SME
Sobota, 23. september, 2023 | Meniny má Zdenka
reklama

BMW zverejnilo informácie a fotky z testov nového elektromobilu

Keď prišla reč na projekt elektromobilu, BMW doposiaľ nebolo príliš konkrétne. Teraz však prináša prvé podrobnejšie informácie i fotografie zo zákulisia vývoja modelu Megacity.

(Zdroj: BMW)

BRATISLAVA. Keď prišla reč na projekt elektrického vozidla, mníchovská automobilka doposiaľ nebola príliš konkrétna. V zákulisí ale pracovala na jeho vývoji. Teraz prináša prvé podrobnejšie informácie i fotografie zo zákulisia vývoja a testov nového BMW Megacity.

Najdôležitejšie správa znie, že ak pôjde všetko podľa plánov, Megacity odhalia v roku 2013. Dizajnéri zatiaľ zverejnili aspoň skicu, ktorá naznačuje, ako bude elektromobil vyzerať. Pri návrhu karosérie je údajne dominantná požiadavka na čo najlepšiu aerodynamiku. Interiér bude štvormiestny. Dĺžka auta prekoná hranicu štyroch metrov.

Začínali od nuly

Ako uviedol Klaus Draeger, člen predstavenstva BMW pre rozvoj, elektromobil je pre automobilku veľkou výzvou najmä preto, že doteraz s ním nemala v podstate žiadne skúsenosti. „Všetky zásadné konštrukčné prvky si vyvíjame vo vlastnej réžii - to znamená motor, akumulátory i kompletnú elektroniku,“ dodal Draeger. Batériový modul vzniká v spoločnom podniku spoločností BMW, Samsung a Bosch.

Najzaujímavejšou časťou auta je nepochybne podvozok. Konštruktéri stavili na sendvičovú platformu. BMW Megacity je možné rozdeliť na dve horizontálne časti. Spodnú tvorí hliníkový rám, ktorý bude pohlcovať nárazy v prípade havárie. V ňom sú umiestnené lítiovo-iónové články i elektromotor. Poháňacia jednotka leží vzadu a roztáča zadné kolesá.

Úspech tkvie v nízkej hmotnosti

Na hliníkovom ráme je posadená karoséria, vyrobená z plastov vystužených uhlíkovými vláknami (CFRP). Tento typ konštrukcie zároveň umožní vytvoriť niekoľko karosárskych verzií bez nutnosti vynakladať veľké náklady. Na existujúci rám sa jednoducho namontuje nová karoséria. BMW predbežne ráta aj s produkciou dvojmiestneho i rodinného päťmiestneho elektrického vozidla. Oba budú využívať kompletnú techniku z modelu Megacity.

Je všeobecne známe, že elektromobily trpia vysokými hmotnosťami kvôli ťažkým batériám. BMW sa tomuto nepriaznivému vplyvu mieni vyhnúť práve mimoriadne ľahkou konštrukciou, keďže „odľahčiť“ akumulátory zatiaľ nie je možné. Tá by v porovnaní s tradičnou oceľovou platformou a karosériou mala ušetriť 250 až 350 kg.

Dojazd zväčší prídavný spaľovací motor

Samotný elektromotor má produkovať výkon okolo 100 kW (136 k). Dojazd na jedno nabitie batérií dosiahne asi 160 kilometrov. Väčší akčný rádius by mohlo priniesť dodatočné namontovanie spaľovacieho agregátu, ktorý by mal na starosti dobíjanie článkov. Tie získajú časť kapacity aj vďaka funkcii rekuperácie energie pri brzdení.

Výroba bude prebiehať v Lipsku

K dispozícii sú aj predbežné informácie o dynamických parametroch BMW Megacity - zrýchlenie z 0 na 100 km/h mu bude trvať približne 10 sekúnd, zatiaľ čo maximálna rýchlosť dosiahne 150 km/h.

Výrobca tiež sľubuje veľmi dobré jazdné vlastnosti. Napríklad zadná náprava bude viacprvková typu Multilink.

Automobilka popri vývoji a testovaní už pripravuje svoj výrobný závod v Lipsku na finálnu montáž elektromobilov Megacity.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  2. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  4. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  5. Spoločnosť EY vyhlásila 18. ročník súťaže na Slovensku
  6. Septembrové číslo krížovkárskeho magazínu Lišiak v denníku SME
  7. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty
  8. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz
  1. Hladinka smeruje do Košíc!
  2. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  3. Union zdravotná poisťovňa prináša novinku vo vzdelávaní
  4. Tento domáci nápoj vzpruží lepšie než káva, šlofík a energiťák
  5. Geniálne, čo dokáže minca v mrazničke!
  6. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  7. Novesta predstavuje novú kolekciu pre jeseň/zimu 2023
  8. Katolícka univerzita vykročila na ďalšiu misiu
  1. Už len dnes za vás Fellner zaplatí polovicu dovolenky 11 890
  2. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 9 640
  3. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 6 310
  4. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 3 747
  5. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 581
  6. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 3 229
  7. Hladinka smeruje do Košíc! 3 096
  8. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 3 005
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica.
  2. Rado Surovka: Trpaslíci s veľkými egami, ĎAKUJEME.
  3. Ján Valchár: Štvrtý Aljoša II.
  4. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť!
  5. Tupou Ceruzou: Fico, Eset a Čaputová
  6. Petka Slivková: Tradičná slovenská klávesnicová nenávisť
  7. Ján Šeďo: Aké bizarnosti skrýva Stanišovská jaskyňa v Jánskej doline ?
  8. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank.
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 63 967
  2. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 28 696
  3. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 22 688
  4. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 11 013
  5. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 758
  6. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 399
  7. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 332
  8. Adriana Boysová: Kto mrzačí naše deti? 6 606
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťZatvoriť reklamu