SME

T.25: mikroauto od konštruktéra McLarenu F1

Gordon Murray obľubuje netradičné riešenia. Pri vývoji mestského vozidla T.25 ich uplatnil hneď niekoľko.

(Zdroj: Gordon Murray Design)

BRATISLAVA. Gordon Murray má na svojom konte niekoľko geniálnych konštrukcií. Navrhoval monoposty pre tímy F1, no azda najviac ho preslávil športiak McLaren F1. Ostatné tri roky nevenoval príprave žiadneho športového vozidla. Murray si spolu s tímom spolupracovníkov zaumienil, že vytvoria konkurenta pre miniauto Smart.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Extrémne malý a pritom trojmiestny

Výsledkom ich snaženia je trojmiestne vozidlo T.25 s mierami 2,4 x 1,3 x 1,6 metra. Výrobca popri malej dĺžke zdôrazňuje aj jeho malú šírku. Vďaka nej sa bude T.25 ľahšie predierať dopravnými zápchami. Na jednom bežnom pozdĺžnom parkovacom mieste môžu naprieč stáť až tri autá T.25. Manévrovanie na stiesnenom priestore uľahčuje malý polomer otáčania s hodnotou 3 metre.

SkryťVypnúť reklamu

Do interiéru sa nastupuje prostredníctvom vyklápacej prednej časti, ktorá nahradila tradičné dvere. Usporiadanie vnútorného priestoru pripomína McLaren F1. Vodič sedí vpredu uprostred, dvaja spolujazdci po stranách, mierne vzadu.

Napriek skromným vonkajším rozmerom sa vo vnútri našiel priestor aj pre batožinu. „Kufor“ má v základnom usporiadaní objem 160 litrov, v prípade, že je vozidlo obsadené iba vodičom a ďalšie dve sedadlá sú sklopené, jeho kapacita narastie na 720 l.

Tri valce stačia

Na pohon mikroauta T.25 slúži radový trojvalec so štvorventilovou technikou a objemom 0,66 litra. Motor dosahuje výkon 28 kW (51 k) pri 7000 ot./min. a najvyšší krútiaci moment 57 Nm pri otáčkach 4000/min. Agregát poháňa zadné kolesá prostredníctvom 5-stupňovej poloautomatickej prevodovky.

SkryťVypnúť reklamu

Auto zrýchli z pokoja na 100 km/h za 16,2 sekundy, jeho maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 145 km/h. Priemerná spotreba dosahuje 3,83 l/100 km.

Posilňovač netreba

Vozidlo využíva podlahu z kompozitových materiálov a priestorový rám. Jednotlivé panely karosérie tvorí recyklovaný a ďalej recyklovateľný plast. Výbava obsahuje airbag vodiča, systémy ABS, ESP i trakčnú kontrolu. Zásluhou nízkej hmotnosti 525 kilogramov nebol potrebný žiadny posilňovač riadenia.

Chystá sa aj elektrická verzia

Gordon Murray navrhol nielen samotné auto, ale aj proces jeho výroby s názvom iStream. Ten by mal byť v porovnaní s tradičnými postupmi energeticky i finančne menej nákladný. Investície vložené do vývoja by sa tak autorom vrátili skôr, pričom aj cena pre koncového zákazníka by mala byť atraktívna.

SkryťVypnúť reklamu

Konkrétny termín zahájenia prípadnej výroby nie je známy. Isté je len to, že Murray aktuálne spolupracuje so spoločnosťou Zytek na príprave elektrickej verzie mikroauta T.25. Elektromobil bude niesť označenie T.27.

Už ste videli test Renault Mégane R.S. na Nürburgringu?

Autor: fg

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 542
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 502
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 252
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 159
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 807
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 759
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 705
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 891
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  2. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  3. Eva Bachletová: Naše svetlo
  4. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  5. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  6. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  7. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  8. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 31 057
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 872
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 422
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 837
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 435
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 127
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 162
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 063
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu