SME
Nedeľa, 1. november, 2020 | Meniny má Denis, DenisaKrížovkyKrížovky

Ako nedostať pokutu za skrytý zákaz predchádzania

Vzťahy medzi dopravnými značkami sú zvyčajne jasne dané. Napriek tomu môžu spôsobiť komplikácie.

Vzťahy medzi dopravnými značkami sú zvyčajne jasne dané. Napriek tomu môžu spôsobiť komplikácie, keď sa uplatnia niektoré pravidlá cestnej premávky. Ako napríklad medzi Žilinou a Strečnom.

Juraj: "Pri odbočke do Stráňav je nesúlad medzi vodorovným a zvislým značením. Je to rovinka, kde je prerušovaná čiara, ďaleko vidno a bezpečne sa tam dalo predbiehať. Avšak, osadili tam značku zákaz predbiehania pred križovatkou a koniec zákazu predbiehania za križovatkou. V opačnom smere to isté.

Osadeniu týchto značiek sa v princípe nedá nič vytknúť až na to, že vodorovné značenie nebolo premaľované a prerušovaná čiara zostala. A to je problém.

Značka zákazu predbiehania je osadená len na pravej strane cesty, teda ak ste neznalí pomerov, začnete predbiehať podľa prerušovanej čiary, a než prípadne dokončíte predbiehací manéver, ste v zákaze predbiehania. To napríklad cez rozmernú dodávku, kamión, či autobus nemáte šancu zaregistrovať.

Ja si myslím, že zvislé dopravné značenie je nadradené vodorovnému, ale nemal by tam byť ich súlad? Podľa mňa je to pasca na vodičov a bolo by ju treba doriešiť domaľovaním plnej čiary na úsek, keď je zvislým dopravným značením zakázané predbiehať.

Ak by sa vodičovi stalo, že ho zastaví polícia v takomto prípade, môže dostať pokutu. Môže argumentovať, že značku zákazu predbiehania nemal šancu vidieť, keďže je len napravo, nie na oboch stranách cesty a prerušovaná čiara umožňuje predbiehať?"


Zväčšiť mapu

Dobrý úmysel, nevhodné riešenie

Správca cesty teda osadil dopravnú značku Zákaz predchádzania na pravú stranu cesty pred križovatkou. Čiara uprostred vozovky je prerušovaná. Za križovatkou je značka ukončujúca platnosť Zákazu predchádzania.

§ 60, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Ak je nesúlad medzi zvislými dopravnými značkami a vodorovnými dopravnými značkami, zvislé dopravné značky sú nadradené vodorovným dopravným značkám.

(7) ... Zvislé dopravné značky sa spravidla umiestňujú pri pravom okraji cesty v smere jazdy vozidiel. Ak si to vyžaduje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky alebo nevyhnutnosť zvýrazniť dopravnú situáciu, je možné umiestniť zvislé dopravné značky i na ľavom okraji jazdného pruhu alebo cesty približne na rovnakej úrovni oproti sebe.

Tu treba povedať, že správca cesty chcel pravdepodobne zdôrazniť zákaz vyplývajúci zo zákona. Podľa neho je zakázané predchádzať v križovatke a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ak by nebolo možné bezpečne dokončiť predchádzanie pred križovatkou.

To, že zákonný zákaz podporili dopravnou značkou, zvyšuje dôležitosť významu zákazu predchádzania pred križovatkou a v križovatke. Pravdepodobne sa tam v minulosti stávali nehody. Lenže ...

Prečo za križovatku umiestnili značku ukončujúcu zákaz predchádzania, keď vzdialenejšia hranica križovatky má tú istú funkciu? Ale to je iba drobnosť. Pre vodiča je však rizikom prerušovaná čiara uprostred cesty, ak je v úseku zakázané predchádzať dopravnou značkou.

Predstavte si, že budete predchádzať kamión, ktorý prekryje dopravnú značku Zákaz predchádzania. Prerušovaná čiara vám nijako nezabráni, aby ste kamión predišli a ani zákon neporušíte, lebo manéver dokončíte pred križovatkou. Napriek tomu vás zastaví polícia a obviní vás z nerešpektovania dopravného značenia. Čo vtedy robiť?

Ako sa vyhnúť problému skrytej značky?

Polícia by určite argumentovala tým, že zvislé dopravné značenie je v prípade rozporu nadradené vodorovnému. Vaša odpoveď by potom mala byť takáto: dopravná značka musí byť včas viditeľná a za každých okolností. Síce sa to ťažko dokazuje, ale v prípade, keď ste obvinený z priestupku, vám porušenie dopravných predpisov musí dokázať polícia. To by ale museli mať video alebo foto dokumentáciu. Na základe nej by ste však potom vedeli aj vy argumentovať vo svoj prospech.

§ 8, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(7) Dopravnými značkami a dopravnými zariadeniami sa spravidla nevyznačuje zákaz alebo príkaz vyplývajúci zo všeobecných ustanovení pravidiel cestnej premávky.

(8) Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

Stačí, aby bola značka umiestnená aj pri ľavom okraji cesty a bolo by po prípadných problémoch. Zákon o cestnej premávke to umožňuje, keďže sa v ňom píše, že dopravné značky sa umiestňujú pri pravom okraji cesty spravidla.

Dokonca by sa to dalo urobiť za tie isté peniaze, ak by kompetentní nedali spraviť zbytočnú značku ukončujúcu zákaz predchádzania a namiesto nej dali vyrobiť ešte jednu značku Zákaz predchádzania.

Pomohlo by tiež, ak by prerušovanú značku prekreslili na plnú čiaru tak, ako to navrhol Juraj. V každom prípade, ak je možné bez zmeny významu riešenia dopravnej situácie dať do súladu dopravné značenia, je to lepšie riešenia, ako sa spoliehať na ustanovenie, podľa ktorého má zvislá značka prednosť pred vodorovnou.

Značka nad semaforom, semafor nad značku

Ďalší Juraj nám v súvislosti s tým, ktoré dopravné značenie má prednosť, napísal o Stopke nad semaforom.

Juraj: "Zastaviť, či nezastaviť, pýtal som sa sám seba, keď môj priateľ šoféroval v Poprade a natrafili sme na stopku nad semaforom, na ktorom svieti zelená. Čo si myslíte vy? Zastaviť, či nie? Ak áno, kedy a prečo?"

01.jpg

Tak, ako je zvislé dopravné značenie nadradené vodorovnému, ak je medzi nimi rozpor, tak sú semafory nadradené dopravnému značeniu, ak je medzi nimi nesúlad. Preto, ak svieti zelená na semafore umiestnenom pod značkou Stop, daj prednosť v jazde, vodič smie pokračovať ďalej. Samozrejme, musí dodržiavať príslušné predpisy týkajúce sa jazdy cez riadenú križovatku.

V tomto prípade by stopka platila vtedy, ak by semafory nefungovali alebo ak by na nich prerušovanie svietilo oranžové svetlo.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 687
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 724
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 19 602
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 858
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 15 524
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 225
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 565
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 11 361
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 081
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci 10 989
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Naď očakáva, že počas víkendu otestujú aspoň tri milióny ľudí

Najväčšie problémy spôsobovali drive through odberové miesta.

celoplošné testovanie na Covid-19.
Autorská strana Beaty Balogovej

Ako neprísť o Dušičky počas korony

Covid zasahuje aj do nášho vzťahu s mŕtvymi.

Ilustračné foto.
Internista v nemeckom meste Chemnitz a člen skupiny Lovci šarlatáni, ktorá sa usiluje vyvracať mýty a bludy v medicíne, Roland Oravský.
Premiér Matovič hovorí o prvých výsledkoch testovania.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L