Tomáš: "Ako si mám vysvetliť správanie policajtov? Okolo 20:00 som viedol svoje auto po Račianskej ulici smerom z Bratislavy. Autá jazdili v oboch pruhoch plynulo približne rovnako rýchlo, teda maximálnou možnou rýchlosťou v obci. Ja som išiel v ľavom pruhu, autá predo mnou aj za mnou tiež maximálne 50 km/h.
Tesne pred semaforom na Žitnej ulici, pri odbočke na ČS OMV ma sprava prudko predbehlo policajné auto, aj keď som už dobrzďoval na červenú, ktorá svietila na semafore. Z vozidla doslova vyskočil nazúrený policajt a zamieril ku mne."
Rozhovor s policajtom
"Ja, nič netušiac, nebol som si vedomý žiadneho priestupku, som ho pozdravil, načo on na mňa vyhriakol, že či sa chystám niekam odbočovať vľavo. Na to som mu odpovedal popravde, že nie. Nato sa na mňa oboril, že prečo teda blokujem ľavý pruh, na čo som reagoval, že som išiel maximálnou povolenou rýchlosťou a určite som žiaden pruh neblokoval.
Policajtova odpoveď bola, že ho to nezaujíma a že mi dá pokutu 60 eur, ak ma znovu uvidí takto jazdiť. Povedal som mu opäť, že nie som si vedomý nijakého priestupku. On zopakoval vyhrážku o pokute, o tom, že blokujem pruh a že on sa ponáhľa na zásah, v čom mu bránim.
Podotýkam, že aj keď mal majáky na vozidle, tieto zapnuté nemal. Potom už naskočila na semafore zelená, tak sa vybral k svojmu autu, ktorým mimochodom zablokoval ľavý jazdný pruh a odišiel."
Čo chcel policajt?
"Moja otázka je, čo od nás vodičov polícia vlastne chce? Pokiaľ by som v obci jazdil viac, ako je povolené a pristihla by ma pri tom polícia, určite by som sa nevyhol mastnej pokute. Lenže, pokiaľ idem podľa predpisov, aj tak sa nájde policajt, ktorý je schopný osočovať ma a vyhrážať sa mi pokutou za to, že jazdím podľa predpisov.
Číslo a ani meno policajta som si v tom úžase bohužiaľ zabudol poznačiť."
Policajt chcel ľavý pruh pre seba
Z toho, čo nám napísal Tomáš, nie je celkom jednoduché posúdiť situáciu, ktorá sa stala pred komunikáciou s policajtom. S istotou vieme len to, že Tomáš šiel v ľavom jazdnom pruhu a policajt v policajnom aute sa ponáhľal.
§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(5) Ak by vozidlá idúce v obci súčasne vo všetkých jazdných pruhoch bránili v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu, vodič, ktorý jazdí v ľavom jazdnom pruhu, je povinný ho čo najskôr uvoľniť; to neplatí, ak vodič používa ľavý jazdný pruh na obchádzanie, odbočovanie, otáčanie alebo predchádzanie.
Myslíme si však, že sa udiala situácia, o ktorej sa píše aj v dopravných predpisoch. Ak sa vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu nechystá predchádzať, obchádzať prekážku, odbočovať alebo otáčať sa, a ak vozidlá idúce vo všetkých jazdných pruhoch v jednom smere v obci bránia v jazde rýchlejšiemu vozidlu, ten v ľavom jazdnom pruhu je povinný uvoľniť ľavý jazdný pruh pre rýchlejšie vozidlo. Je pritom nepodstatné, aké je to vozidlo a akou rýchlosťou ide.
Policajt si teda uvedomoval, že má právo ísť rýchlejšie, keďže policajné autá nemusia dodržiavať najvyššie povolené rýchlosti, ak neohrozujú bezpečnosť cestnej premávky. Taktiež sa opieral o dopravný predpis, podľa ktorého mu mali vozidlá v ľavom jazdnom pruhu dať prednosť. A teda aj Tomáš.
Mal Tomáš uvoľniť ľavý jazdný pruh?
Na to, aby bolo povinnosťou uvoľniť ľavý jazdný pruh v obci, musí byť splnená podmienka: vozidlá vo všetkých jazdných pruhoch musia brániť v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu.
Ak by sme chceli zákonné ustanovenie vykladať tak, ako je napísané, tak stačí, aby rýchlejšie idúce vozidlo spomalilo na rýchlosť vozidla idúceho pred ním a už nie je rýchlejšie idúcim vozidlom. A ak nie je rýchlejšie idúce vozidlo, netreba uvoľniť ľavý jazdný pruh.
To, že predtým bolo vozidlo rýchlejšie idúce, už nič neznamená. Pomalšie vozidlo idúce v ľavom pruhu má totiž povinnosť ľavý pruh uvoľniť čo najskôr a nie okamžite. Výraz "čo najskôr" v tomto prípade znamená v rámci zachovania bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. Vodič idúci v ľavom pruhu pritom má len jednu možnosť ako uhnúť rýchlejšie idúcemu vozidlu:
zaradiť sa čo najskôr do jazdného pruhu vpravo, pritom však musí dať prednosť vozidlám v pruhu, do ktorého sa preraďuje. To v konečnom dôsledku takmer vždy znamená zdržanie v uvoľnení ľavého jazdného pruhu, pretože najprv treba nájsť voľné miesto v pruhu vpravo. Občas to tiež znamená aj spomalenie z najvyššej povolenej rýchlosti, čo nemusí byť v súlade s plynulosťou cestnej premávky.
To, že je niekto rýchlejší, si v premávke nemusíte všimnúť
Predstavte si však, že idete vo vozidle podobne ako Tomáš. A pokúsme sa vykladať spomínané ustanovenie zákona o cestnej premávke tak, ako ho asi tvorcovia navrhli - vždy uvoľniť ľavý pruh v obci rýchlejšiemu vozidlu, aj keď muselo následne spomaliť.
Lenže, povinnosť uvoľniť ľavý pruh môžete začať riešiť až vtedy, keď sa o rýchlejšie idúcom vozidle dozviete. Ak sa však sústredíte na premávku pred vami, napríklad pre množstvo križovatiek so semaformi a autami presúvajúcimi sa z jedného jazdného pruhu do druhého, nemáte tak často možnosť pozrieť sa do zrkadla. Vtedy môže pokojne stať, že rýchlejšie idúce vozidlo si všimnete až vtedy, keď už rýchlejšie idúcim nie je.
V zákone je povinnosť uvoľniť jazdný pruh, ale nie je určené, ako má o sebe dať vedieť rýchlejšie idúce vozidlo. Je to to isté, akoby vám hrozili pokutou za to, že ste pod diaľnici išli rýchlejšie ako 90-kou, ale dopravná značka, ktorá by to prikazovala, tam nebola. A keďže v zákone nie je bližšie špecifikované, aké vozidlo je rýchlejšie idúce, treba zákonné ustanovenie brať doslovne. Pritom, na to, aby predpokladaný význam bol uplatniteľný v premávke vždy, by stačilo pridať pár slov. Výsledok by mohol vyzerať napríklad takto:
Ak by vozidlá idúce v obci súčasne vo všetkých jazdných pruhoch bránili v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu, vodič, ktorý jazdí v ľavom jazdnom pruhu, je povinný ho čo najskôr uvoľniť; to neplatí, ak vodič používa ľavý jazdný pruh na obchádzanie, odbočovanie, otáčanie alebo predchádzanie. Vodič rýchlejšie idúdeho vozidla je povinný dať zreteľne najavo svoj úmysel pokračovať v jazde v ľavom pruhu rýchlejšie ako ostatné vozidlá, napríklad striedavým zapínaním a vypínaním diaľkových alebo stretávacích svetiel; pritom nesmie ohroziť bezpečnosť cestnej premávky.
V každom prípade, je neslušné a niekedy aj nebezpečné brzdiť rýchlejšie vozidlá, ak máte možnosť sa im uhnúť. Či je to v zákone alebo nie. Nikdy totiž neviete, aký dôvod na rýchlu jazdu majú ich vodiči. Rovnako je však neslušné a nebezpečné vynucovať si rýchlu jazdu od pomalších, ak nie ste vodičom vozidla s právom prednostnej jazdy. Taktiež nemôžete tušiť dôvod, prečo vodič používa v obci na jazdu ľavý jazdný pruh.
Policajt mohol situáciu riešiť aj inak
Je vskutku pravdou, že mnohí vodiči nepoznajú pravidlo, podľa ktorého musia za istých okolností uvoľniť v obci ľavý jazdný pruh. Z tohto dôvodu sa môže zdať reakcia policajta na Tomášovu jazdu pochopiteľná. Policajt by však za každých okolností mal zachovať vážnosť a súčasne pokoj.
Z Tomášovho popisu tiež vyplýva, že policajt nebol vodičovi schopný jednoznačne vysvetliť, čoho sa Tomáš dopustil. Ako by aj policajt iba tušil o niektorých aspektoch dopravných predpisov. Výšku pokuty však určil presne.
Pravdou je tiež to, že ak sa policajt skutočne ponáhľal na zásah a dlhšiu dobu Tomáš nereagoval, policajt mohol nakrátko zapnúť maják a húkačku a vynútiť si tak právo prednostnej jazdy. Keďže sa však dokázal zastaviť a upozorniť Tomáša na chybu, avizovaný policajný zákrok asi nebol taký urgentný, ako sa to policajt snažil Tomášovi naznačiť.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.