SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Problémy s autami majú skoro všetky svetové metropoly

Myslíte si, že na Slovensku máme problémy s dopravou? Skúste si napríklad Moskvu. Tam sa čas zdržania v zápchach šplhá v priemere na 2,5 až 3 hodiny.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Myslíte si, že na Slovensku máme problémy s dopravou? S nadávkami sa každé ráno snažíte dopraviť do práce a poobede tŕpnete z cesty domov? To ste ešte nevideli stav ciest v najväčších metropolách sveta. Cestovanie je zdĺhavé, otravné a vyčerpávajúce.

Znepokojenie týkajúce sa životného prostredia, rastúce ceny pohonných látok, spomalenie hospodárskeho rastu, to je realita súčasnosti, ktorá v nemalej miere vplýva na dopravu.

Spoločnosť IBM priniesla prieskum z dvadsiatich veľkých miest sveta. Jeho cieľom bolo zozbierať názory na stav miestnej dopravy od 8 192 vodičov. Väčšina z opýtaných tvrdila, že dopravná situácia sa za posledné tri roky viditeľne zhoršila. Tento fakt svedčí o negatívnom pôsobení na vodičov.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Až 30% respondentov tvrdí, že šoférujú pod zvýšených tlakom, 27% sa viac zlostí. U 29% vodičov došlo k zhoršeniu ich výkonnosti v práci alebo v škole. Výlet kvôli predpokladanej zápche zruší priemerne 38% vodičov.

01.jpg

Tento graf znázorňuje percentuálny podiel vodičov, ktorí by radšej strávili
viac času v práci, keby sa podarilo skrátiť dochádzanie do práce.

Cesta do práce je pre niektorých utrpením

Mnoho vodičov preto uprednostňuje na cestu do práce iný spôsob prepravy, ako je využitie ich vlastného auta. Výnimkou sú len americké mestá New York a Los Angeles. Tu využíva osobný automobil na cestu do práce a z práce až 90% opýtaných.

Na porovnanie v Paríži jazdí do práce autom 32% respondentov, v Londýne je to 34%. Medzi mestá, ktoré sa aspoň čiastočne percentuálne približujú k tým amerických patria Štokholm, Toronto, Johannesburg a Melbourne.

V mestách, ktoré až tak veľmi nepreferujú využívanie auta, patrí medzi najpopulárnejšiu formy dopravy autobus. Na otázku, či v posledných rokoch bola situácia na cestách až taká zlá, že by obyvatelia uprednostnili verejnú dopravu, odpovedala väčšina respondentov áno.

Skryť Vypnúť reklamu

Čas jazdy do práce sa v mestách pomerne líši. Priemerná vzdialenosť dochádzania opýtaných bola 13 kilometrov. Kým v New Yorku či Los Angeles je to 27 minút, u šoférov v Moskve alebo Pekingu je to až 42 minút.

Súčasť dopravy: Dopravné zápchy

Situácia na cestách sa zreteľne zhoršila. Priemerne sa čas, ktorý vodič strávi v zápche pohyboval okolo hodiny. Najdlhšie by ste si postáli v Moskve. Tam sa čas zdržiavania cesty šplhá na 2,5 až 3 hodiny. Podľa respondentov to dokonca niekedy môže trvať aj dlhšie.

Respondenti v prieskume poukazovali na to, že čas strávený v zápche by sa dal využiť oveľa efektívnejšie. Mnohí by ho radšej strávili s priateľmi alebo rodinou. Niektorí by radšej relaxovali alebo športovali.

Dopravné zápchy pridávajú vodičom na strese, brzdia hospodársky rozvoj a znečisťujú ovzdušie. Negatívne dôsledky dopravnej zápchy však nie sú žiadnou novinkou. Otázne je, ako tento problém riešiť.

Skryť Vypnúť reklamu

V mnohých krajinách sa ho snažia vyriešiť pridaním jazdného pruhu, vystavaním novej cesty. Taktiež zvyšovanie cien paliva a počtu verejných prostriedkov považujú niektoré krajiny za viac-menej účinné. Tieto kroky sa však javia ako dočasné riešenia. Ako alternatíva sa ponúka technológia.

Napríklad v Štokholme zrealizovali projekt inteligentnej dopravy. Preto je vraj v tomto meste dochádzanie "bezbolestné".

V štúdii vychádzajúcej z výsledkov prieskumu sa píše, že dynamický mýtny systém znížil v Štokholme dopravné zaťaženie o 20%, skrátil čas čakania v zápchach o 25% a znížil emisie o 12%.

Inteligentný dopravný systém

Dôležité je aj systémové riešenie mestskej dopravy a jeho spojenie s ďalšími systémami ako je životné prostredie, zásobovanie a podobne. Podľa spoločnosti IBM "doprava, to nie je len niekoľko áut, ale celá prepojená sieť".

Skryť Vypnúť reklamu

Dopravní technici neustále zbierajú dáta o dopravnej situácií. Tie sú potom schopní okamžite analyzovať a využiť v praxi. Vďaka tomu je možné minimalizovať oneskorenia a preťaženia dopravy.

Inteligentný dopravný systém prepája všetky časti mesta ako sú mosty a ulice. Taktiež signály, značky a mýta. Tie sa tak stávajú dômyselnými. Vďaka tomuto systému sa môže zvýšiť kvalita života obyvateľov aj produktivita spoločnosti a poskytovanie informácií dopravcom a urbanistom.

Vďaka používaniu inteligentných dopravných systémov je možné aj znížiť spotrebu paliva a produkciu CO2. Využitie dopravy sa tak stáva efektívnejším.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 28 127
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 25 443
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 510
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 11 246
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 986
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 700
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 566
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 418
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 413
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 325
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kedy sa dostanete na rad? Zverejnili podrobnosti očkovacej stratégie

Mladší ako 45 rokov sa dostanú na rad ako poslední.

Očkovanie v UNLP.

Koronavírus: Pribudlo 2 484 nových prípadov. Potvrdili aj ďalších sto úmrtí na covid (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 228-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 737 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

Ilustračné foto.

Vlhovej brat: Aj v lyžovaní je politika. Každý chce s nami vybabrať

Vlha hovorí, prečo posledné preteky nedopadli podľa očakávaní.

Petra Vlhová, Boris Vlha
Nemecká kancelárka Angela Merkelová.

Neprehliadnite tiež

Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon

Ktoré autá sa na Slovensku v minulom roku najčastejšie kupovali?

Niektorým značkám predaje klesli aj o polovicu.

Skokanom minulého roka je Škoda Kamiq, ktorá sa ako nováčik dostala na 6. miesto.