SME

Problémy s autami majú skoro všetky svetové metropoly

Myslíte si, že na Slovensku máme problémy s dopravou? Skúste si napríklad Moskvu. Tam sa čas zdržania v zápchach šplhá v priemere na 2,5 až 3 hodiny.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Myslíte si, že na Slovensku máme problémy s dopravou? S nadávkami sa každé ráno snažíte dopraviť do práce a poobede tŕpnete z cesty domov? To ste ešte nevideli stav ciest v najväčších metropolách sveta. Cestovanie je zdĺhavé, otravné a vyčerpávajúce.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Znepokojenie týkajúce sa životného prostredia, rastúce ceny pohonných látok, spomalenie hospodárskeho rastu, to je realita súčasnosti, ktorá v nemalej miere vplýva na dopravu.

Spoločnosť IBM priniesla prieskum z dvadsiatich veľkých miest sveta. Jeho cieľom bolo zozbierať názory na stav miestnej dopravy od 8 192 vodičov. Väčšina z opýtaných tvrdila, že dopravná situácia sa za posledné tri roky viditeľne zhoršila. Tento fakt svedčí o negatívnom pôsobení na vodičov.

SkryťVypnúť reklamu

Až 30% respondentov tvrdí, že šoférujú pod zvýšených tlakom, 27% sa viac zlostí. U 29% vodičov došlo k zhoršeniu ich výkonnosti v práci alebo v škole. Výlet kvôli predpokladanej zápche zruší priemerne 38% vodičov.

01.jpg

Tento graf znázorňuje percentuálny podiel vodičov, ktorí by radšej strávili
viac času v práci, keby sa podarilo skrátiť dochádzanie do práce.

Cesta do práce je pre niektorých utrpením

Mnoho vodičov preto uprednostňuje na cestu do práce iný spôsob prepravy, ako je využitie ich vlastného auta. Výnimkou sú len americké mestá New York a Los Angeles. Tu využíva osobný automobil na cestu do práce a z práce až 90% opýtaných.

Na porovnanie v Paríži jazdí do práce autom 32% respondentov, v Londýne je to 34%. Medzi mestá, ktoré sa aspoň čiastočne percentuálne približujú k tým amerických patria Štokholm, Toronto, Johannesburg a Melbourne.

V mestách, ktoré až tak veľmi nepreferujú využívanie auta, patrí medzi najpopulárnejšiu formy dopravy autobus. Na otázku, či v posledných rokoch bola situácia na cestách až taká zlá, že by obyvatelia uprednostnili verejnú dopravu, odpovedala väčšina respondentov áno.

SkryťVypnúť reklamu

Čas jazdy do práce sa v mestách pomerne líši. Priemerná vzdialenosť dochádzania opýtaných bola 13 kilometrov. Kým v New Yorku či Los Angeles je to 27 minút, u šoférov v Moskve alebo Pekingu je to až 42 minút.

Súčasť dopravy: Dopravné zápchy

Situácia na cestách sa zreteľne zhoršila. Priemerne sa čas, ktorý vodič strávi v zápche pohyboval okolo hodiny. Najdlhšie by ste si postáli v Moskve. Tam sa čas zdržiavania cesty šplhá na 2,5 až 3 hodiny. Podľa respondentov to dokonca niekedy môže trvať aj dlhšie.

Respondenti v prieskume poukazovali na to, že čas strávený v zápche by sa dal využiť oveľa efektívnejšie. Mnohí by ho radšej strávili s priateľmi alebo rodinou. Niektorí by radšej relaxovali alebo športovali.

Dopravné zápchy pridávajú vodičom na strese, brzdia hospodársky rozvoj a znečisťujú ovzdušie. Negatívne dôsledky dopravnej zápchy však nie sú žiadnou novinkou. Otázne je, ako tento problém riešiť.

SkryťVypnúť reklamu

V mnohých krajinách sa ho snažia vyriešiť pridaním jazdného pruhu, vystavaním novej cesty. Taktiež zvyšovanie cien paliva a počtu verejných prostriedkov považujú niektoré krajiny za viac-menej účinné. Tieto kroky sa však javia ako dočasné riešenia. Ako alternatíva sa ponúka technológia.

Napríklad v Štokholme zrealizovali projekt inteligentnej dopravy. Preto je vraj v tomto meste dochádzanie "bezbolestné".

V štúdii vychádzajúcej z výsledkov prieskumu sa píše, že dynamický mýtny systém znížil v Štokholme dopravné zaťaženie o 20%, skrátil čas čakania v zápchach o 25% a znížil emisie o 12%.

Inteligentný dopravný systém

Dôležité je aj systémové riešenie mestskej dopravy a jeho spojenie s ďalšími systémami ako je životné prostredie, zásobovanie a podobne. Podľa spoločnosti IBM "doprava, to nie je len niekoľko áut, ale celá prepojená sieť".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dopravní technici neustále zbierajú dáta o dopravnej situácií. Tie sú potom schopní okamžite analyzovať a využiť v praxi. Vďaka tomu je možné minimalizovať oneskorenia a preťaženia dopravy.

Inteligentný dopravný systém prepája všetky časti mesta ako sú mosty a ulice. Taktiež signály, značky a mýta. Tie sa tak stávajú dômyselnými. Vďaka tomuto systému sa môže zvýšiť kvalita života obyvateľov aj produktivita spoločnosti a poskytovanie informácií dopravcom a urbanistom.

Vďaka používaniu inteligentných dopravných systémov je možné aj znížiť spotrebu paliva a produkciu CO2. Využitie dopravy sa tak stáva efektívnejším.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 383
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 398
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 041
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 790
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 622
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 566
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 035
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  2. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  3. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  4. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  5. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  6. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  7. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  8. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 39 737
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 685
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 366
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 805
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 315
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 075
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 464
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 500
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu