SME
reklama

Ako nedostať pokutu za skrytý zákaz predchádzania

Vzťahy medzi dopravnými značkami sú zvyčajne jasne dané. Napriek tomu môžu spôsobiť komplikácie.

Vzťahy medzi dopravnými značkami sú zvyčajne jasne dané. Napriek tomu môžu spôsobiť komplikácie, keď sa uplatnia niektoré pravidlá cestnej premávky. Ako napríklad medzi Žilinou a Strečnom.

Juraj: "Pri odbočke do Stráňav je nesúlad medzi vodorovným a zvislým značením. Je to rovinka, kde je prerušovaná čiara, ďaleko vidno a bezpečne sa tam dalo predbiehať. Avšak, osadili tam značku zákaz predbiehania pred križovatkou a koniec zákazu predbiehania za križovatkou. V opačnom smere to isté.

Osadeniu týchto značiek sa v princípe nedá nič vytknúť až na to, že vodorovné značenie nebolo premaľované a prerušovaná čiara zostala. A to je problém.

Značka zákazu predbiehania je osadená len na pravej strane cesty, teda ak ste neznalí pomerov, začnete predbiehať podľa prerušovanej čiary, a než prípadne dokončíte predbiehací manéver, ste v zákaze predbiehania. To napríklad cez rozmernú dodávku, kamión, či autobus nemáte šancu zaregistrovať.

Ja si myslím, že zvislé dopravné značenie je nadradené vodorovnému, ale nemal by tam byť ich súlad? Podľa mňa je to pasca na vodičov a bolo by ju treba doriešiť domaľovaním plnej čiary na úsek, keď je zvislým dopravným značením zakázané predbiehať.

Ak by sa vodičovi stalo, že ho zastaví polícia v takomto prípade, môže dostať pokutu. Môže argumentovať, že značku zákazu predbiehania nemal šancu vidieť, keďže je len napravo, nie na oboch stranách cesty a prerušovaná čiara umožňuje predbiehať?"


Zväčšiť mapu

Dobrý úmysel, nevhodné riešenie

Správca cesty teda osadil dopravnú značku Zákaz predchádzania na pravú stranu cesty pred križovatkou. Čiara uprostred vozovky je prerušovaná. Za križovatkou je značka ukončujúca platnosť Zákazu predchádzania.

§ 60, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Ak je nesúlad medzi zvislými dopravnými značkami a vodorovnými dopravnými značkami, zvislé dopravné značky sú nadradené vodorovným dopravným značkám.

(7) ... Zvislé dopravné značky sa spravidla umiestňujú pri pravom okraji cesty v smere jazdy vozidiel. Ak si to vyžaduje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky alebo nevyhnutnosť zvýrazniť dopravnú situáciu, je možné umiestniť zvislé dopravné značky i na ľavom okraji jazdného pruhu alebo cesty približne na rovnakej úrovni oproti sebe.

Tu treba povedať, že správca cesty chcel pravdepodobne zdôrazniť zákaz vyplývajúci zo zákona. Podľa neho je zakázané predchádzať v križovatke a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ak by nebolo možné bezpečne dokončiť predchádzanie pred križovatkou.

To, že zákonný zákaz podporili dopravnou značkou, zvyšuje dôležitosť významu zákazu predchádzania pred križovatkou a v križovatke. Pravdepodobne sa tam v minulosti stávali nehody. Lenže ...

Prečo za križovatku umiestnili značku ukončujúcu zákaz predchádzania, keď vzdialenejšia hranica križovatky má tú istú funkciu? Ale to je iba drobnosť. Pre vodiča je však rizikom prerušovaná čiara uprostred cesty, ak je v úseku zakázané predchádzať dopravnou značkou.

Predstavte si, že budete predchádzať kamión, ktorý prekryje dopravnú značku Zákaz predchádzania. Prerušovaná čiara vám nijako nezabráni, aby ste kamión predišli a ani zákon neporušíte, lebo manéver dokončíte pred križovatkou. Napriek tomu vás zastaví polícia a obviní vás z nerešpektovania dopravného značenia. Čo vtedy robiť?

Ako sa vyhnúť problému skrytej značky?

Polícia by určite argumentovala tým, že zvislé dopravné značenie je v prípade rozporu nadradené vodorovnému. Vaša odpoveď by potom mala byť takáto: dopravná značka musí byť včas viditeľná a za každých okolností. Síce sa to ťažko dokazuje, ale v prípade, keď ste obvinený z priestupku, vám porušenie dopravných predpisov musí dokázať polícia. To by ale museli mať video alebo foto dokumentáciu. Na základe nej by ste však potom vedeli aj vy argumentovať vo svoj prospech.

§ 8, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(7) Dopravnými značkami a dopravnými zariadeniami sa spravidla nevyznačuje zákaz alebo príkaz vyplývajúci zo všeobecných ustanovení pravidiel cestnej premávky.

(8) Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

Stačí, aby bola značka umiestnená aj pri ľavom okraji cesty a bolo by po prípadných problémoch. Zákon o cestnej premávke to umožňuje, keďže sa v ňom píše, že dopravné značky sa umiestňujú pri pravom okraji cesty spravidla.

Dokonca by sa to dalo urobiť za tie isté peniaze, ak by kompetentní nedali spraviť zbytočnú značku ukončujúcu zákaz predchádzania a namiesto nej dali vyrobiť ešte jednu značku Zákaz predchádzania.

Pomohlo by tiež, ak by prerušovanú značku prekreslili na plnú čiaru tak, ako to navrhol Juraj. V každom prípade, ak je možné bez zmeny významu riešenia dopravnej situácie dať do súladu dopravné značenia, je to lepšie riešenia, ako sa spoliehať na ustanovenie, podľa ktorého má zvislá značka prednosť pred vodorovnou.

Značka nad semaforom, semafor nad značku

Ďalší Juraj nám v súvislosti s tým, ktoré dopravné značenie má prednosť, napísal o Stopke nad semaforom.

Juraj: "Zastaviť, či nezastaviť, pýtal som sa sám seba, keď môj priateľ šoféroval v Poprade a natrafili sme na stopku nad semaforom, na ktorom svieti zelená. Čo si myslíte vy? Zastaviť, či nie? Ak áno, kedy a prečo?"

01.jpg

Tak, ako je zvislé dopravné značenie nadradené vodorovnému, ak je medzi nimi rozpor, tak sú semafory nadradené dopravnému značeniu, ak je medzi nimi nesúlad. Preto, ak svieti zelená na semafore umiestnenom pod značkou Stop, daj prednosť v jazde, vodič smie pokračovať ďalej. Samozrejme, musí dodržiavať príslušné predpisy týkajúce sa jazdy cez riadenú križovatku.

V tomto prípade by stopka platila vtedy, ak by semafory nefungovali alebo ak by na nich prerušovanie svietilo oranžové svetlo.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  4. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  5. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  6. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  7. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  2. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  3. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  4. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  5. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  6. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  7. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 674
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 669
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 5 211
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 4 106
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 109
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 917
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 387
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 2 269
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Elena Antalová: Odišla Eva Štefankovičová, režisérka filmu, ktorého scenár ležal 10 rokov v televíznej dramaturgii, lebo ešte nenastal ten správny čas nakrútiť ho
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (19. - 25.4.1924)
  3. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Fakty sú neúprosné. Slovenská populácia nezadržateľne starne
  4. Věra Tepličková: Ak Huliak hulí, je to celkom normálne, ak hulí do črepníka...
  5. Lucia Nicholsonová: List rastlinke, do ktorej sa vyfajčil Huliak
  6. Ján Šeďo: "Krásne" tričko v E-shope za príspevok na muníciu pre Ukrajinu.
  7. Irena Šimuneková: Červená studňa –Paradajs - Tanád – Ottergrund - Červená studňa časť 2..
  8. Marek Mačuha: O dôchodcoch bez emócií
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 97 825
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 80 542
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 245
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 33 660
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 30 948
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 644
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 18 894
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 12 895
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  7. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu