BRATISLAVA. Keď prišla reč na projekt elektrického vozidla, mníchovská automobilka doposiaľ nebola príliš konkrétna. V zákulisí ale pracovala na jeho vývoji. Teraz prináša prvé podrobnejšie informácie i fotografie zo zákulisia vývoja a testov nového BMW Megacity.
Najdôležitejšie správa znie, že ak pôjde všetko podľa plánov, Megacity odhalia v roku 2013. Dizajnéri zatiaľ zverejnili aspoň skicu, ktorá naznačuje, ako bude elektromobil vyzerať. Pri návrhu karosérie je údajne dominantná požiadavka na čo najlepšiu aerodynamiku. Interiér bude štvormiestny. Dĺžka auta prekoná hranicu štyroch metrov.
Začínali od nuly
Ako uviedol Klaus Draeger, člen predstavenstva BMW pre rozvoj, elektromobil je pre automobilku veľkou výzvou najmä preto, že doteraz s ním nemala v podstate žiadne skúsenosti. „Všetky zásadné konštrukčné prvky si vyvíjame vo vlastnej réžii - to znamená motor, akumulátory i kompletnú elektroniku,“ dodal Draeger. Batériový modul vzniká v spoločnom podniku spoločností BMW, Samsung a Bosch.
Najzaujímavejšou časťou auta je nepochybne podvozok. Konštruktéri stavili na sendvičovú platformu. BMW Megacity je možné rozdeliť na dve horizontálne časti. Spodnú tvorí hliníkový rám, ktorý bude pohlcovať nárazy v prípade havárie. V ňom sú umiestnené lítiovo-iónové články i elektromotor. Poháňacia jednotka leží vzadu a roztáča zadné kolesá.
Úspech tkvie v nízkej hmotnosti
Na hliníkovom ráme je posadená karoséria, vyrobená z plastov vystužených uhlíkovými vláknami (CFRP). Tento typ konštrukcie zároveň umožní vytvoriť niekoľko karosárskych verzií bez nutnosti vynakladať veľké náklady. Na existujúci rám sa jednoducho namontuje nová karoséria. BMW predbežne ráta aj s produkciou dvojmiestneho i rodinného päťmiestneho elektrického vozidla. Oba budú využívať kompletnú techniku z modelu Megacity.
Je všeobecne známe, že elektromobily trpia vysokými hmotnosťami kvôli ťažkým batériám. BMW sa tomuto nepriaznivému vplyvu mieni vyhnúť práve mimoriadne ľahkou konštrukciou, keďže „odľahčiť“ akumulátory zatiaľ nie je možné. Tá by v porovnaní s tradičnou oceľovou platformou a karosériou mala ušetriť 250 až 350 kg.
Dojazd zväčší prídavný spaľovací motor
Samotný elektromotor má produkovať výkon okolo 100 kW (136 k). Dojazd na jedno nabitie batérií dosiahne asi 160 kilometrov. Väčší akčný rádius by mohlo priniesť dodatočné namontovanie spaľovacieho agregátu, ktorý by mal na starosti dobíjanie článkov. Tie získajú časť kapacity aj vďaka funkcii rekuperácie energie pri brzdení.
Výroba bude prebiehať v Lipsku
K dispozícii sú aj predbežné informácie o dynamických parametroch BMW Megacity - zrýchlenie z 0 na 100 km/h mu bude trvať približne 10 sekúnd, zatiaľ čo maximálna rýchlosť dosiahne 150 km/h.
Výrobca tiež sľubuje veľmi dobré jazdné vlastnosti. Napríklad zadná náprava bude viacprvková typu Multilink.
Automobilka popri vývoji a testovaní už pripravuje svoj výrobný závod v Lipsku na finálnu montáž elektromobilov Megacity.