BRATISLAVA. Gordon Murray má na svojom konte niekoľko geniálnych konštrukcií. Navrhoval monoposty pre tímy F1, no azda najviac ho preslávil športiak McLaren F1. Ostatné tri roky nevenoval príprave žiadneho športového vozidla. Murray si spolu s tímom spolupracovníkov zaumienil, že vytvoria konkurenta pre miniauto Smart.
Extrémne malý a pritom trojmiestny
Výsledkom ich snaženia je trojmiestne vozidlo T.25 s mierami 2,4 x 1,3 x 1,6 metra. Výrobca popri malej dĺžke zdôrazňuje aj jeho malú šírku. Vďaka nej sa bude T.25 ľahšie predierať dopravnými zápchami. Na jednom bežnom pozdĺžnom parkovacom mieste môžu naprieč stáť až tri autá T.25. Manévrovanie na stiesnenom priestore uľahčuje malý polomer otáčania s hodnotou 3 metre.
Do interiéru sa nastupuje prostredníctvom vyklápacej prednej časti, ktorá nahradila tradičné dvere. Usporiadanie vnútorného priestoru pripomína McLaren F1. Vodič sedí vpredu uprostred, dvaja spolujazdci po stranách, mierne vzadu.
Napriek skromným vonkajším rozmerom sa vo vnútri našiel priestor aj pre batožinu. „Kufor“ má v základnom usporiadaní objem 160 litrov, v prípade, že je vozidlo obsadené iba vodičom a ďalšie dve sedadlá sú sklopené, jeho kapacita narastie na 720 l.
Tri valce stačia
Na pohon mikroauta T.25 slúži radový trojvalec so štvorventilovou technikou a objemom 0,66 litra. Motor dosahuje výkon 28 kW (51 k) pri 7000 ot./min. a najvyšší krútiaci moment 57 Nm pri otáčkach 4000/min. Agregát poháňa zadné kolesá prostredníctvom 5-stupňovej poloautomatickej prevodovky.
Auto zrýchli z pokoja na 100 km/h za 16,2 sekundy, jeho maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 145 km/h. Priemerná spotreba dosahuje 3,83 l/100 km.
Posilňovač netreba
Vozidlo využíva podlahu z kompozitových materiálov a priestorový rám. Jednotlivé panely karosérie tvorí recyklovaný a ďalej recyklovateľný plast. Výbava obsahuje airbag vodiča, systémy ABS, ESP i trakčnú kontrolu. Zásluhou nízkej hmotnosti 525 kilogramov nebol potrebný žiadny posilňovač riadenia.
Chystá sa aj elektrická verzia
Gordon Murray navrhol nielen samotné auto, ale aj proces jeho výroby s názvom iStream. Ten by mal byť v porovnaní s tradičnými postupmi energeticky i finančne menej nákladný. Investície vložené do vývoja by sa tak autorom vrátili skôr, pričom aj cena pre koncového zákazníka by mala byť atraktívna.
Konkrétny termín zahájenia prípadnej výroby nie je známy. Isté je len to, že Murray aktuálne spolupracuje so spoločnosťou Zytek na príprave elektrickej verzie mikroauta T.25. Elektromobil bude niesť označenie T.27.
Autor: fg