SME
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Klímu neobjednávajte samostatne

Komfort chladenia interiéru je najdrahší v lacnom aute so základnou výbavou. Ak chcete ušetriť, nikdy si nevyberajte klimatizáciu samostatne za príplatok, ale iba ako súčasť výbavy. Na skúšobnej jazde ojazdeného auta nezabudnite zapnúť aj klimatizáciu.

Automatický režim sám rozhodne, ktorým výduchom bude fúkať. Interiér najúčinnejšie vychladia stredné, ale často fúkajú priamo na pasažierov. Nasmerujte ich tak, aby ste ľadový vzduch necítili.Automatický režim sám rozhodne, ktorým výduchom bude fúkať. Interiér najúčinnejšie vychladia stredné, ale často fúkajú priamo na pasažierov. Nasmerujte ich tak, aby ste ľadový vzduch necítili. (Zdroj: autor)

BRATISLAVA. Klimatizácia už dávno nie je výsadou predajných akcií, ale v podstate súčasťou základnej výbavy lacných áut. Napríklad japonská značka Suzuki predáva viac ako 95 percent všetkých modelov s klimatizáciou.

Volkswagen s ohľadom na záujem zákazníkov zaviedol klímu do svojich modelov celoplošne. Škoda už neregistruje rozdiely medzi záujmom zákazníkov o klimatizáciu v lete a v zime. Istý pokles záujmu o klimatizáciu nastal v časoch šrotovného, kedy krátkodobo stúpol predaj najlacnejších áut bez klimatizácie. Vo všeobecnosti platí, že klimatizácia je najdrahšia v lacnom aute so základnou výbavou. Kto si ju neobjedná pri kúpe nového auta, už ju nedostane.

Využite akciu alebo výbavu

Najlacnejší spôsob, ako dostať klimatizáciu do malého auta, je využiť predajnú akciu alebo si zvoliť o stupeň vyššiu výbavu. Napríklad malý Fiat Panda v základnej výbave klimatizáciu nemá a keby ste si ju objednali, stojí až 990 eur. V akciovom balíku Actual Plus však zaplatíte iba o 310 eur viac a dostanete klimatizáciu aj s doplnkami. Napríklad Citroen C4 nemá v základnej výbave Attraction klimatizáciu a v balíku Pack Klim stojí až 1300 eur. Pritom druhý stupeň vybavenia Seduction ponúka v štandarde dvojzónovú automatickú klimatizáciu.

Dacia v základných modeloch neponúka klimatizáciu ani za príplatok. Vyššie vybavenia ju majú v štandarde, čiže buď si kúpite Daciu s klímou alebo bez. Jedine v novej Dacii Duster je v druhom stupni vybavenia za príplatok 550 eur, ale výbava Arctica drahšia o 800 eur má klímu spolu s množstvom iných prvkov. Preto ak chcete ušetriť peniaze, nikdy si nevyberajte klimatizáciu samostatne za príplatok, ale iba ako súčasť výbavy.

Pozor na skladové zásoby

Oklamať sa môžete v autách, ktoré má predajca na sklade a v ktorých bola klimatizácia objednaná ako samostatný prvok. Skôr než kúpite dobrú „skladovku“, uistite sa, či obdobne vybavené auto nestojí v novom cenníku menej. Klimatizácia cenu ojazdených áut neovplyvňuje, akurát sú žiadanejšie. Žiaľ, často nemáte ako zistiť, či bol robený pravidelný servis a čistenie.

Preto počas skúšobnej jazdy zapnite klimatizáciu na plný výkon. Ak cítite z ventilácie výrazný zápach s nádychom potuchliny, auto radšej nekupujte alebo počítajte so servisom. V päťročnom aute bez servisu klimatizácie bude s veľkou pravdepodobnosťou potrebné doplniť chladiace médium. Ak auto stálo rok v garáži, to ešte neznamená, že bude lepšie a má stáť viac. Minimálne klimatizácia bude zapáchať.

Manuálna alebo automatická?

Lacnejšia a manuálne ovládaná klimatizácia pracuje vždy na plný výkon, bez ohľadu na to, koľko potrebujete chladiť. Je lacnejšia, ale motor zaťažuje viac ako automatická. Vodič manuálne nastavuje orientačnú teplotu zmiešaním studeného a teplého vzduchu, avšak keď sa auto prechladí, musí zasiahnuť pridaním teploty, prípadne vypnúť klimatizáciu. Bez ohľadu na teplotu v interiéri fúka vždy iba momentálne nastavenú teplotu.

Automatická klimatizácia má snímače v interiéri na to, aby držala konštantnú teplotu bez ohľadu na vonkajšie počasie. Ak začne svietiť do auta slnko, automatická klimatizácia sama začne viac chladiť, aby udržala rovnakú teplotu. Samočinne riadi ventilátor a tiež rozhoduje, ktoré výduchy ventilácie budú fúkať. Inteligentné systémy luxusných limuzín rozoznajú, kde sa auto najviac prehrieva a podľa toho rozložia fúkanie. Pridanou hodnotou niektorých typov automatickej klimatizácie je automatické rozoznávanie pachov kvality vzduchu. Naopak, ak už chladiť netreba, systém zníži výkon.

Investícia do automatickej klimatizácie sa oplatí motoristom, ktorí používajú auto na dlhé cesty. Na krátke, hoci časté, cesty postačí manuálna klimatizácia, lebo kým stihne vychladiť interiér na konštantnú teplotu, šofér auto odstaví a teda regulácia by nemala kedy nastúpiť.

Renault napríklad dodáva automatickú klimatizáciu s rozdielnym režimom automatického udržiavania teploty. Soft je zameraný na jemné fúkanie a menej agresívne chladenie pri zmene teploty. Naopak režim „Hard“ dosiahne požadovanú teplou čo najrýchlejšie. K výhodám automatickej klimatizácie patrí schopnosť udržiavať rozdielnu teplotu na ľavej a pravej strane auta, prípadne vpredu a vzadu. Túto výhodu využijete na dlhých cestách kedy má systém čas pracovať. Pri častom nastupovaní a vystupovaní sa efekt zón stráca.

Manuálna klimatizácia

- lacnejšia a prístupnejšia
- vhodná na krátke trasy
- nedokáže samočinne udržiavať teplotu

Automatická klimatizácia

- samočinne udržiava teplotu
- nepracuje vždy na plný výkon
- šetrí palivo
- zvyšuje komfort
- nehodí sa na krátke trasy
- dokáže udržať rozdielne teploty v zónach interiéru

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  2. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  5. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  6. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  8. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  9. Pomáhajte čítaním
  10. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  1. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  2. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  3. Budúcnosť M&A v Európe
  4. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  5. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  6. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  7. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  10. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 31 922
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 587
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 998
  4. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 022
  5. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 8 814
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 533
  7. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 480
  8. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 8 439
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 365
  10. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 244
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Dacia Duster LPG: Keď sa jazda na plný plyn oplatí (test)

Technické riešenia motora mu veštia dlhý život.

Dacia Duster LPG
Mercedes-Benz triedy S Maybach
Subaru BRZ 2022
Opel Insignia mal z mainstreamových značiek v kategórii 3-ročných áut najmenej nedostatkov.