BRATISLAVA. Klimatizácia zvyšuje komfort jazdy a samozrejme prináša náklady navyše. V novom malom aute si za možnosť chladenia buď doplatíte alebo musíte kúpiť drahšiu verziu s lepšou výbavou. Okrem toho klimatizácia zvyšuje spotrebu paliva, čím staršie auto a slabší výkon motora, tým viac sa prejaví na spotrebe.
Nástupom nových technológií však vplyv klimatizácie na spotrebu klesá. Autá majú elektrický pohon klimatizácie alebo elektronicky regulovaný výkon v závislosti od momentálnej potreby chladenia. Klimatizácia teda v novších autách nebeží vždy na plný výkon. Z dlhodobého hľadiska je nezanedbateľnou položkou čistenie a servis.
Klíma potrebuje ročný servis
Minimálne raz ročne treba nechať prečistiť klimatizáciu a po dvoch alebo troch rokoch nechať vymeniť chladiace médium. Prvým signálom zanedbanej údržby je zápach po zapnutí klímy. Pri bežnej údržbe mechanik čistí klimatizáciu a vystrieka ju špeciálnym sprejom.
![]() |
K vyčisteniu automaticky patrí aj výmena peľového filtra. Cena bežného čistenia v servise závisí od typu vozidla, pretože peľový filter na lacné auto stojí od 10 do 20 eur, u drahších zaplatíte viac ako 30 eur. Od toho potom závisí konečná suma pravidelnej ročnej údržby klimatizácie.
Čistenie chráni zdravie
Dezinfekcia na Škode Fabii stojí približne 22 eur. V Suzuki robia rovnaký úkon za 17 eur a naplnenie chladiaceho média vyjde na 36,50 eur. Renault aj Dacia si účtujú za kompletný servis klimatizácie s čistením a doplnením 67 eur. Volkswagen chce za čistenie 50 eur a servis až do 100 eur. Kto neprimerane šetrí vynechaním servisu klimatizácie, ohrozuje vlastné zdravie.
- niektoré značky majú v popise záručných prehliadok servis klimatizácie, ale nie vždy venujú pozornosť klimatizácii automaticky |
- na ošetrenie chladiaceho zariadenia musí upozorniť majiteľ auta, hoci peľový filter sa mení v rámci pravidelných prehliadok |
- najlepšie je urobiť servis klimatizácie raz ročne, pred letnou sezónou |
- vplyv klimatizácie na spotrebu je rozhodne menší, ako zle nafúkané pneumatiky |
- klimatizácia nemusí len chladiť pretože elektronikou naprogramované samočinné zapínanie pomáha odstrániť vlhkosť vyzrážanú na sklách auta v chladnom období |
- keď zapnete klímu iba po dlhom čase nečinnosti (napríklad na jar), môže sa zadrieť kompresor alebo sa rýchlejšie opotrebujú mechanické časti, preto ju treba pustiť na desať minút aspoň raz za mesiac |
- najvyššia spotreba je pri štarte klimatizácie a počiatočnom vychladení auta, preto je vhodné na začiatku prehriate auto vyvetrať dverami a oknami a potom pustiť klimatizáciu na vnútorný okruh. |
- podľa testov nemeckého automotoklubu ADAC, krátko po štarte klimatizácie v prehriatom aute môže spotreba stúpnuť až o 2,47 - 4,15 litra na sto kilometrov |
- zapnutá klimatizácia nemá vplyv na filtráciu alergénov, čiže ak nepotrebujete auto vychladiť, nemusíte ju na ceste okolo polí zapínať |