SME
Streda, 1. december, 2021 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Ako nedostať pokutu za skrytý zákaz predchádzania

Vzťahy medzi dopravnými značkami sú zvyčajne jasne dané. Napriek tomu môžu spôsobiť komplikácie.

Vzťahy medzi dopravnými značkami sú zvyčajne jasne dané. Napriek tomu môžu spôsobiť komplikácie, keď sa uplatnia niektoré pravidlá cestnej premávky. Ako napríklad medzi Žilinou a Strečnom.

Juraj: "Pri odbočke do Stráňav je nesúlad medzi vodorovným a zvislým značením. Je to rovinka, kde je prerušovaná čiara, ďaleko vidno a bezpečne sa tam dalo predbiehať. Avšak, osadili tam značku zákaz predbiehania pred križovatkou a koniec zákazu predbiehania za križovatkou. V opačnom smere to isté.

Osadeniu týchto značiek sa v princípe nedá nič vytknúť až na to, že vodorovné značenie nebolo premaľované a prerušovaná čiara zostala. A to je problém.

Značka zákazu predbiehania je osadená len na pravej strane cesty, teda ak ste neznalí pomerov, začnete predbiehať podľa prerušovanej čiary, a než prípadne dokončíte predbiehací manéver, ste v zákaze predbiehania. To napríklad cez rozmernú dodávku, kamión, či autobus nemáte šancu zaregistrovať.

Ja si myslím, že zvislé dopravné značenie je nadradené vodorovnému, ale nemal by tam byť ich súlad? Podľa mňa je to pasca na vodičov a bolo by ju treba doriešiť domaľovaním plnej čiary na úsek, keď je zvislým dopravným značením zakázané predbiehať.

Ak by sa vodičovi stalo, že ho zastaví polícia v takomto prípade, môže dostať pokutu. Môže argumentovať, že značku zákazu predbiehania nemal šancu vidieť, keďže je len napravo, nie na oboch stranách cesty a prerušovaná čiara umožňuje predbiehať?"


Zväčšiť mapu

Dobrý úmysel, nevhodné riešenie

Správca cesty teda osadil dopravnú značku Zákaz predchádzania na pravú stranu cesty pred križovatkou. Čiara uprostred vozovky je prerušovaná. Za križovatkou je značka ukončujúca platnosť Zákazu predchádzania.

§ 60, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Ak je nesúlad medzi zvislými dopravnými značkami a vodorovnými dopravnými značkami, zvislé dopravné značky sú nadradené vodorovným dopravným značkám.

(7) ... Zvislé dopravné značky sa spravidla umiestňujú pri pravom okraji cesty v smere jazdy vozidiel. Ak si to vyžaduje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky alebo nevyhnutnosť zvýrazniť dopravnú situáciu, je možné umiestniť zvislé dopravné značky i na ľavom okraji jazdného pruhu alebo cesty približne na rovnakej úrovni oproti sebe.

Tu treba povedať, že správca cesty chcel pravdepodobne zdôrazniť zákaz vyplývajúci zo zákona. Podľa neho je zakázané predchádzať v križovatke a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ak by nebolo možné bezpečne dokončiť predchádzanie pred križovatkou.

To, že zákonný zákaz podporili dopravnou značkou, zvyšuje dôležitosť významu zákazu predchádzania pred križovatkou a v križovatke. Pravdepodobne sa tam v minulosti stávali nehody. Lenže ...

Prečo za križovatku umiestnili značku ukončujúcu zákaz predchádzania, keď vzdialenejšia hranica križovatky má tú istú funkciu? Ale to je iba drobnosť. Pre vodiča je však rizikom prerušovaná čiara uprostred cesty, ak je v úseku zakázané predchádzať dopravnou značkou.

Predstavte si, že budete predchádzať kamión, ktorý prekryje dopravnú značku Zákaz predchádzania. Prerušovaná čiara vám nijako nezabráni, aby ste kamión predišli a ani zákon neporušíte, lebo manéver dokončíte pred križovatkou. Napriek tomu vás zastaví polícia a obviní vás z nerešpektovania dopravného značenia. Čo vtedy robiť?

Ako sa vyhnúť problému skrytej značky?

Polícia by určite argumentovala tým, že zvislé dopravné značenie je v prípade rozporu nadradené vodorovnému. Vaša odpoveď by potom mala byť takáto: dopravná značka musí byť včas viditeľná a za každých okolností. Síce sa to ťažko dokazuje, ale v prípade, keď ste obvinený z priestupku, vám porušenie dopravných predpisov musí dokázať polícia. To by ale museli mať video alebo foto dokumentáciu. Na základe nej by ste však potom vedeli aj vy argumentovať vo svoj prospech.

§ 8, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(7) Dopravnými značkami a dopravnými zariadeniami sa spravidla nevyznačuje zákaz alebo príkaz vyplývajúci zo všeobecných ustanovení pravidiel cestnej premávky.

(8) Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

Stačí, aby bola značka umiestnená aj pri ľavom okraji cesty a bolo by po prípadných problémoch. Zákon o cestnej premávke to umožňuje, keďže sa v ňom píše, že dopravné značky sa umiestňujú pri pravom okraji cesty spravidla.

Dokonca by sa to dalo urobiť za tie isté peniaze, ak by kompetentní nedali spraviť zbytočnú značku ukončujúcu zákaz predchádzania a namiesto nej dali vyrobiť ešte jednu značku Zákaz predchádzania.

Pomohlo by tiež, ak by prerušovanú značku prekreslili na plnú čiaru tak, ako to navrhol Juraj. V každom prípade, ak je možné bez zmeny významu riešenia dopravnej situácie dať do súladu dopravné značenia, je to lepšie riešenia, ako sa spoliehať na ustanovenie, podľa ktorého má zvislá značka prednosť pred vodorovnou.

Značka nad semaforom, semafor nad značku

Ďalší Juraj nám v súvislosti s tým, ktoré dopravné značenie má prednosť, napísal o Stopke nad semaforom.

Juraj: "Zastaviť, či nezastaviť, pýtal som sa sám seba, keď môj priateľ šoféroval v Poprade a natrafili sme na stopku nad semaforom, na ktorom svieti zelená. Čo si myslíte vy? Zastaviť, či nie? Ak áno, kedy a prečo?"

01.jpg

Tak, ako je zvislé dopravné značenie nadradené vodorovnému, ak je medzi nimi rozpor, tak sú semafory nadradené dopravnému značeniu, ak je medzi nimi nesúlad. Preto, ak svieti zelená na semafore umiestnenom pod značkou Stop, daj prednosť v jazde, vodič smie pokračovať ďalej. Samozrejme, musí dodržiavať príslušné predpisy týkajúce sa jazdy cez riadenú križovatku.

V tomto prípade by stopka platila vtedy, ak by semafory nefungovali alebo ak by na nich prerušovanie svietilo oranžové svetlo.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  2. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!?
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  2. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  3. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  4. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Zmeny v systéme revíznych postupov
  7. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  8. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  9. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  10. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 564
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 119
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 842
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 771
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 587
  6. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 772
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 673
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 103
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 688
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 127
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


14 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Iveta Bakitová: Peru - od conquistádorov po Dänikena
  2. Štefan Vidlár: List Ježiškovi
  3. Ján Šeďo: Kedy je to v záujme občanov a kedy nie, alebo existuje morálny kódex poslanca NRSR ?
  4. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí
  5. Marek Strapko: Konšpirátori opäť pošteklili primitívne pudy
  6. Michal Hradil: Trochu (kontroverznej) očkovacej matematiky
  7. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  8. Júlia Piraňa Mikolášiková: Podozrivý z úniku dokumentu o Zurianovi a spol. je policajný funkcionár
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 327
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 855
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 5 193
  4. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 5 190
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 958
  6. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 951
  7. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 368
  8. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 061
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu