BRATISLAVA. Klimatizácia už dávno nie je výsadou predajných akcií, ale v podstate súčasťou základnej výbavy lacných áut. Napríklad japonská značka Suzuki predáva viac ako 95 percent všetkých modelov s klimatizáciou.
Volkswagen s ohľadom na záujem zákazníkov zaviedol klímu do svojich modelov celoplošne. Škoda už neregistruje rozdiely medzi záujmom zákazníkov o klimatizáciu v lete a v zime. Istý pokles záujmu o klimatizáciu nastal v časoch šrotovného, kedy krátkodobo stúpol predaj najlacnejších áut bez klimatizácie. Vo všeobecnosti platí, že klimatizácia je najdrahšia v lacnom aute so základnou výbavou. Kto si ju neobjedná pri kúpe nového auta, už ju nedostane.
Využite akciu alebo výbavu Najlacnejší spôsob, ako dostať klimatizáciu do malého auta, je využiť predajnú akciu alebo si zvoliť o stupeň vyššiu výbavu. Napríklad malý Fiat Panda v základnej výbave klimatizáciu nemá a keby ste si ju objednali, stojí až 990 eur. V akciovom balíku Actual Plus však zaplatíte iba o 310 eur viac a dostanete klimatizáciu aj s doplnkami. Napríklad Citroen C4 nemá v základnej výbave Attraction klimatizáciu a v balíku Pack Klim stojí až 1300 eur. Pritom druhý stupeň vybavenia Seduction ponúka v štandarde dvojzónovú automatickú klimatizáciu.
Dacia v základných modeloch neponúka klimatizáciu ani za príplatok. Vyššie vybavenia ju majú v štandarde, čiže buď si kúpite Daciu s klímou alebo bez. Jedine v novej Dacii Duster je v druhom stupni vybavenia za príplatok 550 eur, ale výbava Arctica drahšia o 800 eur má klímu spolu s množstvom iných prvkov. Preto ak chcete ušetriť peniaze, nikdy si nevyberajte klimatizáciu samostatne za príplatok, ale iba ako súčasť výbavy.
Pozor na skladové zásoby Oklamať sa môžete v autách, ktoré má predajca na sklade a v ktorých bola klimatizácia objednaná ako samostatný prvok. Skôr než kúpite dobrú „skladovku“, uistite sa, či obdobne vybavené auto nestojí v novom cenníku menej. Klimatizácia cenu ojazdených áut neovplyvňuje, akurát sú žiadanejšie. Žiaľ, často nemáte ako zistiť, či bol robený pravidelný servis a čistenie.
Preto počas skúšobnej jazdy zapnite klimatizáciu na plný výkon. Ak cítite z ventilácie výrazný zápach s nádychom potuchliny, auto radšej nekupujte alebo počítajte so servisom. V päťročnom aute bez servisu klimatizácie bude s veľkou pravdepodobnosťou potrebné doplniť chladiace médium. Ak auto stálo rok v garáži, to ešte neznamená, že bude lepšie a má stáť viac. Minimálne klimatizácia bude zapáchať.
Manuálna alebo automatická? Lacnejšia a manuálne ovládaná klimatizácia pracuje vždy na plný výkon, bez ohľadu na to, koľko potrebujete chladiť. Je lacnejšia, ale motor zaťažuje viac ako automatická. Vodič manuálne nastavuje orientačnú teplotu zmiešaním studeného a teplého vzduchu, avšak keď sa auto prechladí, musí zasiahnuť pridaním teploty, prípadne vypnúť klimatizáciu. Bez ohľadu na teplotu v interiéri fúka vždy iba momentálne nastavenú teplotu.
Automatická klimatizácia má snímače v interiéri na to, aby držala konštantnú teplotu bez ohľadu na vonkajšie počasie. Ak začne svietiť do auta slnko, automatická klimatizácia sama začne viac chladiť, aby udržala rovnakú teplotu. Samočinne riadi ventilátor a tiež rozhoduje, ktoré výduchy ventilácie budú fúkať. Inteligentné systémy luxusných limuzín rozoznajú, kde sa auto najviac prehrieva a podľa toho rozložia fúkanie. Pridanou hodnotou niektorých typov automatickej klimatizácie je automatické rozoznávanie pachov kvality vzduchu. Naopak, ak už chladiť netreba, systém zníži výkon.
Investícia do automatickej klimatizácie sa oplatí motoristom, ktorí používajú auto na dlhé cesty. Na krátke, hoci časté, cesty postačí manuálna klimatizácia, lebo kým stihne vychladiť interiér na konštantnú teplotu, šofér auto odstaví a teda regulácia by nemala kedy nastúpiť.
Renault napríklad dodáva automatickú klimatizáciu s rozdielnym režimom automatického udržiavania teploty. Soft je zameraný na jemné fúkanie a menej agresívne chladenie pri zmene teploty. Naopak režim „Hard“ dosiahne požadovanú teplou čo najrýchlejšie. K výhodám automatickej klimatizácie patrí schopnosť udržiavať rozdielnu teplotu na ľavej a pravej strane auta, prípadne vpredu a vzadu. Túto výhodu využijete na dlhých cestách kedy má systém čas pracovať. Pri častom nastupovaní a vystupovaní sa efekt zón stráca.
Manuálna klimatizácia
- lacnejšia a prístupnejšia
- vhodná na krátke trasy
- nedokáže samočinne udržiavať teplotu
Automatická klimatizácia
- samočinne udržiava teplotu
- nepracuje vždy na plný výkon
- šetrí palivo
- zvyšuje komfort
- nehodí sa na krátke trasy
- dokáže udržať rozdielne teploty v zónach interiéru