Myslíte si, že na Slovensku máme problémy s dopravou? S nadávkami sa každé ráno snažíte dopraviť do práce a poobede tŕpnete z cesty domov? To ste ešte nevideli stav ciest v najväčších metropolách sveta. Cestovanie je zdĺhavé, otravné a vyčerpávajúce.
Znepokojenie týkajúce sa životného prostredia, rastúce ceny pohonných látok, spomalenie hospodárskeho rastu, to je realita súčasnosti, ktorá v nemalej miere vplýva na dopravu.
Spoločnosť IBM priniesla prieskum z dvadsiatich veľkých miest sveta. Jeho cieľom bolo zozbierať názory na stav miestnej dopravy od 8 192 vodičov. Väčšina z opýtaných tvrdila, že dopravná situácia sa za posledné tri roky viditeľne zhoršila. Tento fakt svedčí o negatívnom pôsobení na vodičov.
Až 30% respondentov tvrdí, že šoférujú pod zvýšených tlakom, 27% sa viac zlostí. U 29% vodičov došlo k zhoršeniu ich výkonnosti v práci alebo v škole. Výlet kvôli predpokladanej zápche zruší priemerne 38% vodičov.
![]() |
Tento graf znázorňuje percentuálny podiel vodičov, ktorí by radšej strávili |
Cesta do práce je pre niektorých utrpením
Mnoho vodičov preto uprednostňuje na cestu do práce iný spôsob prepravy, ako je využitie ich vlastného auta. Výnimkou sú len americké mestá New York a Los Angeles. Tu využíva osobný automobil na cestu do práce a z práce až 90% opýtaných.
Na porovnanie v Paríži jazdí do práce autom 32% respondentov, v Londýne je to 34%. Medzi mestá, ktoré sa aspoň čiastočne percentuálne približujú k tým amerických patria Štokholm, Toronto, Johannesburg a Melbourne.
V mestách, ktoré až tak veľmi nepreferujú využívanie auta, patrí medzi najpopulárnejšiu formy dopravy autobus. Na otázku, či v posledných rokoch bola situácia na cestách až taká zlá, že by obyvatelia uprednostnili verejnú dopravu, odpovedala väčšina respondentov áno.
Čas jazdy do práce sa v mestách pomerne líši. Priemerná vzdialenosť dochádzania opýtaných bola 13 kilometrov. Kým v New Yorku či Los Angeles je to 27 minút, u šoférov v Moskve alebo Pekingu je to až 42 minút.
Súčasť dopravy: Dopravné zápchy
Situácia na cestách sa zreteľne zhoršila. Priemerne sa čas, ktorý vodič strávi v zápche pohyboval okolo hodiny. Najdlhšie by ste si postáli v Moskve. Tam sa čas zdržiavania cesty šplhá na 2,5 až 3 hodiny. Podľa respondentov to dokonca niekedy môže trvať aj dlhšie.
Respondenti v prieskume poukazovali na to, že čas strávený v zápche by sa dal využiť oveľa efektívnejšie. Mnohí by ho radšej strávili s priateľmi alebo rodinou. Niektorí by radšej relaxovali alebo športovali.
Dopravné zápchy pridávajú vodičom na strese, brzdia hospodársky rozvoj a znečisťujú ovzdušie. Negatívne dôsledky dopravnej zápchy však nie sú žiadnou novinkou. Otázne je, ako tento problém riešiť.
V mnohých krajinách sa ho snažia vyriešiť pridaním jazdného pruhu, vystavaním novej cesty. Taktiež zvyšovanie cien paliva a počtu verejných prostriedkov považujú niektoré krajiny za viac-menej účinné. Tieto kroky sa však javia ako dočasné riešenia. Ako alternatíva sa ponúka technológia.
Napríklad v Štokholme zrealizovali projekt inteligentnej dopravy. Preto je vraj v tomto meste dochádzanie "bezbolestné".
V štúdii vychádzajúcej z výsledkov prieskumu sa píše, že dynamický mýtny systém znížil v Štokholme dopravné zaťaženie o 20%, skrátil čas čakania v zápchach o 25% a znížil emisie o 12%.
Inteligentný dopravný systém
Dôležité je aj systémové riešenie mestskej dopravy a jeho spojenie s ďalšími systémami ako je životné prostredie, zásobovanie a podobne. Podľa spoločnosti IBM "doprava, to nie je len niekoľko áut, ale celá prepojená sieť".
Dopravní technici neustále zbierajú dáta o dopravnej situácií. Tie sú potom schopní okamžite analyzovať a využiť v praxi. Vďaka tomu je možné minimalizovať oneskorenia a preťaženia dopravy.
Inteligentný dopravný systém prepája všetky časti mesta ako sú mosty a ulice. Taktiež signály, značky a mýta. Tie sa tak stávajú dômyselnými. Vďaka tomuto systému sa môže zvýšiť kvalita života obyvateľov aj produktivita spoločnosti a poskytovanie informácií dopravcom a urbanistom.
Vďaka používaniu inteligentných dopravných systémov je možné aj znížiť spotrebu paliva a produkciu CO2. Využitie dopravy sa tak stáva efektívnejším.