Marek: "Približne pred rokom som v noci (cca 01.00) prechádzal cez svetelnú križovatku v Seredi. Bol som na vedľajšej ceste a mal som STOPku. Najprv som zastal pred priechodom na čiare, ktorá označuje státie, keď fungujú semafory. Do križovatky som však nevidel, tak som sa pohol ďalej a zastal som tak, aby som videl na hlavnú cestu. Potom som odbočil vľavo."
Vraj nezastavil na Stopke
"Po cca 100 metroch som prešiel okolo odstaveného policajného auta, ktoré naštartovalo a po cca 500 metroch ma odstavilo.
Policajt mi tvrdil, že som na križovatke nezastal na STOPke. A keď som aj zastal, tak moc skoro a do križovatky som nemohol vidieť. Vysvetlil som mu, že som zastavil dva krát. Nato sa poradil s kolegom. Spýtal sa ma, či súhlasím s tým, že som spáchal dopravný priestupok, čo som, samozrejme, odmietol.
Informoval ma, že križovatku sledujú kamery a že ma predvolajú na inšpektorát, kde sa bude celá vec riešiť."
Dopravný inšpektorát sa neozval
"Spýtal som sa ho, či si kvôli tomu budem musieť brať dovolenku z práce a či mi to niekto nahradí v prípade, že sa dokáže moja nevina. Povedal mi, že to nie je jeho vec. Nedostal som žiadny doklad ani nič podobné. Odvtedy sa nikto neozval.
Chcem sa spýtať: mal mi policajt dať nejaké potvrdenie o tom, že ma budú predvolávať na inšpektorát? Je možné, že sa ešte aj teraz, po roku, ozvú a predvolajú ma? Ako je to s náhradami napr. cestovných nákladov, ušlej mzdy a pod. v takýchto prípadoch?"
Na úvod treba povedať, že jediný účinný spôsob, ako sa brániť voči obvineniu, ktoré sa nezakladá na skutočnosti, je ten, ktorý si vybral Marek. Nepoddal sa strachu z konania na dopravnom inšpektoráte. S výnimkou súdu je to totiž jediné miesto, kde máte možnosť dosiahnuť stiahnutie obvinenia zo spáchania dopravného priestupku.
Značka Stoj, daj prednosť v jazde!
Značka Stoj, daj prednosť v jazde! (č. P 2) ukladá vodičovi povinnosť zastaviť vozidlo a dať prednosť v jazde; vodič je povinný zastaviť vozidlo na takom mieste, odkiaľ má do križovatky náležitý rozhľad. Značka označuje vedľajšiu cestu pred križovatkou s hlavnou
cestou, a to najmä v prípadoch, keď križovatka nie je dostatočne prehľadná; za predpokladu,
že miesto na zastavenie vozidla je možné presne vymedziť, použije sa značka v kombinácii
so značkou č. V 5c.
Cez križovatku prešiel bez porušenia predpisov
Pri prejazde križovatkou Marek nepochybil, ak šiel tak, ako o tom písal. Dopravná značka Stop, daj prednosť v jazde (P 2) totiž vodičovi určuje, aby zastavili na takom mieste, z ktorého má do križovatky náležitý rozhľad.
Ak je na ceste namaľovaná aj dopravná značka Priečna súvislá čiara s nápisom "STOP“ (V 5c), potom je vodič povinný zastaviť pred ňou.
Marek síce zbytočne zastavil pred priechodom pre chodcov, správne však zastavil vozidlo tak, aby videl na hlavnú cestu a aby mohol dať prednosť vozidlám, ktoré po nej mohli ísť. Policajti však napriek tomu obvinili Mareka z porušenia dopravných predpisov. Odvolali sa na to, že celá križovatka je pod dohľadom kamier.
Aj keď si Marek nepýtal dôkaz pre tvrdenie policajtov, nemuseli mu ho poskytnúť na mieste. Zákon o priestupkoch totiž neurčuje presne, kde sa majú dôkazy predkladať a vyjadrovať sa k nim. Nepriamo však vyplýva, že to má byť na dopravnom inšpektoráte na ústnom konaní o priestupku.
Žeby ani rok po priestupku nezačal dopravný inšpektorát konať?
Marek sa aj za cenu nepríjemností a hrozby ušlej mzdy rozhodol pre riešenie sporu na dopravnom inšpektoráte.
§ 74, zákon č. 372/1990 Zb.:
(1) O priestupku koná správny orgán v prvom stupni ústne pojednávanie. V neprítomnosti obvineného z priestupku možno vec prejednať len vtedy, ak sa odmietne dostaviť na ústne pojednávanie, hoci bol riadne predvolaný, alebo sa nedostaví bez náležitého ospravedlnenia alebo bez dôležitého dôvodu.
Podľa zákona o správnom konaní je dopravný inšpektorát povinný svedomite a zodpovedne sa zaoberať každou vecou, ktorá je predmetom konania o priestupku, vybaviť ju včas a bez zbytočných prieťahov. Zákon o priestupkoch k tomu dodáva, že je povinný začať konanie o priestupku bezodkladne, najneskôr do 30 dní. Podkladom na začatie konania je správa o výsledku objasňovania priestupku.
Ďalším dôležitým krokom z pohľadu obvineného z dopravného priestupku, je ústne pojednávanie. Naň musí byť riadne predvolaný. Rieši sa to doručením predvolania do vlastných rúk. Keďže sa však o ňom Marek nezmienil, predpokladáme, že mu dopravný inšpektorát ani nič nedoručoval.
Dokonca si myslíme, že policajti v podstate hneď v ten večer uzavreli celý prípad, pretože si asi boli vedomí, že sa v skutočnosti dopravný priestupok nestal. Ak by totiž k rovnakému záveru dospel dopravný inšpektorát na základe videozáberov z kamier, musel by zastaviť konanie o priestupku.
Chceli si policajti privyrobiť?
Podľa nášho názoru je veľmi málo pravdepodobné, že by mu došlo akékoľvek rozhodnutie z dopravného inšpektorátu k prípadu nezastavenia na stopke. Ak by ho predsa len po roku predvolali, náklady by mu nikto nepreplatil. Iba ak by šlo o nezákonné rozhodnutie.
Z toho, čo nám napísal Marek, vyplýva, že policajti si ho odchytili nie preto, lebo spáchal priestupok. Pravdepodobne očakávali, že priamo na mieste vyriešia "dopravný priestupok" s tým, že udelia pokutu. Marek však na svojom príklade ukázal, že vymyslené priestupky sa policajti neodvážia posunúť na riešenie na dopravný inšpektorát. Uvedomujú si totiž, že by ich to mohlo priviesť do problémov.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.