozidlo a odbočovalo by doprava, môže biele vozidlo prejsť súčasne s ním?

AuparkKrizovatka.jpg

Tu treba Michala poopraviť, pretože biele vozidlo má v skutočnosti pred sebou dopravnú značku Daj prednosť vjazde s dodatkovou tabuľkou, ktorá znázorňuje skutočný tvar križovatky s vyznačením hlavnej cesty.

Ďalší Michal v tejto súvislosti dodáva:

Michal: "Pravidelne sa mi tu ráno stáva situácia, kedy prichádzam od Einsteinovej a mám dávať prednosť autám na hlavnej. Ale oproti mne ide auto/autobus od administratívnej budovy a zostane stáť na stopke. A potom nastane nejasná situácia a ponúkanie jeden druhého, aby prešiel. Podľa mňa, takéto riešenie križovatky vôbec neprispieva k bezpečnosti a plynulosti premávky. Akurát mätie vodičov, že kto má vlastne prednosť."

Aupark.jpg

Červené vozidlo to má v križovatke jednoduché. Prednosť má pred všetkými vozidlami vchádzajúcimi do križovatky. Biele vozidlo musí dať prednosť v jazde. Ak ide rovno, tak červenému, ktoré by odbočovalo vľavo. Ak by odbočilo vľavo tak, ako je to na obrázku, prednosť by muselo dať aj modrému autu. Tu však nastáva problém.

Modré vozidlo má pred sebou dopravnú značku Stoj, daj prednosť v jazde. Či by šlo rovno alebo vľavo, musí zastať a dať prednosť ostatným vozidlám idúcim z iných smerov.

Biele vozidlo odbočujúce vľavo tak dáva prednosť modrému, ktoré sa pre bieleho javí ako na hlavnej, modré zas dáva prednosť bielemu, pretože mu to prikazuje Stopka.

Stačí, aby namiesto Stopky umiestnili pred modré auto značku Hlavná cesta s vyznačením tvaru križovatky a hlavnej cesty a bolo by po probléme. Takto vodičovi modrého a odbočujúceho bieleho auta nezostáva nič iné, ako čakať a ponúkať jeden druhého v jazde. Pokojne sa však môže stať, že sa vodiči nedohodnú a zrazia uprostred križovatky. Aj keď by to bol dôsledok absurdne riešenej križovatky, obaja by boli vinníci, pretože by nedali prednosť v jazde tomu druhému.

Na Michalove otázky sa dá odpoveď teda takto:

  1. Nie, nie je to pravda.
  2. Nie, nemôže, pretože musí dať prednosť modrému vozidlu.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  3. To treba vidieť. Blíži sa Deň otvorených dverí v Kolískach
  4. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  5. Päť najlepších doplnkov výživy na naberanie svalovej hmoty.
  6. UPC teraz ponúka internet 300 Mb/s len za 10,90 €
  7. Fedor Gál: Drtím, drtíš, drtíme (s krízou za zadkom)
  8. Tu sú najčastejšie signály nesprávneho zateplenia. Vyhnite sa im
  9. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  10. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  1. Brick Award 2020: Pocta kvalitnej tehlovej architektúre
  2. Union prepláca doplatky za lieky do 18 rokov neobmedzene
  3. UPC teraz ponúka internet 300 Mb/s len za 10,90 €
  4. Fedor Gál: Drtím, drtíš, drtíme (s krízou za zadkom)
  5. Tu sú najčastejšie signály nesprávneho zateplenia. Vyhnite sa im
  6. Digitalizácia prinesie zmeny v doručovaní dobierok
  7. Silnú imunitu bez týchto troch látok nedosiahnete
  8. Každý komín potrebuje svoj domov!
  9. To treba vidieť. Blíži sa Deň otvorených dverí v Kolískach
  10. Jeseň je ideálny čas pre začatie diéty
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 20 632
  2. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 19 109
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 17 956
  4. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 12 489
  5. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 11 852
  6. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy 10 607
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 593
  8. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 9 527
  9. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 475
  10. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 419
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Volkswagen spustil v Bratislave výrobu najvýkonnejšieho Touaregu R

Na stovku zrýchli za 4,9 sekundy a pomáha si elektrinou.

Volkswagen Touareg R
Nová Dacia Sandero Stepway, Logan a Sandero.
Najpredávanejším malým SUV bol v auguste Peugeot 2008.

Audi A3 Sportback je len také dobré, ako si ho spravíte (test)

Auto vodiča nenúti ovládať všetko cez obrazovky.

Audi A3 Sportback