SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Myslel si, že je na kruháči a z vedľajšej cesty vletel do križovatky

Na cestách Slovenska sa stretnete aj so situáciou, kedy ani jeden vodič nemá prednosť. A aj s miestom, ktoré sa vám bude zdať ako kruháč aj keď ním nie je.

Jeden z vás nás upozornil na križovatky ulíc Masarykova, Štefánikova, Hviezdoslavova a ďalších v Košiciach, ktoré sa z výšky javia ako kruhový objazd. Mnohí si ho podľa pisateľa s "kruháčom" aj mýlia.

Štefan: "Niektorí vodiči (najmä tí, čo sú raz za život v Košiciach) si totiž mylne myslia, že ide o kruhový objazd a pri patričnom nevšímaní si značky "Daj prednosť v jazde" najmä pri výjazde z Masarykovej môžu spôsobiť škaredú nehodu.

Dnes som len tak-tak pribrzdil a strhol volant, keď som išiel z Národnej triedy po hlavnej a zľava mi pred nosom vpálil na križovatku vodič čierneho pasatu s bratislavskou značkou, ktorý mi ešte vynadal do hoväda, že nedávam prednosť autám na kruhovom objazde.

Našťastie som ho jedným okom sledoval, keď prichádzal do križovatky. Ale čo keď niekto pôjde v pohode 50-tkou po hlavnej a podobný "slepec" s gumenou hlavou vojde do križovatky?"


Zväčšiť mapu

Každý kruhový objazd je vždy označený dopravnou značkou. Napriek tomu, ani pri vjazde do kruhového objazdu sa v ňom vodič nesmie správať ako ten, ktorý má vždy prednosť.

Pre kruhové objazdy platí, že prednosť má ten, kto do kruháča vchádza, ak to nie je dopravnou značkou určené inak. Preto sú kruhové objazdy zvyčajne posiate dopravnými značkami upravujúcimi prednosť tak, aby mal prednosť ten, kto z kruháča vychádza.

Tu je dôležité si uvedomiť, že aj v kruháči bez značiek má prednosť ten, kto prichádza z pravej strany. A ak sú tam značky, ktoré určujú prednosť, treba sa podľa nich riadiť.

Miesto, ktoré spomínal Štefan, nie je kruhovou križovatkou, aj keď sa na ňu tvarom podobá. Preto sa tam riaďte dopravnými značkami upravujúcimi prednosť v jazde prípadne pravidlom prednosti vozidla prichádzajúceho z pravej strany. A ani cez kruhový objazd pre istotu neprechádzajte ignorujúc dopravné značenie. Mohlo by sa to skončiť nepríjemnou nehodou.

Ďalším nepríjemným miestom na ceste, na ktoré ste nás upozornili, je neštandardne riešená križovatka v areáli nákupného centra Aupark v Bratislave.

Michal: Chcem sa opýtať, ako sa rieši prednosť v jazde v prípade zobrazenom na priloženom obrázku. Zaujímajú ma hlavne biele a modré vozidlo. Biele vozidlo odbočuje vľavo z vedľajšej cesty na hlavnú, pričom nemá pred sebou žiadnu dopravnú značku. Modré vozidlo ide z hlavnej cesty na vedľajšiu, ale má pred sebou STOP-ku. Kolegovia majú rôzne názory na prednosť v danom prípade.

1) V prípade, že vchádzajú do križovatky len tieto dve vozidlá (biele a modré), väčšina je za to, že prednosť má modré vozidlo, ale musí zastať na značke STOP. Je to pravda?
2) V prípade, že by do križovatky vchádzalo aj červené vozidlo a odbočovalo by doprava, môže biele vozidlo prejsť súčasne s ním?

AuparkKrizovatka.jpg

Tu treba Michala poopraviť, pretože biele vozidlo má v skutočnosti pred sebou dopravnú značku Daj prednosť vjazde s dodatkovou tabuľkou, ktorá znázorňuje skutočný tvar križovatky s vyznačením hlavnej cesty.

Ďalší Michal v tejto súvislosti dodáva:

Michal: "Pravidelne sa mi tu ráno stáva situácia, kedy prichádzam od Einsteinovej a mám dávať prednosť autám na hlavnej. Ale oproti mne ide auto/autobus od administratívnej budovy a zostane stáť na stopke. A potom nastane nejasná situácia a ponúkanie jeden druhého, aby prešiel. Podľa mňa, takéto riešenie križovatky vôbec neprispieva k bezpečnosti a plynulosti premávky. Akurát mätie vodičov, že kto má vlastne prednosť."

Aupark.jpg

Červené vozidlo to má v križovatke jednoduché. Prednosť má pred všetkými vozidlami vchádzajúcimi do križovatky. Biele vozidlo musí dať prednosť v jazde. Ak ide rovno, tak červenému, ktoré by odbočovalo vľavo. Ak by odbočilo vľavo tak, ako je to na obrázku, prednosť by muselo dať aj modrému autu. Tu však nastáva problém.

Modré vozidlo má pred sebou dopravnú značku Stoj, daj prednosť v jazde. Či by šlo rovno alebo vľavo, musí zastať a dať prednosť ostatným vozidlám idúcim z iných smerov.

Biele vozidlo odbočujúce vľavo tak dáva prednosť modrému, ktoré sa pre bieleho javí ako na hlavnej, modré zas dáva prednosť bielemu, pretože mu to prikazuje Stopka.

Stačí, aby namiesto Stopky umiestnili pred modré auto značku Hlavná cesta s vyznačením tvaru križovatky a hlavnej cesty a bolo by po probléme. Takto vodičovi modrého a odbočujúceho bieleho auta nezostáva nič iné, ako čakať a ponúkať jeden druhého v jazde. Pokojne sa však môže stať, že sa vodiči nedohodnú a zrazia uprostred križovatky. Aj keď by to bol dôsledok absurdne riešenej križovatky, obaja by boli vinníci, pretože by nedali prednosť v jazde tomu druhému.

Na Michalove otázky sa dá odpoveď teda takto:

  1. Nie, nie je to pravda.
  2. Nie, nemôže, pretože musí dať prednosť modrému vozidlu.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  2. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  3. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  4. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  5. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  6. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  7. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  8. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  9. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  10. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  3. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Zmeny v systéme revíznych postupov
  6. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  7. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  10. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 485
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 059
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 809
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 533
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 363
  6. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 4 560
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 3 984
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 105
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 705
  10. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 2 416
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.

K prevratu by malo podľa Zelenského dôjsť z prvého na druhého decembra.


23 h
Lieky proti covidu od spoločnosti Merck.

Porovnali sme ich v štyroch kategóriách.


28. nov
Mariana Čengel-Solčanská.

Jazyk má strategický význam, obsahuje identitu národa. Môže zaniknúť ľahšie, než by sme predpokladali.


Mariana Čengel Solčanská 28. nov
Novej republike prišiel zablahoželať aj princ Charles.

Barbados získal nezávislosť v roku 1966, od utorka je republikou.


3 h

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


4 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Marek Mačuha: Povinná vakcinácia revisited
  2. Andy Nosko: Dysfunkcia mozgu Igora Matoviča ako časovaná bomba
  3. Jano Richter: § 'Všeobecné ohrozenie' versus Robert F. a antivaxeri
  4. Julius Kravjar: ANTIPLAG systémy: Turnitin sa stáva vysoko dominantným hráčom na trhu
  5. Jana Hanuliaková: Pol milióna ľudí na Slovensku bez pitnej vody z verejného vodovodu.
  6. Marián Lukáč: Blog č. 57- Vzdelávanie, školstvo a zelené investície
  7. Stanislav Pánis: Panika z omicronu nie je namieste!
  8. Štefan Vidlár: Dilemno dúchotcu
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 183
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 802
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 7 075
  4. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 941
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 859
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 301
  7. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 018
  8. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 3 795
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu