SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky
NOVINKY

T.25: mikroauto od konštruktéra McLarenu F1

Gordon Murray obľubuje netradičné riešenia. Pri vývoji mestského vozidla T.25 ich uplatnil hneď niekoľko.

(Zdroj: Gordon Murray Design)

BRATISLAVA. Gordon Murray má na svojom konte niekoľko geniálnych konštrukcií. Navrhoval monoposty pre tímy F1, no azda najviac ho preslávil športiak McLaren F1. Ostatné tri roky nevenoval príprave žiadneho športového vozidla. Murray si spolu s tímom spolupracovníkov zaumienil, že vytvoria konkurenta pre miniauto Smart.

Extrémne malý a pritom trojmiestny

Výsledkom ich snaženia je trojmiestne vozidlo T.25 s mierami 2,4 x 1,3 x 1,6 metra. Výrobca popri malej dĺžke zdôrazňuje aj jeho malú šírku. Vďaka nej sa bude T.25 ľahšie predierať dopravnými zápchami. Na jednom bežnom pozdĺžnom parkovacom mieste môžu naprieč stáť až tri autá T.25. Manévrovanie na stiesnenom priestore uľahčuje malý polomer otáčania s hodnotou 3 metre.

Do interiéru sa nastupuje prostredníctvom vyklápacej prednej časti, ktorá nahradila tradičné dvere. Usporiadanie vnútorného priestoru pripomína McLaren F1. Vodič sedí vpredu uprostred, dvaja spolujazdci po stranách, mierne vzadu.

Napriek skromným vonkajším rozmerom sa vo vnútri našiel priestor aj pre batožinu. „Kufor“ má v základnom usporiadaní objem 160 litrov, v prípade, že je vozidlo obsadené iba vodičom a ďalšie dve sedadlá sú sklopené, jeho kapacita narastie na 720 l.

Tri valce stačia

Na pohon mikroauta T.25 slúži radový trojvalec so štvorventilovou technikou a objemom 0,66 litra. Motor dosahuje výkon 28 kW (51 k) pri 7000 ot./min. a najvyšší krútiaci moment 57 Nm pri otáčkach 4000/min. Agregát poháňa zadné kolesá prostredníctvom 5-stupňovej poloautomatickej prevodovky.

Auto zrýchli z pokoja na 100 km/h za 16,2 sekundy, jeho maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 145 km/h. Priemerná spotreba dosahuje 3,83 l/100 km.

Posilňovač netreba

Vozidlo využíva podlahu z kompozitových materiálov a priestorový rám. Jednotlivé panely karosérie tvorí recyklovaný a ďalej recyklovateľný plast. Výbava obsahuje airbag vodiča, systémy ABS, ESP i trakčnú kontrolu. Zásluhou nízkej hmotnosti 525 kilogramov nebol potrebný žiadny posilňovač riadenia.

Chystá sa aj elektrická verzia

Gordon Murray navrhol nielen samotné auto, ale aj proces jeho výroby s názvom iStream. Ten by mal byť v porovnaní s tradičnými postupmi energeticky i finančne menej nákladný. Investície vložené do vývoja by sa tak autorom vrátili skôr, pričom aj cena pre koncového zákazníka by mala byť atraktívna.

Konkrétny termín zahájenia prípadnej výroby nie je známy. Isté je len to, že Murray aktuálne spolupracuje so spoločnosťou Zytek na príprave elektrickej verzie mikroauta T.25. Elektromobil bude niesť označenie T.27.

Už ste videli test Renault Mégane R.S. na Nürburgringu?
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  2. Hygge ako životný štýl
  3. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  2. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  3. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  4. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  5. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Budovanie zelenej značky
  9. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  10. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 958
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 20 774
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 733
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 582
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 197
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 931
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 404
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 252
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020 7 182
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 126
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ak sa chcú seniori nad 65 rokov prihlásiť ako náhradníci na očkovanie musia pátrať po tom, aký systém prihlasovania používa ich najbližšie očkovacie centrum. Ilustračná fotografia.

Nemocnice navrhujú, aby sa náhradníci prihlasovali cez portál korona.gov.

9 h
Certifikát z celoplošného skríningového testovania na ochorenie COVID-19 prebiehajúceho od 18. - 26. januára 2021.

Zoznam zmien platných od 27. januára.

9 h

V sobotu sa chystajú ďalšie protesty.

7 h

Neprehliadnite tiež

Lepiaca sada pri defekte môže, ale aj nemusí pomôcť.

Lepiaca sada je rýchlou, ale nespoľahlivou záchranou.

12 h
Chevrolet Corvette Stingray

Dnes má jeho kabriolet už slušnú hodnotu.

25. jan
Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan