BRATISLAVA, BREZNO. Napriek občasným jednorázovým skúsenostiam s konkurenčnými limuzínami je veľmi trúfalé vôbec hovoriť o testovaní alebo recenzii na Lexus LS 600h L a autá jemu podobné. Tiež sa však nemožno obmedziť na vymenúvanie desiatok prvkov výbavy alebo híkanie rozprávkovým luxusom pasažierov vzadu.
V testovanom aute sme sledovali nové prvky, nároky na palivo a dojmy z jazdy. Kým pred špičkovou technikou máme rešpekt a skladáme obdiv, novú prednú masku bez váhania označíme za škaredú. Dizajnéri zošpatili posledný pekný Lexus. K vyváženej zadnej časti sa nová maska, pripomínajúca futuristický model Volgy, vôbec nehodí. Fascinovala však metalíza s hlbokým leskom a jej nová schopnosť odolať drobným škrabancom.
Namiesto ručičiek displej Šofér modernizovanej limuzíny má pred sebou nový prístrojový panel bez klasických analógových ukazovateľov. V podstate je to veľký displej, ktorý zobrazuje, čo treba. Oproti klasike s ručičkami ponúka možnosť modifikovať tvar zobrazenia podľa momentálnej potreby. Niekedy je ručička rýchlomeru celá, inokedy vidieť iba jej časť, lebo zvyšok plochy v strede zaberú indikované údaje. Hoci klišé „pracovisko vodiča“ nemáme v láske, Lexusu to pasuje a nové pracovisko je rozhodne pohľadnejšie.
Stráženie jazdného pruhu funguje aj na nalepených oranžových čiarach. Auto upozorní na neželané opustenie pruhu bez smerovky a do istého malého uhla samočinne natočí volant späť a vráti auto do pruhu. Radar sleduje, čo sa deje.
Zmeny neobišli ani pohodlie na zadných sedadlách. Pravé zadné sedadlo s masážnym systémom, polohovaním a opierkou pod nohami stále ohuruje funkciami a komfortom. Farebná LCD obrazovka sa zo stropu presunula medzi predné sedadlá. Ak budete chodiť filmy pozerať do auta s perfektným zvukom, vôbec sa nebudeme čudovať.
Zaparkuje sám, ale… Ak si to „pán“ želá, vodič dostane vyhrievaný volant alebo príplatkový inteligentný parkovací systém. Lexus roky zdokonaľuje systém automatického zaparkovania do parkovacieho boxu. Nepochybujeme o jeho technickej dokonalosti, ale vždy nám príde jednoduchšie zaparkovať manuálne, než to nechať na automatický režim a všetko nastaviť. S výnimkou predvedenia sa pred verejnosťou sme nikdy nemali chuť ho používať.
Limuzína má štandardne takmer dve desiatky prvkov, ktoré sledujú dynamiku jazdy a dokážu zasiahnuť už na základe predpokladov vopred. Za predkolízny systém a adaptívny tempomat si treba priplatiť. Medzi príplatkovým vybavením je systém stráženia jazdného pruhu. Jemná samočinná korekcia smeru funguje aj na oranžových čiarach.
Konečne niekto myslel na vodičov s krátkymi nohami. Dĺžku nastavuje celý sedák, nie iba výsuvná predná časť.
Pohodlné vodičove sedadlo má variabilnú dĺžku sedáka ako celku, nie iba výsuvnú prednú časť, takže sa konečne niekto prispôsobil šoférom s krátkymi nohami. Žiaľ šofér auta s najmodernejšími LED svetlami a automatickým nastavovaním polohy volantu po nastúpení musí vždy vypínať a zapínať svetlá. Je to trápne, najmä ak sa prístroje z čiernej plochy po naštartovaní rozsvietia a vodič má podvedomý pocit, že svieti.
Prevodovka šetrí palivo Osemstupňová automatická prevodovka pocitovo zvyšuje účinnosť hybridného systému. S výnimkou nízkych rýchlostí v meste má vodič výbornú spätnú väzbu na stlačenie plynu. Schopnosť ponúknuť vysoký krútiaci moment sa dá veľmi efektne využiť.
Skúsili sme si prácu na zadnom sedadle. Vidina príjemného spánku bola silnejšia, než chuť pracovať za počítačom.
Netreba spoliehať na stlačenie plynu na podlahu a „kick-down“, pretože prevodovka už pri nízkych rýchlostiach jazdí na ôsmy stupeň. Kým podradí, napríklad do dvojky, ktorá zodpovedá vysokým otáčkam, uplynie čas. Namiesto toho stačí pedál stlačiť na polovicu a nechať ťahať hybridnú sústavu na siedmom alebo šiestom stupni. Potom bude aj nová kontrolka ekologickej jazdy svietiť častejšie a priemerná spotreba klesne na desaťlitrovú hranicu.
…a nezabudnite si zapnúť svetlá. Lexus to nevie a až protiidúce autá pripomenú, že nesvietite.
Podľa nás dobre navrhnutá prevodovka má výrazný podiel na celkovej úspore paliva. Testovaná limuzína dokázala v meste jazdiť pri rovnakej spotrebe v meste ako mimo mesta, čo považujeme za hlavnú výhodu hybridu. Desaťlitrová spotreba je síce úsporný, avšak dosiahnuteľný extrém, ale reálnych dvanásť litrov považujeme za úspech hybridu. Takéto autá jazdia za 16 a viac.
Miluje harmóniu v jazde Z nastavenia pneumatického podvozka jasne cítiť orientáciu limuzíny na luxusnú a zároveň rýchlu prepravu. V tiahlych zákrutách a vysokej rýchlosti je Lexus mimoriadne sebavedomý a jeho pneumatické pruženie neuveriteľne filtruje impulzy od vĺn cesty.
Príplatkové polohovateľné a masážne kreslo ponúka maximálny komfort. Je to dôkaz, že majiteľ tohto auta sedí obvykle vzadu.
Karoséria takmer nekmitá, preto musí vodič dôsledne pozerať na tachometer. Kým tiahlu a vlnovitú zákrutu diaľnice prejdete, ako keby mala dokonale rovný povrch, záplaty na cestách budete cítiť prekvapujúco výrazne. Čakali sme, že horehronskú magistrálu a jej katastrofálny stav podvozok odfiltruje lepšie. Aj v komfortnom režime sme cítili záplaty v riadení.
Výkon hybridnej sústavy 327 kW (445 k) si neslobodno spájať s ukojením športových ambícií. Obrovský ťah je iba prostriedok na bezpečné narábanie s obrovskou hmotou. Vodič musí tvoriť harmóniu s nastavením auta. Vtedy si užije jazdu rýchlo a bezpečne. Prudké pohyby elektronika nenávidí a pomerne skoro zasahuje.
LCD obrazovka napojená na DVD prehrávač a všetky multimediálne systémy už nie je v strope, ale medzi prednými sedadlami.
Bezpečnosť je na prvom mieste a už pri skúške panického brzdenia auto spustilo všetky záchranné systémy vrátane utiahnutia bezpečnostných pásov. Brzdy Brembo vyhradené pre najvýkonnejšiu verziu radu LS pracujú tak, ako si v tomto aute predstavujeme. Bez známok únavy a s minimálnym vedľajším efektom ABS na dĺžku brzdnej dráhy.
Tvorí pokoj na palube Lexus vylepšil hybridnú limuzínu a opäť raz potvrdil svoju čoraz významnejšiu pozíciu v triede luxusných limuzín. Najmä, ak má majiteľ sedieť vzadu a záleží mu napriek triede auta aj na tom, koľko tankuje. Ak je Lexus v mnohom porovnateľný s konkurenciou, v jednom má navrch. Jazda v ňom doslova upokojuje a v dnešných časoch pôsobí doslova blahodárne. Pracovné tempo a rýchlosť auta ostávajú mimo kabíny.
Význam auta tejto kategórie pocítite večer po tom, ako o štvrtej ráno vstávate, prejdete 450 kilometrov, jazdíte vo formulovom špeciále na okruhu, ste celý deň na slnku a potom idete 450 kilometrov domov. Celodenný transport, akoby ani nebol a o ôsmej večer sa s 11 litrami priemernej spotreby na prahu domu opýtate: „Aký máme program miláčik?“.
SME spokojní
SME nespokojní
pohodlie vzadu chýba automatické zapínanie svetiel
úsporná prevádzka slabá využiteľnosť batožinového priestoru
vysoký výkon
kvalitný zvuk
vysoká aktívna bezpečnosť
Kupujem-nekupujem
Je veľmi ťažké si vôbec predstaviť situáciu a možnosti kúpy auta tejto kategórie. Napriek obdivu k špičkovej technike nekupujem, lebo sa nerád vozím, ale rád šoférujem. Toto je ideálne auto pre majiteľa, ktorý sedí vzadu vpravo. (Rasťo Chvála)
Technické parametre – Lexus LS 600h L Motor -
Zdvihový objem (cm3) 4969
Výkon (kw/k) 290/394
Pri otáčkach (ot./min.) 6400
Krútiaci moment (Nm) 520
Pri otáčkach (ot./min) 4000
Emisie CO2 (g/km) 219
Emisná norma EURO 5
Prevodovka Hybridná, E-CVT
Pohon stály pohon všetkých kolies
Hybridný pohon -
Max. výkon systému (kW/k) 327/445
Typ elektromotora AC synchrónny, permanentný magnet
Max. výkon elektromotora (kW/k) 165/224
Max. krút. moment (Nm) 300
Typ el. generátora AC synchrónny, permanentný magnet
Menovité napätie el. gener. (V) 650
Typ vysokonapäťového akumulátora Nikel-metal hydridový (Ni-MH)
Menovité napätie vysokonap. akum. 288
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 3090
Dĺžka (mm) 5180
Šírka (mm) 1875
Výška (mm) 1480
Pohotovostná hmot (kg) 2400-2450
Objem palivovej nádrže (l) 84
Objem batož. priestoru (l) 420
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 6,3
Maximálna rýchlosť (km/h) 250
Spotreba mesto(l/100 km) 11,3
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 8,0
Kombinovaná spotreba 9,3
Cena modelu od (eur) 116 900,-