SME
Pondelok, 28. september, 2020 | Meniny má VáclavKrížovkyKrížovky

Kto zapríčinil nehodu? Ten, kto nedal prednosť alebo ten, kto šiel prirýchlo?

Zrazili sa dve autá. Jedno z nich išlo rýchlo, druhé nedalo prednosť. Polícia rozhodla, že vinníkom je človek, ktorý nám o nehode napísal. Rozhodnutie sa mu však zdá byť nespravodlivé.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Stala sa dopravná nehoda.

Desanten: Stal som sa účastníkom dopravnej nehody. Bol som políciou uznaný za vinníka, nakoľko
som do križovatky v obci, kde sa udiala nehoda, vstupoval z vedľajšej cesty. Názor dopravného znalca je, že som sa dopustil iba tej chyby, že som neodhadol okamžitú rýchlosť auta jazdiaceho po hlavnej.

Má prekročená rýchlosť auta jazdiaceho po hlavnej ("nevinného") relevantnú súvislosť s kolíziou? Ak áno, o koľko musí cestný pirát prekročiť maximálne povolenú rýchlosť (stačí mi odhad v percentách), aby mohol byť uznaný za vinného on? Som vinníkom už len z princípu, pretože som bol na vedľajšej a rýchlosť vozidla jazdiaceho po hlavnej je pre určenie vinníka nepodstatná.

Pýtam sa pre to, aby som vedel, či existuje šanca uspieť v odvolacích konaniach, pretože som presvedčený o svojej nevine a o vine vodiča idúceho v obci 150 km rýchlosťou (tj. 3-násobkom max. povolenej rýchlosti)."

Žiadna dopravná nehoda sa nedá dobre posúdiť bez komplexného zhodnotenia všetkých faktorov, ktoré mohli ovplyvniť zrážku dvoch vozidiel. Desanten svoju skúsenosť obmedzil na zverejnenie týchto základných faktov predchádzajúcich nehode:

  • Desanten bol v križovatke na vedľajšej ceste v obci a vchádzal na hlavnú
  • vodič na hlavnej ceste v obci šiel rýchlosťou 150 km/h

Ak by sme vychádzali len z týchto faktov, situácia by sme nemohli uzavrieť len tým, že Desanten nedal prednosť v jazde vozidlu na hlavnej, a preto je vinníkom nehody. Tak isto by sme mohli povedať, že nehoda by sa nestala, ak by vodič na hlavnej dodržiaval najvyššiu povolenú rýchlosť.

Bezprostredná príčina nehody? Rýchlosť alebo nedanie prednosti?

V nasledujúcej tabuľke si pozrite, za akých okolností sa nehoda môže stať a za akých nie, ak by jedno auto ovplyvňovalo situáciu dávaním alebo nedávaním prednosti v jazde a druhé dodržiavaním alebo nedodržiavaním maximálnej povolenej rýchlosti. Všetky ostatné okolnosti by pritom boli podľa predpisov.

Môže sa stať dopravná nehoda? Vodič na hlavnej ceste
dodržal povolenú rýchlosť prekročil povolenú rýchlosť
Vodič na vedľajšej ceste dal prednosť v jazde nemôže nemôže
nedal prednosť v jazde môže môže

Z tabuľky vyplýva, že základnou príčinou dopravnej nehody, ktorú opísal Desanten, je nedanie prednosti v jazde. Prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti sa samo o sebe nikdy nemôže stať príčinou. To však neznamená, že vinníkom je vždy ten, kto nedá prednosť v jazde. Vždy sa totiž posudzujú okolnosti.

Čo všetko treba správne vyriešiť

Vodič, keď dáva prednosť v jazde, má pred sebou niekoľko úloh:

  1. Musí zistiť, či sa nejaké auto pohybuje po hlavnej ceste.
  2. Následne musí zistiť, či sa dráhy oboch vozidiel môžu stretnúť. A ak áno,
  3. odhaduje rýchlosť vozidla idúceho po hlavnej.
  4. Informácie z okolitej premávky dá do súvislosti s vlastnou psychikou,
  5. schopnosťou ovládať vozidlo a
  6. s technickými možnosťami vozidla.

Stačí, aby vodič niekde v tomto zlyhal z akýchkoľvek príčin a pravdepodobnosť nehody sa prudko zvýši. Vtedy môže nehode zabrániť už len vodič na hlavnej. Samozrejme, čím vyššia rýchlosť, tým je nižšia pravdepodobnosť, že nehode zabráni.

Nižšia rýchlosť - presnejší odhad

§ 22, zákon č. 372/1990 Zb.:

(1) Priestupku proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky sa dopustí ten, kto
g) poruší všeobecne záväzný právny predpis o bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, v ktorého dôsledku vznikne dopravná nehoda,

(2) Za priestupok podľa odseku 1
c) písm. e), g)až i) možno uložiť pokutu od 150 eur do 800 eur a zákaz činnosti do troch rokov,

Podľa toho, čo napísal Desanten, nehoda by sa nestala, ak by vozidlo išlo po hlavnej ulici najvyššou povolenou rýchlosťou. S tým sa dá len súhlasiť. Vodič totiž dokáže presnejšie určiť rýchlosť iného vozidla, ak ide pomalšie, keďže má na to viac času. Je to jeden z dôvodov, prečo sa v praxi používa najvyššia povolená rýchlosť.

Ak šlo vozidlo na hlavnej rýchlosťou 150 km/h, pokojne sa mohlo stať, že vodič dávajúci prednosť v jazde nemusel vozidlo na hlavnej zaregistrovať z objektívnych príčin. Napríklad pre sklon vozovky alebo zákrutu v diaľke. Alebo pre takú vzdialenosť, pri ktorej nikto neočakáva, že by vozidlo na hlavnej stihlo doraziť ku križovatke. Podľa súdneho znalca sa práve tu stala chyba.

Desanten neodhadol rýchlosť iného vozidla.

Mohol ju odhadnúť správne? Mohol očakávať, že nestihne bezpečne prejsť križovatkou tak, aby neohrozil premávku? Až zodpovedanie týchto otázok dokáže Desantenovi dať odpoveď na tú jeho - či sa má alebo nemá cítiť vinníkom.

Aj keď k tomu, aby sme boli úplne presvedčení o vine alebo nevine Desantena, nám chýba veľa informácií, s určitosťou vieme povedať, že k nehode veľkou mierou prispel vodič na hlavnej nerešpektovaním dopravných predpisov.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. To treba vidieť. Blíži sa Deň otvorených dverí v Kolískach
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  3. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  4. Päť najlepších doplnkov výživy na naberanie svalovej hmoty.
  5. Toto jedlo si v čínskej reštaurácii objednávajú iba tí, ktorí sa vyznajú
  6. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  7. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  8. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  9. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  10. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  1. Silnú imunitu bez týchto troch látok nedosiahnete
  2. Každý komín potrebuje svoj domov!
  3. To treba vidieť. Blíži sa Deň otvorených dverí v Kolískach
  4. Jeseň je ideálny čas pre začatie diéty
  5. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  6. Mobilný zdvihák pre pacienta
  7. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  8. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  9. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  10. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 21 878
  2. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 16 768
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 628
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 12 387
  5. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 10 865
  6. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 9 762
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 343
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 202
  9. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 176
  10. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 047
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Nech si vánok odnesie Mikasa

Nastal čas, aby Matovič vyvodil politickú zodpovednosť.

Peter Tkačenko

NAKA rozbehla na východe protidrogovú akciu Firma

V troch mestách zatiaľ zadržala deväť osôb.

Momentka zo zásahu.
Cynická obluda

Absolútny etalón zodpovednosti

Premiér mal rušný víkend. Na Facebooku. V jednom z množstva výtryskov emócií nás vyzval k zodpovednosti.

Neprehliadnite tiež

Audi A3 Sportback je len také dobré, ako si ho spravíte (test)

Auto vodiča nenúti ovládať všetko cez obrazovky.

Audi A3 Sportback
Peugeot 508 PSE
DS3 Crossback E-Tense

Volkswagen ID.4 je nový súrodenec Škody Enyaq

Vyrábať sa bude v Nemecku aj v USA.

Volkswagen ID.4