SME
Streda, 1. december, 2021 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Kto zapríčinil nehodu? Ten, kto nedal prednosť alebo ten, kto šiel prirýchlo?

Zrazili sa dve autá. Jedno z nich išlo rýchlo, druhé nedalo prednosť. Polícia rozhodla, že vinníkom je človek, ktorý nám o nehode napísal. Rozhodnutie sa mu však zdá byť nespravodlivé.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Stala sa dopravná nehoda.

Desanten: Stal som sa účastníkom dopravnej nehody. Bol som políciou uznaný za vinníka, nakoľko
som do križovatky v obci, kde sa udiala nehoda, vstupoval z vedľajšej cesty. Názor dopravného znalca je, že som sa dopustil iba tej chyby, že som neodhadol okamžitú rýchlosť auta jazdiaceho po hlavnej.

Má prekročená rýchlosť auta jazdiaceho po hlavnej ("nevinného") relevantnú súvislosť s kolíziou? Ak áno, o koľko musí cestný pirát prekročiť maximálne povolenú rýchlosť (stačí mi odhad v percentách), aby mohol byť uznaný za vinného on? Som vinníkom už len z princípu, pretože som bol na vedľajšej a rýchlosť vozidla jazdiaceho po hlavnej je pre určenie vinníka nepodstatná.

Pýtam sa pre to, aby som vedel, či existuje šanca uspieť v odvolacích konaniach, pretože som presvedčený o svojej nevine a o vine vodiča idúceho v obci 150 km rýchlosťou (tj. 3-násobkom max. povolenej rýchlosti)."

Žiadna dopravná nehoda sa nedá dobre posúdiť bez komplexného zhodnotenia všetkých faktorov, ktoré mohli ovplyvniť zrážku dvoch vozidiel. Desanten svoju skúsenosť obmedzil na zverejnenie týchto základných faktov predchádzajúcich nehode:

  • Desanten bol v križovatke na vedľajšej ceste v obci a vchádzal na hlavnú
  • vodič na hlavnej ceste v obci šiel rýchlosťou 150 km/h

Ak by sme vychádzali len z týchto faktov, situácia by sme nemohli uzavrieť len tým, že Desanten nedal prednosť v jazde vozidlu na hlavnej, a preto je vinníkom nehody. Tak isto by sme mohli povedať, že nehoda by sa nestala, ak by vodič na hlavnej dodržiaval najvyššiu povolenú rýchlosť.

Bezprostredná príčina nehody? Rýchlosť alebo nedanie prednosti?

V nasledujúcej tabuľke si pozrite, za akých okolností sa nehoda môže stať a za akých nie, ak by jedno auto ovplyvňovalo situáciu dávaním alebo nedávaním prednosti v jazde a druhé dodržiavaním alebo nedodržiavaním maximálnej povolenej rýchlosti. Všetky ostatné okolnosti by pritom boli podľa predpisov.

Môže sa stať dopravná nehoda? Vodič na hlavnej ceste
dodržal povolenú rýchlosť prekročil povolenú rýchlosť
Vodič na vedľajšej ceste dal prednosť v jazde nemôže nemôže
nedal prednosť v jazde môže môže

Z tabuľky vyplýva, že základnou príčinou dopravnej nehody, ktorú opísal Desanten, je nedanie prednosti v jazde. Prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti sa samo o sebe nikdy nemôže stať príčinou. To však neznamená, že vinníkom je vždy ten, kto nedá prednosť v jazde. Vždy sa totiž posudzujú okolnosti.

Čo všetko treba správne vyriešiť

Vodič, keď dáva prednosť v jazde, má pred sebou niekoľko úloh:

  1. Musí zistiť, či sa nejaké auto pohybuje po hlavnej ceste.
  2. Následne musí zistiť, či sa dráhy oboch vozidiel môžu stretnúť. A ak áno,
  3. odhaduje rýchlosť vozidla idúceho po hlavnej.
  4. Informácie z okolitej premávky dá do súvislosti s vlastnou psychikou,
  5. schopnosťou ovládať vozidlo a
  6. s technickými možnosťami vozidla.

Stačí, aby vodič niekde v tomto zlyhal z akýchkoľvek príčin a pravdepodobnosť nehody sa prudko zvýši. Vtedy môže nehode zabrániť už len vodič na hlavnej. Samozrejme, čím vyššia rýchlosť, tým je nižšia pravdepodobnosť, že nehode zabráni.

Nižšia rýchlosť - presnejší odhad

§ 22, zákon č. 372/1990 Zb.:

(1) Priestupku proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky sa dopustí ten, kto
g) poruší všeobecne záväzný právny predpis o bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, v ktorého dôsledku vznikne dopravná nehoda,

(2) Za priestupok podľa odseku 1
c) písm. e), g)až i) možno uložiť pokutu od 150 eur do 800 eur a zákaz činnosti do troch rokov,

Podľa toho, čo napísal Desanten, nehoda by sa nestala, ak by vozidlo išlo po hlavnej ulici najvyššou povolenou rýchlosťou. S tým sa dá len súhlasiť. Vodič totiž dokáže presnejšie určiť rýchlosť iného vozidla, ak ide pomalšie, keďže má na to viac času. Je to jeden z dôvodov, prečo sa v praxi používa najvyššia povolená rýchlosť.

Ak šlo vozidlo na hlavnej rýchlosťou 150 km/h, pokojne sa mohlo stať, že vodič dávajúci prednosť v jazde nemusel vozidlo na hlavnej zaregistrovať z objektívnych príčin. Napríklad pre sklon vozovky alebo zákrutu v diaľke. Alebo pre takú vzdialenosť, pri ktorej nikto neočakáva, že by vozidlo na hlavnej stihlo doraziť ku križovatke. Podľa súdneho znalca sa práve tu stala chyba.

Desanten neodhadol rýchlosť iného vozidla.

Mohol ju odhadnúť správne? Mohol očakávať, že nestihne bezpečne prejsť križovatkou tak, aby neohrozil premávku? Až zodpovedanie týchto otázok dokáže Desantenovi dať odpoveď na tú jeho - či sa má alebo nemá cítiť vinníkom.

Aj keď k tomu, aby sme boli úplne presvedčení o vine alebo nevine Desantena, nám chýba veľa informácií, s určitosťou vieme povedať, že k nehode veľkou mierou prispel vodič na hlavnej nerešpektovaním dopravných predpisov.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  3. U-Multirank: Trnavská univerzita prvá spomedzi slovenských VŠ
  4. Buďte v najlepšej spoločnosti!?
  5. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  8. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  3. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  4. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  5. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  6. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  7. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  8. Zmeny v systéme revíznych postupov
  9. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  10. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 30 960
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 719
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 876
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 676
  5. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 7 595
  6. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 322
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 727
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 968
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 208
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 130
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Obvinený Jozef Brhel prichádza vypovedať na Prezídium policajného zboru v Bratislave.

Na výsluch prišiel z Kanárskych ostrovov.


5 h
Zuzana Kepplová.

Hej, tsss, kúpiš podiel na nemocničnej reforme?


5 h
Psychologička Jana Papcunová.

Jana Papcunová vysvetľuje, aké následky v každodennom živote má nenávisť na internete.


30. nov
Násilie v domácnosti

Dve ženy sedeli za stolom a hovorili o násilí, alebo hrozivé omyly poslankyne Hatrákovej.


a 2 ďalší 30. nov

Neprehliadnite tiež

Dacia Jogger

V ponuke sú zatiaľ dva motory, jeden na LPG.


11 h
Peugeot 2008

Golf úplne vypadol z aktuálnej desiatky najpredávanejších áut.


14 h
Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


30. nov
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov

Blogy SME

  1. Ctirad Klimčík: O študentoch
  2. Věra Tepličková: Vydrž, Prťka alebo Ako nezatvoriť školu, v ktorej sa motá už len jeden zdravý učiteľ
  3. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov
  4. Štefan Vidlár: Hňupík Hulík
  5. Jozef Rybár: Arriva - existenčný politický problém predsedu BSK Drobu...
  6. Igor Múdry: Francúzaky po našom
  7. Dmytro Retynskyi: Hrozba ruského útoku na Ukrajinu
  8. Mária Drahošová: Upratovanie v sebe. Ako na to?
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 9 970
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 801
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 960
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 057
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 984
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 611
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 525
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 423
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu