SME
Streda, 1. december, 2021 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Problémy s autami majú skoro všetky svetové metropoly

Myslíte si, že na Slovensku máme problémy s dopravou? Skúste si napríklad Moskvu. Tam sa čas zdržania v zápchach šplhá v priemere na 2,5 až 3 hodiny.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Myslíte si, že na Slovensku máme problémy s dopravou? S nadávkami sa každé ráno snažíte dopraviť do práce a poobede tŕpnete z cesty domov? To ste ešte nevideli stav ciest v najväčších metropolách sveta. Cestovanie je zdĺhavé, otravné a vyčerpávajúce.

Znepokojenie týkajúce sa životného prostredia, rastúce ceny pohonných látok, spomalenie hospodárskeho rastu, to je realita súčasnosti, ktorá v nemalej miere vplýva na dopravu.

Spoločnosť IBM priniesla prieskum z dvadsiatich veľkých miest sveta. Jeho cieľom bolo zozbierať názory na stav miestnej dopravy od 8 192 vodičov. Väčšina z opýtaných tvrdila, že dopravná situácia sa za posledné tri roky viditeľne zhoršila. Tento fakt svedčí o negatívnom pôsobení na vodičov.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Až 30% respondentov tvrdí, že šoférujú pod zvýšených tlakom, 27% sa viac zlostí. U 29% vodičov došlo k zhoršeniu ich výkonnosti v práci alebo v škole. Výlet kvôli predpokladanej zápche zruší priemerne 38% vodičov.

01.jpg

Tento graf znázorňuje percentuálny podiel vodičov, ktorí by radšej strávili
viac času v práci, keby sa podarilo skrátiť dochádzanie do práce.

Cesta do práce je pre niektorých utrpením

Mnoho vodičov preto uprednostňuje na cestu do práce iný spôsob prepravy, ako je využitie ich vlastného auta. Výnimkou sú len americké mestá New York a Los Angeles. Tu využíva osobný automobil na cestu do práce a z práce až 90% opýtaných.

Na porovnanie v Paríži jazdí do práce autom 32% respondentov, v Londýne je to 34%. Medzi mestá, ktoré sa aspoň čiastočne percentuálne približujú k tým amerických patria Štokholm, Toronto, Johannesburg a Melbourne.

V mestách, ktoré až tak veľmi nepreferujú využívanie auta, patrí medzi najpopulárnejšiu formy dopravy autobus. Na otázku, či v posledných rokoch bola situácia na cestách až taká zlá, že by obyvatelia uprednostnili verejnú dopravu, odpovedala väčšina respondentov áno.

Skryť Vypnúť reklamu

Čas jazdy do práce sa v mestách pomerne líši. Priemerná vzdialenosť dochádzania opýtaných bola 13 kilometrov. Kým v New Yorku či Los Angeles je to 27 minút, u šoférov v Moskve alebo Pekingu je to až 42 minút.

Súčasť dopravy: Dopravné zápchy

Situácia na cestách sa zreteľne zhoršila. Priemerne sa čas, ktorý vodič strávi v zápche pohyboval okolo hodiny. Najdlhšie by ste si postáli v Moskve. Tam sa čas zdržiavania cesty šplhá na 2,5 až 3 hodiny. Podľa respondentov to dokonca niekedy môže trvať aj dlhšie.

Respondenti v prieskume poukazovali na to, že čas strávený v zápche by sa dal využiť oveľa efektívnejšie. Mnohí by ho radšej strávili s priateľmi alebo rodinou. Niektorí by radšej relaxovali alebo športovali.

Dopravné zápchy pridávajú vodičom na strese, brzdia hospodársky rozvoj a znečisťujú ovzdušie. Negatívne dôsledky dopravnej zápchy však nie sú žiadnou novinkou. Otázne je, ako tento problém riešiť.

Skryť Vypnúť reklamu

V mnohých krajinách sa ho snažia vyriešiť pridaním jazdného pruhu, vystavaním novej cesty. Taktiež zvyšovanie cien paliva a počtu verejných prostriedkov považujú niektoré krajiny za viac-menej účinné. Tieto kroky sa však javia ako dočasné riešenia. Ako alternatíva sa ponúka technológia.

Napríklad v Štokholme zrealizovali projekt inteligentnej dopravy. Preto je vraj v tomto meste dochádzanie "bezbolestné".

V štúdii vychádzajúcej z výsledkov prieskumu sa píše, že dynamický mýtny systém znížil v Štokholme dopravné zaťaženie o 20%, skrátil čas čakania v zápchach o 25% a znížil emisie o 12%.

Inteligentný dopravný systém

Dôležité je aj systémové riešenie mestskej dopravy a jeho spojenie s ďalšími systémami ako je životné prostredie, zásobovanie a podobne. Podľa spoločnosti IBM "doprava, to nie je len niekoľko áut, ale celá prepojená sieť".

Skryť Vypnúť reklamu

Dopravní technici neustále zbierajú dáta o dopravnej situácií. Tie sú potom schopní okamžite analyzovať a využiť v praxi. Vďaka tomu je možné minimalizovať oneskorenia a preťaženia dopravy.

Inteligentný dopravný systém prepája všetky časti mesta ako sú mosty a ulice. Taktiež signály, značky a mýta. Tie sa tak stávajú dômyselnými. Vďaka tomuto systému sa môže zvýšiť kvalita života obyvateľov aj produktivita spoločnosti a poskytovanie informácií dopravcom a urbanistom.

Vďaka používaniu inteligentných dopravných systémov je možné aj znížiť spotrebu paliva a produkciu CO2. Využitie dopravy sa tak stáva efektívnejším.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  2. U-Multirank: Trnavská univerzita prvá spomedzi slovenských VŠ
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!?
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  8. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  9. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  3. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  4. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  5. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  6. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  7. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  8. Zmeny v systéme revíznych postupov
  9. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  10. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 30 960
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 719
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 876
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 676
  5. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 7 595
  6. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 322
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 727
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 968
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 208
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 130
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Obvinený Jozef Brhel prichádza vypovedať na Prezídium policajného zboru v Bratislave.

Na výsluch prišiel z Kanárskych ostrovov.


5 h
Zuzana Kepplová.

Hej, tsss, kúpiš podiel na nemocničnej reforme?


5 h
Psychologička Jana Papcunová.

Jana Papcunová vysvetľuje, aké následky v každodennom živote má nenávisť na internete.


30. nov
Násilie v domácnosti

Dve ženy sedeli za stolom a hovorili o násilí, alebo hrozivé omyly poslankyne Hatrákovej.


a 2 ďalší 30. nov

Neprehliadnite tiež

Dacia Jogger

V ponuke sú zatiaľ dva motory, jeden na LPG.


11 h
Peugeot 2008

Golf úplne vypadol z aktuálnej desiatky najpredávanejších áut.


14 h
Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


30. nov
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov

Blogy SME

  1. Ctirad Klimčík: O študentoch
  2. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov
  3. Věra Tepličková: Vydrž, Prťka alebo Ako nezatvoriť školu, v ktorej sa motá už len jeden zdravý učiteľ
  4. Jozef Rybár: Arriva - existenčný politický problém predsedu BSK Drobu...
  5. Štefan Vidlár: Hňupík Hulík
  6. Igor Múdry: Francúzaky po našom
  7. Dmytro Retynskyi: Hrozba ruského útoku na Ukrajinu
  8. Mária Drahošová: Upratovanie v sebe. Ako na to?
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 9 966
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 801
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 960
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 057
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 984
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 610
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 521
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 420
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu