SME
reklama

T.25: mikroauto od konštruktéra McLarenu F1

Gordon Murray obľubuje netradičné riešenia. Pri vývoji mestského vozidla T.25 ich uplatnil hneď niekoľko.

(Zdroj: Gordon Murray Design)

BRATISLAVA. Gordon Murray má na svojom konte niekoľko geniálnych konštrukcií. Navrhoval monoposty pre tímy F1, no azda najviac ho preslávil športiak McLaren F1. Ostatné tri roky nevenoval príprave žiadneho športového vozidla. Murray si spolu s tímom spolupracovníkov zaumienil, že vytvoria konkurenta pre miniauto Smart.

Extrémne malý a pritom trojmiestny

Výsledkom ich snaženia je trojmiestne vozidlo T.25 s mierami 2,4 x 1,3 x 1,6 metra. Výrobca popri malej dĺžke zdôrazňuje aj jeho malú šírku. Vďaka nej sa bude T.25 ľahšie predierať dopravnými zápchami. Na jednom bežnom pozdĺžnom parkovacom mieste môžu naprieč stáť až tri autá T.25. Manévrovanie na stiesnenom priestore uľahčuje malý polomer otáčania s hodnotou 3 metre.

Do interiéru sa nastupuje prostredníctvom vyklápacej prednej časti, ktorá nahradila tradičné dvere. Usporiadanie vnútorného priestoru pripomína McLaren F1. Vodič sedí vpredu uprostred, dvaja spolujazdci po stranách, mierne vzadu.

Napriek skromným vonkajším rozmerom sa vo vnútri našiel priestor aj pre batožinu. „Kufor“ má v základnom usporiadaní objem 160 litrov, v prípade, že je vozidlo obsadené iba vodičom a ďalšie dve sedadlá sú sklopené, jeho kapacita narastie na 720 l.

Tri valce stačia

Na pohon mikroauta T.25 slúži radový trojvalec so štvorventilovou technikou a objemom 0,66 litra. Motor dosahuje výkon 28 kW (51 k) pri 7000 ot./min. a najvyšší krútiaci moment 57 Nm pri otáčkach 4000/min. Agregát poháňa zadné kolesá prostredníctvom 5-stupňovej poloautomatickej prevodovky.

Auto zrýchli z pokoja na 100 km/h za 16,2 sekundy, jeho maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 145 km/h. Priemerná spotreba dosahuje 3,83 l/100 km.

Posilňovač netreba

Vozidlo využíva podlahu z kompozitových materiálov a priestorový rám. Jednotlivé panely karosérie tvorí recyklovaný a ďalej recyklovateľný plast. Výbava obsahuje airbag vodiča, systémy ABS, ESP i trakčnú kontrolu. Zásluhou nízkej hmotnosti 525 kilogramov nebol potrebný žiadny posilňovač riadenia.

Chystá sa aj elektrická verzia

Gordon Murray navrhol nielen samotné auto, ale aj proces jeho výroby s názvom iStream. Ten by mal byť v porovnaní s tradičnými postupmi energeticky i finančne menej nákladný. Investície vložené do vývoja by sa tak autorom vrátili skôr, pričom aj cena pre koncového zákazníka by mala byť atraktívna.

Konkrétny termín zahájenia prípadnej výroby nie je známy. Isté je len to, že Murray aktuálne spolupracuje so spoločnosťou Zytek na príprave elektrickej verzie mikroauta T.25. Elektromobil bude niesť označenie T.27.

Už ste videli test Renault Mégane R.S. na Nürburgringu?

Autor: fg

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 696
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 553
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 065
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 876
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 612
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 9 935
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 099
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 116
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  2. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  3. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  4. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  5. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  6. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  7. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  8. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 272
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 685
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 013
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 430
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 447
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 266
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu