SME
Štvrtok, 29. september, 2022 | Meniny má Michal, Michaela

Klímu neobjednávajte samostatne

Komfort chladenia interiéru je najdrahší v lacnom aute so základnou výbavou. Ak chcete ušetriť, nikdy si nevyberajte klimatizáciu samostatne za príplatok, ale iba ako súčasť výbavy. Na skúšobnej jazde ojazdeného auta nezabudnite zapnúť aj klimatizáciu.

Automatický režim sám rozhodne, ktorým výduchom bude fúkať. Interiér najúčinnejšie vychladia stredné, ale často fúkajú priamo na pasažierov. Nasmerujte ich tak, aby ste ľadový vzduch necítili.Automatický režim sám rozhodne, ktorým výduchom bude fúkať. Interiér najúčinnejšie vychladia stredné, ale často fúkajú priamo na pasažierov. Nasmerujte ich tak, aby ste ľadový vzduch necítili. (Zdroj: autor)

BRATISLAVA. Klimatizácia už dávno nie je výsadou predajných akcií, ale v podstate súčasťou základnej výbavy lacných áut. Napríklad japonská značka Suzuki predáva viac ako 95 percent všetkých modelov s klimatizáciou.

Volkswagen s ohľadom na záujem zákazníkov zaviedol klímu do svojich modelov celoplošne. Škoda už neregistruje rozdiely medzi záujmom zákazníkov o klimatizáciu v lete a v zime. Istý pokles záujmu o klimatizáciu nastal v časoch šrotovného, kedy krátkodobo stúpol predaj najlacnejších áut bez klimatizácie. Vo všeobecnosti platí, že klimatizácia je najdrahšia v lacnom aute so základnou výbavou. Kto si ju neobjedná pri kúpe nového auta, už ju nedostane.

Využite akciu alebo výbavu

Najlacnejší spôsob, ako dostať klimatizáciu do malého auta, je využiť predajnú akciu alebo si zvoliť o stupeň vyššiu výbavu. Napríklad malý Fiat Panda v základnej výbave klimatizáciu nemá a keby ste si ju objednali, stojí až 990 eur. V akciovom balíku Actual Plus však zaplatíte iba o 310 eur viac a dostanete klimatizáciu aj s doplnkami. Napríklad Citroen C4 nemá v základnej výbave Attraction klimatizáciu a v balíku Pack Klim stojí až 1300 eur. Pritom druhý stupeň vybavenia Seduction ponúka v štandarde dvojzónovú automatickú klimatizáciu.

Dacia v základných modeloch neponúka klimatizáciu ani za príplatok. Vyššie vybavenia ju majú v štandarde, čiže buď si kúpite Daciu s klímou alebo bez. Jedine v novej Dacii Duster je v druhom stupni vybavenia za príplatok 550 eur, ale výbava Arctica drahšia o 800 eur má klímu spolu s množstvom iných prvkov. Preto ak chcete ušetriť peniaze, nikdy si nevyberajte klimatizáciu samostatne za príplatok, ale iba ako súčasť výbavy.

Pozor na skladové zásoby

Oklamať sa môžete v autách, ktoré má predajca na sklade a v ktorých bola klimatizácia objednaná ako samostatný prvok. Skôr než kúpite dobrú „skladovku“, uistite sa, či obdobne vybavené auto nestojí v novom cenníku menej. Klimatizácia cenu ojazdených áut neovplyvňuje, akurát sú žiadanejšie. Žiaľ, často nemáte ako zistiť, či bol robený pravidelný servis a čistenie.

Preto počas skúšobnej jazdy zapnite klimatizáciu na plný výkon. Ak cítite z ventilácie výrazný zápach s nádychom potuchliny, auto radšej nekupujte alebo počítajte so servisom. V päťročnom aute bez servisu klimatizácie bude s veľkou pravdepodobnosťou potrebné doplniť chladiace médium. Ak auto stálo rok v garáži, to ešte neznamená, že bude lepšie a má stáť viac. Minimálne klimatizácia bude zapáchať.

Manuálna alebo automatická?

Lacnejšia a manuálne ovládaná klimatizácia pracuje vždy na plný výkon, bez ohľadu na to, koľko potrebujete chladiť. Je lacnejšia, ale motor zaťažuje viac ako automatická. Vodič manuálne nastavuje orientačnú teplotu zmiešaním studeného a teplého vzduchu, avšak keď sa auto prechladí, musí zasiahnuť pridaním teploty, prípadne vypnúť klimatizáciu. Bez ohľadu na teplotu v interiéri fúka vždy iba momentálne nastavenú teplotu.

Automatická klimatizácia má snímače v interiéri na to, aby držala konštantnú teplotu bez ohľadu na vonkajšie počasie. Ak začne svietiť do auta slnko, automatická klimatizácia sama začne viac chladiť, aby udržala rovnakú teplotu. Samočinne riadi ventilátor a tiež rozhoduje, ktoré výduchy ventilácie budú fúkať. Inteligentné systémy luxusných limuzín rozoznajú, kde sa auto najviac prehrieva a podľa toho rozložia fúkanie. Pridanou hodnotou niektorých typov automatickej klimatizácie je automatické rozoznávanie pachov kvality vzduchu. Naopak, ak už chladiť netreba, systém zníži výkon.

Investícia do automatickej klimatizácie sa oplatí motoristom, ktorí používajú auto na dlhé cesty. Na krátke, hoci časté, cesty postačí manuálna klimatizácia, lebo kým stihne vychladiť interiér na konštantnú teplotu, šofér auto odstaví a teda regulácia by nemala kedy nastúpiť.

Renault napríklad dodáva automatickú klimatizáciu s rozdielnym režimom automatického udržiavania teploty. Soft je zameraný na jemné fúkanie a menej agresívne chladenie pri zmene teploty. Naopak režim „Hard“ dosiahne požadovanú teplou čo najrýchlejšie. K výhodám automatickej klimatizácie patrí schopnosť udržiavať rozdielnu teplotu na ľavej a pravej strane auta, prípadne vpredu a vzadu. Túto výhodu využijete na dlhých cestách kedy má systém čas pracovať. Pri častom nastupovaní a vystupovaní sa efekt zón stráca.

Manuálna klimatizácia

- lacnejšia a prístupnejšia
- vhodná na krátke trasy
- nedokáže samočinne udržiavať teplotu

Automatická klimatizácia

- samočinne udržiava teplotu
- nepracuje vždy na plný výkon
- šetrí palivo
- zvyšuje komfort
- nehodí sa na krátke trasy
- dokáže udržať rozdielne teploty v zónach interiéru

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  4. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  6. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  7. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  8. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  1. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  2. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  3. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  4. Jablone prinášajú už tretiu úrodu. A je rovnako bohatá.
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Jednodňovú zdravotnú starostlivosť preferujú lekári aj pacienti
  8. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 428
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 301
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 265
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 732
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 366
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 2 720
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 592
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 470
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava ruský prezident Vladimir Putin, minister obrany Sergej Šojgu a admirál Nikolaj Jevmenov.

Diktátora z Kremľa nedokáže odstrániť ulica ani oligarchia, stále mu však ide o život.


Arpád Soltész 27. sep
Michaela Valicová

Poradenstvu sa venuje desať rokov.


22. sep
Igor Matovič

Matovič dôvod na svoje odvolanie nevidí.


a 3 ďalší 2 h
Nataša Holinová

Kontroly na vnútorných hraniciach Schengenu sú dávno, len Heger s Mikulcom ich nevidia.


25m

Blogy SME

  1. Marek Kytka: Skvelý Pavol Regenda opäť skóroval v drese káčerov a Šimon Nemec v Devils podal kvalitný výkon
  2. ADRA Slovensko: Ukrajina | Pomoc pre oslobodené mesto Izium a nový projekt humanitárnej pomoci
  3. Jozef Javurek: Kurátor
  4. Anna Miľanová: Nie je myš ako myš...
  5. Štefan Vidlár: O Zhulíčkovi pacholíčkovi
  6. Jan Pražák: Nesahejte mi na prsa, člověče!
  7. Ľuboš Vodička: České a moravské veterné mlyny: Třebíč
  8. Post Bellum SK: Vízie televízie. Inscenácie na obrazovke boli aj kompromisom
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 377
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 663
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 264
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 681
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 587
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 489
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 311
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 161
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu