SME

Test: Lexus LS 600h L prešiel zmenami. Stále nezapína svetlá

Technická podstata hybridnej limuzíny LS 600h L zostala zachovaná. Zmenili sa detaily a pribudla výbava. Výnimočné luxusné auto urobí samo takmer všetko, len svetlá nevie zapnúť.

Lexus LS 600h L ponúka úžasné pohodlie pri jazde a na danú triedu úspornú prevádzku. Vďaka novej maske pôsobí škaredšie.Lexus LS 600h L ponúka úžasné pohodlie pri jazde a na danú triedu úspornú prevádzku. Vďaka novej maske pôsobí škaredšie. (Zdroj: autor)

BRATISLAVA, BREZNO. Napriek občasným jednorázovým skúsenostiam s konkurenčnými limuzínami je veľmi trúfalé vôbec hovoriť o testovaní alebo recenzii na Lexus LS 600h L a autá jemu podobné. Tiež sa však nemožno obmedziť na vymenúvanie desiatok prvkov výbavy alebo híkanie rozprávkovým luxusom pasažierov vzadu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V testovanom aute sme sledovali nové prvky, nároky na palivo a dojmy z jazdy. Kým pred špičkovou technikou máme rešpekt a skladáme obdiv, novú prednú masku bez váhania označíme za škaredú. Dizajnéri zošpatili posledný pekný Lexus. K vyváženej zadnej časti sa nová maska, pripomínajúca futuristický model Volgy, vôbec nehodí. Fascinovala však metalíza s hlbokým leskom a jej nová schopnosť odolať drobným škrabancom.

SkryťVypnúť reklamu

Namiesto ručičiek displej Šofér modernizovanej limuzíny má pred sebou nový prístrojový panel bez klasických analógových ukazovateľov. V podstate je to veľký displej, ktorý zobrazuje, čo treba. Oproti klasike s ručičkami ponúka možnosť modifikovať tvar zobrazenia podľa momentálnej potreby. Niekedy je ručička rýchlomeru celá, inokedy vidieť iba jej časť, lebo zvyšok plochy v strede zaberú indikované údaje. Hoci klišé „pracovisko vodiča“ nemáme v láske, Lexusu to pasuje a nové pracovisko je rozhodne pohľadnejšie.

Stráženie jazdného pruhu funguje aj na nalepených oranžových čiarach. Auto upozorní na neželané opustenie pruhu bez smerovky a do istého malého uhla samočinne natočí volant späť a vráti auto do pruhu. Radar sleduje, čo sa deje.

SkryťVypnúť reklamu

Zmeny neobišli ani pohodlie na zadných sedadlách. Pravé zadné sedadlo s masážnym systémom, polohovaním a opierkou pod nohami stále ohuruje funkciami a komfortom. Farebná LCD obrazovka sa zo stropu presunula medzi predné sedadlá. Ak budete chodiť filmy pozerať do auta s perfektným zvukom, vôbec sa nebudeme čudovať.

Zaparkuje sám, ale… Ak si to „pán“ želá, vodič dostane vyhrievaný volant alebo príplatkový inteligentný parkovací systém. Lexus roky zdokonaľuje systém automatického zaparkovania do parkovacieho boxu. Nepochybujeme o jeho technickej dokonalosti, ale vždy nám príde jednoduchšie zaparkovať manuálne, než to nechať na automatický režim a všetko nastaviť. S výnimkou predvedenia sa pred verejnosťou sme nikdy nemali chuť ho používať.

SkryťVypnúť reklamu

Limuzína má štandardne takmer dve desiatky prvkov, ktoré sledujú dynamiku jazdy a dokážu zasiahnuť už na základe predpokladov vopred. Za predkolízny systém a adaptívny tempomat si treba priplatiť. Medzi príplatkovým vybavením je systém stráženia jazdného pruhu. Jemná samočinná korekcia smeru funguje aj na oranžových čiarach.

Konečne niekto myslel na vodičov s krátkymi nohami. Dĺžku nastavuje celý sedák, nie iba výsuvná predná časť.

Pohodlné vodičove sedadlo má variabilnú dĺžku sedáka ako celku, nie iba výsuvnú prednú časť, takže sa konečne niekto prispôsobil šoférom s krátkymi nohami. Žiaľ šofér auta s najmodernejšími LED svetlami a automatickým nastavovaním polohy volantu po nastúpení musí vždy vypínať a zapínať svetlá. Je to trápne, najmä ak sa prístroje z čiernej plochy po naštartovaní rozsvietia a vodič má podvedomý pocit, že svieti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prevodovka šetrí palivo Osemstupňová automatická prevodovka pocitovo zvyšuje účinnosť hybridného systému. S výnimkou nízkych rýchlostí v meste má vodič výbornú spätnú väzbu na stlačenie plynu. Schopnosť ponúknuť vysoký krútiaci moment sa dá veľmi efektne využiť.

Skúsili sme si prácu na zadnom sedadle. Vidina príjemného spánku bola silnejšia, než chuť pracovať za počítačom.

Netreba spoliehať na stlačenie plynu na podlahu a „kick-down“, pretože prevodovka už pri nízkych rýchlostiach jazdí na ôsmy stupeň. Kým podradí, napríklad do dvojky, ktorá zodpovedá vysokým otáčkam, uplynie čas. Namiesto toho stačí pedál stlačiť na polovicu a nechať ťahať hybridnú sústavu na siedmom alebo šiestom stupni. Potom bude aj nová kontrolka ekologickej jazdy svietiť častejšie a priemerná spotreba klesne na desaťlitrovú hranicu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

…a nezabudnite si zapnúť svetlá. Lexus to nevie a až protiidúce autá pripomenú, že nesvietite.

Podľa nás dobre navrhnutá prevodovka má výrazný podiel na celkovej úspore paliva. Testovaná limuzína dokázala v meste jazdiť pri rovnakej spotrebe v meste ako mimo mesta, čo považujeme za hlavnú výhodu hybridu. Desaťlitrová spotreba je síce úsporný, avšak dosiahnuteľný extrém, ale reálnych dvanásť litrov považujeme za úspech hybridu. Takéto autá jazdia za 16 a viac.

Miluje harmóniu v jazde Z nastavenia pneumatického podvozka jasne cítiť orientáciu limuzíny na luxusnú a zároveň rýchlu prepravu. V tiahlych zákrutách a vysokej rýchlosti je Lexus mimoriadne sebavedomý a jeho pneumatické pruženie neuveriteľne filtruje impulzy od vĺn cesty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Príplatkové polohovateľné a masážne kreslo ponúka maximálny komfort. Je to dôkaz, že majiteľ tohto auta sedí obvykle vzadu.

Karoséria takmer nekmitá, preto musí vodič dôsledne pozerať na tachometer. Kým tiahlu a vlnovitú zákrutu diaľnice prejdete, ako keby mala dokonale rovný povrch, záplaty na cestách budete cítiť prekvapujúco výrazne. Čakali sme, že horehronskú magistrálu a jej katastrofálny stav podvozok odfiltruje lepšie. Aj v komfortnom režime sme cítili záplaty v riadení.

Výkon hybridnej sústavy 327 kW (445 k) si neslobodno spájať s ukojením športových ambícií. Obrovský ťah je iba prostriedok na bezpečné narábanie s obrovskou hmotou. Vodič musí tvoriť harmóniu s nastavením auta. Vtedy si užije jazdu rýchlo a bezpečne. Prudké pohyby elektronika nenávidí a pomerne skoro zasahuje.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

LCD obrazovka napojená na DVD prehrávač a všetky multimediálne systémy už nie je v strope, ale medzi prednými sedadlami.

Bezpečnosť je na prvom mieste a už pri skúške panického brzdenia auto spustilo všetky záchranné systémy vrátane utiahnutia bezpečnostných pásov. Brzdy Brembo vyhradené pre najvýkonnejšiu verziu radu LS pracujú tak, ako si v tomto aute predstavujeme. Bez známok únavy a s minimálnym vedľajším efektom ABS na dĺžku brzdnej dráhy.

Tvorí pokoj na palube Lexus vylepšil hybridnú limuzínu a opäť raz potvrdil svoju čoraz významnejšiu pozíciu v triede luxusných limuzín. Najmä, ak má majiteľ sedieť vzadu a záleží mu napriek triede auta aj na tom, koľko tankuje. Ak je Lexus v mnohom porovnateľný s konkurenciou, v jednom má navrch. Jazda v ňom doslova upokojuje a v dnešných časoch pôsobí doslova blahodárne. Pracovné tempo a rýchlosť auta ostávajú mimo kabíny.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Význam auta tejto kategórie pocítite večer po tom, ako o štvrtej ráno vstávate, prejdete 450 kilometrov, jazdíte vo formulovom špeciále na okruhu, ste celý deň na slnku a potom idete 450 kilometrov domov. Celodenný transport, akoby ani nebol a o ôsmej večer sa s 11 litrami priemernej spotreby na prahu domu opýtate: „Aký máme program miláčik?“.

SME spokojní

SME nespokojní

pohodlie vzadu chýba automatické zapínanie svetiel

úsporná prevádzka slabá využiteľnosť batožinového priestoru

vysoký výkon

kvalitný zvuk

vysoká aktívna bezpečnosť

Kupujem-nekupujem

Je veľmi ťažké si vôbec predstaviť situáciu a možnosti kúpy auta tejto kategórie. Napriek obdivu k špičkovej technike nekupujem, lebo sa nerád vozím, ale rád šoférujem. Toto je ideálne auto pre majiteľa, ktorý sedí vzadu vpravo. (Rasťo Chvála)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Technické parametre – Lexus LS 600h L Motor -

Zdvihový objem (cm3) 4969

Výkon (kw/k) 290/394

Pri otáčkach (ot./min.) 6400

Krútiaci moment (Nm) 520

Pri otáčkach (ot./min) 4000

Emisie CO2 (g/km) 219

Emisná norma EURO 5

Prevodovka Hybridná, E-CVT

Pohon stály pohon všetkých kolies

Hybridný pohon -

Max. výkon systému (kW/k) 327/445

Typ elektromotora AC synchrónny, permanentný magnet

Max. výkon elektromotora (kW/k) 165/224

Max. krút. moment (Nm) 300

Typ el. generátora AC synchrónny, permanentný magnet

Menovité napätie el. gener. (V) 650

Typ vysokonapäťového akumulátora Nikel-metal hydridový (Ni-MH)

Menovité napätie vysokonap. akum. 288

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rozmery -

Rázvor náprav (mm) 3090

Dĺžka (mm) 5180

Šírka (mm) 1875

Výška (mm) 1480

Pohotovostná hmot (kg) 2400-2450

Objem palivovej nádrže (l) 84

Objem batož. priestoru (l) 420

Prevádzkové hodnoty -

Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 6,3

Maximálna rýchlosť (km/h) 250

Spotreba mesto(l/100 km) 11,3

Spotreba mimo mesto (l/100 km) 8,0

Kombinovaná spotreba 9,3

Cena modelu od (eur) 116 900,-

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  4. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  5. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  6. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  8. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  1. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  4. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  5. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  6. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  8. Precvičte si mozog s Tréningom pamäti. Predplatné sa oplatí
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 12 368
  2. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 8 161
  3. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 7 916
  4. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 575
  5. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 5 274
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 4 531
  7. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 4 263
  8. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 3 662
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  2. Dušan Koniar: Utopiť sa v zlatej vani
  3. Rado Surovka: Fico nevykostí len KDH
  4. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - Kapitola 14
  5. Radoslav Záhumenský: Považská Bystrica, ako ju (ne)poznáte: fontány, umenie, rieka a srdce mesta
  6. Marek Tocimák: Súdny Deň
  7. Ivan Čáni: Bla – bla – bla Blaha.
  8. Ľuboš Vodička: Slovansko-avarská pospolitosť na pohrebisku v Devínskej Novej Vsi
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 190 851
  2. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 7 570
  3. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 6 988
  4. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 6 533
  5. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 6 508
  6. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 5 763
  7. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 509
  8. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 3 472
  1. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  2. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  3. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  4. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  5. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
  6. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
  7. Tupou Ceruzou: Čo vie žena urobiť
  8. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
SkryťZatvoriť reklamu