SME
Nedeľa, 28. november, 2021 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

T.25: mikroauto od konštruktéra McLarenu F1

Gordon Murray obľubuje netradičné riešenia. Pri vývoji mestského vozidla T.25 ich uplatnil hneď niekoľko.

(Zdroj: Gordon Murray Design)

BRATISLAVA. Gordon Murray má na svojom konte niekoľko geniálnych konštrukcií. Navrhoval monoposty pre tímy F1, no azda najviac ho preslávil športiak McLaren F1. Ostatné tri roky nevenoval príprave žiadneho športového vozidla. Murray si spolu s tímom spolupracovníkov zaumienil, že vytvoria konkurenta pre miniauto Smart.

Extrémne malý a pritom trojmiestny

Výsledkom ich snaženia je trojmiestne vozidlo T.25 s mierami 2,4 x 1,3 x 1,6 metra. Výrobca popri malej dĺžke zdôrazňuje aj jeho malú šírku. Vďaka nej sa bude T.25 ľahšie predierať dopravnými zápchami. Na jednom bežnom pozdĺžnom parkovacom mieste môžu naprieč stáť až tri autá T.25. Manévrovanie na stiesnenom priestore uľahčuje malý polomer otáčania s hodnotou 3 metre.

Do interiéru sa nastupuje prostredníctvom vyklápacej prednej časti, ktorá nahradila tradičné dvere. Usporiadanie vnútorného priestoru pripomína McLaren F1. Vodič sedí vpredu uprostred, dvaja spolujazdci po stranách, mierne vzadu.

Napriek skromným vonkajším rozmerom sa vo vnútri našiel priestor aj pre batožinu. „Kufor“ má v základnom usporiadaní objem 160 litrov, v prípade, že je vozidlo obsadené iba vodičom a ďalšie dve sedadlá sú sklopené, jeho kapacita narastie na 720 l.

Tri valce stačia

Na pohon mikroauta T.25 slúži radový trojvalec so štvorventilovou technikou a objemom 0,66 litra. Motor dosahuje výkon 28 kW (51 k) pri 7000 ot./min. a najvyšší krútiaci moment 57 Nm pri otáčkach 4000/min. Agregát poháňa zadné kolesá prostredníctvom 5-stupňovej poloautomatickej prevodovky.

Auto zrýchli z pokoja na 100 km/h za 16,2 sekundy, jeho maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 145 km/h. Priemerná spotreba dosahuje 3,83 l/100 km.

Posilňovač netreba

Vozidlo využíva podlahu z kompozitových materiálov a priestorový rám. Jednotlivé panely karosérie tvorí recyklovaný a ďalej recyklovateľný plast. Výbava obsahuje airbag vodiča, systémy ABS, ESP i trakčnú kontrolu. Zásluhou nízkej hmotnosti 525 kilogramov nebol potrebný žiadny posilňovač riadenia.

Chystá sa aj elektrická verzia

Gordon Murray navrhol nielen samotné auto, ale aj proces jeho výroby s názvom iStream. Ten by mal byť v porovnaní s tradičnými postupmi energeticky i finančne menej nákladný. Investície vložené do vývoja by sa tak autorom vrátili skôr, pričom aj cena pre koncového zákazníka by mala byť atraktívna.

Konkrétny termín zahájenia prípadnej výroby nie je známy. Isté je len to, že Murray aktuálne spolupracuje so spoločnosťou Zytek na príprave elektrickej verzie mikroauta T.25. Elektromobil bude niesť označenie T.27.

Už ste videli test Renault Mégane R.S. na Nürburgringu?
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  2. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  3. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  4. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  6. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
  9. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  10. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
  1. Tipy na darčeky, ktoré potešia každú ženu
  2. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  3. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  4. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  5. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  6. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  7. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
  8. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  9. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  10. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 312
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 532
  3. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 273
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 130
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 130
  6. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 639
  7. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 406
  8. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 334
  9. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 872
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 806
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Víťazná americká lyžiarka Mikaela Shiffrinová (uprostred) pózuje v cieli s druhou Slovenkou Petrou Vlhovou (vľavo) a treťou Švajčiarkou Wendy Holdenerovou (vpravo).

Slovenská lyžiarka skončila druhá.


1 h
Spisovateľ Lukáš Cabala.

Vedie antikvariát a píše knihy.


24. nov
Aj na území dnešného Slovenska máme zdokumentované prípady, kedy sa medvedice ujali ľudských detí.

Pre dobro mláďat sú aj promiskuitné.


26. nov
Peter Tkačenko

Pochovávať vládu pre dlhovú brzdu a dôchodky je absurdné.


8 h

Neprehliadnite tiež

Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


9 h
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov
Kia Niro

V ponuke budú opäť hybridy aj elektrická verzia.


25. nov

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Trading: Když už chcete rychle a spekulativně obchodovat, věnujte se oblasti, které rozumíte
  2. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #26 - Pol roka a prvý kilometer
  3. Jaroslav Polaček: Pamätáte si ešte na modré tabuľky? Ja už ani nie!
  4. Adam Sedláček: Bravčové ucho pod stromčekom a sukňa nad kolenami
  5. Ján Marton: Progresívna vízia ministerstva pôdohospodárstva je skôr halucináciou diletantov.
  6. Tomáš Sedliačik: Obeťami konšpirácií sme všetci
  7. František Lefler: Vianočné trhy v Nemecku
  8. Štefan Vrátny: Vakcéri, antivakcéri, a čo by bolo správne
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 352
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 311
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 504
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 467
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 6 074
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 145
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 621
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 022
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Valentína Sedileková: Komentujete vzhľad druhých ľudí? Ubližujete im viac, ako si uvedomujete
Skryť Zatvoriť reklamu